Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Ez történt 2012-ben a budapesti tömegközlekedésben

Eseménydús évet zár Budapest közösségi közlekedése; 2012-ben sok újdonsággal találkozhattak az utasok. Az alábbiakban röviden összefoglaljuk az óévben történteket, természetesen a teljesség igénye nélkül.

Mint ismert, a BKK és a BKV előtt álló egyik legnagyobb kihívás a jócskán elöregedett buszpark cseréje. A BKK idén több tucat külföldről használtan vásárolt, jó állapotú Volvo és Mercedes típusú autóbuszokat állított forgalomba. Az indoklás szerint gazdaságosabb használt buszokat vásárolni, mint a régi Ikarusokat felújítani, különösen, mert ezek a buszok alacsonypadlósak, légkondicionáltak és kevésbé terhelik a környezetet, mint az akár 20 évnél is idősebb Ikarusok.

A Fővárosi Közgyűlés - hosszas viták után meghozott - döntése értelmében a BKK 150 autóbuszt szervez ki a pályázaton győztes VT Transmannak, amely a szolgáltatást új Mercedes Citarókkal látja majd el. A 75 csuklós és 75 szóló Mercedes 2013 tavaszától jelenik meg a főváros útjain.

A felújított járművek már a buszok új színét kapják, a korábbi sötétkék-szürke színösszeállítás helyett a buszokat immár égkékre festik.

A BKK és a BKV az év utolsó napján közlekedteti utoljára a ZIU-9-es típusú, szovjet trolibuszokat. Az elavult, elöregedett járművek kivonását az teszi lehetővé, hogy a BKV idén 14 darab csuklós MAN trolit vásárolt használtan. Emellett a BKV több régebbi troliját is felújította az elmúlt hónapokban. A BKK azt ígéri, 2013-tól szinte valamennyi trolijáraton lesz alacsonypadlós szolgáltatás.

Ugyancsak az idén döntött a Fővárosi Közgyűlés 37 új villamos és 24 új trolibusz beszerzéséről. A beruházás uniós támogatással valósul meg, az erről szóló szerződést már aláírták.

Idén novemberben ünnepelhettük a budapesti villamosközlekedés 125. évfordulóját, ennek ellenére a 2012-es év a villamosok terén sok változást nem hozott. A legnagyobb fejlesztés újabb 10 úgynevezett hannoveri villamos forgalomba állítását jelentette. A Budapest utcáin immár megszokott járműveket a BKV ugyancsak használtan vásárolta.

A 2-es metró vonalán ugyanakkor vadonatúj Alstom szerelvények álltak forgalomba, miután a járművek megkapták a végleges típusengedélyt. A teljes hosszukban átjárható, légkondicionált, formatervükben egyedi vonatok 2013 tavaszára válthatják le teljesen a piros metró vonalán a régi szovjet szerelvényeket, ezek egy részét a 3-as metró vonalán használják majd tovább.

Kellenek is a még vállalható állapotú szerelvények a kék metróra, ahol az elmúlt hónapokban rengeteg meghibásodás történt. Egy a TÜV Rheinland által elvégzett felmérésből kiderül, hogy a 3-as metró járművei katasztrofális állapotban vannak. A pálya és az állomások is felújításra szorulnak, új vonatokra van szükség, ezek forrása azonban egyelőre nem látszik.

2012-ben is tovább épült a 4-es metró, a legújabb tervek szerint az új vonalon 2014 márciusának végén lehet majd utazni. A közelmúltban egy régi szovjet és egy új Alstom szerelvény is végighaladt a 4-es metró vonalán, sőt, néhány hete megérkezett Budapestre az első, már kifejezetten az új metró vonalára tervezett, 4 kocsis Alstom metró is.

A BKK és a BKV nyáron elindította menetrend szerinti hajójáratait is, amely a turistaszezonban nagy népszerűségre tettek szert. A főváros közép távon tervezi a szolgáltatás fejlesztését, új hajók beszerzését is.

Már tesztelik az új Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszert (FUTÁR), amellyel a jövőben a BKK jobban tudja majd követni a forgalomban lévő járműveket, szükség esetén azonnal be tud avatkozni és naprakész információkkal tudja ellátni az utasokat. Ugyancsak tesztelik az aluljárókba tervezett új utastájékoztató táblákat. Mindkét projektnek 2013-ban lesz látható eredménye.

Két év után emelkednek a BKK tarifái; a vonaljegyek 320 helyett 350 forintba, a teljes árú havi bérletek 9800 forint helyett 10 500 forintba kerülnek majd. Nem változik azonban a diák-, a kisgyerekes és a nyugdíjas bérlet ára.

Az idei év sem múlt el botrány nélkül: februárban lemondott Várszegi Gyula, a BKV vezérigazgatója, miután kiderült, hogy a csapnivaló pénzügyi helyzetben lévő cég több százmillió forintot fizetett ki vezetőinek prémiumaként. Utóda megbízott vezérigazgatóként Bolla Tibor lett. 

(Fotók: BKK)

3 Tovább

Füstöl a Volvo is, nem csak az Ikarus

Évek óta halljuk, hogy a BKV mintegy 1300 buszának nagy része roncstelepre való, s csak a 150 darab Volvo busz számít korszerűnek. Ugyanakkor arról se feledkezzünk meg, hogy a budapesti Volvók első 50 darabja idén már 8 éve közlekedik; ez az az élettartam, ami után Nyugat-Európában többnyire le szokták cserélni őket.

Ezeket vásárolgatja mostanság a BKK és a BKV, és bár a használt buszok némiképp javítanak a helyzeten, az továbbra is messze van még a rózsától. Nyilván zongorázni lehet a különbséget egy 20 éves Ikarus és egy 8 éves Volvo között, látni kell azonban, hogy lassan a svéd buszokkal is egyre több baj lesz; hiába, ezek sem mai gyerekek már.

Mindenesetre ma még szokatlan látványban volt része Daninak, aki az alábbi levelet és fotót küldte nekünk.

Néhány nappal ezelőtt a gyárkéményként füstölgő buszokkal foglalkoztatok, ha jól emlékszem, csak Ikarusokról jelentek meg akkor képek. Ahhoz képest, ami a mai napon (szept. 28.) elhaladt mellettem, miközben a 44-es busz Sasvár utcai megállójában ácsorogtam, az eddigi "füstös" képek együttvéve a kanyarban sincsenek.

Sajnos túl későn kapcsoltam, hogy elővegyem a mobilom és megörökítsem a "ritka pillanatot", ezért csak ilyen képek születtek. Nem sokkal utána jött a 44-esem, így arra felszállva még lőttem a füstölő Volvoról egy-két képet. A busz amúgy utasok nélkül gurult és valószínűleg a garázsba tartott, vészvillogókkal, rendszáma FJX-189.

3 Tovább

Augusztustól újabb vonalakon állít forgalomba alacsonypadlós buszokat a BKK

A Budapesti Közlekedési Központ az új autóbusz-üzemeltetési modell részeként augusztus 1-jétől újabb vonalakon biztosítja alacsonypadlós autóbuszok közlekedését, -olvasható a cég közleményében.

A BKK célja, hogy a buszhálózat minden vonalán biztosított legyen minél előbb az esélyegyenlőség és az akadálymentes szolgáltatás. A járműveket a BKK megbízásából a VT-Transman üzemelteti - a Dániából használtan vásárolt Volvo 8500-asok keddtől állnak majd forgalomba olyan vonalakon, amelyeken eddig nem tudtuk biztosítani akadálymentes járművek közlekedését.

A BKK az autóbusz ágazatban folyamatosan bővíti az alacsonypadlós autóbuszok számát, illetve a kiszolgált vonalak körét. Csak 2012-ben 105 darab használt alacsonypadlós busz és trolibusz áll forgalomba Budapesten a BKK megrendelésére a BKV és a VT-Transman szolgáltatásában, ez pedig jelentősen bővíti az akadálymentesen hozzáférhető vonalak számát.

2012. augusztus 1-jétől, szerdától újabb viszonylatokon állnak forgalomba alacsonypadlós járművek. A BKK megrendelése nyomán a VT-Transman Kft. által beszerzett és üzemeltetett Volvo 8500-as típusú autóbuszok olyan vonalakon kezdik meg budapesti közlekedésüket, ahol eddig nem jártak alacsonypadlós járművek. Ilyenek a Széll Kálmán térről a budai hegyvidékre induló 21-es, 21A, 128-as, 129-es és 149-es viszonylatok, melyeken eddig forgalomtechnikai és műszaki okok miatt nem nyílt lehetőség a meglévő járműtípusokkal való közlekedésre, azonban a Volvo 8500-as típusú járművek sikeresen vizsgáztak és alkalmasak arra, hogy ezeken a viszonylatokon járjanak. Így új városrészekben tudunk alacsonypadlós szolgáltatást biztosítani.

A VT-Transman Kft. az összesen 21 darab, Dániából beszerzett használt, légkondicionált Volvo-Aabenraa 8500-as autóbuszból 19-et állít forgalomba a BKK megbízásából. A részben alacsonypadlós autóbuszok 32 ülőhellyel rendelkeznek, forgalomba állításuk a régi Ikarusok felújítását váltja ki és lehetővé teszi az öreg járművek leselejtezését. Új buszok forgalomba állításán ezzel párhuzamosan dolgozunk: jelenleg is zajlik egy, összesen 150 új autóbusz forgalomba állítására vonatkozó tender, ennek eredménye szeptemberre várható.

A Volvo 8500-asok további vonalakon is forgalomba állnak, így a 71-es, 87-es, 87A, 141-es, 152-es, 179-es és 187-es viszonylatokon szintén találkozhatnak majd velük utasaink. Még augusztus folyamán értékelni fogjuk a tapasztalatokat, így elképzelhető, hogy az autóbuszok más vonalakon fognak megjelenni ezt követően.

A jövőben az autóbusz ágazatban folyamatosan bővítjük az akadálymenetes hálózatunkat, így is segítve mozgásukban korlátozott, idős, illetve kisgyermekes utasainkat.

9 Tovább

Takarékoskodás miatt kapcsolják ki a klímát a BKV buszain?

Olvasónk a 20E busz vonalán egy napon belül kétszer is ugyan azon a buszon utazott. Az odaúton a járművön tökéletesen működött a klíma, de alig egy órával később, hazafelé már fülledt meleg volt a Volvo utasterében. Amikor ezt az utas szóvá tette, és megkérte a buszvezetőt, hogy kapcsolja be a klímát, azt a választ kapta, hogy "húzzál vissza a f@szba a helyedre."

Véleményem szerint nem lehetetlen, hogy valóban elromlott a klíma, olvasónk azonban arra gyanakszik, hogy csak a takarékosság miatt kapcsolta ki a buszvezető a berendezést. Egy azonban biztos: sok Volvo buszon tényleg rossz a légkondi, sajnos napokig, de olyan is volt már, hogy több, mint egy hétig képtelenek voltak megjavítani.

Kedves BKV-figyelő!

Próbálok nagyon rövid lenni, de remélem ez nem fogja vissza levelem tartalmi értékét:

Egy külön megfigyelt busszal utaztam be a városba egy peremkerületből 20E vonalon, amelyen a sofőr bekapcsolta a klímaberendezést az odaúton, amely tökéletesen üzemelt. Kifelé is ugyanazzal a busszal utaztam, amelyet az busz jellegzetes hibái, belső sérülései, szemét és firkák alapján felismerni véltem. A fülledt időben rendesen fullasztó volt a forró párás levegő, ezért visszafogottan megkértem a sofőrt, hogy kapcsolja be a klímaberendezést (ő a kis ablakból a pofájába vágó huzattól remekül érezte magát) mire az volt a válasz, hogy nincs klíma a buszon, mert tönkrement.

Ekkor felhoztam neki, hogy ugyanezzel a busszal utaztam be, és akkor még működött, ne mondja már, hogy 1 kör alatt tönkrement. Erre persze kiütöttem a békávés agyát és csak annyit válaszolt, hogy "húzzál vissza a f@szba a helyedre." Melyre egyébként nem tudtam mit mondani.

Nem is ez a lényeg, a kérdésem az, hogy mivel a legtöbb sofőr azt válaszolja, amikor az utasok kérik, hogy kapcsolja be a klímát, hogy az tönkrement, holott csak üzemanyag-takarékossági szempontból szokták kikapcsolva hagyni, az utasok FÉLREVEZETÉSE MIATT nem lehet őket, és az egész rohadék társaságot valahogy jogilag felelősségre vonni?

22 Tovább

47 fokot mértek a Volvo busz utasterében

A fent látható képeket olvasónk, Molnár Péter osztotta meg a Facebook oldalunkon. Ahogy az a felvételen is látható, az FLR-717-es forgali rendszámú Volvo buszon a klímaberendezés nem üzemelt, emiatt a busz belső hőmérője szerint 47 fok volt az utastérben.

Mivel a BKV-figyelő szerkesztői egyre több Volvo buszon tapasztalnak hasonlót, az esettel kapcsolatban megkerestük a Budapesti Közlekedési Központot, tőlük későbbre várjuk a tájékoztatást. Addig is ha ti is tapasztaltok hasonlót, rendszámmal együtt írjátok meg nekünk a kommentek között, vagy e-mailben!

16 Tovább

BKV-figyelő

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek