Tarlós István főpolgármester programja alapján, a Fővárosi Önkormányzat megbízásából eljáró közlekedésszervezőként a Budapesti Közlekedési Központ július 1-jén indította el a Dunán három hajójáratát. Az első két hónap tapasztalatai alapján bátran kijelenthető, hogy sikertörténet az újraszervezett dunai hajóközlekedés. A hajójáratok elindítása óta töretlen az érdeklődés a Duna budapesti szakaszán közlekedő D11-es, D12-es és D13-as járatok iránt, a hajók – különösen a délutáni órákban és hétvégéken – gyakran maximális kihasználtsággal közlekednek, az utasszám-adatok messze meghaladják a tervezéskor várt értékeket: az első két hónapban több jegy fogyott, mint amennyivel az egész félévre számoltunk.
A három hajójáratot a korábbi – jóval kisebb kihasználtságú, a hagyományos jegyekkel és bérletekkel nem igénybe vehető – vonaljáratok helyett indította be a Budapesti Közlekedési Központ, a meglévő hajóparkot használva, de teljesen új útvonallal, megállókkal és menetrenddel. Az európai uniós források bevonásával megújított kikötők arculata is jelzi, hogy a projekt elsődleges célja a hajózás közösségi közlekedési elemként történő elfogadtatása volt. Ezt a célt szolgálja a hajójáratok integrálása a budapesti viszonylatjelzési rendszerbe, de ez köszön vissza a viteldíjak körében is: a hajók a BKK napi- és hetijegyeivel, illetve Budapest-bérlettel vehetők igénybe.
A járatokon hétköznap összesen 7 hajó teljesít szolgálatot két viszonylaton, a D11-es (Újpest, Árpád út - Kopaszi-gát) és a D12-es (Rómaifürdő - Kopaszi-gát) járaton. Hétvégenként a Rómaifürdő és a Kopaszi-gát között közlekedő D13 járaton 5 hajó van forgalomban. A kezdeti tapasztalatok alapján július közepe óta módosított menetrend szerint, napközben sűrűbben és hosszabb üzemidővel közlekednek a járatok, délen pedig mindhárom viszonylat a Kopaszi gáttól indul. Az új menetrendben az első napokban jellemző késések már megszűntek, a hajók ma már a meghirdetett menetrendnek megfelelően szállítják az utasokat. A megnövelt kapacitásra lényegében folyamatos az igény, nem következett be a – sokak által megjósolt – visszaesés az első heteket követően.
A hajójáratok 2012. II. félévére eredetileg tervezett mintegy 63.000 helyszínen váltott vonaljegyéből júliusban 38.277, míg augusztusban 36.247 db fogyott, azaz már az első két hónap alatt a féléves terv 118,3%-a teljesült – így éves szinten akár a tervezett bevételek dupláját is generálhatja a megújult szolgáltatás.
A Budapesti Közlekedési Központ számára a dunai menetrend szerinti hajózás megindítása kiemelten fontos lépés volt, hiszen az elmúlt évtizedekben nem közlekedtek hasonló, a városi tömegközlekedés rendszerébe illeszkedő hajójáratok a fővárosban. Az adatok tükrében a Fővárosi Önkormányzat és a BKK átfogóan megvizsgálja a szolgáltatás továbbfejlesztésének hosszú távú lehetőségeit.
Budapest, 2012. szeptember 3.
Budapesti Közlekedési Központ
Várakozáson felül teljesítenek a BKK hajójáratai
Galambürülék veszi körbe a jegypénztárat az Örs vezér terén
A fenti képen látható kör nem azt hivatott jelölni, hogy a jegypénztárhoz ott kell várakozni. Az egyszerű galambürülék, ami a pénztár épületének a tetejéről kerül a járdára, vagy rosszabb esetben az utasok ruházatára. A jelenség azért érdekes, mert mint arról hónapokkal ezelőtt beszámoltunk, a BKV majdnem 4 millió forintot költ madárriasztásra. Az akkor kifogásolt szerződést a cég sajtóosztálya úgy kommentálta, hogy madárriasztásra azért van szükség, mert a műszaki berendezéseket meg kell védeni a galamboktól, az utasokat pedig a madárürüléktől, tüskék telepítésével. Úgy néz ki ebből a pénzből ennyire futja csak...
Rángatta a kormányt és ütögette a műszerfalat az idegbeteg buszvezető
Olvasónk, Balázs az alább olvasható levelében egy higgadtnak egyáltalán nem nevezhető buszvezetőt szeretne bemutatni nektek. A sofőrrel először 6-7 évvel ezelőtt találkozott a 9-es busz vonalán, ahol egy műszaki hibás buszt vezetett. Sofőrünk annyira kiakadt azon, hogy a busza nem akar indulni, hogy az ülésben ugrált, csapkodta a kormányt és a műszerfalat. Hasonló jelenetet adott elő pár nappal ezelőtt is:
Tisztelt BKV-figyelő!
A BKV honlapján számomra nehézkes volt megtalálni, milyen e-mail címre küldhetek panaszt, úgyhogy nagy örömömre szolgálna, ha valamilyen formában ezt a levelemet továbbítaná feléjük. Leszögezem, hogy a történet túlzásoktól és csúsztatásoktól mentes, kiválóan emlékszem minden részletre, amelyeket a saját szememmel láttam és fülemmel hallottam.
A történet úgy 6-7 éve kezdődött. A 9-es busszal utaztam kora délután Kőbánya, városközpont irányába, és az utolsó megálló előtt, a Szent László téren egy akkor újonnan, de maximum 1 éve beszerzett Volvóval a balra kanyarodó sávban álltunk a piros lámpánál (jobbra mellettünk két másik, egyenesen haladó sáv, zöld jelzéssel, dinamikus forgalommal). Amikor zöldre váltott a lámpánk, a busz nem akart elindulni.
A sofőr (ő játssza a történetben a főszerepet) jó magyar módjára elkezdett káromkodni, és csapkodni a kormányt, kezelőszerveket, mindent, meg ugrált az ülésében idegességében. Kisvártatva lenyugodott, ekkor kivágta az elakadásjelzőt, leállította a motort, újraindította, ellenőrizte, hogy sebességben van, kéziféket oldotta, és elvileg semmi akadálya nem lett volna, hogy induljunk, de a busz valamiért nem mozdult. Sofőrünk elkezdte szidni a svédeket, Demszky-t, tarkítva hangos káromkodásokkal, és rángatta a kormánykereket, ütötte, majdnem szétverte a fülkét. Végső elkeseredésében a mellettünk épp akkor újrainduló forgalom dacára kinyitotta az ajtókat. A buszon nem volt akkora tömeg, hogy ne tudtunk volna vigyázni, ne essünk a fél méterre elsuhanó autók elé/közé, de véleményem szerint ez így akkor sem megengedhető.
Tetézte a helyzetet, hogy mikor végre valamilyen csoda folytán el tudtunk indulni, a következő zebránál (amely nem lámpás, egyértelműen a gyalogosé az elsőbbség) egy kislány a sofőrünk szerint nem elég gyorsan szedte a lábait átkelés közben, és mikor elhaladt előttünk rádudált és ráhúzta a buszt (!), mint egyes idióták a biciklisekre szokták ráhúzni.
Mindezek után én leszálltam, nem várva meg az utolsó megálló és a végállomás közti történéseket. Arra gondoltam, talán fáradt, valami családi problémája van, esetleg olyan esemény történt vele, ami után nem kapott megfelelő pszichológiai stb. kezelést. Az évek múltával nem felejtettem el ezt a napot, és mivel eddig nem találkoztam a sofőrünkkel, azt hittem, rég otthagyta ezt a munkát, hiszen szemmel láthatóan idegroham kerülgette minden második percben.
Ami tegnapelőtt történt, az viszont már megdöbbentő, több szempontból is. Azért írok, mert megjegyeztem a busz adatait. Szóval fentebb részletezett sofőrünk tegnapelőtt, aug 23-án a 68-as viszonylaton teljesített kifogástalannak messziről sem nevezhető szolgálatot a BPI-767-es buszt vezetve, 9:15 és 9:30 között haladt a Sibrik Miklós úton, a Vas Gereben utca irányába. Én az ő busza előtt közvetlenül haladó 85-ös leghátsó ajtajánál állva a hátsó ablakon át egy egészen más szemszögből nézhettem ismét végig, ahogy ez az idegileg meggyötört, bár fiatal férfi újból eljátssza ugyanazon elemekre épülő megdöbbentő cselekvéssorozatát, mint 6-7 éve.
Egyből beugrott, hogyha ő ezt azóta, sőt még talán régebb óta így csinálja, azzal sok ember életét keseríti meg, a kislány példájából látva pedig még akár veszélyezteti is. A Gőzmozdony utcai megállónál ugyanis a mi buszunkról is sok idős hölgy tartott a mögénk beérkező 68-asra, mivel az megáll a kispesti piacnál. Ez a sofőrnél kiütötte a biztosítékot, látszólag türelmesen megvárta, amíg mindenki felszáll, azonban amikor első lehetősége nyílt becsukni az ajtókat, újból elkezdett ugrálni az ülésében, izomból csapott az ajtózáró gombokra és gyilkos pillantásokat vetett az utasközönsége irányába. A kormányt is rángatta racionális ok nélkül, de ez már csak hab a tortán. Természetesen sietsége nem vezetett sehová, mert ott állt 20 centire előtte a mi 85-ösünk. Hasonló mozzanatok zajlottak le a Gergely utcai megállónál, ahol még mindig közvetlenül előtte haladtunk. Utána leszakadt.
Azt hiszem, talán túl részletesre is sikerült a beszámoló, amelynek valóban minden mozzanata fényképként él még bennem. A tanulságot mindenki, de főleg a BKV vonja le magának. Köszönöm, ha helyet kap ez a blogon és eljut a illetékesekhez.
Nem az ellopott HÉV kábeleket találták meg a Pilisben
Mint arról a hónap elején beszámoltunk, túrázók egy kis csoportja gyanús fekete kábeleket talált a Pilisben. Akkor azt hitték, hogy a HÉV vonalairól eltűnt kábelek vannak a földön, a BKK azonban kivizsgálta a bejelentést és kiderült, hogy nem a BKV kábelei fekszenek a fűben. Részletek alább:
Tisztelt Gál Mihály!
Köszönjük a kábellopásokkal kapcsolatban 2012. augusztus 3-án részünkre továbbított bejelentést, egyúttal tájékoztatjuk, hogy a BKV Zrt. szakemberei a csatolt fénykép alapján megállapították, hogy a felvételen látható kábeldarabok nem BKV Zrt. tulajdonát képezték. A tápkábelek ugyanis sodrott, szigeteletlen rézvezetékek, a fényképen pedig fekete színű, szigetelt kábelek láthatóak.
A bejelentést követő bejárás során kollégáink már nem találták a helyszínen a fényképen látható kábelmaradványokat. A vizsgálat eredményéről a bejelentőt, V. Juliannát is tájékoztattuk.
Közreműködését, segítőkészségét ezúton is köszönjük, együttműködésére és a BKV-figyelő blog olvasóinak segítségére továbbra is számítunk.
Üdvözlettel:
Budapesti Közlekedési Központ
Sajtókommunikációs Iroda
Napokon belül rend lesz a KÖKI buszpályaudvaron
Mint arról pénteken beszámoltunk, emberi fekália, húgy, és mérhetetlen mocsok fogadja azokat az utasokat, akik az új KÖKI busz- és metróvégállomáson kénytelenek keresztül haladni. Ígéretet tettünk az utasoknak, hogy addig foglalkozunk a lassan egy éve húzódó üggyel, amíg nem kapunk megnyugtató ígéretet arra, hogy rövid határidőn belül rend lesz. Az ígéret tegnap este megérkezett. A BKV szeptemberben új takarító brigádot fog hadba, akik megfelelő létszámban, megfelelő eszközökkel fogják takarítani az új pályaudvart.
Mint ismeretes, a probléma forrása az volt, hogy sem a BKV, sem pedig a KÖKI Terminál üzemeltetője nem érezte magáénak a területet. Utóbbi azt mondja, hogy a pályaudvart és a metróállomást átadta, előbbi pedig azon az állásponton van, hogy bár az átadás-átvétel elkezdődött, még nem zárult le. Még mindig vannak tisztázatlan kérdések, az azonban mindenképp előrelépés, hogy a takarítás megoldottnak látszik.
Nyilván öt év tapasztalata elég ahhoz, hogy ne higgyünk el minden ígéretet, most minden esetre bizakodóak vagyunk. Az olvasókkal együtt figyelni fogjuk a területet, és megnézzük, hogy valóban lesz-e előrelépés. Egyébként a BKV a területet kitakaríttatta, az erről készült képeket a Facebookon találjátok.
Álljon most itt a KÖKI Terminál üzemeltetőjének és a BKV-nak a válasz:
Tisztelt Gál Mihály!
Az Ön által küldött megkeresést és fényképeket köszönettel megkaptuk. Levele nyomán a BKK a BKV-t felszólította minden lehetséges, akár átmeneti intézkedés megtételére a végállomáson a kulturált átszállás és várakozás körülményeinek biztosítása érdekében. Tájékoztatjuk, hogy Kőbánya–Kispesten a KÖKI Terminál projekt keretében a BKV Zrt.-t érintő beruházás, azaz a megépült autóbusz és metróvégállomás átadása nem zárult le, az eszközök teljes körű átadása, valamint a kezelői határok tisztázása is folyamatban van a bevásárlóközpont építőjével, ugyanakkor törekszünk a tárgyalásos úton történő vitarendezésre.
A BKV a végállomáson – a megegyezés hiányában is – az illetékességébe tartozó területeket napi rendszerességgel takarítja. A metróvégállomás területén jelenleg saját hatáskörben, az autóbusz-végállomás területén az FKF Zrt.-vel végeztetjük a takarítási feladatokat. A takarítási tevékenységre vonatkozó közbeszerzési eljárásban augusztusban megtörtént az eredményhirdetés és – a szerződéskötésre előírt törvényi határidők, valamint a kezdéshez szükséges felkészülési idő figyelembevételével – várhatóan szeptemberben külső, nagy tapasztalattal rendelkező takarító cégek látják majd el a takarítási feladatokat – természetesen a szükséges technológiával.
Jelenleg az alábbiak szerint történik a terület takarítása:
-A metróvégállomás területén, az üzemszüneti időszakban átlagosan 2 fő, heti hét alkalommal, azaz naponta végzi a takarítási feladatokat.
-Szükség szerint, eseti jelleggel – a tisztasági szint vagy esetleges panasz függvényében – más területekről történő átvezényléssel akár 8 fő részvételével dolgoztatunk.
-Az autóbusz-végállomás területét az FKF Zrt. minden éjszaka 0.00- 5.00 óra között átlagosan 2-5 fővel takarítja.Engedje meg, hogy megjegyezzük: tapasztalataink alapján a panaszlevélben jelzett takarítási problémák egy nem átlagos forgalmú nap estéjén fordulhattak elő (mint pl. Sziget Fesztivál, augusztus 20-i nemzeti ünnep, stb.). Ilyenkor az eseményt, eseményeket követő éjszakánként takarítóink folyamatosan dolgoznak annak érdekében, hogy az utasokat elvárható tisztaság fogadja. A közelmúlt állapotát a csatolt fényképek tükrözik, ezek lényegesen jobbak a fényképeken láthatónál, de messze nem tökéletesek. A panaszoslevélben jelzett graffitik, falfirkák eltávolítását jelenleg megfelelő technológia hiányában sajnálatos módon nem tudtuk végrehajtani, próbálkozásaink ellenére sem. A megoldást a rövidesen aláírásra kerülő takarítási szerződés vonatkozó opciós lehetősége adja meg, valamint az általánosan elvárható tisztasági szint is magasabb lesz, mivel ezt a vállalkozó rendelkezésre álló létszáma, valamint technológiája várhatóan lehetővé teszi.
A buszvégállomáson található „növénykazetták” kezelői átadása is nyitott kérdés. A tervek szerint ide a Beruházó növények telepítését végezte volna el, ami a KÖKI Terminál üzemeltetésébe kerülne. Ennek ellenére, eseti jelleggel saját hatáskörben a növénykazetták területén is takarításokat végzünk. A végállomás területén a dohányzás nem megengedett, így csikktartók sem kerültek kihelyezésre. A szabályokat megszegő utasokkal szemben biztonsági őrök telepítésével lehetne fellépni, azonban erre jelenleg nincs forrásunk.
A bevásárlóközpont üzemeltetőjének „felajánlását” és a takarítási feladatokra vonatkozó árajánlatát nem tudtuk figyelembe venni a folyamatban lévő takarítási közbeszerzési eljárás miatt. Minden eszközzel azon vagyunk, hogy a KÖKI Terminál lezüllését megakadályozzuk, és az utasokat egy kulturált, jó színvonalú és tiszta állomás várja, bízunk benne, hogy ebben a bevásárlóközpont építője is partner lesz és sikerül mihamarabb lezárni az átadás körüli rengeteg vitás kérdést.
Üdvözlettel:
BKV Zrt.
Tisztelt Gál Mihály!
Köszönjük, hogy Önök is felhívták a figyelmet a sajnálatos helyzetre, amely a Bevásárlóközpontunkhoz csatlakozó Kőbánya- Kispest metró állomás területén kialakult.
A metró, a buszpályaudvar és az ahhoz kapcsolódó létesítményeket a BKV elvárásainak és terveinek megfelelően kiépítettük, és a Bevásárlóközpont nyitása óta a BKV tulajdonában és kezelésében állnak, azok üzemeltetésének színvonalára és a közlekedési struktúra kialakítására sajnos nincs ráhatásunk. Mi is észleljük nap mint nap a helyzet folyamatos romlását, ezért nemcsak többször felhívtuk a BKV figyelmét a terület és a közlekedés rendezésére, de felajánlottuk, hogy saját szerződéses takarító partnerünk önköltségi áron vállalja az állomás takarítását. Amint a látogatók is észlelhetik, kéréseink és felajánlásunk nem hatott a közlekedési vállalatra.
A KÖKI Terminál ezután is szívesen vesz részt a környezetében található, de nem a bevásárlóközponthoz tartozó területek rendezésében és ezúton ismételten felajánlja saját üzemeltetési partnerének szolgáltatásait a terület takarítására.
Reméljük az oldalukon megjelent olvasói levél elősegíti a probléma mihamarabbi megoldását és a BKV megkezdi a terület takarítását.
Maradunk tisztelettel:
KÖKI TERMINAL CENTER MENEDZSMENT
Utolsó kommentek