Félmilliárd forintot költ a BKV Zrt. a 3-as metró saját különálló URH rádiórendszerének kiépítésére, pedig a cégvezetés egyetlen kérő levél megírásával beléptethetné az áprilisban tűzesetet is produkáló metróvonalat a tűzoltóság által is használt országos készenléti rádióhálózatba, az ugyanis már évek óta működik a Kőbánya-Kispest és Újpest közötti alagútban. A vonalon történt április 19-i szerelvénytüzet ráadásul éppen egy URH-készülék túlmelegedése okozta, -írja az Index.

A lap több mint három hete hiába várja a BKV Zrt. válaszát arra, hogy a cég miért épít ki ismét különálló kommunikációs rendszert a 3-as metró vonalán. A sajtóosztály szerint a cég több vezetőjének is engedélyeznie kell az URH-rádiók beszerzésével kapcsolatos információkat kiadásuk előtt, ezért húzódik az április 15-e óta a válaszadás.

Az időhúzás másik oka lehet, hogy a közlekedési vállalatnak már áprilisban szerződést kellett volna kötnie a nettó 432 millió forintos pályázat győztesével, de időközben meggyűlt a baja a tender résztvevőivel: az eredményt megtámadta az egyik vesztes ajánlattevő.

A kék metró URH-rádiórendszerének teljes cseréjére és újjáépítésére 2010 decemberében írták ki a közbeszerzést. A tender márciusban a Sagemcom Magyarország Kft. győzelmével le is zárulhatott volna, de a másodikként kihozott FERCOM Kommunikációs Kft. a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult. A FERCOM többek között azt kifogásolta, hogy a Sagemcom a 2-es metróvonalán végzett kisebb felújítási munkákról szóló igazolást adta be referenciaként. A BKV-nak kellett volna a legjobban tudnia, hogy a 2-esen végzett munka nem csatolható 3-as metró pályázatához, mégsem zárták ki, panaszolta a vesztes.

A FERCOM néhány nap múlva, április 13-án váratlanul meggondolta magát, és visszavonta beadványát, a Közbeszerzési Döntőbizottság pedig hivatalból elutasította a keresetet.

A BKV vezetésétől ebben a zavaros helyzetben próbáltuk megtudni, megköti-e a szerződést a Sagemcommal, vagy új eljárást ír ki. Válasz nem érkezett.

A tenderrel kapcsolatban az is fontos kérdés, miért döntött a cégvezetés egyáltalán úgy, hogy a kék metró műszaki irányítását továbbra is saját URH-rádiórendszerrel oldja meg, amikor a metróalagútban már évek óta felszerelték, és működik az az EDR-rendszer, amely katasztrófaszituációkban a tűzoltók és a mentők kommunikációját biztosítja. A készenléti digitális rádióhálózatot (EDR)  kiépítő Pro-M Zrt. szerződése külön rendelkezett a 3-as metró felszereléséről.

Ezt a hálózatot használták a tűzoltók is a 3-as metróban április 19-én, az Árpád híd és a Forgách utca között keletkezett tűz mentési munkálatai során is. A Blikk információi szerint az utasok nélkül közlekedő szerelvény kocsijai éppen egy URH készülék meghibásodása miatt gyulladtak ki. Egy túlmelegedett ellenállás volt a tűz forrása. A tűzoltóknak néhány BKV-dolgozó kellett kimenteniük. Szakértők szerint egyértelmű, hogy metrókatasztrófák esetén jelentősen megkönnyítené az együttműködést a BKV műszaki stábja és a mentést végző tűzoltók, mentők, rendőrök között, ha a közlekedési cég is csatlakozna a kommunikációs rendszerhez.

Az EDR-be való belépéshez nem lett volna szükség félmilliárdos közbeszerezésre sem, az ugyanis ingyenes. A kormányzati célú kommunikációs hálózatok használatáról szóló kormányrendelet szerint a belépést a közigazgatási informatikai infrastruktúráért felelős miniszternél, azaz Fellegi Tamásnál kell kérvényezni. A csatlakozást és a rendszer ingyenes használatát pedig az EDR szolgáltatást felügyelő Kopint-Datorg Zrt. engedélyezi.

(Index)