Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Ganz-Hunslet G2

Az 1970-es évek végén közel tízéves üzemi tapasztalat és egyéb ismeretek megszerzése után vetődött fel az a gondolat, hogy az 1980-as években épülő újabb vonalszakaszokat az üzemben lévőknél korszerűbb motorkocsikkal kellene forgalomba helyezni. A korszerűsítés ebben az esetben azt jelentette, hogy az újonnan beszerzendő motorkocsik:

-energiafelhasználási hatásfoka jobb, fenntartási-karbantartási igénye az üzemben lévőknél csekélyebb legyen,

-elégítsék ki az automatikus vonatvezetés igényeit.



Miután a korszerűbb motorkocsiknak a már működő vonalakon is közlekedni kellett volna, továbbá a távlati tervek szerint az ott közlekedőket azok selejtezése után fel kell váltani, a fejlesztésnél néhány műszaki jellemzőt adottságként kellett kezelni. Ezek a következők voltak:

-a pályajellemzők és az űrszerelvény ,
-a 825 V-os egyenárramú tápfeszültség és felső tapintású harmadik sín,
-a váltakozó áramú sínáramkörökkel működő vasúti biztosító-berendezés


A korszerűsítés kitűzött céljai műszaki-forgalmi szempontból reálisak és időszerűek voltak. Az ilyen igényeket kielégítő járművek az 1970-es évek végén a nyugat-európai metróknál már forgalomban voltak. Azok az igények, amelyeket a budapesti metrónál korszerűsítésként megfogalmaztunk, kereskedelmi ügylettel (új járművek vásárlásával) is kielégíthetők lettek volna. Az ország gazdasági helyzete, a korszak uralkodó gazdaságpolitikája azonban lehetetlenné tette a korszerűbb motorkocsik nyugat-európai cégektől való beszerzését.

Az üzemben lévő járműveket előállító szovjet járműgyár nyíltan nem zárkózott el a korszerűsítés elől, de annak gyakorlati megoldásáért a kényszerítő körülmények hiánya miatt érdemben semmit sem tett. A járműveken végrehajtott "korszerűsítés" sem az energiafelhasználást, sem a fenntartási igényt nem csökkentette.

Annak érdekében, hogy a következőkben leírtak a kívülállók számára érthetőbbek legyenek, tekintsük át a metróberuházás és üzemeltetés akkori munkamegosztását, illetve szerepontását.

A metró beruházója, felügyelő, írányító és engedélyező hatósága az 1970-es években a Fővárosi Tanács Közlekedési Főigazgatósága, a beruházást lebonyolító szervezet a "Metró" Közlekedésfejlesztési és Beruházási Vállalat (METRÓBER), az üzemeltető a BKV Metró Üzemigazgazósága volt. Ez utóbbi a beruházásban is közreműködött. Ilyen körülmények között folyt a korszerűbb metró motorkocsik gyártását vállaló "szocialista relációjú" gyártómű felkutatása. A lehetőség szűkös volt.

Az akkori Kelet-Berlin melletti Henningsdorfban működött egy hosszú múltra visszatekintő, vasúti járműveket és egyéb villamos gépeket gyártó, KLEW betűszóval jelölt kombinált (Kombinat für Lokomotivbau und Elektronische Werke), amely 1964-65 óta szállította az M IX. és M X. típusú villamos motorvonatokat a budapesti hév számára. Ez a vasúti járműgyár hajlandónak mutatkozott a korszerűbb metró motorkocsik gyártására.

59 Tovább

Jelentős járatritkításokra készül a BKV

Hat-hét milliárd forintos megtakarítást jelentő, mintegy 8-9 százalékos teljesítménycsökkentést tartalmaz az a BKV-s munkaközi anyag, amelyről csütörtökön tárgyal a főváros vezetése.

A BKV felügyelő bizottsága szerdai ülésén tárgyalta a BKV idei menetrendi változtatásairól szóló munkaközi anyagot - tudta meg az InfoRádió. A testület ülésén értesüléseink szerint elhangzott, hogy az úgynevezett paraméterkönyv módosítása 6-7 milliárd forintos megtakarítást hozhat a BKV-nak.

Korábban Demszky Gábor főpolgármester és helyettese, Hagyó Miklós is ekkora hiány eltüntetésének a szükségességéről beszélt.

A nem végleges munkaanyag, amelyet csütörtöki ülésén tárgyal meg a fővárosi kabinet, tájékoztatás szerint a BKV járatok teljes teljesítményének 8-9 százalékos csökkentéséről szól. Ez alátámasztja azokat a korábban elhangzott aggályokat, hogy jelentős járatritkításokra kell felkészülni, ami főként a buszvonalakat érinti.

Az InfoRádió úgy tudja: a BKV felügyelő bizottsága belső vizsgálatot kezdeményezett, hogy kiderüljön: a cég éves bérleteiért cserébe kapott fővárosi fürdőbérleteket valóban csak a BKV vezetői kapták meg, vagy a dolgozók is részesültek belőle.

Forrás: Inforádió
56 Tovább

Osztódással szaporodik a BKV

Kis, pár fős cégekbe szervezte ki tevékenységének egy részét a BKV. A legvitathatóbbnak a cég ingatlanjainak hasznosításával, eladásával, bérbeadásával foglalkozó BKV Ingatlan Kft. megalakítása látszik, de érdekes kérdéseket vet fel például a BKV Reklám Kft. várható működése is.

Idén kezdhet működni a Budapesti Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság négy, 2007 októberében létrehozott, új cége, a BKV Ingatlan Kft., BKV Közbeszerzés Kft., BKV Reklám Kft. és a BKV Vagyonőr Kft. A száz százalékban BKV-tulajdonú cégek megalakítása meglehetős csendben történt, a főváros két illetékes bizottságának, a gazdasági és városüzemeltetési bizottság jogszerű, de nem túl elegáns megkerülésével. Többekben felvetődött, hogy a BKV-s tevékenységek kevésbé ellenőrizhető kis cégekbe kiszervezése lehetőséget nyújt kényes szerződések "eldugására", a kötelező közbeszerzési eljárások kikerülésére.

Folytatás az indexen!
 Tovább >>>>
22 Tovább

Hogy lesz kevesebb autós, ha kevesebb a busz?

Egyelőre titok, hogyan képzeli a járatok ritkítását jövőre a BKV, amely már nem is a főváros illetékes ügyosztályával, hanem közvetlenül a szocialista főpolgármester-helyettessel, Hagyó Miklóssal egyeztet. Az ellenzék és a civilek szerint kevesebb járattal nehéz elképzelni, hogyan választják többen autó helyett a BKV-t.

Valószínűleg lesz járatritkítás a BKV-nál 2008-ban, de erről és a jövő évi tarifaemelés pontos mértékéről csak november végén dönt a városüzemeltetési bizottság, amely szerdán azt próbálta megtudni a BKV menedzsmentjétől, hogyan képzeli a 2008-as évet. Az ülés előzménye, hogy a BKV vezetése az utóbbi időben egyre többet beszélt arról, járatritkításokat javasol a jövő évre, hogy tarthassák az üzemi szintű nullszaldó-közeli állapotot, vagyis minimalizálják a cég veszteségeit. A járatritkítást Demszky Gábor főpolgármester cáfolta, mondván a főváros vezetése nem tervez ilyet, korábban pedig az Indexnek adott interjújában Antal Attila vezérigazgató is arról beszélt, hogy nem járatritkításokkal tervezi a cég ledolgozni az évente termelődő tízmilliárdos hiányt. Bár több ellenzéki bizottsági tag is rákérdezett arra, hogy lesz-e összteljesítmény-csökkenés jövőre a szolgáltatásban, a BKV jelen lévő vezérigazgatója, Antal Attila és két helyettese, Somodi László és Regőczi Miklós erre nem tudtak válaszolni.

Már nem egyeztetnek


A menedzsment azzal érvelt, hogy a végleges terveket csak három hét múlva (november 6-án) kell leadniuk, addig azonban még változnak a számok. Ezt az ellenzéki képviselők, és a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) jelen lévő tagjai némi kétkedéssel fogadták. A BKV a 2008-as és a 2009-es év terveiről csak a már korábban is kommunikált, általános célokról számolt be, amiből részletek nem derültek ki, pedig ahogy többen is megfogalmazták, "az ördög a részletekben rejlik". Az ülésen derült csak ki - az elnök Lakos Imre főpolgármester-helyettes meglepetésére is -, hogy a járatritkításról és a BKV jövő évi tarifáiról a közlekedési céggel már nem az önkormányzat közlekedési ügyosztálya egyeztet, hanem Hagyó Miklós szocialista főpolgármester-helyettes. A közlekedési ügyosztály részéről Benda György elmondta, a BKV már nyár végén bemutatott az ügyosztálynak egy - az összteljesítményt nem csökkentő - jövő évi paraméterkönyv-tervezetet, ám azt hamarosan visszavonta. Azóta pedig nem keresték az ügyosztályt. Vagyis az egyeztetési folyamatból mind a városüzemeltetési bizottság, mind az önkormányzat szakmai csapata is kimarad.

Kevesebb busz, kevesebb autó

Benda szerint egyébként érdemes figyelni a miskolci példára, ahol már megtörtént a járatriktítás, emiatt viszont a város elesett az állami támogatás egy részétől is. "Nehogy a megtakarítással az állami támogatást takarítsuk meg" - hangzott el. "10 százalékkal csökkenteni kell a teljesítményt, ennek az előkészítése zajlik" - jelentette ki az ülés végén Wintermantel Zsolt fideszes képviselő, aki szerint a járatok további ritkításával csak az autósok száma gyarapodik a városban, holott a fővárosnak és a BKV-nak is épp ellenkező céljai vannak. "Ki gondolja komolyan, hogy kisebb teljesítménnyel több utast lehet szállítani?" - tette fel a kérdést Wintermantel, majd javaslatot tett arra, a bizottság hozzon határozatot arról, hogy nem fogad el 2008-ra teljesítménycsökkentést. A javaslatot két ellenzéki támogatta, öten tartózkodtak. Demszky közlekedési tanácsnoka, Dancs Gábor szerint nem kéne megkötni a BKV kezét: ha csökkenteni akar, csökkentsen.

Kormány- és ellenzéki oldalról is erős kritikát kapott az ülésen Regőczi Miklós a cég gazdasági ügyekért felelős vezérigazgató-helyettese, amiért a jogi következményekre emlékeztette a tervezett járatritkításokról nyilatkozó Vitézy Dávidot, a VEKE szóvivőjét, a BKV felügyelő-bizottságának tagját, illetve azokat az újságokat, amelyek lehozzák a VEKE hazugságait. Vitézy több alkalommal hazugnak nevezte a BKV-vezetést.

Forrás: index
19 Tovább

BKV reagált néhány bejegyzésre

A BKV reagált néhány régebbi postra, olvasgassátok végig, és kérem a kommenteket is.

Tisztelt BKV Figyelő!

Köszönjük, hogy észrevételével megtisztelte Társaságunkat.

1.) Hasba vágta az ellenőr a segítőkész utast!!

A BKV Zrt. igen sokat tesz a külföldiek korrekt tájékoztatásáért. Semmi esetre sem szeretnénk, hogy a helyismereti tájékozatlanság miatt bárkit budapesti tartózkodása alatt kellemetlenség érjen. Ezért a világ bármely pontján elérhető világhálón, a BKV Zrt. www.bkv.hu internetes oldalán keresztül is lehetőséget biztosítunk arra, hogy a külföldiek még a budapesti látogatásukat megelőzően idegen nyelveken is tájékozódhassanak a budapesti tömegközlekedés sajátosságairól, az egyes jegyfajtákról, a közlekedés igénybevételi lehetőségeiről, illetve annak feltételeiről.

Számos jegyfajtánk kifejezetten a Budapestre látogatók speciális igényeinek kielégítését szolgálja, ilyen pl. a napijegy, a turistajegy, a hetijegy vagy a Budapest Kártya, melyek igénybevételével, a budapesti helyismerettel nem rendelkező külföldi vendégeink kényelmesebben, egyszerűbben és külön jegykezelés nélkül utazhatnak a közösségi közlekedési járműveken.
A rendelkezésünkre álló adatok alapján, a 2007. július 11-én, a 3-as metró, Deák Ferenc téri állomásának peronján történt esettel kapcsolatban az alábbi tájékoztatást adjuk.

Jegyellenőreink elmondták, hogy az ellenőrzés folyamán 3 fiatal, külföldi utas érvényes jegyet vagy bérletet nem tudott felmutatni, amiért jogosan kívántak velük szemben pótdíjazási eljárást kezdeményezni. Alapvető angol szavakkal tájékoztatták őket arról, hogy a BKV Zrt. jogosult arra, hogy az utasok jegyének és bérletének érvényességét az utazás során bármikor ellenőrizze. Az utazási feltételeink alapján - melyek betartása valamennyi utasunk, így a magyarországi turisták számára is egyformán kötelező -, aki járműveinken érvényes jegy, bérlet nélkül, vagy érvénytelen jeggyel, bérlettel kísérli meg az utazást, illetve vagy valamilyen kedvezményt jogosulatlanul vesz igénybe, az pótdíjat köteles fizetni.

40 Tovább

BKV-figyelő

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek