Mostantól hivatalos, amit azért eddig is sejthettünk: katasztrofális állapotban vannak a BKV régi szovjet/orosz metrószerelvényei. Rendhagyó poszt következik; egy Index-cikket szemlézünk.

Egy, az Index birtokába került vizsgálati jelentés szerint az orosz metrókocsik 34-féle rosszul teljesítő alkatrésze közül 11 okozhat több áldozatot követelő, halálos kimenetelű katasztrófát, 15 kritikus állapotú pedig legfeljebb egy halálos áldozatot követelő halálos kimenetelű balesetet - derül ki a TÜV Rheinland által elvégzett vizsgálat jelentéséből.

A katasztrofális minősítésű alkatrész hibája több áldozatot követelő, halálos kimenetelű, és több sérüléssel, illetve a környezetre nézve nagyfokú károkozással jár a cég besorolása szerint. A kritikus hiba legfeljebb egy halálos áldozatot követelő halálos kimenetelű, vagy több sérüléssel, a környezetre nézve jelentős károkozással jár.

A TÜV Rheinland szakemberei a kockázatosabb alkatrészek esetében imitálták is a hibás működést, hogy kiderüljön, keletkezhet-e tűz. A kísérletekről videófelvételt készítettek, ezek is megtekinthetők a cikkben.

A jelentés egyébként július 30. óta a BKV asztalán van, de a társaság igazgatósága csak október 26-án tárgyalja.

A jelentés szerint az eredeti orosz konstrukció hiányosságai miatt tűzzel és füsttel járó események már eleve bekövetkezhetnek. A jelentés kiemeli, hogy egy esetleges tűz keletkezése után nagy valószínűséggel tömegkatasztrófához vezet, ha a szerelvény két állomás között az alagútban ragad, és több kedvezőtlen körülmény is fellép együttesen.

Noha az Alstom metrók érkezésével a 2-es metrón megoldódik a probléma, a 3-as vonalon továbbra is nagy a baj. Emlékezetes: tavaly 43 darab elöregedett kocsit vont ki forgalomból a BKV, mindegyikük elmúlt már 40 éves, noha ezeket a metrókat eleve 30 éves élettartamra tervezték.

A döntés előzménye az volt, amikor tavaly áprilisban rommá égett egy 35 éves kocsi a 3-as metró alagútjában az Árpád híd és a Forgách utca között. Csak a csodának köszönhető, hogy nem sérült/halt meg senki; három BKV-dolgozót így is kórházba kellett vinni megfigyelésre.

A teljes jelentést innen tölthetitek le!