Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Ez történt 2012-ben a budapesti tömegközlekedésben

Eseménydús évet zár Budapest közösségi közlekedése; 2012-ben sok újdonsággal találkozhattak az utasok. Az alábbiakban röviden összefoglaljuk az óévben történteket, természetesen a teljesség igénye nélkül.

Mint ismert, a BKK és a BKV előtt álló egyik legnagyobb kihívás a jócskán elöregedett buszpark cseréje. A BKK idén több tucat külföldről használtan vásárolt, jó állapotú Volvo és Mercedes típusú autóbuszokat állított forgalomba. Az indoklás szerint gazdaságosabb használt buszokat vásárolni, mint a régi Ikarusokat felújítani, különösen, mert ezek a buszok alacsonypadlósak, légkondicionáltak és kevésbé terhelik a környezetet, mint az akár 20 évnél is idősebb Ikarusok.

A Fővárosi Közgyűlés - hosszas viták után meghozott - döntése értelmében a BKK 150 autóbuszt szervez ki a pályázaton győztes VT Transmannak, amely a szolgáltatást új Mercedes Citarókkal látja majd el. A 75 csuklós és 75 szóló Mercedes 2013 tavaszától jelenik meg a főváros útjain.

A felújított járművek már a buszok új színét kapják, a korábbi sötétkék-szürke színösszeállítás helyett a buszokat immár égkékre festik.

A BKK és a BKV az év utolsó napján közlekedteti utoljára a ZIU-9-es típusú, szovjet trolibuszokat. Az elavult, elöregedett járművek kivonását az teszi lehetővé, hogy a BKV idén 14 darab csuklós MAN trolit vásárolt használtan. Emellett a BKV több régebbi troliját is felújította az elmúlt hónapokban. A BKK azt ígéri, 2013-tól szinte valamennyi trolijáraton lesz alacsonypadlós szolgáltatás.

Ugyancsak az idén döntött a Fővárosi Közgyűlés 37 új villamos és 24 új trolibusz beszerzéséről. A beruházás uniós támogatással valósul meg, az erről szóló szerződést már aláírták.

Idén novemberben ünnepelhettük a budapesti villamosközlekedés 125. évfordulóját, ennek ellenére a 2012-es év a villamosok terén sok változást nem hozott. A legnagyobb fejlesztés újabb 10 úgynevezett hannoveri villamos forgalomba állítását jelentette. A Budapest utcáin immár megszokott járműveket a BKV ugyancsak használtan vásárolta.

A 2-es metró vonalán ugyanakkor vadonatúj Alstom szerelvények álltak forgalomba, miután a járművek megkapták a végleges típusengedélyt. A teljes hosszukban átjárható, légkondicionált, formatervükben egyedi vonatok 2013 tavaszára válthatják le teljesen a piros metró vonalán a régi szovjet szerelvényeket, ezek egy részét a 3-as metró vonalán használják majd tovább.

Kellenek is a még vállalható állapotú szerelvények a kék metróra, ahol az elmúlt hónapokban rengeteg meghibásodás történt. Egy a TÜV Rheinland által elvégzett felmérésből kiderül, hogy a 3-as metró járművei katasztrofális állapotban vannak. A pálya és az állomások is felújításra szorulnak, új vonatokra van szükség, ezek forrása azonban egyelőre nem látszik.

2012-ben is tovább épült a 4-es metró, a legújabb tervek szerint az új vonalon 2014 márciusának végén lehet majd utazni. A közelmúltban egy régi szovjet és egy új Alstom szerelvény is végighaladt a 4-es metró vonalán, sőt, néhány hete megérkezett Budapestre az első, már kifejezetten az új metró vonalára tervezett, 4 kocsis Alstom metró is.

A BKK és a BKV nyáron elindította menetrend szerinti hajójáratait is, amely a turistaszezonban nagy népszerűségre tettek szert. A főváros közép távon tervezi a szolgáltatás fejlesztését, új hajók beszerzését is.

Már tesztelik az új Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszert (FUTÁR), amellyel a jövőben a BKK jobban tudja majd követni a forgalomban lévő járműveket, szükség esetén azonnal be tud avatkozni és naprakész információkkal tudja ellátni az utasokat. Ugyancsak tesztelik az aluljárókba tervezett új utastájékoztató táblákat. Mindkét projektnek 2013-ban lesz látható eredménye.

Két év után emelkednek a BKK tarifái; a vonaljegyek 320 helyett 350 forintba, a teljes árú havi bérletek 9800 forint helyett 10 500 forintba kerülnek majd. Nem változik azonban a diák-, a kisgyerekes és a nyugdíjas bérlet ára.

Az idei év sem múlt el botrány nélkül: februárban lemondott Várszegi Gyula, a BKV vezérigazgatója, miután kiderült, hogy a csapnivaló pénzügyi helyzetben lévő cég több százmillió forintot fizetett ki vezetőinek prémiumaként. Utóda megbízott vezérigazgatóként Bolla Tibor lett. 

(Fotók: BKK)

3 Tovább

Ünnepi jegyvadászat a Mexikói úton

Már-már tipikusnak mondható Szabolcs esete, aki december 25-én hosszas tortúra után, lényegében véletlenül tudott jegyet venni. Ráadásul - mint utóbb kiderült - sokkal gyorsabban és egyszerűbben megoldható lett volna a helyzet.

Egy elég friss "élményemet" szeretném megosztani, ami lehet, sokaknak nem akkora probléma, nem akkora katasztrófa, de nekem és édesanyámnak elég negatívum volt ez. Ma este 18 óra körül a Mexikói úton szálltunk le a 3-as villamosról, és igyekeztünk a kisföldalattihoz.

De mivel egy darab jegyünk volt, így előtte venni akartunk még egy jegyet a jegyautomatánál, mivel a pénztár zárva volt. A jegyautomata "természetesen" rossz volt, nem üzemelt. Még gyorsan visszaszaladtam a nyitva lévő kisbolthoz, hátha árulnak jegyet...de ott az "elfogyott" választ kaptam.

Na, hát akkor indulás le az ellenőrökhöz, biztosan tudnak majd nekünk segíteni valahogyan. Lementünk, megkérdeztük, hogy lehet-e itt valahol jegyet kapni még? Erre az a válasz jött, hogy a fenti automatát nézzük meg, mondtuk nekik, hogy nem jó. Aztán azzal folytatták, hogy akkor keressünk egy kollégát. Jó...

Felmentünk vissza, szerencsére pont jött szembe egy szimpatikus "kolléganő", aki azt mondta, hogy a lenti két úrnál talán van jegy... Jó, vissza le, hogy egészen biztosan nincs-e náluk jegy. Nem volt... Ők mosolyogva, jó kedvűen ácsorogtak ott, és egyre nagyobb hülyeségeket beszéltek. Továbbra is az automatával erősködtek, meg azzal, hogy itt ma "jegyes ember" nincs.

Aztán mondom nekik, hogy a lenti automatát meg lehet-e nézni. Az egyik azt mondta, hogy megnézi. Épp, hogy elment odáig, és máris csóválta fejét, hogy nem jó. Továbbra is mosolyognak, örülnek "maguknak", és véletlen sem segítenének, hogy ugyan merre menjen az ember, hogy ha egy büdös jegyet szeretne venni.

Hát, mondom, akkor irány fel ismét, valamit kitalálok. Pont bent állt egy busz, kis tanácskozás után, felugrottam, hátha a buszvezetőnél lesz. Volt nála, 400 forint/db. Vettem is 3 darabot, hiszen nálunk csak egy volt, visszafelé megint kell majd kettő.

1200 forintért máris utazunk pár megállót úgy, hogy ilyen könnyen lehetett jegyet venni és mindenki nagyon segítőkész volt. A nagy f****, ugyebár...

Végül, még azt hozzátenném, hogy amikor lementünk és végre átjutottunk a "roppant segítőkész" két úriemberen, az automata felé vettem az irányt, ami csodák csodájára jó volt. Viszont érdekes módon, előtte 10 perccel, amikor még nem nézhettem meg, akkor még rossz volt, az egyik kőkeményen dolgozó úriember szerint. Hát nagy lóf**** az ő pi*****ba is.

És bár időre mentünk, szerencsére pont odaértünk ahova kellett, de mi van, hogy ha ez miatt késsük le? Ez miatt, hogy mi a Mexikói úton pö**öltünk 20 percet, az amúgy 2 perc helyett? Persze nem sérült meg senki, nem bántottak senkit, nem egy olyan "story" ez, de elég felháborító az a dolog, hogy 20 percet kell ott szenvedni, ilyen semmirevaló emberekkel, már elnézést.

Mert az a két ember nem tudom mit képzelt magáról, de, hogy ha két krumplis zsák áll ott, az is többet segített volna, az is biztos. A másik, hogy hogy okés, hogy rossz egy automata, a kettő közül, bár szerintem ez sem elfogadható, de oké, rossz az egyik, az is okés, hogy december 25-én zárva a pénztár, ez érthető, ezzel nincs gond.

Az is okés, hogy a két bumburnyáknál sem volt jegy, az is okés, hogy nincs "jegyes ember", de akkor miért hazudnak, hogy rossz a lenti automata, amihez még oda is gyalogolt a barom, és miért nem enged oda? És ha épp nem áll bent busz, vagy nincs a vezetőnél jegy? Akkor ott rohadjon meg az ember?!

És persze lehet azt mondani, hogy miért csak egy jegy volt nálunk, de szerintem nagy baromság lenne ilyen hülyeséggel rákontrázni a dolgokra... Hiszen jó pár lehetőségnek KÉNE LENNIE, egy állomáson, egy viszonylag forgalmas állomáson ahhoz, hogy az ember jegyet tudjon venni.

És igen, ilyenkor az ember felháborodik és elmondja dühösen, újra és újra azt, hogy ezért vegyek én jegyet vagy bérletet? Ezért fizessek ki 400 forintokat, vagy több ezreket bármelyikre is...

20 Tovább

"Oké, akkor Superman üzemmód" - babakocsis kaland az első ajtós felszállásnál

Akadálymentesnek tekinthető-e az az alacsony padlós busz, amire csak az első ajtón lehet felszállni? Babakocsival ez nem megy, erre hívta fel a figyelmet Andrea, akinek ez rendszeres nehézséget jelent. Talán a BKK kitalál valamit a probléma megoldására.

A babakocsis kismamák egyik gondjára szeretném felhívni a figyelmet, hátha a BKK kicsit utánanéz a dolognak, és megpróbál kitalálni valami megoldást.

Nem mondok újdonságot azzal, hogy babakocsival tömegközlekedni Budapesten elég szép kihívás, több okból, de most egy orvosolható problémára fókuszálnék. A 93-as busz egyike azoknak, ahol elvileg gond nélkül tudnék babakocsival is közlekedni, mert kiszámítható, melyik az alacsonypadlós. Elvileg. A gyakorlatban viszont a 93-as egyike azoknak a vonalaknak, ahol csak elől lehet felszállni. Jelzem, hogy a babakocsis ajtó a leghátsó.

Tehát amikor a Kossuth téri piacra jellemző tömött buszmegállóban állok (hozzáteszem, nem csúcsidőben, mert olyankor inkább nem megyek sehova, de az idősek is nyilván csúcsidőn kívül mennek bevásárolni), akkor a következő a helyzet: helyet csinálok magamnak nagy nehezen a busz hátuljánál, hogy időben fel tudjak szállni a babakocsis ajtón. De az nem nyílik, mert ugye elöl kell felszállni.

Oké, akkor Superman üzemmód. Megpróbálok eljutni a busz elejéhez, keresztül a tömegen, hogy szóljak a sofőrnek, megmutassam a bérletem, az emberek persze közben úgy néznek, mint a büdös bogárra, hogy hova tolakszom azzal kocsival, meg hogy milyen bunkó vagyok.

Mire a középső ajtóhoz érek, elkezd villogni, hogy mindjárt zár (szerencsémre ott pont leszállt valaki). Mivel ez az alacsonypadlós óránként jár, nyilván gyorsan felszállok, előrekiabálok a sofőrnek, hogy nyissa már ki a hátsó ajtót, hadd szálljak fel inkább ott, mert innen a kocsi nem fér se jobbra, se balra, az emberek szintén nem férnek el tőlem, se föl, se le.

Nem hallja, vagy nem akarja, ezt nem tudom, az emberek csak bámulnak, de persze senki nem továbbítaná az üzenetet... nem baj, majd ha gyerekük lesz, vagy ha az unokát akarják megbuszoztatni, majd rájönnek, gondolom én. Az egy óra múlva jövő következő buszt tuti nem várom meg, hogy odafagyasszam a gyereket a mínusz kettőben a babakocsihoz, tehát maradunk. Viszont ott állok az út közepére kényszerítve, és "én vagyok a hibás", mert nem lehet tőlem elférni.

Tudom, hogy a sofőröknek is ezer dologra kell figyelniük, és sok a megkötés, de így az akadálymentes busz ugyanúgy nem akadálymentes, mint a magaspadlós, Ha már sok emberből úgyis hiányzik annyi empátia, hogy segítsenek a felszállásnál (kevés az ilyen, inkább mindenki jól végignézi, ahogy felszenvedem magam és a kocsit, ami legjobb esetben is 20 kiló a gyerekkel együtt), legalább magam hadd tudjam megoldani a felszállást az olyan buszokon, amit elvileg akadálymentesnek neveznek... És ez más vonalakra is érvényes lehet.

37 Tovább

Ennyire lehet örülni egy kis figyelmességnek

Noha majdnem két hét van még az évből, megelőlegezem, hogy Berci 2012 legkedvesebb levelét írta. Talán a karácsony közelsége teszi, hogy utas és ellenőr is figyelmesebb egymással, mindenesetre jó volt olvasni ezt az egészen apró, de annál aranyosabb történetet.

A sok negatív BKV-val kapcsolatos bejegyzések helyett, szeretném megosztani veletek rövid éjszakai buszos beszámolómat. Nagy divat kritizálni a BKV-t, az emberek túlnyomórészt csak a rosszat látják. Tegnap éjszaka körülbelül 1:15-kor szálltunk fel a Corvin-negyed megállónál a 914A autóbuszra, ami Újpest-Központ felé tartott. Felmutattuk bérleteinket az ellenőröknek és már indult is a busz.

Néhány kocsma meglátogatása és pár liter sör elfogyasztása után, igencsak jó hangulatban telt az utazásunk. Mindenféle témákat hangosan megvitattunk, végig ökörködtük az utat; a BKV-ellenőrök egy-egy mosollyal jelezték, hogy ők is voltak fiatalok.

Újpest-Központban leszálltunk, elköszöntünk az ellenőröktől, majd pár másodperc után rájöttem, hogy a buszon hagytam a sapkámat. A busz már kanyarodott a Petőfi utca irányába, amikor láttuk, hogy BKVellenőrünk az ablakon kilógatja a sapkát az arra sprintelő barátunknak. A buszvezető is lelassított és az ellenőr nem dobta(!!!), hanem szépen átnyújtotta az ablakon keresztül a sapkát.

Úgy gondolom, hogy ez nincs benne a munkaköri leírásban, ráadásul magatartásunkkal sem szolgáltunk rá egy ilyen kedves cselekedetre. Meglepett minket és nagyon örültünk a kedves BKV-ellenőr és buszvezető segítségének.

A bejegyzésemet azért tartom fontosnak, mert kevés hasonló poszttal találkozom. Személyesen már nem tudtam megköszönni a segítségüket, ezért egy ilyen bejegyzés formájában örülnék, ha elsodródna feléjük is ez a beszámoló. Egy karácsonyi bónuszt vagy más jutalmat igen megszavazhatnának ennek a BKV-ellenőrnek!

(Apró pontosítás: Az éjszakai buszokon nem ellenőrök, hanem biztonági őrök dolgoznak, akik nem a BKV és nem is a BKK alkalmazásában állnak. Persze nem ez a lényeg.)

0 Tovább

Már gyártják Budapest új Mercedes buszait

Jövő májustól három hónapon keresztül áll forgalomba Budapesten az a 150 új Mercedes Citaro busz, amelyeket a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a főváros által kiírt pályázat alapján a VT Transman üzemeltet majd. A BKK nyolcéves szerződést kötött a szolgáltatóval.

A típus második generációjának Budapest az eddigi legnagyobb megrendelője, emiatt és a szűk határidő miatt a gyártó mindkét Németországi üzemében (Mannheimben és Ulmban) gyártják már a buszokat – mondta a keddi sajtótájékoztatón Ingo Fröhlich, az EvoBus Hungária Kft. Ügyvezető igazgatója.

A VT Transmannak 75 szóló és 75 csuklós buszt kell nap mint nap járatnia Budapesten, ezért a szolgáltató további 5 csuklós és 4 szóló buszt rendelt tartalékba, így a megrendelés 159 új buszról szól. Az első buszok márciusban érkeznek a fővárosba, ekkor kezdődik el a járművezetők képzése.

Az új buszok Euro 6-os környezetvédelmi besorolásúak, légkondicionáltak és alacsonypadlósak, a budapesti szabályoknak megfelelően zárt vezetőfülkével rendelkeznek, és térfigyelő kamerákkal is felszerelik őket. A szóló buszokon 66 férőhely (27 ülőhely), a csuklósokon 107 férőhely (35 ülőhely) lesz – sorolta Uray Dóra, a Mercedes Benz értékesítési vezetője.

"A busztenderről voltak viták, de közös pont volt, hogy Budapestnek új buszokra van szüksége" – mondta Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója. Hozzátette: a beszerzéssel nyugdíjba lehet küldeni a 25-26 éves "kohószökevény" Ikarusokat, bár mint megjegyezte: ezek a járművek megszolgálták az idejüket. A VT Transmannal kötött szerződéssel kapcsolatban a vezérigazgató elmondta: a járatkimaradásokat a BKK kötbérezni fogja, biztosítva ezzel a folyamatos üzemet.

Arról még nincs döntés, hogy pontosan mely vonalakon járnak majd az új buszok, de az biztos, hogy elosztják őket, hogy minél több vonalon legyen alacsonypadlós szolgáltatás. A 7-es buszcsaládon mindenképp járnak majd, és az 5-ös busz vonalán is lesznek új Mercedes buszok – tette hozzá Vitézy.

A VT Transman egyébként 17 gyártó (köztük a Solaris, az MAN, egyes hazai és török gyártók) buszai közül választotta ki a Mercedes Citarót; mint azt Dósa Mátyás, a szolgáltató cég ügyvezetője mondta: ezzel a minőséggel tudták vállalni a BKK-val kötött szerződésben foglaltakat.

"Sajnáljuk, hogy látszólag nem versenyben dőlt el a közbeszerzés" – jelentette ki Dósa, utalva arra, hogy a BKK pályázatára jelentkező három cég közül végül csak a VT Transman adott érvényes ajánlatot. A VT Transman beruházásának értéke mintegy 15 milliárd forint – hangzott el a sajtótájékoztatón.

16 Tovább

BKV-figyelő

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek