Annyi észrevételt kaptam a járatcsökkentéssel (paraméterkönyvvel) kapcsoltban, hogy mostanáig nem tudtam végigolvasni az összeset, és óráról-órára egyre több panaszt kapok. Ezekből az észrevételekből készült összeállítást olvashatjátok. Ezek az észrevételek azért kiemelten fontosak, mert a BKV szerint az átállás zökkenőmentes volt. És az utasok szerint?

Itt is van első utasunk Balázs, aki szerint ekkora fejetlenség rég volt ennél a cégnél. Járatok mennek össze-vissza számozva, azt sem tudják hova:

Mindenfelé olvasni arról, hogy a BKV augusztus 21-e óta átalakít és átalakít, sőt, az Indexen most is kint van, hogy hétfőn senki ne rutinból közlekedjen, mert a BKV átalakít.
 
A BKV szerintem nem átalakít, hanem konkrétan megbolondult, és a maradék hűséges utasát most idegeníti el magától nagyjából örökre, ami valószínűleg egyet jelent majd a hosszú éveken át tartó, rengeteg adóforintba kerülő haláltusával. (Nem hiszek a frissen kinevezett új emberben sem.)
 
A történet, ami mindezt mondatja velem, szerdán és csütörtökön történt, és a megértéséhez mindössze annyit kell tudni, hogy augusztus 21-e óta nincsenek piros és fekete buszok, hanem vannak számmal jelölt normál járatok (régen: fekete), valamint számmal és E betűvel jelölt gyorsjáratok (régen: piros). Mindez azért, mert az "új" megjelenítőkön (amik immáron több mint egy évtizede működnek vagy inkább nem működnek a BKV járatain) nem lehet piros színt megjeleníteni, és állítólag a külföldiek számára ez problémát jelentett, hogy a bekeretezett, fekete alapon zöld 173-as piros vagy fekete. Bárcsak tudnám, milyen külföldiekről van szó? Akiket Demszky évről évre ellehetetlenít a már tömegközlekedéssel is járhatatlan állapotú városban? Budapestre már csak az igazán elhivatottak jönnek nyáron, ők pedig ennél sokkal intelligensebbek. De a legszebb, hogy most már nemcsak ők nem tudják, min utaznak, hanem mi, budapestiek sem!
 
Szerdán délután állok a Felszab (Ferenciek) téri megállóban és várom a piros 173-ast, amikor begördül a klasszikus, csuklós Ikarus, rajta 173-as tábla. A táblából megállapítom, hogy ez fekete – "minden vastag fánál megáll", noha ilyen busz eddig inkább a piros 7-173-as járatokra volt jellemző. Mindegy, erre tehát nem szállok fel. Begurul mögé egy Volvo busz, tipikusan olyan, amilyenek eddig a fekete 173-asok voltak. Nézem a táblát: bekeretezett 173. Akkor ez most mégis mi a francot jelent? Két fekete csak nem jön egymás után, gondolom, és felszállok. A busz belső kijelzőjén se keret, se E betű, és bizony beáll az Astoriánál levő megállóba, tehát fekete, hogy rohadjon meg. Mégis kettő jött egymás mögött. Mindegy, hazazötykölődtem vele.
 
Csütörtök éjjel 10 után hazafelé tartok a Rádióból, állok a Keletinél a megállóban. Rövid várakozás után feltűnik a tegnapi buszom: Volvo, külső megjelenítőjén bekeretezett 173-as. Éjjel az ember már nem válogat, azzal megy, ami jön. Felszállok rá, bent ugyanazt látom a belső kijelzőn, amit tegnap: 173-as jelölés, se keret, se E betű – tehát fekete. És mégsem áll meg a Dózsa György útnál. Ekkor kezdenek el zúgolódni az emberek. Aztán a Cházár András utcánál sem, aztán a Stefániánál sem. Ez bizony piros/gyors 173-as. 
Hangsúlyoznám: kívülről-belülről ugyanaz a busz – ráadásul egy olyan, ami régen tipikusan fekete 173-as volt –, a külső megjelenítőn keretes 173-as (aminek augusztus 21 óta nem szabadna előfordulnia), a belsőn sima 173-as jelöléssel, szerda délután fekete, csütörtök éjjel piros. Utóbbi esetben nekem mázlim volt, de az azért egy picit durva, amikor a negyedóránként vagy még ritkábban járó éjszakai közlekedésben az ember akaratán kívül nem arra a buszra száll, amire gondolja, és elhozzák a halálba, ahonnan akár kilométereket gyalogolhat vissza az éjszakában. A Hungáriánál néhány potyára elhozott utas előrement az első ajtóhoz és üvöltött a buszvezetővel, a Bosnyákon már csak egy idős néni kiabált a vezetővel mérgében: "HOL AZ E BETŰ? MONDJA, HOL AZ E BETŰ?"
 
Magyarország, 2008. Szánalomvölgy.
 
Második utasunk blr aki nagy hibát követett el. A paraméterkönyv bevezetések másnapján a BKV oldaláról szeretett volna tájékozódni. A 21. században azt hitte, lesz ott valami információ. Koppant.
 
Tisztelt BKV-figyelő! 
 
Tennék egy-két észrevételt a BKV honlapja ügyében, ha gondolja, tegye ki. 
 
Mivel a tegnapi napon változott erőteljesen a BKV menetrendje, gondoltam, hogy mai utam megkezdése előtt tájékozódom a BKV weboldalán.
 
Az, hogy az oldal inkább hasonlít egy linkgyűjteményre, mint egy tömegközlekedési cég tájékoztató oldalára, már megszoktam. De az, hogy pont egy szinte minden vonalat érintő változás után a netes adatbázis nem naprakész, nem gondoltam volna. 
 
Kálváriám azzal kezdődött, hogy pontos címet (utca/házszám) adtam meg, így eleve egy felesleges buszra szállásra "kényszerített" volna a BKV, történetesen sétáljak vissza annyit, hogy busszal mehessek a tőlem azonos távolságra lévő metróhoz...
 
Valójában az Örs vezér terétől akartam eljutni a Selyemfonó utcáig. A felajánlott útvonallal (M2 a Batthyány térig, onnan 86-os busz a Bogdáni útig) eleve nem értettem egyet, mert biztos voltam benne, hogy van gyorsabb út (rakpart lezárva, vasárnap délutáni csúcs stb). Nos, választásom (M2 a Stadionokig, onnan 1-es a Flóriánig, majd busz) lehet, hogy nem volt gyorsabb, de megfigyelésem szerint igenis lett volna rövidebb út. (M2 a Deák térig, onnan 109-es busz.) 
 
Persze, miután az útvonalat felajánlotta az oldal, és láttam, hogy a Bogdáni úti végállomás számomra a nyerő, végigkattintgattam a BKV oldalát (ha már kereső funkció nincs) minden buszra, a FF-ban a "bog" részletre keresve. Természetesen a Flóriánnál meglepve tapasztaltam, hogy van egy olyan busz, hogy 109, végállomása a Bogdáni út. Ezt korábban a weboldalon nem találtam meg. (Talán mert a levél írásának időpontjában az oldal szerint nincs is 109-es járat? :) 
 
Könyörgöm: 2008-at írunk. Miből állna, hogy a használhatatlan útvonalkereső helyett (mellett?) megoldják, hogy az "online" menetrend ne a papírosra hasonlítson, hanem valóban online legyen. Gondolok itt arra, hogy a megálló nevére kattintva az ottani indulási időpontokat láthassam, illetve lássam az összes ott megálló járat jelzését (időpontokkal), így esetleg lenne egy kis esély arra, hogy megtervezhessem az utazásom. 
 
13 éve nem közlekedek autóval a fővárosban, de lassan ismét elgondolkozom rajta... A gond az, hogy ezzel nem vagyok egyedül, sőt, sok embert ismerek, aki a BKV kiszámíthatatlansága miatt jár inkább autóval. Megéri? 
 
blr
 
Itt is van a 3. utasunk Attila, aki szerint reggel csúcsidőben 4 busz igen kevés:
 
Tisztelt BKV!
 
Felháborodásomnak szeretnék hangot adni az új menetrend kapcsán sok soroksári (XXIII. ker.) lakos nevében. 
 
Nem értem, hogy az "okos" közlekedésszervező szakembereik miért gondolják azt, hogy a reggeli csúcsban (6-8 óra között) óránként 4 db busszal  (66-os) egy kerület iskolásait és munkába járó dolgozóit elégséges szintű közlekedési szolgáltatásban tudják részesíteni. Eddig legalább volt egy gyorsjárati (piros 66-os) közlekedési alternatíva is. Kerületünk lakóinak a gyorsjárat lényegesen kedvezőbb utazást biztosított, mert fele idő alatt lehetett megtenni a többség által igénybe vett utat. A reggeli és délutáni csúcsidőben eddig is "heringek"módján lehetett közlekednünk a metró és a kerületünk között, de a gyorsjárat megszűnte után nem tudom mi várható.
 
Szeretném, ha a cégűk nagy tudással rendelkező szakemberei és vezetői a fent említett időpontokban végig kínlódnák a szinte minden sarkon megálló járat (autóval 10 perc, busszal reggel legalább 40 perc) megpróbáltatásait.
 
Biztosan sok pénzt tudnak megspórolni egy eddig is ritkán közlekedő (piros 66-os) járat megszüntetésével, de egy kerület és a metró között közlekedő emberek mindennapjainak megkeserítése nem érhet ennyit.
 
Kerületünk ipari fejlődése révén szinte a legnagyobb iparűzési adó befizetője a fővárosnak, ezért joggal várhatjuk el hogy a többi kerülethez hasonló színvonalú tömegközlekedési szolgáltatást kapjunk.
 
Arról már nem is beszélek, hogy a vonaljegy árának kb. feléért lehet gépkocsival megtenni ezt az utat. Ha többen utaznak ez a költség osztódik. Az a cél hogy a többség autóval közlekedjen?
 
Akkor minek a BKV? Ezzel a hozzáállással akár fel is számolhatnák! És ezentúl  bérlet helyett inkább benzint veszek az autóba, az még mindig olcsóbb, gyorsabb és kényelmesebb!
Tudom hogy össztársadalmi szinten nem ez a megoldás, de ez már nem a "kisembereken", hanem a BKV és a főváros hozzáállásán múlik. 
 
Várom  magyarázatukat!
 
És a későbbiekben szeretnék jól szervezett tömegközlekedési eszközökön utazni.
 
 
Tisztelettel: Jáki Attila  Bp. XXIII. kerületi lakos
 
Mai 4. utasunk (és rendszeres kommentelőnk) Közlekedésguru, aki pozitívan szeretett volna csalódni, de nagyot koppant. Zsúfolt, szóló buszokat kapott:
 
Helló BKV-figyelő!
 
Eljött szeptember 6-a, így reméltem, kellemesen fogok csalódni, de nem így történt. Utazgattam a városban (nem teljesen cél nélkül) és közben figyeltem mi, hogyan működik, ki, hogyan tudja követni a változásokat.
 
Elsőként volt szerencsém az új, 109-eshez. A menetrendből tájékozódtam, hogy kb. mikor érkezik a busz Kőbánya felől és hogy az alacsonypadlós (tehát Volvo) lesz. Hát nem akkor ért oda a megállóhoz, mint - nem a kiírtak, a korábbi tapasztalatok alapján - gondoltam (kiszámoltam) és még csak nem is Volvo jött, a legrégebbi 280-asok egyike.
 
Sebaj, jött. Nem értettem, miért lett kevesebb a menetidő a menetrendben ugyanolyan távra Kőbányától, de amikor megérkezett a busz legalább alul a szélvédőn egy A4-es lapon "6-os és a 9-es útvonal részeinek összevonása" díszelgett, így tájékoztatta azokat is, akik nem kaptak semmiről sem tájékoztató füzetecskét. A körúton leszállt a tömeg, így leültem és figyeltem tovább.
 
Az Astoriánál csak a régi 9-es menetrendje, 109-es sehol. A Madách Imre téren szintén. Az Arany János utcánál, a Nyugati pályaudvarnál, a Kolosy  térnél, a Nagyszombat utcánál, a Tímár utcánál, a Kiscelli utcánál sehol sincs 109-es tábla.
 
Visszafelé: Óbuda, Bogdáni út végállomásnál a régi 6-os menetrendje. Se 206, se 109-es tábla.
 
Békásmegyer felé megtapasztaltam az új 106-os és 34-es buszokat, zsúfolásig emberekkel és a szóló 415-ös buszokkal (visszafelé Localo jött, a hátsó lengőajtós Nógrád Volános).
 
A Bogdáni úti megállóban várom visszafelé a 109-est, táblája van, de a kiírt 19:53 helyett 58-kor indult el (valószínűsítve az egészes érkezést) a végállomásról. Este csak a Nyugatinál láttam, hogy csak az éjszakai járatok menetrendjei vannak kirakva. Mindenesetre az 58-as indulással és a menetidővel az érkezésemet 26-ra számoltam ki, 32-re sikerült megérkezni (ha a tábla adatait veszem alapul 21-re kellett volna).
 
Később rögtönözve egyet még kiutaztam Csepelre. A HÉV érkezése a Lágymányosi hídhoz a kiragasztott menetrenden 21:14 lenne (21:12-kor indulna a Boráros térről), ehhez képest 21:09-kor megérkezett. Aki a menetrendek követné várakozik negyedórát.
 
A buszvégállomáson virít az 51-es régi menetrendje, míg a 151-esé (az új) a végállomás "átmenő" buszmegállójánál. A busz jön menetrendszerint, de elfordul a Szent Imre tér másik oldala felé (a HÉV-hez), ahol a menetrendjét én viszont nem találtam. Onnan visszajövet a lámpánál a sofőrnek jeleztem, hogy ki van rakva a menetrendje ide is, megkérdezte felszállok-e, első ajtó, felszállok és még mondta is, hogy beszól a díszpancserszolgálatnak, hogy vegyék le onnan, mert kétfelé nem mehet (FLR-724, sofőrjének köszönöm ezúton is). Utazásom során szinte minden megállóban a régi 51-es menetrendjét láttam, volt, ahol szólóban, volt, ahol az új mellett (pl. Pesterzsébet vasútállomás, Török Flóris utca, Hunyadi tér). A Hunyadi térnél leszállva, ismét számolgatva 22:04 helyett 22:10-re érkeztünk a megállóhoz, pedig nem vezetett lassan és hagytunk is ki megállót.
 
A vasárnap mégjobb volt.
 
A Keleti felé indultam, a véletlen ekkor is közlekedő 83-as trolipótlóval igyekeztem az Orczy tér felé, amikor szemből jön 9-es Deák Ferenc tér M végállomást jelezvén a Volvo kijelzőjén. Most akkor ez kivétel, vagy nem sikerült a 109-est kitenni, vagy mi? A Keletinél a 178-as tegnap még a 80-as trolimegállóhoz volt kirakva, mára módosították a hátrább lévő megállóhoz, az előbbihez az új 95-ös került. Erről a 178-as járművezetőit nem sikerült tájékoztatni, előbb itt, aztán ott, aztán megint itt kéne megállni, logikus a számukra is. A Keletinél volt szerencsém megtapasztalni a csuklós 280-as 30-ast, a 260-as szóló 30A-t és a 273E Pólus jelzésű csuklós 280-as buszokat. Láttam 178-asként 415-öst, mint alacsonypadlós buszt (a menetrendben az összes alacsonypadlós hétvégén a 178-asokból).
 
A 109-es menetrendi tájékoztatóinak hiánya még mindig fenn állt és fotóztam-videóztam lépten-nyomon. Megtapasztaltam az új, 30 perces követést a 218-as esetében, csak azt nem értem, miért nem tud inverz kijelzőt mutatni a Volvo (barnacsík keresztbe helyett), ha a H és az M jeleket kiválóan tudja. A 109-essel Óbudáról utazva a Kiscelli, a Tímár, a Galagonya utcánál, a Kolosi és a Zsigmond térnél, Császár-Komjádi uszodánál, a Margit hídnál, a Nyugati pályaudvarnál nincs 109-esről tájékoztató, a Deák térnél és az Astoriánál a régi 9-esé van kitéve. Az új menetrend ráadásul hétköznapra a Deák téri, hétvégére az óbudai indulásokat közli, megzavarva ezzel jónéhány embert. A Madách téren és a Deákt téren meg hiába várják a 9-est.
 
Amúgy ki tette meg az Óbuda, Bogdáni út és a Kőbánya alsó vasútállomás távot az útvonalon 42 perc alatt, mikor és mivel?
 
A Volvok miért nem a Nyugati pályaudvar-Kőbánya alsó vasútállomást írnak a kijelzőn, miért Deák Ferenc tér-Kőbánya alsó vasútállomást? A 6-os vonalán teljes kavar. Se táblák, se infók, "ez meg mi a Deákig?" teljes képzavar.
 
Nekem ez éppen elég volt, hogy kijelentsem: semmi értelme a változtatásoknak, a tájékoztatás pedig katasztrofális. Így nem lehet csinálni. Így ez nem szolgáltatás.
 
(A 9-109-es menetrendjénél ajánlom a kisbetűs részt alul, az tájékoztat egyedül arról, mi mikor és hová megy).
 
Közlekedésguru
 
Fejeletlenség:
 
Tisztelt BKV!
 
Ma reggel a következő esemény történt, amire várom szíves magyarázatukat.
 
7:40-re értem a Blaha Lujza téri 217E busz megállójába, ahonnan a következő busz 8:34-kor haladt ki. Nem, véletlenül sem elírás, hét óra negyven perc, és a nyolc óra harmincnégy perc a két időpont. Időközben 2 azaz kettő darab "Garázsmenet" feliratú busz elhagyta a Népszínház utcát, illetve 1 azaz egy darab 99-es busz szinte végig ott állt a megállótól 20 méterre, üresen. 
 
Miért nem indult el a 7:45-ös és a 8:05-ös járat, illetve a 8:25-ös járat időben?
Kinek a felelőssége ebben az esetben az utastájékoztatás? Ő miért nem tájékoztatta az utasokat a járatkimaradásról?
 
Mi az oka, hogy a kimaradó busz(ok)at nem lehetett pótolni a fent említett három busz valamelyikével/mindegyikével?
 
Őszintén várom őszinte válaszukat.
 
Tisztelettel:
 
Halász Attila Sándor
 
A járatcsökkentés egy szívás, főleg akkor, ha reggel 30 percet kell várnod a következő buszra:
 
Tisztelt BKV!
 
Leírnám a mai kalandomat! Nem számítottam arra, hogy ilyen izgalmas lesz a reggelem.
A Bosnyák térről járok dolgozni Újpestre. Ehhez eddig a következő buszokat használtam: 24-es vagy 70-es, onnan 96-os, majd 30-as.
 
Ezt a mai naptól sikerült szerencsésen szétverniük, és nekem (meg még pár másik embernek) megnehezíteni a munkábajárásomat.
 
Szóval. A 125-ös nem indult el a megadott időpontban a Bosnyák téri végállomásról (mert természetesen nem működött valami azon a buszon és szerelni kellett). 8:05 helyett 8:08-kor sikerült elindulnia. 8:32-kor érkezett meg a Hubay Jenő téri megállóba. Ez akárhogyan is számolom 24 perc, de valójában 27. Éppen sikerült lekésnem a 96-os buszt, ami hála Önöknek, már csak 20 percenként jár, mert a 296-os busz nekem nem jó, ugyanis a 30-asra kell átszállnom.
 
Nos, itt kezdett igazán izgalmas lenni a történet. 30, ismétlem, HARMINC! perc múlva jött a következő 96-os! Nyomban utána egyből egy 296-ossal. Amíg a megállóban vártam, addig össze-vissza érkeztek a buszok a Hubay Jenő téri megállóba, pl. 2 db 124-es jött egymás után. 
 
A 96-os megérkezett kb. 9:03-kor, ekkor természetesen már el is késtem a munkahelyemről, ami Önöket bizonyára nem érdekli. A busz 9:17-kor érkezett meg a Baross utcai megállóba, ami menetrend szerint 10 perc, de ez 14 perc volt bizony.
 
Éppen az orrom előtt ment el a 30-as busz (tudom, miért nem fordítottam neki hátat, akkor nem az orrom előtt ment volna el), ami természetesen a menetrend szerint korábban jött. Itt a megállóban 17 percet vártam a következőre, ami természetesen a menetrend szerint teljesen másképp van.
Megjegyezném még, hogy a Szondi utcai megálló előtt a Megyeri úton két db 30-as busz volt lerobbanva (a sárga szerelőautó is ott volt közöttük).
 
Még egy apróság: A Fóti úti megállóban kihelyezett menetrend különbözik a honlapon található menetrendtől. Ezen már meg sem lepődöm. Ezt ma hazafelé lefotózom, és elküldöm Önöknek és a BKV-figyelőnek. 
 
Gratulálok ezúton is a forgalomszervezőknek, menedzsereknek, vezetőknek, és mindenkinek, aki ehhez hozzájárult. Nagyon jó kis túra volt a reggeli, de talán gyalog hamarabb beértem volna.
 
Ja, és előre köszönöm a sablonválaszt amit kapni fogok. Tudom, hogy nem fogok értékelhető választ kapni, de azért megpróbálom.
 
És nem vagyok egy szőrszálhasogató típus, de ez azért már sok volt. A levelemet a BKV-figyelő és a VEKE is megkapja másolatban.
 
További jó utas szívatást.
 
Üdv.: Gábor