Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Magyar embernek magyar villamost! /Ganz villamosteszt/

Egy éve indult járműpark tesztünk eddig szünetelt, de nem ért véget. Ma a Ganz első csuklós villamosát mutatja be nektek TA-TB nevű olvasónk, saját cikkével, és saját képeivel. Igény esetén további járműveket fogunk hasonló részletességgel bemutatni, tesztelni.

Bemutató

Ezt a villamostípust 1965-67-ben kezdték el kifejleszteni a Ganz-MÁVAG gyárban, az akkor szolgáló 50-60, sőt 70 éves villamosok kiváltására. Akkoriban ez a villamos a legkorszerűbbnek számított, hiszen csuklós volt, már nem közvetlen kapcsolású, hanem távvezérelt. Ezen kívül szokatlanul gyors volt. Az első ICS még csupán hattengelyes volt (3730-as pályaszámú), ezt azonban 1965-ben megtoldották egy középrésszel, és nyolctengelyes lett."Születésükkor" még két áramszedőjük volt: egy az A járműrészen, egy pedig a B részen.(Mára csak egy szedő maradt meg, az A végen.) Az első kocsikban még utastéri fűtés is volt.



A sorozatkocsikat azonban csak 1967 és 70 között vették állományba. A kocsikat az 1301-1370, valamint 1400-1481 pályaszámokkal látták el. A kocsi üzemi fékezése villamosfékkel történik , amely a motorral nem rendelkező forgóvázakon lévő tárcsafékekkel működik együtt. Ez a rossz anyagminőségű fékbetétek miatt sokszor furcsán és élesen nyikorog. Vészfékezéskor a forgóvázakon 2-2 elosztásban elhelyezett sínfékek (szlengben tappancsok) állnak rendelkezésre. Az ajtók elektromos motorral működnek, ezáltal a villamosban nincs levegőrendszer. Ha két szerelvényt összecsatolunk, mint anno a Körúton, mindkét áramszedőt fel kellet engedni, ugyanis a két kocsi között csak vezérlési csatolások vannak, erős áramú nincs.

Jelen

Manapság az ICS az a villamostípusunk, amely a legtöbb változáson ment keresztül. 1997 és 99 között 30 kocsit korszerűsítettek az akkor még működő GANZ-ban, ezek lettek a KCSV-k.

A sima ICS-kocsik rengeteg változáson mentek keresztül: A kocsik eredetileg műbőr üléshuzattal és körtés világítással voltak ellátva, ezeket az ezredforduló éveiben kezdték el kicserélni a korszerű fénycsöves világításra és kárpitozott ülésekre. A villamosok egyik hátránya a mai időkben az ablak, mivel anno az elődeink ún. vonatablakkal gyártották ezeket a kocsikat.

Ezeket az ablakokat megfelelő karbantartás esetén rendesen lehetett mozgatni, ez azonban 2000-2003 környékére egyre inkább kezdett romlani. A kocsik ablakait a főműhelyes javításokkal, korszerűsítésekkel együtt kicserélik a sokkal jobban mozgatható, a hannoveri villamosokból megismert nagy, eltolható ablakokra. Ezek nyáron kitűnő szellőzést biztosítanak. A kocsikba 2003-tól elkezdték visszaépíteni a fűtést, ami télen kicsit jobb időt biztosít az utasnak. Utaskomfortból megemlítendő, hogy néhány kocsit felszereltek ún. egyedi ajtónyitási lehetőséggel, amelyet az idei téltől folyamatosan használnak 25 fok alatt.

Budapesten jelenleg Pesten, a Ferencvárosban találhatók ICS-k, illetve ebben a kocsiszínben található mind a 30 KCSV. Budán is vannak ilyen villamosok, mégpedig a 19-es és a 41-es vonalon, továbbá a kelenföldi kocsiszín látja el villamosokkal a 2B vonalat.

A két üzem között rendkívül nagy különbség van mind komfort, mind műszaki állapotot illetően: Kelenföldön találhatók a legfrissebb fővizsgás kocsik, szám szerint negyven. Ezekben többnyire megtalálható a fűtés is. Itt van kettő kivételével az összes egyedi ajtós kocsi.



Ferencvárosban van a legtöbb ICS és az összes KCSV. Itt már sokkal rosszabb komfort- illetve műszaki állapotban lévő kocsik vannak, ami egyaránt köszönhető az elhasználódásnak és a gyengébb karbantartásnak.

KCSV-k jellemzése

Ezeket a kocsikat, mint már fentebb említettem, a régi ICS-k ből alakították át 1997 és 99 között. A felújítási munkákat a Ganz-Hunslet és a Ganz-Ansaldo cégek végezték. A jármű kocsiszekrényét a Ganz-Hunslet építette át, míg a műszaki berendezések átalakítását a Ganz-Ansaldo végezte.

Műszaki újdonságok:

A járművet egy vezérlőelektronika, számítógép vezérli, amely a járművezető parancsára működik.


A jármű irányváltását, illetve a menet-fék átkapcsolásokat is a számítógép végzi, ezzel kevesebb kontaktort használva. A jármű tetején találhatók a vasutas szlengben használt "kutyaházak", amelyekben az elektronika, illetve a GTO tirisztoros szaggató berendezés található. Ez hivatott elősegíteni a kevesebb indítóáram-felhasználást, illetve fékezéskor az áram visszatáplálását a felsővezetékrendszerbe. A járműben elektronikus hibanaplózás történik, amely - több-kevesebb sikerrel - képes javaslatot tenni a hiba orvoslására. A karbantartás hiánya miatt ez a rendszer sokszor meghibásodik és érdekes dolgokat képes produkálni :)

Komfort változás:

111 Tovább

Kipufogós trolit tesztelnek



RQ küldött nekünk képet, rajta egy trolival. Nem tudok róluk sajnos semmit, így az olvasók segítségét kérem, hogy fejtsék meg a lila troli titkát (aminek nem mellesleg kipufogója is van):)
58 Tovább

Járműteszt: Tatra T5C5K villamos

A budapesti utcákon lévő –szerintem- legjobb villamost mutatom ma be nektek. Bár a BKV-zók többsége biztos használta már, utazott rajta, de most itt a lehetőség, hogy bővítsék ismereteiket.

Bemutató

2002. novemberében készült el az első két átalakított Tátra villamos, melynek vezérlését a Ganz-Transelektro tervezte át. Az első átalakított villamosok az 1-es vonalon álltak munkába, Tátra T5C5K néven.

Mint már a bevezetőben is írtam, a Kátra (így becézik) villamos a budapesti villamosok között a legjobb. Télen az utastér a fűtőtesteknek köszönhetően meleg, míg nyáron a nagyméretű nyitható ablakoknak köszönhetően hűvös, jól szellőzik. A villamos szinte egész oldala nyitható. A villamoson modern, hangos és kijelzős utas tájékoztató rendszer található, emellett a villamos oldalán utas tájékoztató táblákat is találunk. Ez azért hasznos, mert a kijelzőn látjuk, és a hangszórókon keresztül halljuk, mi a következő megálló, de a táblán megtervezhetjük az útvonalat, megnézhetjük az átszállási kapcsolatokat, és az összes megállót.

A villamos ajtaja egyedileg és egyszerre is nyithatók, ellentétben a régi Tátra villamosokkal. Minden ajtónál külön leszállásjelző van elhelyezve. Az egyedi ajtónyitás haszna, hogy télen, az esti órákban csak azok az ajtók nyílnak ki, amikre tényleg szükség van, így a villamos belseje nehezebben hűl ki.

A belső színösszeállítás kitűnő. A sárga csövek/ajtók és az ezekhez színben teljesen illő ülések. Nincs még egy olyan jármű Budapesten, aminek a színösszeállítását így eltalálták volna.

A jármű egyetlen nagy hibája az, hogy nem alacsony padlós, de 1980-ban, erre még nem igen volt lehetőség. Aki ki szeretné próbálni, utazzon a 18-as, 56-os, 59-es vagy a 61-es villamos vonalak valamelyikén.


Műszaki újdonságok:

A jármű olyan energia-visszatáplálásra alkalmas, IGBT-tranzisztoros egyenáramú szaggatós hajtásrendszerrel korszerűsödött, amelynek eredményei:

• a villamos indításakor veszteségmentes a vezérlés, féküzemben energia-visszatáplálásra alkalmas, így összesen a korábbiakhoz képest 1/3-dal csökkent az energiafelhasználás

• a korszerű vezérlés mind az indítást, mind a fékezést egyenletessé teszi, ezáltal az utazás kényelmesebb

• a kipörgésgátlás és a csúszásvédelem biztonságosabbá teszi a közlekedést
Az energiatakarékos üzemmód kialakításához a Környezetvédelmi Alap Céltámogatása is hozzájárult.

Az utas-komfortot javító felújításokon túl a járművezető munkáját könnyíti az új műszerasztal, a kényelmes, ergonómiailag tervezett vezetőülés, a nagy felületű fűthető tükrök, és a motoros áramszedő-lehúzó.



A környezetbarát fejlesztéseken túl megújultak az ülések, új borítást kapott az utastér, a járművön belül és kívül több elektronikus vizuális kijelző ad információt, melyeket beszédszintetizátoros, hangos utastájékoztatás egészít ki. A járművekben leszállásjelző-rendszer került kiépítésre: az ajtók fölött elhelyezett leszállásjelző lámpák azon az oldalon világítanak, ahol az ajtók megálláskor nyílni fognak. Az ajtók kívülről gombnyomásra, egyedileg nyithatók, és becsípődés, beszorulás elleni védelemmel vannak ellátva, így nem csukódik rá sem az utasra, sem a poggyászra az ajtó, mert az automatikusan újra kinyílik. (Forrás: Wikipedia)


Műszaki adatok:

Összes férőhely: 100 fő. Ülőhelyek száma: 26 fő. Állóhelyek száma: 74 fő. Hossz: (ütközők nélkül) 14700 mm. Szélesség: 2480 mm. Magasság: 3140 mm. Tengelyek száma: 4. Tengelytávolság: 1900 mm. Forgócsap távolság: 6700 mm.

Elfogult vagyok, hisz a kedvenc járművemnek kell osztályzatot adni, de a Kátra villamos 5-öst kap!
További képek:
113 Tovább

Combino a totalcarban

29 Tovább

Egy fél villamos

A

kötött pálya blog

on találtam

egy cikket

valamelyik nap, melyben arról volt szó, hogy a Roosevelt téren megtekinthető egy kiállított Alstom Citadis villamos. Nem kellett sokat győzködni magam, elmentem, megnéztem, fényképeztem, most megnézhetitek ti is.

46 Tovább

BKV-figyelő

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek