Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Mozgáskorlátozottként a mozgólépcsőn

Amikor csak tud, tömegközlekedéssel utazik Budapesten Gábor, aki egy évekkel ezelőtti agyvérzés eredményeképpen nehezen mozog. Csütörtökön színházba akart menni kísérőjével, ám a Ferenciek terén nem várt akadályba ütközött.

Olvasónk a panaszát elküldte a BKK-nak és a BKV-nak, illetve közétette a BKV-figyelő Facebook oldalán is. Levelét szerkesztve, rövidítve közöljük.

A tegnapi napon (2013. április 25., kb. 18 óra 20 perc), a BKV M3-as metró vonalán utaztam az Újpest-központ - Kőbánya-Kispest viszonylaton a Lehel tér és a Ferenciek tere állomások között. Az utazás során tapasztaltak miatt az alábbi panasszal kívánok élni.

A Ferenciek tere metróállomáson nem tudtam felmenni a mozgólépcsővel a felszínre, utazási célomat nem értem el, indokolatlanul méltánytalan és megalázó helyzetbe hoztak engem és a kísérőmet a BKV-s alkalmazottak és/vagy a BKV szabályzata.

Súlyosan mozgáskorlátozott vagyok. Egy három évvel ezelőtti agyvérzés következtében a testem bal oldala lebénult, fizikai állapotom ma úgy néz ki, hogy a bal kezem teljesen használhatatlan - egyáltalán nem vagyok képes akaratlagosan mozgatni -, a bal lábam mozgása csak részleges állt helyre, mozgásom bizonytalan, instabil, közlekedni csak járóbottal és kísérő segítségével vagyok képes.

Megjegyzem, már azt is megalázónak tartom, hogy testi állapotomról idegeneknek kell beszámoljak.

A szükséges utazásaimat úgy szoktam szervezni, hogy - amennyiben az nem igényel az állapotomhoz mérten extrém mennyiségű gyaloglást - a tömegközlekedést veszem igénybe.

Ismerem a BKK/BKV mozgáskorlátozottak részére üzemelő Midibusz szolgáltatását, melyet eddig azért nem használtam, mert:

1. csak a saját kényelmem érdekében pénz- és erőforrás-pazarlásnak érzem azt igénybe venni, ha egyébként meg tudom oldani önerőből;

2. ez bonyolultabb és megértése némi empátiát feltételez: aki bármilyen okból "más", például egészségügyi állapotából fakadóan kiszolgáltatottabb, mint a társadalom nagyobb része, az olykor nem szívesen vesz igénybe külső segítséget, főleg, ha egy viszonylag egyszerűen megoldható nehézségről van szó;

3. ezen felül is jellemző rám, illetve az állapotomhoz való viszonyomra, hogy amire fizikailag képes vagyok, azt igyekszem segítség nélkül megtenni.

Tegnap is az volt a tervünk, hogy a Visegrádi utcából elsétálunk a Lehel téri metróállomáshoz, majd a metróval elmegyünk a Ferenciek terére, ott felmegyünk a mozgólépcsővel, majd elsétálunk a Katona József színházba, visszafelé fordítva. (…)

A mozgólépcsőt csak úgy tudom használni, ha azt mind a fellépés, mind a lelépés előtt megállítják. (…) Eddig ez nem okozott gondot, a mozgólépcsős állomásokon azt csináltuk, hogy a kísérőm felment a forgalmi irodába, szólt, hogy mit szeretnénk, egy alkalmazott lejött, megállították a mozgólépcsőt, felléptünk, majd fent szintén megállították, leléptünk és mindenki boldog volt.

Ez mindig működött állomástól és csúcsidőtől függetlenül. Emberi, kulturált, európai megoldás. A szolgáltató szolgáltat, a mozgássérült pedig a legkevésbé érzi a kiszolgáltatottságát. (…)

Tegnap nem így alakult az utazás. A Ferenciek teréig gond nélkül, a szokásos módon eljutottunk, ott követve az addig bevált forgatókönyvet, a kísérőm szólt a forgalmi irodában, majd kisvártatva lejött egy BKV-s alkalmazottal. Idáig jó.

A fiatalember udvarias és nagyon segítőkész volt, közölte, hogy segít a fellépésnél, átkarol. Itt derült ki, hogy a mozgólépcsőt nem állítják meg, arra működés közben kell fellépnem. Kollégájuk azt ajánlotta, hogy átkarol, vagy felvesz, így segítve a fel- és leszállásnál. Ezt udvariasan visszautasítottam.

Némi huzavona után az derült ki, hogy - a BKV-s alkalmazottak szerint - létezik egy olyan belső szabályzat, miszerint ha a meglévő három mozgólépcső közül csak kettő üzemel (tegnap ez volt a helyzet), úgy a még működő mozgólépcsőket megállítani tilos, tekintettel a csúcsidőre és a várható utastorlódásra. Ezt az indoklást elfogadni nem tudom. Ha létezik ilyen szabály, annak sem létét, sem szellemiségét nem vagyok hajlandó elfogadni. Ha nem létezik, kikérem magamnak az alkalmazottaik hazugságát.

A kialakult helyzet rendkívül megalázó volt, emberi méltóságomban érzem magam sértve. Sem a tömegközlekedés során, sem úgy általában az életben nem kívánom, sőt, határozottan visszautasítom, hogy az állapotom miatt valaki ölbe vegyen. Önök talán nem értik, de ez nagyon megalázó. Méltatlan, nem emberi eljárás.

Patthelyzet alakult ki. Én nem voltam hajlandó a működő mozgólépcsőre fellépni, kollégáik pedig nem voltak hajlandóak azt megállítani és felmerült ugyan lehetőségként, hogy a fellépéshez megállítják a mozgólépcsőt, azonban a leszálláshoz már nem. Maradt volna az eredeti verzió, átkarol, felemel, a már részletezett okok miatt ezt a megoldást sem fogadtam el, így visszafordultunk és elmentünk haza.

A felmerülő alternatíva nem volt túl vonzó: keresni egy másik állomást, ahol talán feljutunk a felszínre, majd taxival elmenni a színházba. Tehát hazamentünk. Előtte a kísérőm a forgalmi irodában jegyzőkönyvet vetetett fel az esetről. (…)

Két dolog bánt nagyon: a megaláztatás és az elmaradt kulturális program által ígért szellemi kielégülés. Még nem tudom, melyik fáj jobban, túl friss az élmény. Kérem panaszom kivizsgálását.

Fontosnak tartom megjegyezni, hogy nem érdekel a kollégáik sorsa, nem érdekel, hogy megbüntetik-e őket. Nem ezért írom ezt a levelet. Nem bosszúvágy vezérel, nem akarok ártani senkinek. Kollégáik amúgy segítőkészek és nagyon udvariasak voltak, milliószor elnézést kértek. Igaz, a mozgólépcső megállítását teljesen kizárták, mint opciót. Ettől eltekintve azonban együttműködőek és udvariasak voltak. Kérem, ezt is vegyék majd figyelembe. (…)

Azért írok, hogy hasonló helyzet ne forduljon elő többet, hogy a hozzám hasonlóan kiszolgáltatott helyzetben lévő emberek megaláztatás nélkül, emberi módon utazhassanak önökkel.

Kérem, hogy az ügy kivizsgálásával párhuzamosan, küldjék meg részemre azokat a rendelkezéseket, utasításokat, melyek szabályozzák az ilyen eseteket, melyekből én, mint utas megtudhatom, hasonló helyzetben milyen jogaim, lehetőségeim vannak. Konkrétan azt akarom tudni, hogyan használhatom mozgássérültként a mozgólépcsőt. A honlapjukon található szövegeket ismerem, azok semmilyen, a fenti esetre vonatkozó lényegi információval nem szolgálnak.

Tájékoztatom önöket, hogy ezt a levelet változatlan szöveggel más, illetékességgel rendelkező szervezetnek is megküldöm, illetve internetes fórumokon, közösségi portálokon közzé teszem. Várom válaszukat.

A teljes levelet itt olvashatjátok.

Illusztráció: országalbum.hu

30 Tovább

BKK: A Köki Terminál beruházója felel a mozgólépcsőkért és a liftekért

Június 4-én "Hetek óta nem működik a mozgólépcső Kőbánya-Kispesten" címmel megjelent bejegyzésünkben egy olvasónk arra panaszkodott, hogy a BKV hetek óta képtelen megjavíttatni a KÖKI metróállomáson lévő mozgólépcsőt és a buszpályaudvarhoz tartozó liftet. A bejegyzésre a BKK az alább olvasható levében reagált. A válaszukból kiderül, hogy az új létesítmények forgalomba helyezése ellenére az átadási eljárás sajnos - nem a BKV hibájából - még nem zárult le, az eszközökért jelenleg még mindig a bevásárlóközpont beruházója felel.

Tisztelt Gál Mihály!

A BKV-Figyelőn megjelent, "Hetek óta nem működik a mozgólépcső Kőbánya-Kispesten" című cikkével kapcsolatosan az alábbiakról szeretnénk tájékoztatni:

A Kőbánya-Kispest metróállomás utasforgalmi létesítményeinek átépítése a KÖKI Terminal nevű bevásárlóközpont építésének keretében történt. A bevásárlóközpont magánberuházás, amely lezárultakor - a beruházó és a BKV Zrt. között megkötött megállapodás szerint - a megépült autóbusz és metró végállomás, illetve az azokon működő utasforgalmi eszközök a BKV Zrt. részére átadásra kerülnek. Az új létesítmények forgalomba helyezése ellenére az átadási eljárás sajnos - nem a BKV hibájából - még nem zárult le, az eszközökért jelenleg még mindig a bevásárlóközpont beruházója felel.

Az utasok minél teljesebb körű kiszolgálása érdekében a BKV Zrt. már az átadás lezárulta előtt is vállalta a mozgólépcsők és liftek üzemeltetését, felügyeletét, azonban az átadást mindeddig késleltető vitás kérdések rendezéséig a mozgólépcsők és liftek fenntartási, hibajavítási munkái a bevásárlóközpont beruházója, illetve a berendezés szállítója feladatkörében maradtak. A hibamentes üzemeltethetőségért a BKV Zrt. egyelőre nem tud felelősséget vállalni, mivel idegen tulajdonú eszközök javíttatására a számára közpénzből biztosított működési forrásokból nem költhet. A berendezések üzemeltetése során  felmerült problémákat természetesen a BKV Zrt. haladéktalanul jelzi és a szükséges munkák elvégzésének sürgetését is folyamatosan megteszi mind a beruházó mind a szállító felé.

Jelenleg a  Kőbánya-Kispest végállomáson az érkező metróperonon lévő mozgólépcső valamint az autóbusz pályaudvar peronján lévő lift sajnálatos módon huzamosabb ideje üzemképtelen.  A berendezések garanciális javítására a BKV Zrt. több esetben felszólította a beruházót, illetve a szállítót, kérték intézkedésüket a hiba sürgős elhárítására vonatkozóan. Egyeztető megbeszéléseket és helyszíni bejárásokat is kezdeményeztek, a legutóbbi helyszíni bejáráson határozott ígéretet kaptak a mielőbbi javításra.

A probléma megoldásáig az utasoknak az akadálymentes feljutáshoz az érkező metróperon elején lévő, hibamentesen üzemelő lift, valamint az autóbusz pályaudvaron lévő mozgólépcsők használatát javasoljuk és mindent megteszünk a vitás tulajdoni helyzet (mely egyébként a P+R parkoló megnyitását is késlelteti) rendezésére és addig is a javítás érdekében a beruházó sürgetése érdekében.

5 Tovább

Hetek óta nem működik a mozgólépcső Kőbánya-Kispesten

Olvasóink az alábbi levelekben arra panaszkodnak, hogy Kőbánya-Kispesten az új metróállomáson hetek óta rossz a mozgólépcső, és az egyik felvonó. Gyanítom, hogy a háttérben nem egy javíthatatlan műszaki hiba van, csupán a bevásárlóközpont tulajdonosa és a BKV nem tudja eldönteni, hogy kihez tartozik az a lépcső. Ugyan ez volt a vasúti vágányoknál lévő mozgólépcsőknél is, akkor az utasok azért kellett nehéz csomagokkal lépcsőzni, mert a BKV és a MÁV összeveszett azon, hogy kié a masina:

Kedves BKV-figyelő!

A Kőbánya-Kispesten tapasztalható állapotok miatt fordulok Önökhöz. A panaszom a következő: a metróról leszálló utasok egy mozgólépcsőn tudják megközelíteni a buszokat és a bevásárlóközpontot. Ez a lépcső hetek óta rossz, el van zárva, így aki a vonat végén utazik, annak az állomás közepéig kell gyalogolnia, hogy felsétálhasson a lépcsőn.

Kérdésem az volna: Egy éve se adták át az állomást, máris hetekre leállítják a lépcsőt. ez normális? Azt már hozzá se teszem, hogy hetekkel az átadás után még mindig nem mentek a mozgólépcsők…

Üdvözlettel:

G. Andrea

 

Tisztelt BKV-figyelő!

Hetek óta nem használható KÖKIN a felvonó, azt írja ki ,hogy "üzemen kívül". A nehezen közlekedők, a kerékpárt a vonatra vivők, babakocsisok, reptérre guruló bőrönddel utazok  stb. nevében nem lehetne mégis "üzemel" állapotba hozni?

A. Vilmos

0 Tovább

Két hónapja képtelenek beüzemelni a lifteket és a mozgólépcsőket az új KÖKI végállomáson

Fotó: FN

Lassan két hónapja annak, hogy a BKV és a BKK átadta a forgalomnak az buszpályaudvart a KÖKI Terminál alatt. Ez az idő nem volt elég arra, hogy a metróhoz és a buszpályaudvarhoz vezető lifteket és mozgólépcsőket átadják a forgalomnak. Az egész azért vérlázító, mert magában a bevásárlóközpontban minden liftet és lépcsőt üzembe helyeztek, tehát csak a BKV utasait veszik semmibe, a pénzes vásárlókat nem. Értetlenül állunk a BKK töketlenkedése előtt, ugyanis a közlekedési központnak pont az lenne az egyik feladata, hogy a tömegközlekedést igénybe vevők érdekeit érvényesítse.

Kedves BKV-figyelő!

Több, mint másfél hónapja adták át a KÖKI-t, de a metrón azóta sem működnek sem a mozgólépcsők, sem a liftek. Hogy lehet műszakilag átvenni így egy fontos közlekedési csomópontot? Aki ezt átvette, az még mindig dolgozhat a munkakörében?

Tessék csak elképzelni azoknak az embereknek a kívánságait, aki bottal járnak, idősek, kis gyerekekkel jönnek, bőröndöket cipelnek a reptéri buszhoz, kétszer annyi lépcső megtétele után, mint a régi KÖKI-n. Itt fel, ott le, megint fel, össze-vissza, mire a buszhoz, vagy a metróhoz érnek, a vonathoz/ról pedig újabb 30-40 lépcső, de ott legalább működnek a mozgólépcsők, ha nem is mindig.

A MÁV része maradt ütött-kopott, de legalább működik. A csillogó áruházi részen persze mindenütt működnek a mozgólépcsők, ezzel is megkönnyítve a vásárlást,fogyasszon a jó nép, az utazó meg le van sajnálva. Fogadjunk, hogy sohase veszik elő a felelőst, kidumálják magukat és mindenkire mutogatnak, ahogy szoktak.

23 Tovább

Tanuld meg egy életre: a mozgólépcsőn jobbra kell állni!

 

A fent látható kép kavarta eddig a legnagyobb vitát a BKV-figyelő Facebook oldalán. Ha a vitába be szeretnétek szállni, kattintsatok ide, csatlakozzatok az oldalunkhoz, és írjatok hozzászólásokat!

0 Tovább
«
1234

BKV-figyelő

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek