Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

70 percet szánt a 45 perces útra, mégis elkésett

Most, hogy beköszöntött a tél, egyes vonalakon a kiírt menetrendtől teljesen eltérően közlekednek a BKV-járatok. A saját tapasztalatom az, hogy ha a téli hónapokban időre kell mennem valahova, akkor 30-40 perccel előbb kell elindulni, hogy a megbeszélt időre megérkezzek. Bár olvasónk nem busszal, hanem villamossal szeretett volna utazni, de a 45 perces útra ígyis 70 percet szánt, mégis elkésett a vizsgájáról:

Tisztelt BKV-figyelő!

Ez az eset pár órával (dec. 19.) ezelőtt történt. Kresz vizsgázni mentem a XIX.Vas Gereben utcába Zuglóból. Különböző forgalmi okok miatt (csak 62-es villamos jött, aminek ott a végállomása) Kőbánya alsó villamosmegállóban várakoztam egy 3-as villamosra (a 62-es elhaladta után rögtön egy perccel volt kiírva az indulás a menetrendben). Nem jött.

Először csak az első menetrendszerinti nem jött. Aztán a második. Majd 20 perc (!) elteltével döcögött be egy. De természetesen ezek után sem haladtunk simán. Felújítási munkálatok zajlottak a villamospályán, aminek köszönhetően a Kőbánya alsó és Ecseri út villamosmegálló között lévő 4 megállót sikeresen 15 perc alatt tette meg a villamos. Ennek köszönhetően természetesen lekéstem a vizsgámat, be se engedtek már a terembe. (Pedig az előre megtervezett 45 perces útra 70 percet szántam, hogy még véletlenül se késsek el).

És mondanom sem kell, ez újabb 5000 forint vizsgadíj lesz.

Kérdem én, hogy miért nem lehet éjszaka felújítani egy olyan villamosvonalon, ahol 5 percenként jár villamos. Ez az Örs Vezér terétől pár percre van, miért nem lehetett villamospótló autóbuszt küldeni?

További szép napot!

madarbandi

52 Tovább

Több tucat ember szívja a dohányzó járművezetők füstjét

A lent olvasható levélben felvetett problémával az elmúlt közel öt év alatt számtalanszor foglalkoztunk. Azért kell mégis újra és újra elővenni, mert bár az utasoknak már mindenhol tiltott a dohányzás, a járművezetők még mindig rágyújtanak vezetés közben. Ez főleg ilyenkor télen zavaró, amikor a fülkéből a zárt utastérbe átszálló füstöt 100-120 ember kénytelen belélegezni a járművezető miatt.

Kedves Gál Mihály!

Rendszeresen olvasom a blogodat. Sok dolog van, ami felháborít a BKV-val kapcsolatban. Nem fárasztalak a véleményemmel, gondolom minden nap megteszi kismillió ember aki ír neked. Ami miatt megkerestelek, az a dohányzás. Mint tudjuk, nem is olyan régen vezették be a megállók környékén való dohányzás tiltását. Ez még rendben is volna. De ha már az utasoknak tilos, a busz és villamos vezetőinek a járművön, vezetés közben miért megengedett ugyanez?

Én nem dohányzom, ráadásul kismama vagyok, és majd minden nap járok Kispestről Kőbányára a 151-es busszal. Megdöbbenve tapasztalom elég régóta, hogy a sofőrök kedélyesen dohányoznak vezetés közben, a füst meg vastagon dől be az utastérbe. Kérdem én, hogy ez mennyire megengedett a sofőröknek? Lehet hogy egyedül vagyok ezzel a problémával, de ha már az utasoknak tilos a megállókban a dohányzás, akkor legyen már tilos a sofőröknek is, ugyanúgy mint a mobilozás! Nem mellesleg ugyanúgy balesetveszélyes dolognak tartom, mint a mobilozást, hisz volt már rá példa, hogy a dohányzó buszsofőr leejtette a cigijét, és fékezett akkorát, hogy utasok estek egymás nyakába... Másrészt nem tudom elhinni, hogy nem bírják kivárni a sofőrök az úti célt, hogy ott gyújtsanak rá.

Remélem tudsz valami biztatót mondani nekem erről a dohányzás ügyről, kíváncsian várom!

81 Tovább

Ötszáz buszt selejtez le a BKV 2013-ban

A buszok műszaki állapota miatt bármelyik pillanatban beállhat a teljes működésképtelenség - derül ki a BKV igazgatósági ülésén tárgyal dokumentumból, amely szerint ötszáz járművet selejteznének le 2013-ban, ezért 2012 első felében legalább ötszáz új busz forgalomba állítására kell tendert kiírni.

Legalább ötszáz új busz forgalomba állítására kell 2012 első felében tendert kiírni az új buszüzemeltetési modell keretében, mivel ennyi járművet selejteznének le 2013-ban - derül ki a BKV igazgatósága által megszavazott előterjesztésből.

A BKV pénteki igazgatósági ülésén tárgyalt, november végi keltezésű dokumentumból kiderül: még idén 56 járművet, 2012 júliusáig további 302 darab buszt kellene leselejtezni, ezek gazdaságosan már nem javíthatók, 1990 előtt készültek, futásteljesítményük meghaladta az 1,2 millió kilométert, és 2003 óta semmilyen értéknövelő felújítást nem kaptak. A kieső állományt teljes egészében pótolni kell, jövő év végéig pedig további 222 járművet kellene a forgalomból kivonni. Ezzel egyidejűleg jövőre el kell végezni 123 busz vázjavítását 853 millió forint értékben, és ezt az összeget a 2012-es üzleti tervben rögzíteni kell. A javítás elsősorban a szóló 415-ös (44 darab), valamint a csuklós 435-ös (43 darab) Ikarusokat érinti. Ezek mellett számolni kell azzal, hogy átmenetileg nagyobb, akár 20-50 darabos járműhiány is keletkezhet.

Ezekkel a kivonásokkal a BKV 1367 darabos buszparkja 1065-re csökken, ugyanakkor a jelenlegi csúcsidei járműigény 1160 darab. A dokumentumban az is olvasható, hogy a jelenlegi műszaki állapotok már a működőképesség legszélső határát jelentik, vagyis bármelyik pillanatban beállhat a teljes működésképtelenség.

A dokumentum kiemeli azt is, hogy az elvégzendő nagyjavítások mindössze 16 százalékát végezték el 2005 óta; az elmúlt hét évben 1878 nagyjavítást kellett volna elvégezni, de ebből 1575 elmaradt. Ennek következménye, hogy a BKV-nál szolgálatot teljesítő buszok átlagéletkora 17,8 év, amely több mint kétszerese az Európában elfogadott hét-nyolc évnek. Emellett a fővárosi közösségi közlekedésből legnagyobb arányban (felszálló utasszámból 40 százalék) a buszokat használják. Londonban a járművek átlagéletkora 6,2, Prágában 9,5, Cagliariban pedig 1,5 év.

(Origo, MTI)

24 Tovább

Csak a helyi nyugdíjasok utazhatnak ingyen Birmingham buszain

Olvasónk, Gábor több, mint egy éve él Birminghamben ahol minden nap tömegközlekedik. Az alábbi levélben összefoglalja, miben más az ottani közlekedés, mik az előnyei és mik a hátrányai. Ami nekem az utastájékoztatáson kívül a leginkább tetszett az az, hogy az ottani BKV buszain csak a helyi nyugdíjasok utazhatnak ingyen, ők is csak csúcsidőn kívül, egyéb időknek kiegészítő jegyet kell venniük. Minden busznak csak egy ajtaja van, jegyeket is csak a buszon lehet venni, mégis gyorsan és flottul megy minden:

Kedves BKV-figyelő!
 
Bár kommentelője nem vagyok, de kitartó olvasója igen a BKV-figyelőnek. Sokszor látom a bezzegnyugatozást mindkét oldalról. Támadva és dicsérve. A levelemmel megpróbálom objektíven bemutatni Birmingham UK (mert van pár másik az USA-ban is) helyi tömegközlekedését. Remélem sikerül tényleg objektívnek maradnom. Több mint egy éve lakom Birminghamban és mindennap használom a buszokat, több vonalat is. Na akkor kezdem..
 
Birmingham lakossága kb. 1 millió, elővárosokkal kb. 2,5 millió (muszáj beleszámolni, mert a tömegközlekedésük teljesen összeépült). Csak felszíni közlekedés van. Busz, vonat illetve egy villamos amit Metro-nak hívnak. A vonatokról sajnos nem tudok bőven írni, mert nem használom, de igazából a helyi közlekedésben a buszoknak van a legnagyobb szerepe (92%)
 
Birmingham buszközlekedését több cég szolgáltatja, amit egy központi irányítás fog össze. Amolyan hatóság, neve Centro (http://www.centro.org.uk/). A legfőbb buszos cég a National Express West Midlands (NXWM, a többi cég száma kb. 20, de a vonalak többsége a National Express West Midlands-é. (77%). A továbbiakban az NXWM buszokról írok, mert csak azokat használom.
 
Buszok (általános): Létezik emeletes és normál kivitel, csuklóst eddig egyetlenegy vonalon láttam. Mivel az angol parkolás az utak szélén gyakori és sok a szűk utca, a csuklós gyakorlatilag használhatatlan. A buszok egy(!) ajtósak, még az emeletesek is, így csak elsőajtós felszállás lehetséges. Mégis megoldják az utascserét gond nélkül!


Tisztaság: Hát ebben van jó is rossz is. Az ülések szövetülések mégis tiszták, hetente max. 1-2 koszos ülést látok, jellemzően a délutáni órákban (valószínű napközbeni koszosodás). Látszik a szövet takarítása! Viszont ami probléma, hogy az emberek szemetelnek, esznek isznak a buszon, így a padlón sörösdoboz, üdítősdoboz, gyorskajáldás kajadoboz hever szanaszét, illetve a napi újság maradék.(minden hétköznap reggel harmincegynéhány oldalas ingyenes helyi újság olvasható a buszokon). Graffiti nincs! Max karcolt ablakok.
 
Akadálymentesség: Minden busz alkalmas babakocsi és/vagy kerekesszék kiszolgálására. Minden busz alkalmas: 1 kerekesszék és 2 kicsi babakocsi (vagy 1 nagy), vagy 3 kicsi babakocsi. vagy 2 nagy babakocsi szállítására egyidejűleg. Olyan nincs hogy alacsonypadlós busz. Minden busz ajtó felőli első részét a sofőr engedi le, amikor látja hogy szükség van rá. Nem vagyok műszaki, így csak tippelek hogy hidraulika a megoldás. Amennyiben nem tudod használni még így sem a buszokat, lehetősged van Ring & Ride buszt hívni. Ami akár háztól-házig is szállít.
 
Biztonság: A legtöbb busz CCTV rendszerrel van ellátva, amit Te is követhetsz, hiszen egy monitor az utasok felé is mutatja a kamerák képeit. Jellemzően csak este mutat képet az utasok felé. Egy buszon kb 8-12 kamera van.
 
Utastájékoztatás: Ez az a pont, ami kimondottan tetszik. De próbálok objektív maradni. Az összes megállóban az ottani indulási idők vannak feltüntetve. Illetve van vizuális kijelző is, sajnos ez nem mindenhol (lásd kép). A tájékoztató rendszerről lásd a képet. Mobilhálózaton keresztül történik az információáramlás. Ezeken a kijelzőkön egyéb információk is megjelennek pl.: útfelújítás miatt késések stb. Ha valami miatt terelés lesz, és más útvonalon fognak járni a buszok, legalább egy héttel előtte a megállókban kihelyezik az infót.


Minden megállónak van egy betűkből álló kódja, amit egy sms-számra elküldve válaszként kapod az elkövetkező egy órában érkező busz listáját és érkezési idejét. Ugyanezeket a megállókódokat egy direkt mobil eszközökre optimalizált weboldalon is használhatod ugyanazokért az infokért (http://netwm.mobi/). Itt azonban már utca, városrész stb. alapján is kereshetsz megállókat térképes megjelenítéssel. Gondolom nem véletlen hogy a könnyebb begépelhetőség miatt a kódokban csak olyan betűk szerepelnek amik a telefon billentyűin az első betűk. egy példakód: nwmdamwa, nwmdamtp (igen, az első három betű mindig egyforma és az m valóban nem az első betű, de ez a cégnév rövidítése).

Androidos okostelefonon létezik egy app, ami a gps alapján mutatja merre is vagy, majd megmutatja a közeli megállókat, járatinformációkkal, jó szolgálatot tesz ha elkeveredsz. Iphone appról nem tudok, de ez nem zárja ki, hogy ne lenne.
 
Pontosság, járatsűrűség: Mivel sok járat elég forgalmas utakon jár ezért képtelenség előre megmondani mikor hol is lesz a busz, ezért csak tájékoztató időket adnak meg bizonyos buszjáratokon csúcsidőben. Pl.: Every 1-6 minutes. Természetesen itt is vannak késések, kimaradások. Tehát itt nincs bezzegnyugaton... Frekventált járatok követési ideje csúcsidőben és napközben 1-10 percenként. Jelentéktelenebb vonalakon jellemzően 10-30 perces követés van.
 
Jegyek/jegyárak: egy útra felnőtt: £1,80; gyermek: £0,80 (610 HUF és 270 HUF), napijegy felnőtt: £3,60; gyermek: £2,50 (1220 HUF és 850 HUF), napijegy családos (2 felnőtt 4 gyerek): £7,80 (2650 HUF). Ezeket a jegyeket a buszon kell megvenni, máshol nincs is. A buszon egy kis dobozba kell dobni a pénzt (CSAK érme), visszajáró nincs! Cserébe hamar megy a jegykiadás. Bedobod a pénzt – mondod milyen jegy kell – a sofőr a gépén megnyomja a gombot a kért jegynek megfelelően – a fülke mögött a falon van jegykiadógép – letéped a jegyed és kész. Csak elsőajtó van, így nem tudsz fellógni. Ellenőr nagyon ritka, két három havonta látni őket!
 
Hetibérlet: £14,50 (4950 HUF) jegyirodában váltható, Havibérlet £46,00 (15640 HUF) szerződéssel automatikusan minden hónapban megkapod postán, heti: £52,00 (17680 HUF) jegyirodában váltható, Éves: £552,00 (187680 HUF) jegyirodában váltható városrészenként 5-6 kisbolt és újságos árul még heti/havi bérleteket. Ezek fényképes bérletek.
 
A fenti jegyek/bérletek nem érvényesek a Metro-ra. Külön díjszabása van. Lásd az alábbi linken. Aki bővebben kíváncsi a gyermekjegyekre, csúcsidőn kívüli jegyekre, régiójegyekre, csak reggeli jegyekre, látogasson el ide: http://nxbus.co.uk/west-midlands/tickets-prices/
 
Még ami fontos lehet: a nyugdíjasok A nyugdíjasok bérletet kapnak a várostól, de ahhoz itt kell élniük, tehát pl. egy londoni nyugdíjasnak nincs ingyen a busz Birminghamben. Ők egy chippel ellátott bérletet kapnak amit egy érzékelőhöz tartanak a buszon, így nyomon követhető mennyien-mikor-merre utaznak. Ami még érdekes és tanulságos, hogy reggel 9.30 előtt nem érvényes a nyugdíjas bérlet, csak ha kiegészítő jegyet vesz hozzá. A bérletesek is nyomon követhetőek, mert amikor felmutatod a bérleted, a sofőr nyom egy gombot a masináján.
 
Érdekességek: Sorbanállás a megállóban. Ez egy furcsa dolog Magyarországhoz képest. Aki előbb jött, az száll fel előbb a buszra. Eleinte próbáltam udvarias lenni idősekkel és hölgyekkel, de nem értették mit akarok tőlük. Itt ez nem szokás. A sor az sor! Viszont a buszon rögtön feláll mindenki a babakocsis helyről illetve lehajtható ülésekről ha idős ember száll fel vagy kismama babakocsival.
 
Sofőrcsere menet közben: Vagyis van egy-egy megálló ahol az utascserén kívül a sofőrcsere is megtörténik. A régi kiszáll, majd az új beül és megy a busz tovább. 4-5 perc alatt elintézik,  s ezek nem feltétlenül a végállomások!
 
Az Outer Circle... Azaz a 11-es busz. Európa leghosszabb útvonalon közlekedő helyijárata. 11A (Anticlockwise) jelzéssel az óramutató járásával ellentétesen közlekedik, míg a 11C (Clockwise) az óramutató járásával megegyezően halad. Megállóinak száma kb. 260. Több forrás más más adatot említ. Az útvonalhossza pedig 27 mérföld (kb 43 km), kb 2-2,5 óra alatt ér körbe. Hétköznaponként "elvileg" 8 percenként jár, mint ahogy olvasható a buszokon is: "Every 8 minutes". Hosszú útja miatt persze nem 8 perc az a 8 perc. Néha 15-20 perc is eltelik két busz között, néha pedig 2-3 jön egyszerre. Érint 233 iskolát(általános, főiskola, egyetem), 69 sport/kulturális központot, 19 bevásárlóközpontot, 6 kórházat és a városi börtönt. Naponta kb 50000 utas használja.
 
Néhány buszjáratot több cég szolgál ki. Például a 37-s buszt három cég üzemelteti, ugyanazon az útvonalon. Kedvezményekkel próbálnak utast csalogatni az ilyen “közös” járatokon.
 
Üdvözlettel Gábor

17 Tovább

Magánbuszokkal oldanák meg a budapesti tömegközlekedést

BKK-nál azt a problémát próbálják megoldani, hogy 2012. április 30-án 110 buszt pótolni kell, mert lejár az üzemeltetési szerződés az alvállalkozókkal, a BKV-nak pedig nincsen saját eszköze, hogy ezeket pótolja – jelentette ki Vitézy Dávid egy buszközlekedési konferencián. A Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója szerint ennek nyomán olyan tender zajlik majd, amelyben nincsen felkészülési idő, vagyis feltehetően nem új buszokkal, hanem használtakkal fognak pályázni, -olvasható az IHO közút rovatában.

Mint írják, ezután indulnak el 2012 elejétől azok a tenderek, ahol már hat-nyolc hónapos felkészülési időt hagynak, hogy új járművekkel indulhassanak a szolgáltatók a hosszútávú, nyolcéves szerződésekért. Ezzel párhuzamosan a meglévő BKV-flotta cseréjét is el szeretnék indítani. A cél, hogy 2014-ig több száz buszt kicseréljenek. Vitézy Dávid abban reménykedik, hogy az új járművek miatti költségnövekedés, illetve a hatékonyságnövekedés miatti költségcsökkenés statisztikailag kioltja egymást, ezért a mainál legfeljebb picivel magasabb büdzsével intézhetik a buszbeszerzést. (Nagyon drága az öreg buszok üzemeltetése.)

A két tender között nagy különbségek vannak, a napokban induló első fordulóban rövid távú, egy-két éves szerződésekről és 25-50 buszról szól. A május elsejétől induló új tenderek már új járművekre, 100, vagy akár maximum 300 autóbuszról szól – tette hozzá.

A jövőben a kötöttpályás ágazatokban monopolhelyzetben marad a BKV, ugyanakkor a megrendelői feladatokat, tehát a menetrendszervezéssel, hálózattervezéssel és utastájékoztatással kapcsolatos feladatokat 2012 májusától a BKK veszi át. Minden, amitől a rendszer egységes, amitől az utasnak mindegy, hogy milyen szolgáltatóval utazik, átkerül a BKK-hoz. Ilyen az egységes bérlet, a menetrend, a szolgáltatási portfólió, utastájékoztatási rendszer. A szolgáltató, az üzemeltető feladatai, amitől működik a rendszer, de nem befolyásolja, hogy több üzemeltető is legyen, maradnak a BKV-nál, illetve a remények szerint új buszos szolgáltatóknál – mondta a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója az Új buszüzemeltetési modell Budapesten című konferencián.

A buszágazat 40 százalékos részesedéssel bír a budapesti utasszámból, összesen 550 millió utast szállítanak, és 92 millió kocsikilométert tesznek meg egy évben. A buszok 24 órás üzemben működnek, lefedik Budapest összes kerületét. Közel 240 nappali és 30 éjszakai buszvonal üzemel a fővárosban 1400 autóbusszal. A csúcsidei kihasználtság nagyon magas, 90 százalék fölötti a járatok 80 százalékán. Ez köszönhető a magas benzináraknak, és annak, hogy két éve nem emelkednek a jegyárak – véli Vitézy.

Vannak finanszírozási gondok, most szeretnék megteremteni a stabil finanszírozási hátteret vagy adópolitikai intézkedésekkel, vagy költségvetési támogatással, vagy ezek valamilyen mixével. Egy biztos: a hiányt teljesítménycsökkentéssel megspórolni nem lehet, sem a kihasználtsági adatok, sem pedig a várospolitikai célok miatt – jelentette ki a vezérigazgató.

A budapesti buszok üzemeltetése évente körülbelül 40 milliárdba kerül. A BKV autóbuszai közül nagyjából fele-fele szóló és csuklós, a járművek átlagéletkora körülbelül 17 év, ami abból fakad, hogy százasával járnak még 20 év fölötti Ikarus autóbuszok.

A BKV-nál ma is üzemelnek alvállalkozók, akiket 2004-ben bíztak meg. Ők jelenleg 110 autóbuszt üzemeltetnek járművezetővel együtt. Ezeknek a szerződései 2012. április 30-án lejárnak. A különböző jogszabályi hiányosságok miatt még nincsenek meg a helyükbe lépő új üzemeltetők, mivel csak későn kezdhettek bele a tenderekbe. Most tűzoltás folyik – jelentette ki Vitézy.

Amennyiben a téma további részletei is érdekelnek, kattints ide, és olvasd el az Indóházon.

35 Tovább

BKV-figyelő

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek