Tisztelt BKV-figyelő!Tegnap (2008. 09.24-én) 17:15-kor egy 139A jelzésű autóbusz vezetője a Regős utcai megállóban nem várta meg, amíg mindenki leszáll, hanem hirtelen zárta az ajtókat és indult volna felfelé, a gazdagréti végállomás felé.Nagyon sürgős lehetett a sofőrnek! Egy asszonyka három gyereke már leszállt, és a járdán állt, amikor a sofőr az asszonykára zárta az ajtót (a busz leghátsó ajtajánál történt, magam láttam, ahogy az asszony az ajtók közé szorult!) majd a hatalmas sikításra (és többek felordítására) azonnal ki is nyitotta, aminek következtében az asszonyka arccal (!) a járdára zuhant, miközben hátitáskája leröpült a hátáról. A sofőr - szemrevételezve a visszapillantó tükörben a történteket - még állt ott egy másodpercig, talán addig, amíg én annyit ordítottam előre: "Nem szégyelli magát, hogy így rácsukja az ajtót az utasra?" Kb. ennyit mondhattam, amikor a sofőr nyugodtan elhajtott! Annyit sem tett meg, hogy legalább kiszálljon és megnézze, nem történt-e nagyobb baja az asszonykának, aki a földön feküdt!Sajnos, olyan gyorsan történt mindez (és ment el a busz), hogy még a rendszámot sem tudtam leolvasni.De most - nem tudván, kihez forduljak, mivel Gazdagréten nincs autóbusz irányító - megkérdeztem a BKV-tól: Hogyan merészel ilyen ember autóbuszt vezetni? Hogyan engedheti a BKV az ilyen embernek, hogy tömegközlekedési eszközt vezessen? Hogy mindnyájan ki legyünk téve az ő kénye-kedvének? Ha akarja, ránk zárja az ajtót, vagy akár meg se áll a megállóban? Kíváncsian várom válaszukat. A Regős utcai megállóban én szálltam le elsőnek. Nehezen, mert nem alacsony padlójú volt a busz és a térdeimmel súlyos problémáim vannak. Már akkor éreztem, hogy baj lesz, mert már akkor csöngetett a sofőr, sürgetve engem, aki - betegségem miatt - sokszor alig tudok lekászálódni. De mögöttem még ott volt a három gyerek és végül az anyuka! És a középső ajtónál is volt még felszálló!!Elérkezettnek látom az időt, hogy végre statuáljanak példát, és büntessék szigorúan az ilyen magatartású autóbuszvezetőket, mert amióta beteg a lábam, rengeteg esetben tapasztalom, hogy a sofőr nem várja meg, amíg az ember nehezen le vagy felmászik a lépcsőkön. A csengetéssel már sürgetik az embert, holott addig csengetnie sem volna szabad, míg be nem fejeződött a le és felszállás. Azzal pedig, hogy sürgetnek ilyen beteg vagy idős embereket, kismamákat vagy bárkit, legfeljebb csak balesetet idézhetnek elő, de azt nem, hogy gyorsabban szálljon le vagy fel az, akinek nem megy gyorsabban.A három gyerekes édesanya nevében (aki a nagy ijedtségében és fájdalmában biztosan nem gondol arra, hogy valakinek szóvá tegye a történteket) aki egy sofőr hányaveti magatartása miatt zuhant a járdára.K. Emese(Teljes név, cím, elérhetőség a szerkesztőnél)
Arccal zuhant a járdára
Ki akarta lökni a metróból
A BKV-nál még mindig vannak olyan kiskirályok, akik azt hiszik, hogy a kis problémákat mindig verekedéssel, az utas felpofozásával kell elintézni. Utasunk nagyot hibázott, mert a metró ajtaját megfogta, mert a társai még nem szálltak be, az pedig már záródott volna. A metró vezetőfülkéjéből kiszálló férfi, minden figyelmeztetés nélkül támad rá:
Tisztelt BKV-figyelő!
Sajnos szemtanúja voltam egy borzasztó esetnek. 09.24.-én az utolsó előtti metrón (23:10) utaztam Újpest irányból Kőbánya felé. Az első kocsiban utaztam és ott történt meg: ( Vagy a Forgách utcánál vagy az Árpád hídnál (nem figyeltem)), hogy pár fiatal felszállt de még várták az ismerőseiket és az egyikük nekidőlt az ajtónak (persze nem szabályos ez), erre a vezetőfülkéből kijött (egy idősebb féri ) civilben, üvöltözött és kiakarta lökni a fiatal embert a metróból, de ellenkezett így a metró kocsiban esett el és majdnem beverte a fejét az ülő rész szélén lévő kapaszkodó rúdba. Erre a férfi kiabált még valamit és visszament a fülkébe mint aki jól végezte dolgát.
Milyen jogon kezd el majdnem megverni egy utast? Persze, hogy nem volt joga tartani az ajtót de akkor sem ez a megoldás, szerintem. Hozzáteszem a kocsiban ült egy fekete kabátos fiatal ember, vállánál metró felirat, de nem tett semmit.
Teljesen felháborít ez az esett, hogy így kell, így lehet ezt csinálni büntetlenül?? Ez egyszerűen elfogadhatatlan, ilyen országban kell élnünk. Bízom benne, hogy ez nem mindennapi, de ezt nem tudhatom.
Üdvözlettel: jack
Egy buszvezető véleménye a változásokról
- Kezdjük talán a legfontosabb kérdéssel: Mostanában sokat hallani az "Elszabadult egy BKV-busz" mondatot. Mi ennek az oka? Ennyi a műszaki hibás jármű?A vezető nélküli "elszabadulás" és a vezetővel való "elszabadulás" két külön dolog lehet.Vezető nélkül is lehet személyi mulasztás, de lehet, hogy műszaki hiba volt. Vannak olyan műszaki hibák, mint például a minap a Móricz Zsigmondon történt, amik hirtelen keletkeznek, sem vizsgálattal, sem jövendőmondással nem lehet kikövetkeztetni. Abban a balesetben csak a szabálytalan autósokon múlt, hogy nem történt haláleset. Ha például nincsenek ott az autók, a busz akár a körtéren is átmehetett volna. De ha a villamosról éppen akkor szállnak le az utasok, akkor is kétjegyű a halálos áldozatok száma.Nem kívánok a kolléga felett pálcát törni, de annak ellenére, hogy az előzetes műszaki vizsgálat kimutatta, hogy valószínűleg műszaki hiba törént, igen nehéz dolga lehet. Az a helyzet, hogy a BKV áll szemben a buszvezetővel, hiszen a BKV azt mondja, jó a busz, a vezető szerint nem.Ezért a buszt elszállították, az igazságügyi szakértő vizsgálatáig...a BKV telephelyére, az első sorba. Csak az nem nyúlhat hozzá, aki nem akar.De mindezek ellenére kijelenthetem, hogy a buszvezető is ember, emberként viselkedik, és hibázhat is. Most, hogy a buszvezető megpróbálta üresbe tenni a sebváltót, de nem sikerült a motor erülküdése miatt, vagy inkább két kézzel fogta a kormányt, az az ő ügye. A műszaki hiba attól még műszaki hiba.Az, hogy nem történt műszaki hiba, nálam fel sem merül. Ismerem a levegőgázos buszok tulajdonságait, és gyengeségeit (a szelepek viszonylagos koszolódása miatt a motor képes felpörögni, mivel a szelep beragad, mintha tövig nyomnám a gázt), és a kollégánkat is, hiszen én az ő szakszervezeti bizalmija is vagyok.A BKV védi magát, buszvezetőjét sodorja veszélybe, csak hogy ő tiszta maradjon. Keményen kell dolgozni, hogy megvédjük az igazunkat. Mennyire kritikusak a busz műszaki paraméterei? Pótalkatrész nélkül...- Sokak szerint a paraméterkönyv bevezetése elsietett volt, és szervezetlen. Neked erről mi a véleményed?Paraméterkönyv változás minden évben van, csak nincs bejelentve. A paraméterkönyvet általában 1 évre adják. A változások elméletileg jók lennének, hiszen a járatok összehangolását, és az alacsonypadlós buszok szétszórását jelentené. Nem mellékes, hogy spórolni akarnak vele, de hogy hogyan... Ezt nem tudom elképzelni, pedig nagy képzelőerővel áldott meg a Jóisten.Viszont, mivel ez elméleti paraméterkönyv, jó pár dolgot nem vettek számításba. Budapest túlzsúfolt, mindenhol dugók vannak. Nincs annyi működőképes (hibátlan) busz, amennyit járatnának, a különböző típusú buszoknak az eltérő menettulajdonságuk miatt más menetidővel bírnak, stb. Ez arra enged következtetni, hogy a paraméterkönyv összeállítók vagy nem értenek a gyakorlathoz, vagy nem járnak BKV-val. Vagy mindkettő. Esetleg ez nem is érdekli őket, ők megtették a magukét.- A buszgarázsban ahol dolgozol milyen változások voltak? Selejteztek buszokat tőletek? A vonalakon, ahol dolgozol mi változott?A Kelenföldi telephelyet sokban érintette a paraméterkönyv változás. Sok vonalat elvettek (5, 105, stb), sokat visszakaptunk (pl. 88) és továbbra is sokat adunk alvállalkozóval közösen (47-49V, a Budaörsi buszok, stb). Kaptunk buszokat más telephelyekről, hogy a kocsikiadást teljesíteni tudjuk. Selejtezésről nem tudok, mivel hoztak kocsikat. A donorok kevesebben vannak, de jó pár még ott szomorkodik.A 8-ason és a 153-ason szoktam járni. A 8-as buszra alacsonypadlós buszok (3 db IK 412) kerültek, valamint a Március 15-e tér helyett a Kálvin térig járnak. A 153-as minden megállóban megáll, és nem minden busz alacsonypadlós. Ehhez az is hozzátarozik, hogy a változások miatt a 153-as +5 megállóban megáll, és nem kaptunk hozzá elég menetidőt. A 8-as dettó. Bedobtak minket a belvárosba, és kaptunk rá +2 percet a +3 megállóra. Szerencsére, amikor monitorozták (ellenőrizték, hogy milyen az új vonal kihasználtsága, menetideje, stb) ezt kiküszöbölték. Ám, mivel hogy a Kiskörút fel van túrva, a Hegyalja és a Törökbálinti út szintén, a késések állandóak. Amúgy a menetidőt tartani is lehetne.- Mégis, egy pécsi, egy debreceni hogyan képzelje el most a BKV-t? Nagyobb lett a tömeg? Sűrűbben jártok? Több a pihenőd?
Pécsen is odacsukják az utasokat
„Jó látni”, hogy nem csak a Pesten extrém sport a tömegközlekedés, hanem Pécsen is. Ott is vannak állatok, ott is divat szívózni az öregekkel, odacsukni az utasokat…
Sziasztok!
Az alábbi élménybeszámolót nemrég kaptam a barátnőmtől, miután hazament tőlem. Pécsen ( PKRT ) sem jobb a helyzet, mint a fővárosban, kivéve, hogy itt ritkábban járnak a buszok, így kevesebb kellemetlenség éri az embert. Egyébként az 50-es buszunk néhány sofőre bőven beleférne a BKV legtaplóbb sofőreinek klubjába.
Az 50-es sofőrje újra megmutatta a foga fehérjét. Közeledtünk egy buszmegálló felé és egy srác nagyon rohant hátulról h elérje, de mivel látta h messze van a busz inkább megállt és sétált tovább. Ekkor mi beértünk a megállóba és a sofőr kinyitotta a hátsó ajtót is és várt a srácra. Ezt ő észrevette és újra elkezdett szaladni. Pontban akkor amikor a srác odaért a hátsó ajtóhoz, a sofőr becsukta. Ő beragadt és nem tudott kijönni az ajtó közül, erre a sofőr elindult. A srác nagy nehezen kiszabadította magát és leült. Persze szentségelt egy sort. Ekkor felállt egy idős néni és jelzett hogy le akarna szállni... a sofőr viszont rohadtul nem zavartatta magát és egyszerűen nem állt meg a Krisztina téren. Szegény néni meg nem tudta h mi van. Na ezek után én megijedtem és gyorsan jeleztem, hogy nehogy az Aidingernél se álljon meg.
Üdv, Vido
Ráhúzta a kormányt, majd kiabált
A BKV hetekkel ezelőtt nagyon büszke volt arra, hogy mennyire együttműködnek a kerékpárosokkal, és hogy mindenkinek mennyire jó lesz. Erről az együttműködésről biciklis olvasónk mesél, akit leszorított egy BKV busz az útról, majd a vezetője üvöltözni kezdett vele.
Tisztelt BKV!Levelemet Önöknek küldöm, de tekintsék nyílt levélnek, mert több országos médiában is meg kívánom jelentetni. Önök miatt, de Önökért is írok, mert ha a dolgok nem változnak, annak hamarosan súlyos következményei lesznek.A következő afférba keveredtem 2008. szeptember 10-én este 8 óra körül BPO-516 rendszámú buszukkal. Az Andrássy úton a Hősök tere felől kerékpárral érkezve kereszteztem a Nagykörutat, majd haladtam tovább, miközben a fent jelzett rendszámú, mögöttem haladó busz az előzésembe kezdett balról. Amikor már félig elhagyott (kb. a középső ajtó volt mellettem), dudált egyet, majd elkezdte rám húzni a kormányt, a megálló felé. Sem a busz kerekeit, sem a járda padkáját nem tartottam megfelelő menekülési célpontnak, ezért fékezni kezdtem, különben a busz nekilökött volna a járda padkájának. A busz tovább húzta felém a kormányt, végül mire mindketten megálltunk, én a hátsó ajtó és a járda közé szorítva kötöttem ki. Ezek után a vezető kiszállt, és minősíthetetlen hangnemben ordítozni kezdett – sajnos enyhébb kifejezést nem találok – orbitális baromságokat. Amikor a rendőrség hívását helyezte kilátásba, örömmel beleegyeztem.Amíg vártunk, a következők hangzottak el BPO-516 vezetője szájából, legalábbis mire lecsillapodott annyira, hogy nem csak kiabálva tudott kommunikálni:– „A busznak a buszsávban elsőbbsége van.” Ez a kijelentés így értelmezhetetlen, azonban a kérdéses útvonalon nincs is buszsáv. Buszmegállóhely van, sárga, keresztbe felfestett csíkokkal, a vezető ezt tekintette buszsávnak. Ha buszsáv lenne ott, akkor a KRESZ értelmében az attól balra eső sávban mentem volna, dacára azoknak az autósoknak, akik ezt a szabályt nem ismerik, és folyamatosan ledudálnak, leszorítanak. Kerékpársáv azonban van, igaz, a buszmegállóban nincs felfestve, de kerékpárral csakis ott, a járda mentén szabályos a közlekedés.– „A Nagykörút után a kerékpárnak elsőbbséget kell adnia.” Kértem, hogy mutassa meg azt a táblát, ami ezt jelzi. Ilyet természetesen nem talált. Ezután visszatért is a buszmegállóhelyet jelző sárga csíkok mutogatásához, mely szerint az elsőbbségadási kötelezettséget jelent (hogy lehet elsőbbséget adni valakinek, aki éppen leszorít?).– „Kerékpárommal átmentem a piroson a 40 méterrel korábbi kereszteződésen, ezért kényszerült erre a manőverre.” A Nagykörút keresztezése előtt nem a kerékpárúton (járdán) haladtam, hanem az autóúton. Ha a gyalogosok forgalma akadályozza a kerékpár haladását, a KRESZ szerint szabad az autóúton kerékpározni, márpedig a szóban forgó járda tele volt gyalogosokkal. Következésképp nekem az autóútnak szóló lámpákat kell figyelnem, és nem a kerékpárútét. Természetesen a lámpa zöld volt, ezen haladt át a busz is nem sokkal utánam. De ez a 40 méterrel későbbi eseményeket egyébként sem befolyásolta.Tájékoztatom Önöket, hogy BPO-516 vezetője a következő szabálysértéseket és bűncselekményt követte el:– Dudálás. A KRESZ értelmében lakott területen belül csak baleset elkerülése érdekében szabad a dudát használni. Amikor vezetőjük dudált, nem állt fenn balesetveszély, hacsak nem az ő általa szándékosan, tervszerűen létrehozott balesetveszélyre próbált figyelmeztetni.– Akadályoztatás. A KRESZ szerint tilos az egyenesen, szabályosan haladó jármű akadályoztatása. BPO516 vezetője a buszt rám húzva fékezésre kényszerített.– Szándékos veszélyeztetés. Ez már nem szabálysértés, hanem bűncselekmény. Vezetőjük nem csak akadályoztatott, hanem szándékosan úgy kormányozta járművét, hogy ha nem fékezek, súlyos sérüléseket szereztem volna.Tisztelt BKV! A mindennapi közlekedés során a fentiek sajnos nem számítanak kirívó esetnek. Önök is tudják, hogy sok vezetőjük van, akik visszaélve erőfölényükkel szándékosan leszorítják, megfélemlítik a kerékpárosokat, ezt még néhány buszvezető is elismerte egy velük készült interjúban. Ebben az esetben azonban buszvezetőjük SZENTÜL HITTE, HOGY IGAZA VAN. Tökéletesen meg volt győződve arról, hogy helyesen cselekedett, bár az általa emlegetett jelek és táblák csak a képzeletében léteztek. Tisztelettel érdeklődöm, hogy van-e buszvezetőiknek jogosítványa? Letettek-e valaha KRESZ-vizsgát? Ismerik-e azt az útvonalat, amelyen dolgoznak? BPO-516 vezetője olyan mértékű hiányosságokról tett tanúbizonyságot a KRESZ ismerete terén, amiért engem a KRESZ-vizsgán azonnal hazaküldtek volna, Önöknél meg ilyen emberek vezetnek buszokat.Nem csak magam miatt írom ezt a levelet Önöknek, hanem minden kerékpáros nevében, akiket az Önök alkalmazottai rendszeresen terrorizálnak. Felhívom a figyelmüket, hogy eme alulképzett alkalmazottaik BÁRMELYIK NAP MEGÖLHETNEK VALAKIT, mint ahogy most is kizárólag rajtam múlt, hogy nem történt súlyos baleset.Minden bizonnyal tisztában vannak vele, hogy a budapesti kerékpárosok összefogása az országban és a világon is egyedülálló. Könnyen előfordulhat, hogy a helyzetet megelégelő kerékpárosok kamerákkal, fényképezőgépekkel felszerelkezve feljelentések és perek százait zúdítják Önökre a hasonló esetek miatt, aminek súlyos anyagi következményei is lehetnek. Mindenkinek jobb lenne, ha sokkal komolyabban vennék a vezetőik felkészítését és vizsgáztatását, különös tekintettel azokra a helyzetekre, amelyek csak az elmúlt időkben váltak gyakorivá.Köztudott, hogy alig találnak munkaerőt, ezért még azokat sem küldik el, akik balesetet okoznak; nincsenek is illúzióim a dolgok kimenetelét illetően. Ezúttal a rendőrség nem lett kihívva, mert BPO-516 kb. 15 perc eltelte után közölte, ő mégsem hívta a rendőröket, én pedig siettem. Azt viszont megígérem, hogy amikor csak tehetem, rajtam lesz a sisakkamerám, és minden vezetőjüket feljelentem, aki az életemet veszélyezteti – a bírósági várótermekben talán lesz idejük a KRESZ tüzetesebb tanulmányozására. A jelek szerint másképp nem megy.Üdvözlettel, Baki Ádám
Utolsó kommentek