Az adatvédelmi biztos munkatársai a napokban jártak a BKV központjában, ahol a közlekedési cég által nemrég néhány kísérleti járaton elhelyezett kameráinak a felvételeit vizsgálták.
A BKV elképzelései szerint a kamerák felvételeit csak a rendőrség használhatná fel. A felvételek 72 órán belül automatikusan törlődnek.
Jóri András az Indexnek elmondta: ugyanúgy mint elődje, Péterfalvi Attila, ő is aggályosnak tartja, hogy a BKV bekamerázza a járműveket. Jóri András közölte, az adatvédelmi biztosi hivatal munkatársai néhány napja vizsgálták meg a helyszínen a BKV kameráinak a működését.
Zavarják az ombudsmant a BKV kamerái
Ombudsman, jó reggelt! Videokamera kell a metróba!
Az osztrák kollégák nem töketlenek, és a rendőrségük is hatékonyan dolgozott. A metróikat összefirkáló magyar fiatalokról videofelvétel készült az állomás területén, ami nálunk ugye lehetetlen, mert a kamera nem rögzít. A magyar fiatalok a bécsi közlekedési társaság kocsiszínébe is betörtek, ahol a metrókat kidekorálták. A rendőrség ezekről is képet készített, majd ezeket összehasonlították a videón látható fiatalok „kéznyomával”. A firkálókat végül a Kelenföldi pályaudvaron kapták el a rendőrök.
Úgy néz ki szomszédjaink egyáltalán nem tűrik a firkákat sem a metrókon, sem a vonatokon. Mindent megtesznek azért, hogy visszaszorítsák a rongálásokat. Sajnos amíg nálunk a jogszabályok a rongálót védik, addig a metró területén lévő kamerák sem rögzíthetnek, és marad az összefirkált metró, és az összefestett város. Örök hála a BKV és az ombudsman jeles együttműködésének!
Az RTL Híradó beszámolója:
Nem indul a videó? Kattints ide!
Visszafejlesztik a jegyértékesítést
Hetek óta egyre kevesebb jegyautomatát látok azon a rövid útvonalon, amin minden nap közlekedem. Az elmúlt hónapokban a BKV sok bérletpénztárát zárt be, hogy teret adjon a kutyaól pénztáraknak. De vajon miért? Ha nincs jegyértékesítés, hol vegyen az utas jegyet? Ha nem lehet jegyet venni, akkor az ellenőr jogosan kér? Joggal büntet meg, ha nem tudtam jegyet venni? Ezekre a kérdésekre keresem a választ:
Tisztelt BKV! Tisztelt Ombudsman!
Hónapok óta figyelemmel kísérem a BKV leépítését, mely néhány hete egy új fázisába lépett. A BKV vezetése úgy gondolta, hogy utasaiknak jegyautomatákra nincs szükségük, ezért több megállóból leszerelték azokat. Több automata eltűnt a körútról, és pl. a Kosztolányi Dezső térről is. A cég jegyértékesítési rendszere eddig is kritikán aluli volt ezért állok értetlenül a visszafejlesztés előtt. Az egész érdekessége az, hogy tapasztalatim szerint sokkal több jegyellenőr dolgozik ezeken a vonalakon, ahol az utasok nem tudnak jegyet venni. Véleményem szerint, itt az utasok szándékos szívatásáról van szó, és egyszerű bevételnövelésről.
Cégük évek óta harcol a bliccelés ellen, és a cég összes hibáját a bliccelőkre keni. Menetrendszerűen kiadnak félévente egy közleményt, hogy az utasaiknak 30%-a bliccel, és ebből 100-nál több új autóbuszt lehetne venni. Ezekbe a közleményekbe miért nem írják bele, hogy a lebuktatott bliccelők hány százaléka fizetett volna a szolgáltatásért, ha lett volna rá lehetősége? Nem minden utasuk budapesti, és a budapestiek körül sem mindenki engedheti meg magának, hogy gyűjtőjegyet hordjon magánál. (Nem tud minden budapesti előre felkészülni az utazásra). Véleményem szerint Önöknek kellene lehetőséget biztosítani a jegyvásárlásra a megállókban, a főbb csomópontokon, esetleg a járműveken. A jegyértékesítő rendszer fejlesztése helyett önök már évek óta visszafejlesztenek. Leszerelik az automatákat, csökkentik a jegyet értékesítő autóbuszvezetők számát, és bezárják a pénztárakat, melyek helyett néhol rosszabb szolgáltatást nyújtó, rendszeresen zárva tartó „kutyaól” pénztárakat üzemeltetésére adnak engedélyt, alvállalkozóknak.
Önök szerint igazságos a jelenlegi értékesítési rendszer? Mégis hol vásároljon jegyet az utasuk, egy külvárosi megállóban, ha se jegyautomata se bérletpénztár nincs a közelben? Jegyet sem a járművezetők, sem az ellenőrök nem árulnak, így aki egyszeri utasuk, nem készült az utazásra, jegy nélkül kénytelen utazni, egy esetleges ellenőrzéskor pedig 12000 forintra bírságolják az Önök fejetlensége miatt. Kérdem én: Szabályos eljárás ez? Mégis milyen jogon követelnek jegyet az ellenőreik, ha annak megváltására nincs lehetőség? Ha a bliccelés visszaszorításán dolgoznak, miért kényszerítik az utasokat bliccelésre?
Kérem Önöket, hogy a fent feltett kérdésekre válaszoljanak. A levéllel kapcsolatosan az ombudsman állásfoglalását és reakcióját is várom!
Tisztelettel: XY, szerk.
Válasz az OBH-tól
Vasárnap publikált, OBH-nak címzett kritikámra meg is érkezett az első reakció, amit Dr. Szabó Máté ombudsman írt. Fogadjátok szeretettel:
Az Ombudsman elmehet a ...
Hiába szeretett volna a BKV a Volvo buszokba kamerát tenni, azok működtetésére az Ombudsman nem adott engedélyt, ugyanis sérti az utasok személyiségi jogát. Pedig a kamera visszatartó erő tud lenni. Senki nem szereti, ha 1-2 bizonyító felvételen mosolygós arccal szerepel, miközben firkálja a Volvo busz hátsó ablakát, vagy éppen a Combino ablakáról tépi fel a fóliát. Megfigyelhető, hogy az FLR-rendszámos, (harmadik szériás) Volvo buszokban, melyekben térfigyelő kamera van, mennyivel kevesebb rongálás, firkálás található.
Tegnapi életkép a Combinóról
Sajnos a legtöbb buszba nincs kamera, a Combino villamosokba se szereltek térmegfigyelőket, és úgy tudom, az új metrók is kamera nélkül érkeznek majd. A BKV szerint azért, mert erre nem kaptak engedélyt, Ombudsmantól, mert a személyiségi jogok, meg minden. Őszintén… Akinek nincs vaj a füle mögött, az nem fél semmitől, főleg nem egy kamerától. Sőt! Az átlag pesti lakos még örülne is neki.
A MÁV-nak adtak engedélyt, van is kamera a Talent és a Flirt motorvonatokban. Naponta legalább kétszer utazok ilyen vonaton, és egyáltalán nem zavar, hogy megy a kamera. Inkább örülök annak, hogy figyelnek a rendre. Nem firkálok, nem rongálok, mitől féljek? Ha kirabolnak vagy megtámadnak még valami kis esély is van arra, hogy megtudjam ki volt…
Basszus, ebben az országban tényleg mindenkinek csak joga van, kötelessége nincs? Miért kell folyton a mocskokat védeni? Miért az utasok kárára hoznak hülye döntéseket? A BKV-t így még a kamera se védi a rongálástól. Az Ombudsman hülyesége miatt pedig utazhatunk a lepukkant Volvo buszokon…
Utolsó kommentek