Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A főpolgármester döntött a BKK buszok új színéről

Eddig kétszer kérték ki a fővárosiak véleményét a közösségi közlekedésben részt vevő járművek dizánjáról, de üzletpolitikai vagy egyéb szempontok miatt végül egyik esetben sem teljesen a győztes javaslat valósult meg – emlékeztet a Combino és az Alstom-szerelvények színválasztó szavazására Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója, aki egyúttal cáfolja, hogy a cég facebookos oldalán erre korábban ígéretet tettek volna, -írja a NOL.hu.

– A miskolci villamosbeszerzés kapcsán írtuk azt, hogy reméljük Budapesten is sor kerülhet hasonlóra. Ám ezt nem a szavazásra, hanem a járműpark bővítésére, új villamosok uniós forrásból való beszerzésére értettük – magyarázza a BKK vezetője, aki ismét hangsúlyozza: a fővárosi buszok sokak által vitatott új „égkék” színét a formatervezők ajánlata alapján – az ipari termelésben használatos színskáláról – választotta ki a városvezetés és a BKK szakértői.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) mindezek ellenére úgy véli: az új szín bevezetésével semmibe veszik Budapest tradícióit, ráadásul a városképbe sem illeszkedik. Dorner Lajos, az egyesület elnöke éles hangú bírálatában leszögezi: a közösségi közlekedésben részt vevő járművek színét csak közmegegyezés alapján lehetne megváltoztatni. Éppen ezért ötletpályázatot hirdetne a témában. A végső döntést pedig a Fővárosi Közgyűlésnek kellene meghoznia, nem egyetlen embernek, a BKK igazgatójának.

Semmilyen feladat-, illetve hatásköri szabály nem utalja ezt és az ehhez hasonló döntéseket közgyűlési hatáskörbe, Dorner úr téved – állítja György István főpolgármester-helyettes. Lapunk kérdésére válaszolva cáfolja a VEKE elnökének azon állítását is, miszerint Vitézy Dávid egymaga választott volna színt. A döntést több – a színvilágot érintő – alternatíva közül, belső konzultációk lefolytatását követően Tarlós István főpolgármester hozta meg. György István ezt nem is tartja furcsának, hiszen az Alstom metrókocsik fehér színéről Demszky Gábor előző főpolgármester határozott, de ez akkor senkit se érdekelt.

Budapest közösségi közlekedésének új intézményrendszerén belüli átszervezésével, a közösségi közlekedés működtetésével és fejlesztésével összefüggésben egyszerre kell sok mindennel foglalkoznunk. Az egyik ilyen kérdés, hogy a múltat idéző komor színvilágot egy megújulást és frissességet jelző modernebb árnyalattal váltsuk fel – teszi hozzá György István, aki szerint a színvilágnak és a hagyományőrzésnek nincs szignifikáns összefüggése. Van, amikor a megőrzés a jó döntés, van, amikor a váltás. A tartalmi megújuláshoz a színvilág megváltoztatása illik.

Az új szín véleménye szerint modern, esztétikus, friss. Toscanában például Volterrában és a környékén közlekedő buszok színe – a vak véletlen folytán – pontosan ilyen világoskék árnyalatú, és az emberek nem vonulnak csapatostul tüntetni. Biztos vagyok benne, hogy a budapestiek meg fogják szeretni – állítja György István. Eljött az idő a fővárosi buszok „közös nevezőre” hozására. S ennek csupán az egyik eleme az egységes szín – jelenti ki Vitézy Dávid.

 – Jelenleg ugyanis az elmúlt évek használtbusz-beszerzési, illetve a BKV arculatváltó kísérletei nyomán tucatnyi eltérő színű és megjelenésű busz közlekedik. Ez városképi és tájékoztatási szempontból is zavaró. De más szempontból is jónak tűnik az időzítés a vezérigazgató szerint. Jelenleg 105 busz vár fényezésre. Néhány Ikarust a nagyjavítást követően, a Mercedes Citarókat a klímabeszerelések okán, míg a holland Volvo és Van Hool buszokat a zavaró színek és feliratok miatt kell újrafesteni. S ha már úgyis el kell végezni a munkát – darabja cirka egymilliós tétel –, miért ne lehetne az egységesítés jegyében. Ezt a gondolatot erősíti a jelenleg folyó busztender, amelynek nyomán a jövő év elején 150 új busz gurul be a fővárosi közösségi közlekedés porondjára. A járműveket a jelenleg futó tender győztese vásárolja és üzemelteti majd, ám a kiírás alapján külső megjelenésükben – így például színükben – illeszkedniük kell a BKK által kialakított arculathoz. A teljes buszflotta egységesítése 4-5 évig is eltarthat, mivel csak az újonnan érkező járművek kapják meg az új színt, a 15-20 éves Ikarusok már nem. Így egyetlen extra forintot sem költenek a színváltásra.

(NOL)

4 Tovább

Milliós jutalmak a csődközeli BKV vezetőinek?

Prémiumot és jutalmat is kaptak a BKV vezetői, sőt, decemberben elvont üzemanyagkártyáikat is visszakapták a vállalat cégautót használó menedzserei - írja a mainap.hu. A BKV a múlt héten még azt közölte: a dolgozók bérkompenzációjára sincs pénz.

A mainap.hu információi szerint a közlekedési vállalat vezetői a napokban megkapták tavaly nyáron felfüggesztett negyedéves prémiumukat. Ezen a jogcímen többletpénz annak jár, aki a szerződésében foglalt prémiumfeladatokat megfelelően végrehajtotta. A prémiumok kifizetése a mindenkori menedzsment döntése; nem egyszer előfordult már, hogy felfüggesztették, legutóbb 2011 júliusában.

A mainap.hu úgy tudja, nemcsak prémiumot, jutalmat is osztottak a BKV-nál. Jutalmat a BKV dolgozói közül bárki kaphat, aki kimagasló munkát végzett, ezúttal a jutalmazás egy szűkebb kört érintett. A portál szerint a kifizetések elérhetik a százmilliós nagyságrendet. Emellett a BKV vezetői visszakapták decemberben elvont üzemanyagkártyáikat is. Korábban minden cégautót használó menedzser kapott egy-egy, több tízezer forinttal feltöltött OMV-kártyát, amellyel vállalati kocsijaikat tankolhatták.

A többletpénzek kifizetése azért meglepő, mert a dolgozóknak járó, a kormány által kötelezően előírt bérkompenzációt a közlekedési vállalat nem fizette ki. A vállalat vezetése múlt héten az MTI-vel közölte: amint a BKV helyzete megengedi, január elsejéig visszamenőleg azonnal bevezetik a bérkompenzációt és végrehajtják a minimálbér-emelést. (A minimálbér-emelést az érintett dolgozók valóban megkapták, a bérkompenzációt azonban nem.) A vállalat menedzsmentje decemberben - három hónapos határidővel - felmondta a dolgozókkal kötött kollektív szerződést, újat azóta sem kötöttek; egyebek mellett ezért is tüntettek kedden a BKV szakszervezetei.

(NOL)

18 Tovább

Az NKH újabb hiánypótlásra kérte fel az Alstomot

Újabb hiányosságokat talált a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) az Alstom Metropolis szerelvényeinek típusengedély-kérelméhez csatolt műszaki dokumentációban, ezért hiánypótlásra kérte fel a francia gyártót. Egyúttal azt is megállapította, hogy az Alstom ugyan fontos módosításokat hajtott végre a fékrendszeren, de még így is tartalmaz olyan megoldásokat, amelyek eltérnek a hazai jogszabályi előírásoktól. Így a hatóság az előzetes járműszemlét követően szakértőt rendelt ki a speciális fékrendszer-kialakítás biztonsági szintjének megállapítására - tájékoztatta a Népszabadság Onlinet az NKH.

A magyar jogszabályoktól való eltéréssel természetesen az Alstom is tisztában van - ez már a szállítói szerződés megkötésekor is ismert volt -, az augusztus közepén benyújtott engedélykérelemhez így mindjárt csatoltak egy másikat is, amelyben az AM5-M2 típusú, ötkocsis metrószerelvények felmentését kérték a vonatkozó magyar előírások alól. A fékrendszerre és a vezetőfülke magasságára vonatkozó derogációs, illetve ehhez kapcsolódva a típusengedély-kérelmet a szakértői vélemény kiértékelése után bírálja el az NKH. Határidőt nem jelöltek meg.

31 Tovább

Szalagkordonok a bliccelők útjában

Kordonokat húz a BKV a 4-es, 6-os villamos néhány megállójába ősszel, s előbb-utóbb várható az elsőajtós felszállási kísérlet is egyes buszjáraton.

Számos változtatásra készül a BKV ősztől, a módosítások egy része csak a cég működését érinti, a legtöbbet azonban az utasok is érzik majd, mert jelentősen megváltoztatja a megszokott rendet - nyilatkozott lapunknak a várható újításokról és tervekről Regőczi Miklós, vezérigazgató-helyettes. Ősszel találkozhatnak az utasok a 4-es, 6-os villamos vonalán azokkal a kordonokkal, amelyeket egyelőre csak néhány megállóban, s buszvégállomáson emel a BKV. A cég ezzel a próbálkozással, akárcsak a metróblokáddal a föld alatt, a felszíni bliccelést is minimálisra szeretné csökkenteni.

Szintén a bliccelés csökkentésére lenne kísérlet az elsőajtós felszállás, amelyet kisebb forgalmú vonalokon próbálnának ki, Regőczi reményei szerint mihamarabb. Ehhez azonban jegyeladásra is ki kell képezni a járművezetőket, fülkéjükbe pénztárgépet, az utastér elé pedig lengőkaros átengedő "kaput" kell telepíteni, legalábbis a kísérletbe bevont járműveken. Ezt a megoldást azonban zsúfolt vonalakon csúcsidőben nem lehet bevezetni. Az igazán üdvözítő megoldást a csipkártya bevezetésétől várja a cég, ám hosszú éves előkészítés után sem sikerült még lefolytatni egy sikeres pályázatot. A társaság egyelőre keresi a rendszer kiépítéséhez szükséges pénzügyi hátteret, a finanszírozási megoldásokat.

A bliccelők elleni harc addig is nagy erőkkel, s egyre eredményesebben folyik, az idén a tavalyi hasonló időszakhoz képest több, mint félmilliárd forinttal nőtt a jegybevétel. Az utasoknak azonban még így is mintegy 30 százaléka fizetés nélkül veszi igénybe a szolgáltatást. A BKV alapfeladata továbbra is a szolgáltatás színvonalának javítása, például a járművek zavartalan, gyors közlekedésének biztosítása. E célt szolgálnák például a buszsávok, ám közismert, hogy ezektől szinte lehetetlen tartósan távol tartani az autósokat. Egy legutóbbi kampányban motoros rendőrök kifejezetten a buszsávot használókat büntették. Ez azonban csak egy hétig tartott, állandóra továbbra is csak a sávfigyelő kamerák maradnak - már, ahol van ilyen egyáltalán. A cég szerint a jelenleginél sokkal jobb és hatékonyabb megoldás lenne a buszokat felszerelni kamerákkal, s azok készítenék a felvételeket a haladásukat akadályozó autósokról. Ehhez azonban a szakminisztérium beleegyezése, s rendeletmódosítás is kell.

A járművek megfelelő esztétikai és műszaki állapota fontos része a szolgáltatásnak. A HÉV-szerelvények és a Millenniumi Földalatti-kocsik mindkét szempontból felújításra, vagy még inkább cserére érettek. Ezek együtt több százmilliárdos beruházások, amelyre nincs pénze a cégnek, s e célra 2013-ig uniós pályázatok sem állnak rendelkezésre. Regőczi ezért úgy gondolja, érdemes lenne megvizsgálni, hogy miként lehetne forrásokat találni, akár magántőke bevonásával.

A cégnél futó félszáz projekt egyike a BKV-ingatlanok eladása, amely több más mellett az Akácfa utcai székház értékesítését is tartalmazza.

Népszabadság Online

148 Tovább

BKV-figyelő

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek