30 milliárd forinthoz juthat a BKV, ha a MÁV a teherszállítási üzletág eladásának 102 milliárd forintos bevételéből megvásárolja a HÉV eszközeit - tudta meg a Napi Gazdaság.
A helyi vasút üzemeltetésének átadásával a Budapesti Közlekedési Vállalat az évi mintegy 10 milliárd forintos veszteségtől is megszabadulna. A tervek szerint április végére készül el a dokumentum arról, hogy az állam milyen garanciális feltételek mellett adja át a BKV-nak az összeget.
A 80 milliárd forintos adóssággal küzdő budapesti társaságnak jól jönne a pénz, miközben a költségvetésből is több forráshoz jut - írja a lap. A BKV ugyanis az idei 32 milliárd után jövőre 42 milliárd forintra számíthat a közösségi közlekedés normatív támogatásának megemelése miatt.
(hírTV)
A BKV-tól a MÁV-hoz kerülhet a HÉV
"Egyelőre még nem tudom megmondani, hogy mi a megoldás"
Mit is mondhatna mást egy jól fizetett szóvivő, mint a fent idézett mondatot, ha a saját munkahelyének szervezetlenségével szembesítik? Betontömböket emelgető utasok, busz mellé vizelő, megfenyegetett alvállalkozós buszvezető. Így szervez a BKV:
Ha a videó nem indul el, kattints ide!
Privatizálna az új BKV-vezér
Holdingot alakítana ki a BKV Zrt.-ből az új vezérigazgató. Kocsis István az interneten tette közzé pályázatát, amelyből kiderül, hogy az új társaságok részleges privatizációját javasolja. Jó hír az utasoknak, hogy a jegyárakat nem emelné infláció felett, a járműpark korszerűsítésére pedig 30 milliárddal költene többet évente.
Felrakta az internetre szakmai pályázatát a BKV Zrt. új vezérigazgatója. A céget szeptembertől irányító Kocsis István holdingstruktúrát alakítana ki a fővárosi közlekedési vállalatnál. Elképzelése szerint hét új cég jönne létre: a BKV Metró Zrt., a BKV Autóbusz Zrt., a BKV Villamos Zrt., a BKV HÉV Zrt., a BKV Turisztikai Zrt., a BKV Karbantartó Zrt. és a BKV Adósságkezelő Zrt. A leányvállalatok fő tulajdonosa a Holding Központ lenne a tervek szerint. Kocsis javaslata alapján a cégekben kisebbségi tulajdont szerezhetnének gazdasági szereplők, elsősorban pénzügyi befektetők.
A BKV HÉV Zrt. működtetését a MÁV Start Zrt.-vel közösen képzeli el az új vezérigazgató, a fejlesztések és a működtetés terén megjelenő szinergiák kihasználásával, illetve külső tőke bevonásnak lehetőségével. Az új társaság alapja lehet az elővárosi vasútvonalak becsatornázásának, ami elősegíti az utazási idő csökkenését, továbbá teljesülhet az egységes jegy- és bérletrendszer bevezetése - áll a pályázatban.
Fotó: mti
A BKV Turisztikai Zrt. estében akár a BKV kisebbségi tulajdona is elképzelhető a vezérigazgató szerint, vagyis többségbe kerülhetne a befektető. A cég irányítása alá tartozna a Budavári sikló, a Libegő, a Fogaskerekű, a Kisföldalatti, a városnéző buszok és a dunai hajózás is.
A karbantartási leányvállalat szerződések alapján látná el a holding teljes járműparkjának és infrastruktúrájának karbantartását, szabad kapacitásait pedig a piacon értékesítheti a tervek szerint.
Az új vezérigazgató jelentősen bővítené a jegyellenőrzést, főleg a kiemelt járatokon. Pályázata szerint az ellenőrök már a 4-es és a 6-os villamosok peronján megnéznék az utasok jegyét vagy bérletét.
Kocsis István azt is leírta, hogy a forráshiányos gazdálkodás miatt elavult a BKV járműparkja. A csaknem háromezer jármű szinten tartását a cég nem tudja biztosítani az alacsony amortizációs kulcsok, és a régi beszerzésekből adódó alacsony könyv szerinti értékek miatt – állapítja meg a vezérigazgató, aki évente 30 milliárddal költene többet a járművek korszerűsítésére.
Az BKV-vezér pályázatában részletesen elemzi a társaság pénzügyi-gazdasági helyzetét, amelyet problematikusnak és kritikusnak nevez. A dokumentumból kiderül, hogy erre az évre 15 milliárd forintos veszteséggel számol a BKV, a társaság teljes hitelállománya pedig decemberre eléri a 74 milliárdot. Csak kamatokra 6 milliárdot fizet ki évente a társaság.
„A veszteséges gazdálkodás a saját vagyon folyamatos csökkenését, felélését idézi elő. A vagyonvesztés az elmúlt 15 évben közel 40 százalékos volt. Ez a belső gazdálkodási mozgástér szűkülésén túl egyre nehezebbé teszi a külső finanszírozási források bevonási lehetőségét, illetve rontja a társaság megítélését. Amennyiben ezen a negatív tendencián nem sikerül változtatni, a társaság gazdálkodása belátható időn belül ellehetetlenül” – írja Kocsis István.
A kialakult adósságspirál megállítása és kiváltása sürgős intézkedéseket kíván – hívja fel a figyelmet a vezérigazgató. Álláspontja szerint elő kell készíteni egy nagyobb összegű szindikált hitel felvételét, amely kiválthatná a jelenlegieket. Ez azt jelenti, hogy a nagy kockázatok miatt nem egy, hanem több bank adná a forrást.
A kötvénykibocsátás lehetőségét is megvizsgálná, bár elismeri, a cég gazdasági eredményei ehhez jelenleg nem a legkedvezőbbek.
Jó hír az utasoknak, hogy az új vezérigazgató nem támogat olyan újabb tarifaemelést, ami meghaladja az inflációt, mert az szerinte már utasszám-csökkenéshez vezetne. Kocsis István emlékeztet, hogy öt év alatt a 2,5-szeresére nőttek a díjak. Ennek hatására Budapesten már drágább a tömegközlekedés, mint a hasonló uniós városokban.
(Kertész Ádám Zoom.hu)
Figyelmeztették a BKV-t az ellenőrök miatt
Figyelmeztette a BKV-t Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes, mert több bejelentést kaptak, hogy az ellenőrök agresszívan viselkedtek utasokkal, például megütötték őket, főleg éjszakai járatokon. Több száz ilyen panasz van.
Két hónapja egy mozgássérült fiatalember mesélte el a Tényeknek, hogy nem hitték el neki, hogy nincs karja, papírt kértek tőle. A szóvivő akkor azt mondta, hogy az ellenőröknek papír nélkül nem kell tudniuk ezt eldönteni.
Négyszáz BKV-ellenőr van Budapesten. Egy internetes oldalnak /:)/ hetente 15-20-an írnak arról, hogy megütötték. rángatták őket. Egy férfi például fotót tett fel a karjáról, azt írja az éjszakai hetes buszon egy ellenőr ütötte meg. Van, aki arról számol be, hogy lelökték az éjszakai buszról, egy hónapja hat biztonsági őrt függesztettek fel, mert utasokkal verekedtek.
Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes azt mondta a Tényeknek, hogy éppen az ilyen esetek miatt figyelmeztették a BKV-vezetőségét, hogy mindent vizsgáljanak ki, és, ha valakit felelősnek találnak, bocsássák el.
Májusig 400 ilyen panasz érkezett. A BKV-nál azt mondják, hogy tíz panaszosból kilenc bliccelő, ennek ellenére az összes bejelentést vizsgálják.
TV2 – Tények
(Ha nem indulna el a cikkben lévő videó, kattints ide!)
Offtopic: Életveszélyes aluljáró
Sokak előtt ismert, hogy Érden, 2006. elején a MÁV EU-s forrásokra támaszkodva elkezdte építeni a vasúti aluljárót Érd alsó és Érd felső között. A város összes polgára örült ennek, kivétel az ott lévő boltosok a forgalomkiesés miatt. Az aluljáró eleinte gyorsan épült, éjszakai is dolgoztak rajta, majd az idő előrehaladtával egyre kevesebb munkást és munkagépet láttunk. Az aluljáró közel két év alatt épült fel, melyet akkor még nem vehettek birtokba az érdiek.
A polgármester több pontos hiányosság listát nyújtott be a kivitelezőknek, majd elmondta, addig amíg a hiányosságokat nem pótolják, nem lehet megnyitni az aluljárót. (Többek között a hiányzó vészkijárat miatt is panaszkodott).
Egy idő után meggondolta magát, és úgy döntött, hogy a Volánbusz járművei használhatják az aluljárót (vészkijárat nincs, ha baleset van, haljanak meg minél többen). Elvileg ez idő alatt kijavították a hibákat.
A vészkijárat a képen látható létra lett, melyet sikeresen le is lakatoltak, így hát a polgármester a kivitelezőkkel együtt adott egy nagy pofont a szarnak.
Utolsó kommentek