Határozatlan idejű sztrájkot hirdettek a BKV szakszervezetei, a munkabeszüntetés időpontját azonban egyelőre titkolják. A határozatlan jelző egyébként annyit tesz, hogy az érdekvédők maguk döntik el, mikor fújják le a sztrájkot. Eddig a BKV dolgozói egyszer fél napig, egyszer pedig 24 órán át nem szállították sehová a tömegeket.
A szakszervezetek nem fogadták el a BKV menedzsmentje és a főváros vezetése által ajánlott garanciákat, igaz a közlekedési vállalat rövid távú konszolidációjáról nincs konkrét döntés, a főváros és a kormány közösen ötletel egyelőre az előfinanszírozásról.
Így a BKV-szakszervezetek határozatlan idejű sztrájkot jelentettek be a cég vezetősége folytatott tárgyaláson. Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője szerint a munkabeszüntetés pontos időpontját később fogják meghatározni, de megfelelő időben közlik majd. A korlátlan idő pedig annyit jelent, hogy ha az érdekvédők valamelyik napon elkezdik a sztrájkot, akkor az addig tart, amíg le nem fújják.
A jelek szerint ahogy nyúlik a BKV anyagi helyzetének rendezése körüli purparlé, úgy hosszabbodnak a közlekedési vállalat szakszervezetinek sztrájkjai. Április 7.-én még csak egy fél napra szüneteltet a tömegek szállítása, április 18.-án már 24 órára leálltak a "közlekedési viszonylatok".
Igaz, az előző sztrájkokkal szemben most nem napok alatt kellett dűlőre jutniuk az érdekvédőknek és a BKV (meg a főváros) vezetőinek, azért májusra időzítették a munkabeszüntetést, hogy időt hagyjanak követeléseik átgondolására. Az érdekvédők azt akarják elérni, hogy a főváros és az állam konszolidálja végre a közlekedési társaság mintegy 18,5 milliárdos adóságát, ne ritkítsák a járatokat, ne legyen tömeges elbocsátás.
Budapest és az állam meg is próbálta befoltozni a BKV lyukas költségvetését, Keller László pénzügyminisztériumi államtitkár és Demszky Gábor főpolgármester szombaton, a Pénzügyminisztériumban tartott megbeszélés után elmondta, a kormány segítséget nyújt a fővárosnak abban, hogy idén összesen 10-12 milliárd forint értékben tőkét juttasson a BKV-nak, s így a cég ne kerüljön adósságspirálba. A tőkepótlást a azonban szakszervezetek nem tekintik megoldásnak a BKV gazdasági problémáira.
Index
Határozatlan idejű sztrájk
Így közlekedhet pénteken
Aki pénteken belátható időn belül el kíván jutni céljához, az válassza a gyaloglást, a biciklizést, a vonatozást vagy ezek kombinációját. Persze lehet Volán buszokkal és a BKV alvállalkozóinak buszaival is utazni, de csak azoknak, akik szeretnek órákat dugóban állni.
A fővárosban kevés a kerékpárút, mégis ez a leginkább használható közlekedési eszköz sztrájk idején. Ehhez az időjárás inkább reggel kedvez majd, délután eshet.
A biciklizés kombinálható a vonatozással. A személyvonatok mindegyikén szállítható kerékpár, 50 kilométeres távolságig, azaz Budapesten belül bármely viszonylaton 190 forintért. Ehhez természetesen hozzáadódik a kerékpáros menetjegyének ára.
A BKV éjszakai járatai péntekre és szombatra virradó éjszaka is teljes üzemidejükben menetrendszerint közlekednek. Aki tehát gyorsan és biztosan célba akar érni, induljon el hajnali háromkor.
A taxik várhatóan egész nap foglaltak lesznek, részben a sok rendelés, részben a dugó miatt. Erre tehát nem lehet számítani, még akkor sem egészen biztosan, ha a taxis társaság esetleg visszaigazolta a kérést. Az autózás várhatóan ellehetetlenül ismét a Hungária körúton és azon kívül, a városba vezető szinte valamennyi főúton. Az előző BKV sztrájk alkalmával a szokottnál egy-másfél órával hamarabb dugulni kezdett a város, várhatóan ez most még korábban bekövetkezik, és már reggel hatkor sem lesz minden útvonalon egyenletes a haladás.
Más részről a közlekedési társaságok arra számítanak, hogy aki csak teheti nem megy pénteken a városba. Az iskolások és a dolgozók egy részének elmaradása miatt nem várható zsúfoltság sem a Volán, sem a MÁV Start járatain. Így a Budapesten belül vonatra vagy sárga buszra szállók várhatóan felférnek a járatokra.
A Volánbusznál mentesítő járatok szükség szerinti forgalomba állításával igen, a menetrend, az útvonalak vagy a megállók változtatásával nem készülnek holnapra. Ez azt jelenti, hogy a városhatárt átlépő Volánbuszok a hivatalos, interneten is elérhető menetrendjük szerinti megállókat használják. Azok a járatok, melyek csak leszállás céljából állnak meg egy megállóban, a férőhely erejéig elvileg vehetnek fel utast. A sárga buszokon a BKV bérletek is érvényesek.
A MÁV START sem tervezi a menetrendjének változtatását és sztrájk sem lesz. Így a III., IV., X., XI., XVII., XVIII., XIX., XX., XXII., XXIII., kerületekből jellemzően félóránként közlekedik vonat a Déli, Keleti vagy Nyugati pályaudvarra. A Keleti és Kelenföld között 5:40 és 19:40 között kétóránként jár vonat, Kelenföldről a Keletibe 6:49, 7:33, 9:03, 12:03, 14:03, 16:03, 18:03, 21:03, 22:39 a piros hetest kiváltó vonatok indulási ideje.
A Nyugati – Újpest – Óbuda útvonalon 18:20 perckor indul az utolsó vonat. Ezt követően az Újpesti vasúti híd lezárása miatt vonatpótló autóbuszok közlekednek a Nyugati és Óbuda vasútállomás között a Margit-híd és az Árpád-híd budai hídfőjénél megállva.
A legrosszabbul a II., XII., XV., XVI. és részben a XI. kerületben lakók járnak a sztrájkkal. A II. és XII. kerületek lakói egyedül a Budakeszi felől a Moszkva térre közlekedő Volánbuszokra számíthatnak. Igaz Hűvösvölgy és Széchényi-hegy között 9:05 és 16:05 között óránként közlekedik majd a Gyermekvasút, amely a Szépjuhásznénál metszi a Budakeszi utat, ahol a Volánbuszok is megállnak. A XVI. kerületiek leginkább abban bízhatnak, hogy ismét lesz néhány sztrájktörő a gödöllői HÉV-nél, valamint utazhatnak a Cinkota felől a Stadionokhoz közlekedő Volán buszokkal is.
A XI. kerületben közlekednek az ottani szerződéses járatok, így a 14-114-es, 41-es, 41 gyors, valamint a villamospótlók. A XV. kerület nagy részéből viszont csak jelentős gyaloglással érhető el vasútállomás vagy Volán buszmegálló, ők a piros 170-es busszal mehetnek át Újpestre, illetve abban reménykedhetnek, hogy a sztrájktörő buszvezetőket ismét a 73-asra küldi ki a BKV.
A BKV alvállalkozói a sztrájk ideje alatt is közlekednek. E járatok zöme Dél-Budán és Újpesten közlekedik. A jelentősebb ezek között a Káposztásmegyer – Újpest – Keleti útvonalú 30-as viszonylat, Budaörsről a Móriczra a 40-es gyors, az Újpest-Központ és az Árpád-híd közötti 120-as, a Budatétény, illetve Budafok és a Kosztolányi Dezső tér között a 14, 114, 250-es járatok, a Deák tér és a kelenföldi Etele tér közötti villamospótló buszok, valamint a 83-as trolipótló. További alvállalkozói járat még Dél-Budán a 13-as, 113-as, 41-es, 41-es gyors, az 50-es, 58-as, 87-es, 88-as, 87A, 150-es és a 187-es, Újpesten a 147-es, 170-es gyors. A felsorolt járatok egy része a közúti torlódások miatt a menetrendjében szereplőnél lényegesen ritkábban fog közlekedni a nap jórészén.
Index
Lesz sztrájk pénteken
Nem teljesítette a BKV a szakszervezetek követeléseit, ezért a dolgozók megtartják az egész napos munkabeszüntetést pénteken. Hajnaltól éjszakáig nem járnak a BKV-járművei, de az éjszakai járatok éjszaka fognak közlekedni.
Megtartják pénteken egész napos munkabeszüntetésüket a BKV-szakszervezetek, miután szerdán sem sikerült megegyezni a közlekedési társaság vezetőségével.
Napközben felmerült, hogy a korábban bejelentett 24 órás munkabeszüntetés esetleg elmarad, mert a főváros városüzemeltetési bizottsága elutasította a paraméterkönyvet, de visszavonni nem vonta vissza, csupán újabb egy hónapot adott a kidolgozásra. A sztrájk egyik fő követelése a paraméterkönyv visszavonása.
Nemes Gábor a szakszervezeteket tömörítő sztrájkbizottság tagja az Indexnek elmondta, a BKV által eléjük terjesztett 6 pontos megállapodás-tervezet csupán általánosságokat fogalmaz meg, és nem tud garanciát vállalni a szakszervezetek követeléseinek teljesítésére.
A BKV-menedzsmentjével "kompetencia hiányában" a tárgyalásokban nem tudtak előbbre lépni, a fővárosi önkormányzat és a kormányzat beavatkozására, együttműködésére van szükség, amire Nemes szerint a munka törvénykönyve kötelezettséget is ró a felekre.
A BKV vezetői 2007. szeptemberében ismerték be, járatritkításra és -megszüntetésekre készülnek, aminek mértéke akár a 10 százalékot is elérheti. A BKV szeptembertől mindent megtett, hogy a járatritkítás tényét és mértékét elfogadtassa a közvéleménnyel, ám ebben kudarcot vallottak.
Index
A közgyűlés megspórolta a BKV-nak a járatritkítást
Hátrálni kényszerültek a Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes nélkül közgyűlésező szocialisták csütörtökön, emiatt több, az ellenzék által támogatott módosítás is átment. Eszerint a behajtási díjak a tömegközlekedést gazdagíthatják, míg az AAM tanácsaiért nem a BKV-nak, hanem a metróprojektnek kellene fizetnie. Több esetben a Fidesszel szavazott az SZDSZ is. A használtbusz-tender tanulságait a személyi konzvekvenciákkal együtt a BKV igazgatóságának kell levonnia.
Éves szinten legalább 1-2 milliárd forintot spórolt meg a BKV-nak a Fővárosi Közgyűlés csütörtökön, amikor a létszámhiánnyal küszködő szocialisták ellenében több, ellenzéki támogatottságú módosító indítványt is megszavazott a testület.
Teherautóból villamost
Így átment az a Tarlós István fideszes frakcióvezető és Wintermantel Zsolt (Fidesz) által kezdeményezett javaslat, hogy a teherfuvarozó cégektől a 12 tonnánál nehezebb járművek után beszedett behajtási díjak bevételét a főváros a tömegközlekedés fejlesztésére fordítsa.
Eszerint a Parking Kft. éves szinten 1-2 milliárdosra becsült bevétele a BKV Zrt.-hez kerülhet. A közgyűlés a javaslatot támogatta, egyben felkérte Demszky Gábor főpolgármestert, hogy a következő közgyűlésre előterjesztést dolgozzon ki a tárgyban.
Steiner Pál frakcióvezető (MSZP) az Indexnek a döntés után elmondta, nem tartja szerencsésnek, hogy egy gazdasági társaság bevétele egy másik gazdasági társasághoz kerüljön, ráadásul a Parking bevételeiből P+R parkolók építését tervezte volna a városvezetés szocialista része. A szocialista frakcióvezető valószínűleg nem ismerte az előterjesztést, amely úgy fogalmaz "a P+R parkolók létesítésén és üzemeltetési költségein felüli" részt kívánja a tömegközlekedésre fordítani.
A cikknek nincs vége, olvasd tovább!
Re: Biciklis vs. buszsofőr
Rocko, igen, tény, hogy roppant fárasztó és unalmas mindig ugyanazon - már többször megcáfolt - érvek ellen küzdeni, amik állandóan felmerülnek a hasonló témájú topikokban, posztokban.
másik írásomban is leírtam, hogy a kivilágítatlan, önmagára és másokra veszélyes bicikliseket mi, normálisan viselkedő, s a szabályok betartására törekvő kerékpárosok utáljuk a legjobban. Már régóta tervezem, hogy egy Rendőrséggel közös akcióban rápirítunk a "sötét" bringásokra. Ezúton kérem, hogy az autósok is szervezzék meg ugyanezt a "félszemű" autósok kiszűrésére, mert nem kevés van az utakon belőlük.
A tegnapi poszthoz kapcsolódó hozzászólások jól megmutatják a fejekben uralkodó sötétséget. Vitathatatlanná teszi, hogy frusztrált közlekedőkkel vannak teli az utak. Munkahelyükön és/vagy otthon elnyomott emberek, akik közlekedési eszközük típusától függetlenül az utakon vezetik le feszültségüket, s ott próbálják kiélni hatalmi ambícióikat. Ez azért aggasztó, mert ezek az emberek nap mint nap komolyan veszélyztetik az élet- és vagyonbiztonságot. Eközben természetesen meg vannak győződve arról, hogy ők szentek és sérthetetlenek, s hogy képességük abba az 5%-ba sorolja őket, akik valóban tudnak vezetni.
Rögtön leszögezném az arany igazságot, a végső következtetést, ami minden normális párbeszéd alatt elhangzik, s amivel általában mindenki egyetért: csak bunkó ember van, aki akkor is bunkó lesz, ha autóba, biciklire vagy akár kamionba ül, de akkor is, ha gyalogosan közlekedik.
Már egy
Szabályok - szabálysértések. Nos, igen, léteznek, s aki azt mondja, nem követ el szabálysértést, az hazudik. Persze itt is igazán toleránsak és mértéktartóak vagyunk: MINDIG a másik szabálysértése tűnik nagyobb jelentőségűnek, miközben a saját magunk által elkövetettet hajlamosak vagyunk lekicsinyíteni, még jobb esetben komplett ideológiát gyártani annak megmagyarázására.
Lássuk be, minden közlekedési csoportnak megvan a saját "keresztje". Sajnos szó szerint is. Más típusú szabálysértéseket követ el a kerékpáros és másfélét az autós, s hogy illeszkedjünk a bloghoz, másfélét a buszos. Jogos a felháborodás a piros lámpán átsuhanó bringás látványakor, járjon is érte a büntetés. Nem menti fel a bringást az sem, hogy bármelyik jelzőlámpához állva, minden pirosra váltáskor legalább egy autós megy át azon. Tudom, erre megvan a magyarázat: "Nem mertem megállni, nehogy belémjöjjön a mögöttem lévő." Aha. De akik ezzel nyugtatják magukat, azok vannak legjobban kiakadva, ha egy bringás teszi ezt. Szerintem meg fogja be mindkettő a száját, még akkor is, ha én is meg tudom magyarázni, s alá tudom támasztani szépen hangzó statisztikákkal, hogy az elindulás pillanata az egyik legveszélyesebb pont a kerékpáros útjának során, s mindenki jobban jár, ha inkább figyelmesen elindul egy kicsit hamarabb. Persze nem magyarázkodom, mert az csak porhintés lenne, s úgysem győznék meg senkit - nem is célom.
Utolsó kommentek