Súlyos, bűncselekmény elkövetésének gyanújára is okot adó visszásságokat tárt fel a BKV belső ellenőrzési osztálya az AAM-mel kötött tanácsadói szerződések tételes vizsgálatakor. 2007-ben a közlekedési cég 134 millió forintot fizetett ki a cégnek szakértői anyagokra, de a szerződések hiányosságai miatt teljesítésüket nem tudták sem igazolni, sem számon kérni. Állítólag létezik egy 5 ezer oldalas dokumentumcsomag, de az még az ellenőrök számára sem nyilvános, aki látta, botrányról beszél. 2007 decemberében a menedzsment úgy döntött: a következő öt évben 2,5 milliárd forintot költ az AAM tanácsaira.
A közbeszerzési törvény megsértése mellett a hűtlen kezelés gyanúját is felvetik a BKV 2007-ben kötött tanácsadói szerződései, és az ezek alapján történt kifizetések. A BKV legalább 134 millió forintot fizetett ki úgy, hogy a szolgáltatás teljesítését a közlekedési cég belső ellenőrzési osztálya sem tudta igazolni. Legalábbis ez olvasható ki a BKV felügyelő bizottságának csütörtöki ülésére készült vizsgálati anyagból, amely az Index birtokába került.
A vizsgálat - amely jórészt a BKV beszámolóiból áll össze - az "AAM Vezetői Informatikai Tanácsadó Zrt-vel kötött tanácsadói szerződések és a hozzákapcsolódó számlák, pénzügyi teljesítések tételes" ellenőrzésére irányult.
Láthatatlan tanácsokra fizetett ki a BKV 134 milliót
60 millió forint lehet Antal Attila végkielégítése
Hétfőn tárgyal Demszky Gábor és kabinetje Antal Attila leköszönt BKV-vezér végkielégítéséről és a 2008-as paraméterkönyv új változatáról. Egy nagy bank osztályezetője is többet kapna, mint a BKV-vezér, állítja Somlyódi Csaba fővárosi képviselő.
Minimum 60 millió forintos végkielégítés illeti meg Antal Attilát jogi szakértők szerint, közölte vasárnap Somlyódi Csaba (MSZP) fővárosi képviselő az MTI-vel.
Antal Attila BKV vezérigazgató közös megegyezéssel való távozásáról, végkielégítésének fedezetéről és a cég idei paraméterkönyvéről, összmenetrendjéről is tárgyal hétfőn a főpolgármesteri kabinet.
Ha perelne, 100 milliót kapna
Az önkormányzat gazdasági társaságai feletti tulajdonosi jogokat gyakorló gazdasági bizottság elnöke szakértőkkel egyeztetett a vezérigazgató távozási szándékának bejelentése után.
Szerintük a 2011 áprilisáig szóló munkaszerződése és a januártól érvényes 1,5 millió forintos havi fizetése és a prémiuma alapján Antal Attilát többféle jogcímen, minimum 60 millió forintos végkielégítés illeti meg jogszerűen.
Ennél a 60 millió forintnál sokkal nagyobb összeggel távozhatna Antall Attila az önkormányzat egyoldalú, rendkívüli felmondása esetén. Ennek ugyanis három súlyos feltételei van, amelyeknek egyidejűleg kell fennállniuk.
Egy bírósági perben a szakértő szerint csak akkor nyerhetne a fővárosi önkormányzat, ha bizonyítani tudná, hogy Antal Attila valamilyen ügyben szándékosan, vétkesen kárt okozott. Somlyódy Csaba megjegyezte, hogy a nagy vitát kiváltó használtbusz-tender kapcsán sem állapítható ez meg. Így ha az önkormányzat egyoldalúan felmondana, a vezérigazgató a bírósági eljárás végén több mint 100 millió forinthoz jutna.
Nyáron lehet új vezérigazgató
Ha a főpolgármesteri kabinet is egyetért azzal, hogy Antal Attila munkaviszonya közös megegyezéssel szűnjön meg, a gazdasági bizottság kedden meghozza a döntést. A megbízott vezérigazgató posztjára Balogh Zsolt a legesélyesebb.
A kabinet álláspontjának ismeretében várhatóan áprilisban a szakbizottság pályázatot ír ki a BKV vezérigazgatói posztjára, s ez alapján legkorábban júliustól lehet új vezérigazgatója a cégnek.
Egy osztályvezető többet érdemelne
Somlyódy Csaba elmondta azt is, hogy egy nagy bank osztályvezetője hasonló esetben nemcsak ennél több pénzzel, hanem egyéb juttatásokkal, például a részére biztosított gépkocsi 10 százalékos áron történő megvásárlási lehetőségével távozna posztjáról. Antal Attila viszont semmilyen más juttatást nem kap távozásakor.
A 2006 decemberében ugyancsak közös megegyezéssel, 26 év után távozó Aba Botond, Antal Attila elődje 35 millió forintos végkielégítést kapott a fővárostól, és 9 millió forint járandóságot a BKV-tól is.
Antal Attilát pályázat nélkül, Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes javaslatára 2006 decemberében a kormánypártok és több ellenzéki képviselő szavazatával nevezte ki a Fővárosi Közgyűlés 2007. január 1-jétől a BKV vezérigazgatójának.
A Főpolgármesteri Kabinet múlt kedden határozott arról, hogy a BKV paraméterkönyvét, összmenetrendjét egy ütemben, 3 milliárd forint hiánycsökkentéssel módosítják. A korábban ez ügyben felmerült 6 milliárd forintos hiánycsökkentés 10 százalék körüli járatritkítást eredményezett volna. A BKV vezetése üzleti titoknak nyilvánított konkrét paraméterkönyv javaslatát pénteken juttatta el a Városházára.
Index/MTI
Kapcsolódó cikk:
Antal Zsolt cégének szerződése volt az Alfa Busszal
Két, az Antal-családhoz köthető cég is szerződéses viszonyban állt az Alfa Busz Kft.-vel, állapította meg a munkaügyi felügyelőség vizsgálata. Antal Zsolt a Pot Bt.-n keresztül dolgozott az Alfának, 2006 végétől mint alvállalkozó. Az Alfa Busz Kft. még mindig azt cáfolja, amit senki nem állított.
Az Utax Bt.-n, majd jogutódján, a Pot Bt.-t keresztül végzett munkát az Alfa Busz Kft.-nek Antal Zsolt, a vasárnap lemondott BKV vezérigazgató fia, állapította meg az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelősége (OMMF), miután vizsgálatot tartott az Alfa Busznál.
Az ügy előzménye az volt, hogy a Heti Válasz kiderítette, a BKV használtbusztenderén a Volvo Hungáriával együtt, egyedüli ajánlattevőként versenyző Alfa Busz Kft.-nek dolgozik Antal Zsolt, a BKV-vezér fia. A tendert a BKV 2007 decemberében írta ki.
A kapcsolatot a BKV tagadta, majd napokkal később Antal Attila beismerte, hogy fia raktárosi minőségben havi fizetésért alvállalkozóként dolgozott be Mogyorossy Tibor cégének.
A lap az OMMF-hez azért fordult, hogy kiderüljön, Antal Zsolt cége és az Alfa Busz Kft között szerződéses viszony állt fent, a Pot Bt. tevékenységei között ugyanis nincs raktározás feladat megjelölve (szállítás, adateldolgozás, egyéb gazdasági szolgáltatás és közvélemény-kutatás viszont van).
Lemondott Antal Attila
Antal Attila sajtóközleménye:
Köszönöm annak az 56 fővárosi képviselőnek, akik annak idején megszavazták vezérigazgatói kinevezésemet. Köszönettel tartozom elsősorban a fővárosiaknak, valamint a szakembereknek, a Zrt. dolgozóinak és azoknak a tulajdonosi jogokat gyakorló fővárosi képviselőknek is, akik az elmúlt hetek politikai támadásai ellenére sem felejtették el az elmúlt, több mint egy év eredményeit. Azoknak, akik látták, értékelték munkámat és észrevették azt is, hogy a BKV Zrt. és a budapestiek érdekében szakítottam az eddigi struccpolitikával.
A tizennyolc éve minden esztendőben milliárdokkal alulfinanszírozott és átpolitizált közszolgálati cégnél, munkámmal, vezetői elképzeléseimmel az utolsó utáni pillanatban elkezdődött a rendszerváltás.
A fővárosi közgyűlésben viszont tizennyolc év után még ma sem attól hangos a ház, hogy a finanszírozási probléma egyedüli megoldását adható Zrt. tulajdonosa hogyan kompenzálja anyagilag az általa megrendelt közszolgáltatást. Köztudott tény, hogy nem az én elvárásom volt a nullszaldós BKV. Nullszaldós úgy, hogy a tulajdonos hosszú évek óta még az inflációt követve sem emelte a támogatást, és idén már hitelt sem vehet fel a vállalat.
Nem mindenkinek érdeke egy működő BKV Zrt. Az általam irányított átvilágítása és pénzügyi konszolidációs programja a közlekedési vállalatnak rengeteg érdeket sértett. Mondhatnám úgy is sok ember "üzleti lábára" léptem. Tévedtem, a teljes tulajdonosi kör szemléletváltása nélkül egy ember nem érhet el döntő változásokat, még közérdekből sem.
Nem remélem már azt, hogy mindenki - politikai érdekén felülemelkedve - elismerje munkámat. Viszont remélem, hogy a tényeket ismerve mindenki elgondolkodik.
Átgondolják például azt, hogy tavaly a vezetésemmel - sok érdeket sértve - a BKV Zrt. nem csökkentette volna közel 11 milliárd forinttal a veszteségét, akkor azt az idei közel 9 milliárdos hiánnyal összeadva hányszor 10% -os járatritkításra lenne szükség ahhoz, hogy a BKV Zrt. közösségi közlekedési eszközeinek ne csak kijelölt útvonalai legyenek, hanem azokon közlekedni is tudjanak.
Elgondolkodnak azon, hogy hosszú évek óta vezetésem alatt lett átlátható a 4-es metró költségvetése, szerződései. A DBR Projektigazgatóságának teljes körű átvilágítását is a többi közt a mostanság sokat támadott AAM Tanácsadó cég végezte. Ragaszkodtam hozzá, hogy a metró költségvetésének folyamatos növekedése megálljon, például a Fővám tér esetében is. Vallom, hogy elveimhez képest nem hibáztam, de ismétlem: tévedtem.
Egy ideje már szakmailag próbáltak ellehetetleníteni, nem sikerült. Tizennyolc év alatt nem tapasztal lendülettel független szakértők hada vizsgálta, vizsgálja az utóbbi hetekben minden, személyemet és a BKV Zrt-t érintő politikai támadások valóságtartalmát.
Elérkezett az a pillanat, amikor szavaim a támadások ellenére nem magyarázkodásnak hatnak, így nyugodtan elmondhatom véleményemet.
Bebukott busztender videopost
Utolsó kommentek