Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A főpolgármester döntött a BKK buszok új színéről

Eddig kétszer kérték ki a fővárosiak véleményét a közösségi közlekedésben részt vevő járművek dizánjáról, de üzletpolitikai vagy egyéb szempontok miatt végül egyik esetben sem teljesen a győztes javaslat valósult meg – emlékeztet a Combino és az Alstom-szerelvények színválasztó szavazására Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója, aki egyúttal cáfolja, hogy a cég facebookos oldalán erre korábban ígéretet tettek volna, -írja a NOL.hu.

– A miskolci villamosbeszerzés kapcsán írtuk azt, hogy reméljük Budapesten is sor kerülhet hasonlóra. Ám ezt nem a szavazásra, hanem a járműpark bővítésére, új villamosok uniós forrásból való beszerzésére értettük – magyarázza a BKK vezetője, aki ismét hangsúlyozza: a fővárosi buszok sokak által vitatott új „égkék” színét a formatervezők ajánlata alapján – az ipari termelésben használatos színskáláról – választotta ki a városvezetés és a BKK szakértői.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) mindezek ellenére úgy véli: az új szín bevezetésével semmibe veszik Budapest tradícióit, ráadásul a városképbe sem illeszkedik. Dorner Lajos, az egyesület elnöke éles hangú bírálatában leszögezi: a közösségi közlekedésben részt vevő járművek színét csak közmegegyezés alapján lehetne megváltoztatni. Éppen ezért ötletpályázatot hirdetne a témában. A végső döntést pedig a Fővárosi Közgyűlésnek kellene meghoznia, nem egyetlen embernek, a BKK igazgatójának.

Semmilyen feladat-, illetve hatásköri szabály nem utalja ezt és az ehhez hasonló döntéseket közgyűlési hatáskörbe, Dorner úr téved – állítja György István főpolgármester-helyettes. Lapunk kérdésére válaszolva cáfolja a VEKE elnökének azon állítását is, miszerint Vitézy Dávid egymaga választott volna színt. A döntést több – a színvilágot érintő – alternatíva közül, belső konzultációk lefolytatását követően Tarlós István főpolgármester hozta meg. György István ezt nem is tartja furcsának, hiszen az Alstom metrókocsik fehér színéről Demszky Gábor előző főpolgármester határozott, de ez akkor senkit se érdekelt.

Budapest közösségi közlekedésének új intézményrendszerén belüli átszervezésével, a közösségi közlekedés működtetésével és fejlesztésével összefüggésben egyszerre kell sok mindennel foglalkoznunk. Az egyik ilyen kérdés, hogy a múltat idéző komor színvilágot egy megújulást és frissességet jelző modernebb árnyalattal váltsuk fel – teszi hozzá György István, aki szerint a színvilágnak és a hagyományőrzésnek nincs szignifikáns összefüggése. Van, amikor a megőrzés a jó döntés, van, amikor a váltás. A tartalmi megújuláshoz a színvilág megváltoztatása illik.

Az új szín véleménye szerint modern, esztétikus, friss. Toscanában például Volterrában és a környékén közlekedő buszok színe – a vak véletlen folytán – pontosan ilyen világoskék árnyalatú, és az emberek nem vonulnak csapatostul tüntetni. Biztos vagyok benne, hogy a budapestiek meg fogják szeretni – állítja György István. Eljött az idő a fővárosi buszok „közös nevezőre” hozására. S ennek csupán az egyik eleme az egységes szín – jelenti ki Vitézy Dávid.

 – Jelenleg ugyanis az elmúlt évek használtbusz-beszerzési, illetve a BKV arculatváltó kísérletei nyomán tucatnyi eltérő színű és megjelenésű busz közlekedik. Ez városképi és tájékoztatási szempontból is zavaró. De más szempontból is jónak tűnik az időzítés a vezérigazgató szerint. Jelenleg 105 busz vár fényezésre. Néhány Ikarust a nagyjavítást követően, a Mercedes Citarókat a klímabeszerelések okán, míg a holland Volvo és Van Hool buszokat a zavaró színek és feliratok miatt kell újrafesteni. S ha már úgyis el kell végezni a munkát – darabja cirka egymilliós tétel –, miért ne lehetne az egységesítés jegyében. Ezt a gondolatot erősíti a jelenleg folyó busztender, amelynek nyomán a jövő év elején 150 új busz gurul be a fővárosi közösségi közlekedés porondjára. A járműveket a jelenleg futó tender győztese vásárolja és üzemelteti majd, ám a kiírás alapján külső megjelenésükben – így például színükben – illeszkedniük kell a BKK által kialakított arculathoz. A teljes buszflotta egységesítése 4-5 évig is eltarthat, mivel csak az újonnan érkező járművek kapják meg az új színt, a 15-20 éves Ikarusok már nem. Így egyetlen extra forintot sem költenek a színváltásra.

(NOL)

4 Tovább

A hármas metró vonalán is Alstom-kocsik futnának

Tarlós István szerint a francia Alstom cég a késedelmes szállítás miatt további metrószerelvényeket adna Budapestnek. A kocsik a 3-as vonalon futhatnának, -írja MTI-s forrásra hivatkozva az Origo.

Tarlós István főpolgármester az InfoRádió Aréna című műsorában szerda este a 2-es metró vonalára megrendelt szerelvények kapcsán azt mondta: az előző vezetés által kötött rossz szerződésből adódóan van egy súlyos, négyéves késedelem és egy választott bírósági vita. Utóbbinál a főváros jól áll, de az eljárást a felek kölcsönösen felfüggesztették, és az Alstom hajlandó arra, hogy a főváros követelései fejében további szerelvényeket szállítson - tette hozzá.

Tarlós szerint a további szerelvényekre a 2-es és a majdani 4-es metró vonalán nincs szükség, ellenben jól hasznosulnának a "már-már veszélyes 3-as vonalon". A kompenzáció valószínűleg hét szerelvényt, azaz 42 kocsit jelentene.

Ehhez arra is szükség van, hogy a 2-es vonal járműcseréjének az Európai Beruházási Bank (EIB) általi finanszírozását megszüntessék, a projekt átkerüljön a Közlekedési Operatív Programba, s így a kompenzációból és a felszabaduló hitelből le lehetne cserélni a 3-as vonalon futó 40 éves szerelvényeket is - mondta a főpolgármester.

(Origo - MTI)

1 Tovább

Tátva maradt az utasok szája az új metrótól

Nagy ovációval fogadták az utasok a Puskás Ferenc Stadionhoz érkező hófehér, új metrókocsit, amelynek ülésein többen rögtön kényelmesen elnyújtóztak. Az Alstom vezetője kedd délelőtt nyújtotta át a régóta várt, új metrószerelvény kulcsát Tarlós Istvánnak, aki az ünnepségen megjegyezte, hogy "a sírból kellett visszahozni" a metrószerelvények ügyét. Az új kocsik szeptembertől közlekednek majd a kettes metró vonalán, -írja az Origó.

Csodálkoztak a metró utasai, akik a Puskás Ferenc Stadionnál szálltak ki kedd délelőtt, mert a lerobbant, rozsdásodó kék metrókocsik között az egyik vágányon egy hófehér, modern szerelvény állt. A legtöbben telefonjukkal azonnal lefényképezték a száz méter hosszú szerelvényt, amelyből a gyülekező újságírók és politikusok miatt egyre kevesebbet lehetett látni.

Az Alstom a tizenegy órakor kezdődő ünnepségen adta át Tarlós István főpolgármesternek az új metrószerelvényt, amellyel most csak az újságírók utazhattak, a budapesti utasok szeptembertől használhatják majd. Az átadón a média képviselői mellett főként a fővárosi fideszes politikusok jelentek meg, akiknek annyi szerep jutott, hogy felszabadultan mosolyogjanak.

Részletek, és további képek az Origó cikkében találhatók! ›››

4 Tovább

Minden metróállomáson defibrillátor készüléket helyez el a BKK

A 2011 nyarán, Zugló önkormányzatának felajánlása nyomán kihelyezett defibrillátor készülékek egyike segítségével mentették meg egy utas életét a Puskás Ferenc Stadion metróállomáson 2012. június 3-án, vasárnap délután. A 2-es metró állomásán egy idős férfi infarktust kapott és összeesett az egyik metrókocsiban, újraélesztése a defibrillátor segítségével sikerült utastársának. Az eset nyomán Tarlós István főpolgármester és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója a program folytatásáról döntöttek, így 2012 végéig a Főváros és a BKK valamennyi metróállomásra defibrillátor készüléket telepít.

A 2-es metró vonalán, az Örs vezér tere és a Puskás Ferenc Stadion állomáson található egy-egy félautomata defibrillátor, amelyeket tavaly Dr. Papcsák Ferenc, Zugló polgármesterének felajánlása nyomán tudtak telepíteni.

2012. június 3-án, vasárnap délután egy idős férfi infarktus miatt összeesett az egyik metrókocsiban. A Puskás Ferenc Stadion állomásra érkező szerelvényen utazók a mentők riasztásával egyidőben kezdték meg az újraélesztést a kihelyezett defibrillátorral. A férfit sikerült újraéleszteni és a mentők kórházba szállították.

A vasárnapi eset nyomán Tarlós István főpolgármester és Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója a program folytatásáról döntöttek. Ennek eredményeként 2012 végéig valamennyi metróállomáson lesz defibrillátor készülék, amelynek megvalósítási költsége típustól függően kb. 30 millió forintig terjedhet. Egy életmentő készülék ára ugyanis 500.000 – 1.000.000 forint között van.

A Főváros vezetése, a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV Zrt. számára egyaránt elsődleges az utasok biztonsága és egészsége, ezért lehetőségeikhez képest mindent megtesznek a metróban bekövetkező esetleges rosszullétekre való felkészülése érdekében.

7 Tovább

Tarlós: Járatritkítás kell a BKV túlélése érdekében

Járatritkítás, a buszágazat privatizációja, újabb önkormányzati hitelfelvétel és a fővárosi intézmények lepusztulása lehet a BKV megmentésének ára - nyilatkozta a Népszabadságnak Tarlós István főpolgármester. A február 29-i közgyűlésnek a BKV-járatok ritkítását fogja javasolni, mondta. Vitézy Dávid viszont a közszolgálati rádióban kijelentette, a járatok ritkítását nem tartja jó megoldásnak.

Összeomlik a BKV, ha március végéig nem sikerül rendezni az adósságszolgálat kérdését. Negyven milliárd forint hiányzik a büdzséből, ez a 2004-ben a főváros által felvett, és most lejáró hitelekből jön össze - mondta a Népszabadságnak adott interjújában Tarlós István főpolgármester, aki szerint a BKV megmentésének ára járatritkítás, a buszágazat privatizációja, újabb önkormányzati hitelfelvétel és a fővárosi intézmények lepusztulása lehet.

A kérdésre, hogy a BKV is egyik pillanatról a másikra dől-e be, mint a Malév, Tarlós azt felelte, ez elképzelhető. "Ha eljön a fizetési határnap és a fővárosnak már nem lesz mit mozgósítania, akkor másnap a BKV fizetésképtelen lesz." Ugyanakkor szerinte már a február 29-ei közgyűlésnek meg kell szavaznia a BKV-járatok ritkítását, mert nincs más megoldás. A paraméterkönyv módosításáról szóló javaslatot Tarlós nyújtja majd be. A fővárosi intézményeknél pedig megszorításokra van szükség a spórolás érdekében, bár Tarlós szerint azt egyelőre nem lehet tudni, hogy ezt milyen mértékben sínyli majd meg az intézményrendszer. "Bizonyos, hogy mindez nyomot hagy az utakon, a parkokon, a színházakon, az iskolákon" - tette hozzá.

Tarlós meglepő kirohanásoknak nevezte Rogán Antal V. kerületi polgármester és Lázár János Fidesz-frakcióvezető nyilatkozatait - Lázár legutóbb például úgy fogalmazott, hogy a főváros csak a markát tartja. Azt mondta a lapnak, nem csak őt támadják a Fideszen belül, sok személyi konfliktusról lehetett hallani mostanában a kormánypárton belülről, például a legutóbbi egri frakcióülésről. Részleteket azonban nem mondott erről.

Vitézy szerint nem megoldás a járatritkítás

A közszolgálati rádió 180 perc című műsorában viszont Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója azt mondta, nem tartja jó megoldásnak a járatritkítás. A nagyvárosi tömegközlekedés sehol a világon nem tartja fenn magát a jegybevételekből, támogatásra van szüksége. Ilyen támogatást 2004 és 2010 között, hat éven át nem kapott, emiatt működési hitelekből finanszírozták a BKV-t, vagyis a bérköltségeket és a gázolaj árát - magyarázta.

Vitézy szerint csak az jelenthet megoldást, ha a BKV fel tud venni a most lejáró adósságokat helyettesítendő egy újabb, "refinanszírozó" hitelt. "Hogy hatévnyi pénzt most egyszerre kifizessünk, az irreális" - jelentette ki. A járatritkításokra vonatkozó kérdésre azt felelte, ez és a jegyáremelés kérdése évtizetedeken át újra és újra előkerült, de szerinte egyik sem jelent megoldást. "A járatritkítással azt lehet megoldani, hogy kevesebben utazzanak, és csökken emiatt a jegyárbevétel is, egy ilyen intézkedés az én véleményem szerint nem vezet sehova. Ugyanez igaza jegyáremelésre is" - fogalmazott Vitézy.

(origo)

41 Tovább

BKV-figyelő

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek