Tisztelt BKV-figyelő!
Sokan azt mondják, hogy a BKV színvonala Magyarország egyik legjelentősebb unikuma. Pedig a németeknek is van mi miatt szégyenkezniük.
Egy átlag 17 éves szolnoki srác vagyok, akinek volt szerencséje német barátnőjével eltölteni egy hetet Oberhausenben (Dortmundtól kb. 100 km-re lévő Debrecen méretű város). Ottartózkodásom idejére kaptam egy 4 napos gyűjtőjegyet, amit a városban elszórt automatákban lehet vásárolni. Az ára 20 euró körül volt ami még elfogadható a 2,10 eurós menetjegyekhez képest.
Egy étteremből utaztunk hazafelé egy helyi járaton, amikor kiszúrt engem 2 StoAG ellenőr (oberhauseni BKV). Jöttek a szokásos jegyeket bérleteket szöveggel, én pedig mit sem sejtően odaadtam nekik a gyűjtőjegyem, amit pont azon a napon érvényesíthettem utoljára. Kb. 10 percig nézegették, majd többszöri kérésre végre ki tudták nyögni, hogy "Rosszul érvényesítettem". Én erre azzal reagáltam, hogy hogy lehet egy gyűjtőjegyet rosszul érvényesíteni. Ők elmagyarázták nekem tőmondatokkal, hogy nem szabad a jegy ugyanazon a részén 2x érvényesíteni (náluk nem lyukasztó van, hanem egy dátumot a jegyre bélyegző szerkezet). A gyűjtőjegyen semmilyen tájékoztató jellegű szöveg nem volt, tehát erről én nem is tudhattam. Mondtam nekik, hogy külföldi vagyok, mire elvették a személyimet, majd 5 perc bogarászás után (nem tudták leolvasni a születési dátumomat) barátnőmét is. Majd azzal az indokkal, hogy a barátnőmnek ezt tudnia kellett volna, meg akartak bírságolni. Mellékesen megjegyezném, hogy barátnőm a diákigazolványa mellé éves buszbérletet kap, tehát neki is kb. annyi ismerete volt a jegyekről mint nekem. Ezt elmagyaráztam nekik, de őket ez teljesen hidegen hagyta. Látszott, hogy ezek direkt arra mentek, hogy meglegyen a napi kvóta, és látva az egyik ellenőr ellenséges fellépését velem szemben, rögtön meg is értettem. 10 perc pötyögés után kaptam egy cetlit arról, hogy hol kell fizetnem, illetve a végösszegről is kaptam egyet. 40 eurós bírságot kaptam (kb. 10k forint), amit legszívesebben az ellenőrök torkán dugtam volna le.
Ezek után vettem 4 darab menetjegyet, hogy legyen elég a maradék 2 napra. Persze arról nem szólt senki , hogy a menetjegyek 90 percig érvényesek a vétel után. A jegyen sem szerepelt semmi. Én pedig futhattam a 8 euróm után.
Megelégelve ezt az egészet megnéztem a StoAG honlapját, ahol SEMMI nem szerepelt a jegyeket illetően. 20 perc böngészés után még mindig csak az árakat tudtam meg. Egy szemernyi információt sem találtam a jegyek érvényességét, érvényesítését illetően! Egy mezei turista hogy a fenébe tudna egy ilyen honlapon a jegyekről tájékozódni?! Hát sehogy. Szinte Budapesten éreztem magam.
Történetem azzal végződött, hogy a barátnőm édesanyja elment a StoAG központjába, ahol udvariasan elküldték őt a jó francba, mondván hogy már megtörtént a dolog és semmit sem tudnak/akarnak tenni. Ennyit a turistákkal való jó bánásmódról.
Végezetül ha valaki Németországban a "drága jó" tömegközlekedést szeretné használni, tegye a következőt a "félreértések" elkerüléséért:
- vegyünk pályaudvaron jegyet, mert az információs pultoknál 2 agysejtnél többel rendelkező droidok posztolnak.
- ugyanitt érdemes a különböző árzónákról tájékozódni. A belvárosra érvényes jegyek rendszerint olcsóbbak mint az egész városra érvényesek.
- ha nem találunk információs pultot, és csak automata van, akkor inkább a buszvezetőnél vegyünk 1(!) darab jegyet. Az automaták komplexitása néha az egeket veri, és csak perfekt némettudással lehet őket kezelni.
- ha az automata nem működik érdemes arra hivatkozni és jobbik esetben kapunk egy ingyen menetet. Roszabbik esetben menetjegyet kell váltani.
- ha ellenőrbe botlunk érdemes odamenni hozzá, vagy a buszvezetőhöz és minimum háromszor megkérdezni a lehető legrosszabb németséggel, hogy jó-e a jegy
Üdvözlettel: H.Martin
Az élet a németeknél sem fenékig tejfel
A világ legrendesebb buszvezetője
Velőrózsa nevű olvasónk megtalálta a BKV egyik legrendesebb, legnormálisabb buszvezetőjét. Köszön, tájékoztat, és újságot ad az utasoknak. Kell ennél több?
Tisztelt BKV-figyelő!
Szeretném megosztani azt a tegnapi pozitív élmény sorozatot, ami engem ért este az 56-os és 29-es busz vonalán. Úgy döntöttem este 10-kor, hogy hazafele veszem az irányt, fáradt is voltam, úgyhogy a gyorsabb utat választva a gyors 56-os buszra szálltam fel, ami 22.12-kor indult. Indulás előtt kicsivel a sofőr kedvesen köszöntötte az utasokat, tájékoztatta őket, hogy a busz 1 perc múlva indul, és van nála egy csomó Metro(pol) magazin a fülkébe, Cseh Laci ezüstben csillog a címlapján, úgyhogy ha valaki szeretné elolvasni, jöjjön előre hozzá bátran és ad egy lapot. Itt már mindenki mosolygott, jó volt látni az emberek arcát.
Én leszálláskor kértem is egy lapot, nagyon kedvesen adott is egyet, sőt, kérdezte rendszeresen utazom-e (kisasszony megszólítással!), mert adna akkor egy tájékoztatót az új menetrendekről is. Egészen meglepődtem.
Aztán jött az újabb meglepetés, felszálltam a 29-es buszra (ami XX.36-kor indult a Kolosy tér felé), ami épp jött, és pont az a sofőr vezette, akivel mindig köszönünk egymásnak, egy nagyon udvarias, jól vezető úrról van szó. És mivel rendszeresen köszönünk egymásnak egészen a kapuig levitt a busszal a Pusztaszeri útnál! Mosolyogva sétáltam a házig az tuti, ilyen jókedvű utazásban még nem volt részem, pedig lassan 12 éve BKV-zom.
Szóval, vannak még jófej sofőrök, csak sajna ritkán :)
Üdv: velőrózsa
Kiabált a mozgássérült utassal
Reméljük egyszer buszvezetőnk is megtapasztalja majd, milyen kerekesszékkel közlekedni, és milyen az, amikor a buszvezető nem foglalkozik vele, mert rádiót hallgat.
Tisztelt BKV-figyelő!
Vasárnap a 9-es buszon történt a következő eset a körútnál. Megáll a busz, és leszállnak az utasok, egy mozgássérült utas a többiek után megáll az ajtónál, mert a mozgássérült jelzővel jelzett, várta, hogy a sofőr lehajtsa a rámpát. De az ajtó becsukódott, és a busz ment tovább, erre megnyomták a vészjelzőt, a sofőr belenézett a tükörbe, kinyitotta, majd visszacsukta az ajtót és megint indult a busz, erre folyamatosan nyomni kezdték a vészjelzőt, és a mozgássérült előre gurult, hogy személyesen szóljon, hogy le szeretne szállni. Ekkor már kiabáltak az utasok, hogy álljon már meg. Végül megállt, kiszállt a sofőrfülkéből, és ekkor láttuk, hogy fülhallgató van a fülében, kivette, és kérdezte, hogy mi a baj. A mozgássérült utas közölte, hogy már amikor felszállt megmondta, hogy hol fog leszállni, a mozgássérült jelzővel jelzett, és a vészjelző is szólt, szóval igazán észrevehette volna a sofőr a dolgot. Nemkülönben megjegyezte, hogy nem rádiót kéne hallgatnia vezetés közben. Erre a sofőr elkezdett kiabálni, a mozgássérülttel, hogy honnan veszi, hogy rádiót hallgat, és különben sem utazhatna kísérő nélkül. Nagy duzzogva lehajtotta a rámpát és még a megállóban is kiabált vele, miután leszállt.
Azon túl, hogy a sofőr egy hanyag bunkó volt, kérdem én: mi az, hogy csak kísérővel utazhat. Hát hol itt az esélyegyenlőség? Minden akadálymentesítés lényege, hogy a segítséggel élők egyedül tudjanak boldogulni! Vajon mit szólna a kedves sofőr, ha ezentúl csak kísérővel mehetne a boltba? Egyszerűen felháborító volt a viselkedése és nagyon megalázó helyzetbe hozta az utast.
G. Bálint
CREDO BN 18 járműteszt
Még hónapokkal ezelőtt, amikor a BKV Credo buszt tesztelt, felkerestem a magyar buszgyár egyik fanatikus rajongóját, és váltottam vele pár e-mailt. Tervbe volt véve, hogy színesítünk a BKV-figyelő blogon, és a járműteszt rovatban egy új, budapestiek számára kevésbé ismert buszt mutatunk be. Akkor a Kravtex Kft. kérésére ezt elhalasztottuk, most azonban publikáljuk. Köszönjük Attilának a cikket, és az együttműködést!
CREDO BN 18
Magyar autóbusz a Hetesen - újra
Tavaly ősszel különleges járműteszt részesei lehettek a BKV utasai. Október végén a Fővárosba érkeztek a győri Kravtex Kft. vadonatúj városi autóbuszai, így a jól megszokott kék buszok mellett egy hétig két "sárgaság" színesítette Pest és Buda utcáit.
Az alábbiakban a járművek forgalmi tesztje és a típuscsalád műszaki jellemzői mellett a Credo buszok történetéről próbálok képet adni a blog olvasóinak.
Buszok a Kisalföldről
"Az új magyar autóbusz" története az ezredfordulóig nyúlik vissza. Az azóta cégcsoporttá formálódott győri Kravtex és a mosonmagyaróvári Kühne Mezőgazdasági Gépgyár '99-ben készítette el az első, cseh licensz alapján gyártott midibuszát, melyet akkor Kravola márkanéven vezettek be a magyar piacra.
A 19.5'-os kerekeken gördülő, Iveco motorral szerelt buszok kezdeti fogadtatása nem volt felhőtlen. A Kravolák kiforratlansága, a szokatlan kerékátmérő és a legtöbb helyen idegennek számító Iveco márkájú erőforrás nehezítette a szériagyártás beindulását. Számos pozitív referencia és műszaki magyarázatok sora kellett ahhoz, hogy a régi beidegződések oldódjanak az üzemeltetőkben, és bizalommal nyissanak a később Credo névre keresztelt buszok iránt.
2004-ben a Volán társaságok 65 buszra szóló pályázatot hirdettek, melyet az akkor még aprónak számító győri cég nyert el. A győzelem komoly lendületet adott a korábban egy-két darabos szériákban termelő Kravtexnek. A járművek leszállítása után tudatos fejlesztés indult a kisalföldi megyeszékhelyen, melynek célja a gyártás racionalizálása valamint 12 és 18 méteres típuscsaládok kialakítása volt.
A gyártás- és gyártmányfejlesztés mellett kapacitásbővítés eredményeképp 2005 közepéig megjelent a vadonatúj Credo EC 12-es elővárosi busz és elkészült a szóló és csuklós buszból álló városi modellcsalád.
Stabil háttérrel, kiteljesedett típuspalettával indult a 2006-os év, amely újabb országos sikert hozott: 150 darab előváros-helyközi busz került ekkor átadásra, melyet 2007-ben további 92 darab leszállítása követett. A megrendelések -akárcsak 2004 után- további fejlesztéseket tettek lehetővé, melyek eredménye a 2008 elején felavatott vadonatúj mosonmagyaróvári buszgyár.
Kis kerekeken a nagyvárosban
Milyen lehet napjainkban új, magyar buszon utazni a Hetesen? Mit érezhet a lelkes buszbarát, mikor egy csuklós Credo ablakából látja, ahogy a felsejlik az Erzsébet Híd, majd az esti Dunaparton a Parlament?
Akit ezek a kérdések feltüzeltek és nem várta meg, míg egy-egy internetes fórumon hozzájuthat a válaszhoz, az tavaly Október végén, Budapesten kipróbálta a BN 18-ast.
Én a credobusz.extra.hu szerkesztőjeként minél előbb meg akartam örökíteni a buszokat, így nemsokára fényképezővel a kezemben vártam "a sárga Hetest" a Ferenciek terén. Szerencsémre hamarosan elkészült a vágyott fotó és még a buszra is fel tudtam szállni az exponálás után. Albertfalvára érve aztán buszbarátok "kameratüzében" vettem górcső alá a BN 18-ast.
Aláírás: Nem írta alá!
Tiszteletem!
Az alábbi problémám adódott nemrégiben a BKV pótdíjazásos megoldásával:
Történt ugyanis, hogy nyaralásomból hazatérve egy levél fogadott kedves Dr. Kováts Úrtól, ill behajtóitól, vagyis megbízójukkal szemben 13.000 ft tartozásom van, egy 2005.11.30-i büntetésből kifolyólag.
Ezen egyből felháborodva befáradtam az ügyvédi irodába, és kikértem az akkor készült jegyzőkönyvet, itt tájékoztattak, hogy 3-4 hét mire lekérik a BKV-tól, majd telefonon értesítenek...
A telefon hívás jött is nagyjából a megadott időintervallumban, és újra befáradtam a "zug" ügyvédi irodába, ahol is a jegyzőkönyv megtekintése után számos, homályos dologra lettem figyelmes:
1.) a legszembetűnőbb: az aláírásom helyén a "NEM ÍRTA ALÁ" felirat díszelgett, ami önmagában nem tudom hogyan képezhet jogalapot bármiféle követelésre
2.) a személyi igazolványom száma helyett egy diákigazolvány szám állt, ami furcsa mert 2002-ben elvégeztem a szakközépiskolát (a büntetés 2005-ben történt a Deákon a M3-nál), diákom nincs már 7 éve, felnőtt bérlettel járok, ill jeggyel
3.) édesanyám neve szintén sehol, csak a címem ill. a születési dátumom, amit mivel voltam már "blicccelés" miatt bünteteve kinézhették a nyilvántartásukból is (állítólag megsemmisítik az adatokat)
4. az illető hölgy elmondta, hogy valószínűleg a bkv már több felszólító levelet is küldött nekem, ezt tartom a sok furcsaság közt a legfurcsábbnak, mert akkor ha kiküldték volna, vszínűleg nem 13.000 ft-os összegről lenne szó 3 év alatt, és már rég befizettem volna
Egyszóval valószínűleg használta valaki a diákom, ami már rég nincs tulajdonomban, és ezt felhozva az ügyvédünk irodájában azt a választ kaptam, miért nem kértem egy igazolást, hogy elveszítettem a diákom (miért tettem volna ilyet ?rendőrségre menni emiatt?, kiröhögtek volna...)
A "kedves" hölgy mikor rákérdeztem, hogy mit tudunk tenni ennek fényében, azt mondta bírósági úton érhetek valamit, nade 13k jó magyar forint miatt, van-e értelme, kérdem én? És a legszebb, mondom akkor részletfizetés, azt mondja szerinte ez nem akkora összeg, hogy ne tudnám egyben befizetni,na erre felforrt az agyvizem, mondtam is neki ha ők 3 éves késéssel küldenek egy felszólítást nekem, akkor hagy engedtessem már meg magamnak a részletfizetés jogát! Mit képzelének?! Fikciókért fizetek aztán még egyből bezsebelné a keserves munkával keresett pénzem?
Mindenesetre, feltenném kérdésem:
Hogyan adhat jogalapot egy olyan jelentés, jegyzőkönyv amin nincs az aláírásom, édasanyám neve, és egy olyan igazolványra hivatkoznak ami réges-rég nincs a tulajdonomban (ez a bkv ráutalaásos fogalma netalán)?
Mellékletben csatolom a jegyzőkönyvet persze a személyes adatok kitakarásával, nem szeretnék visszaélni senki rovására. És várom véleményüket ill. ha másért nem legalább példaképp kerüljön fel az oldalra levelem.
Köszönettel: P.Péter
Utolsó kommentek