Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A szabályzatból csemegézünk

A jegyellenőri feladat ellátásával kapcsolatos szolgálati utasítás című füzet teljesen korrekten és pontosan kimondja, az adott helyzetben mit kell cselekedni az ellenőrnek. Mit büntethet meg és mikor. Hogy kell bánni a külföldiekkel, milyennek kell lenni a megjelenésnek, stb. Minden le van írva, mit szegnek meg az ellenőrök.

Egyik nap a Deákon büntettek meg két külföldit annak ellenére, hogy a kezükben volt két darab érvényesítetlen jegy, már akkor tudtam, hogy ma írnom kell. Amikor az biztonsági őr előtt meglebegtettem a számára már ismert tanfolyami füzetecskét egy nagyot mosolygott, majd megköszönte a bérletem és mutatta az irányt előre, jelezve ezzel, hogy ne merjek belepofázni a munkájába, mert megjárom. Persze az ilyen eseményekről számtalan cikk szólt már. Hiába járt el az ellenőr szabálytalanul, mindig az utas volt a hülye a BKV szerint, még akkor is, mikor az ellenőrön azonosító szám/jelvény sem volt.

Kezdjük azzal, hogy sok biztonságinak a modorán kívül az öltözéke sem a legmegfelelőbb. Egy villamosvezető ismerős mesélte, hogy sokszor a Hungária kocsiszínnél alszanak lefektetett kartonlapokon, mint a hajléktalanok, majd fürdés és átöltözés nélkül jelentkeznek másnap szolgálatra. A szabályzat kimondja, hogy az ellenőrzést végző személynek rendszeresen tisztálkodni kell, és kerülni kell a szélsőséges öltözéket is. A metró területén lévő biztonságiak többnyire bomber dzsekit viselnek, mely engem az őszi zavargásokra emlékeztet, de valószínűleg én vagyok kötekedős kedvemben, így ezt most kihagyom.

A szabályzat kimondja, hogy ha a külföldi utasnál van jegy, de nem érvényesítette mert esetleg tájékozatlan, nem szabad megbüntetni. El kell kérni a jegyét, majd fel kell rá vezetni az ellenőrző személy számát, és az ellenőrzés helyszínét. Szabályzatban az is feketén-fehéren benne van, hogy tilos mutogatni a külföldinek, és tilos velük szemben nyomdafestéket nem tűrő szavakat használni (magyarral szemben szabad? kérdem én…)

Sajnos a szabályzatban leírtaknak csak az ellenkezőjét tapasztalom. Ez is olyan mint a menetrend, tájékoztató jellegű.

Itt van ajándékba néhány fénykép, a fent említett szabályzatból:


48 Tovább

Záróvonal?

Sok kommentár szerintem nem kell a képhez. Túl keskeny az út egy ilyen szép autónak...


28 Tovább

Átalakul a BKV-figyelő

Rövidtávú elképzelésem az, hogy a BKV-figyelő végleg elhagyja a pitiáner „cigizett a buszvezető” minőségű cikkeit, és nagyobb szakmai hátteret kap. Szeretném elérni, hogy a blog ne egy egyszerű oldal legyen, ahová bárki bármikor írhat, ha atrocitásba került, hanem szakmai vitákat is folytathassunk. Nagyobb teret szeretnék adni a BKV dolgozóknak is, mert sajnos őket is szinte napi rendszerességgel bántalmazzák úgy testileg, mint lelkileg. Persze az oldal ezek után is a beérkezett észrevételekre és az információkra fog építkezni, az oldal stílusa megmarad, a pitiáner feljelentgetős (cigizik, eszik, beszélget) cikkeket  azonban elhagyjuk.

A szakmai hátteret elképzeléseim szerint BKV dolgozók fogják adni. Az elmúlt hétvégéken buszvezetőkkel, ellenőrökkel, villamos és metróvezetőkkel vettem fel a kapcsolatot, személyes találkozóra invitáltam őket, melynek eleget is tettek. Úgy gondolom, hogy ők sokkal több kérdésre választ tudnak majd nektek adni, mint én, vagy a többi szerkesztő. Előre tudom, hogy a BKV ebben sem fog támogatni, és azt sem fogja jó szemmel nézni, hogy BKV dolgozók segítik az oldal működését, ezért nekik egyelőre anonimitást biztosítok. Magam is meglepődtem azon, hogy a BKV-figyelőt a dolgozók nagyobb része támogatja, még annak ellenére is, hogy olykor kemény kritikával illetjük őket. Örömmel vettem tudomásul, hogy egyre több BKV-s olvas minket, és szól hozzá a cikkekhez.

A villamos kisiklás óta a blog olvasottsága jelentősen megnőtt, hisz az országos médiában napokig jelen volt. A BKV az előző sztrájkkor nem megfelelően tájékoztatta az utasokat, ezt a blog statisztikája is kimutatta. A sztrájkot megelőző nap majdnem 20 ezer ember látogatott meg minket, az oldalletöltés száma aznap bőven meghaladta a 40 ezret. A számok alapján hetek kérdése, hogy minden második budapesti ismerni fogja a blogot. Egy év alatt egymillió olvasót generálni nem kis teljesítmény, természetesen az Index segítsége nélkül nem sikerült volna. A jelenlegi adatok azt mutatják, hogy szükség van a blogra, hisz több ezren olvassák minden nap. Többek között ezek ösztönöztek arra, hogy átalakítsam a blog működését.

Várom olyan BKV-sok jelentkezését, akik segítenék a blog működését, szakmai hátteret adnának, hogy velük együtt még több sikert tudhassunk magunk mögött. Nyugodtan jelentkezhet bárki, aki a blogot vagy annak szerkesztőit bármilyen formában, de segíteni tudja.  Nem múlik el nap, sajtómegkeresés nélkül, így egy szóvivőre is szükség lesz. Jelentkezni a bkvfigyelo@index.hu címen lehet.
67 Tovább

"A kitűzőt nekünk nem kell kirakni"

Aki rendszeresen olvas BKV-figyelőt az tudja, hogy a BKV járatain csak az ellenőrizhet jegyet és bérletet, akinek a karszalagja a jobb vállán míg a kitűzője a ruháján, mellmagasságban foglal helyet. Egy blogger kollégával történt meg a lent olvasható eset.

Tisztelt BKV-figyelő!

Először is szögezzük le: nem járok BKV-val. Ha mennem kell valahová a városban, akkor bringázok, munkába meg a céges busszal járok. Ha néha igénybe is veszem a közösségi közlekedés szolgáltatásait, akkor mindig veszek jegyet. Ez így normális, szerintem.

Tegnap éjjel viszont kénytelen voltam az éjszakai járatot választani - taxira már nem futotta, elittam . A körúton szálltam fel, jeggyel a zsebemben, de mivel zsúfolásig tele volt a busz, a lépcsőig jutottam. Az ajtó két oldalán a buszon láthatósági mellénybe öltözött emberek voltak, hátukon "Biztonsági Szolgálat" felirattal, bomberdzsekijük alsó részén "Ellenőr" karszalaggal. Ahogy elindult, rögtön szólt is egy ilyen öltözetű hölgy, udvariasan:

-Jó estét! Jegyet vagy bérletet kérem! - Odanyújtottam jegyem, amiből egy darabot letépett és visszaadta. A letépett darabot laza mozdulattal elejtette.

-Bocsánat, leesett egy darab…- szóltam neki, mire ő:

-Igen, tudom, direkt dobtam le! - és rám mosolygott, majd visszafordult és beszélgetett tovább a társával.


Nem értettem. Többek közt azért vannak az éjszakai járatokon, hogy a rendet fenntartsák. A rendbe meg beletartozik a tisztaság. Vagy nem? Nézegettem, nézegettem, és sehol nem láttam a kitűzőjét. Mint rendes olvasó - és utas - tudom, hogy akkor ellenőrizhet jogosan, ha a szabályoknak megfelelően van felszerelkezve: karszalag a felkaron, kitűző a mellkason. A következő megálló után feljebb tudtam lépni, így meg is tudakoltam:

57 Tovább

Mégis ad pénzt a kormány a BKV-nak

Szombaton sikerült egyezségre jutnia a kormány és a főváros képviselőinek, így a BKV mégiscsak kap 10-12 milliárd forint rendkívüli segítséget. Korábban a miniszterelnök azt mondta, hogy Budapestnek egyedül kell megoldania problémáit. A mostani rendkívüli juttatás előfinanszírozás, vagyis csak rövid távon segítették ki Budapestet.

A kormány feladta korábbi keménységét és mégiscsak pénzt ígért Budapestnek a BKV finanszírozására. Keller László pénzügyminisztériumi államtitkár bejelentette, hogy 10-12 milliárd forintot kaphat a BKV. A konstrukciót még nem dolgozták ki, de annyi biztos, hogy előfinanszírozásnak számít a segély. Vagyis később valószínűleg ennyivel kevesebbet ad az állam a közlekedési társaságnak.

Szombaton három minisztérium, a főváros és a BKV képviselői tárgyalást kezdtek a BKV finanszírozásáról. A kormányt a pénzügy-az önkormányzati- és a közlekedési minisztérium képviselte, a főváros részéről Demszky Gábor főpolgármester tárgyalt.

A megbeszélés szünetében Demszky elmondta az ő ajánlatát: eszerint a főváros hajlandó az általa nyújtott támogatás mértékét a kormányzatéval azonos szorzó alapján megemelni, ha a kormány is ezt teszi. A tárgyalás után Demszky arról beszélt, hogy a főváros kész eladni bizonyos vagyontárgyait, hogy a befolyó 5-6 milliárd forintból a BKV-t fejlesszék. Például autóbuszokat vehetnek belőle.

A főváros azt javasolta a kormánynak, hogy az infláció mértékével visszamenőlegesen emelje meg az állami normatív támogatást. Erre a kormány nem hajlandó. Felmerült viszont, hogy a kerületeket is be kellene vonni a BKV eltartásába. Erről tovább tárgyalnak még.

A kormány eddig hajthatatlannak tűnt, így a szombati engedmény komoly változásnak számít. Gyurcsány Ferenc miniszterelnök az Indexnek adott interjújában másfél hete még azt mondta, hogy nem engedi a költségvetés fellazítását, és nem támogatja, hogy a főváros megkapja a Demszky által akkor kért 18 milliárd forintot. A kormány egy 2003-as megállapodásra hivatkozik. Akkor a kifizették a BKV adósságát és cserébe a fővárosra bízták a társaság további biztonságos működtetését. A kormány szerint a főváros hibája, ha képtelen volt betartani a megállapodást, és hagyta, hogy újabb adósságcsapdába kerüljön a vállalat.

A közelmúlt két BKV-sztrájkja is összefügg a BKV pénzügyi gondjaival. A sztrájkolók egyik fő követelése az volt, hogy a főváros vonja vissza a járatritkításról szóló terveit, vagyis az új paraméterkönyvet. A főváros a kevesebb járattal akart spórolni. A BKV-sok szerint hosszú távon ez még több problémát jelent, mert sok utast vesztene a társaság a szolgáltatás gyengítésével.

A Nádor téren tartott tárgyalások alatt Demszky Gábor kocsijára kerékbilincset helyeztek. Ezt a tárgyalás szünetében leszedték. Mint kiderült az autóban ott volt a szükséges behajtási engedély, csak az kívülről nem jól látszott.

Index/MTI
26 Tovább

BKV-figyelő

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek