Szombaton sikerült egyezségre jutnia a kormány és a főváros képviselőinek, így a BKV mégiscsak kap 10-12 milliárd forint rendkívüli segítséget. Korábban a miniszterelnök azt mondta, hogy Budapestnek egyedül kell megoldania problémáit. A mostani rendkívüli juttatás előfinanszírozás, vagyis csak rövid távon segítették ki Budapestet.
A kormány feladta korábbi keménységét és mégiscsak pénzt ígért Budapestnek a BKV finanszírozására. Keller László pénzügyminisztériumi államtitkár bejelentette, hogy 10-12 milliárd forintot kaphat a BKV. A konstrukciót még nem dolgozták ki, de annyi biztos, hogy előfinanszírozásnak számít a segély. Vagyis később valószínűleg ennyivel kevesebbet ad az állam a közlekedési társaságnak.
Szombaton három minisztérium, a főváros és a BKV képviselői tárgyalást kezdtek a BKV finanszírozásáról. A kormányt a pénzügy-az önkormányzati- és a közlekedési minisztérium képviselte, a főváros részéről Demszky Gábor főpolgármester tárgyalt.
A megbeszélés szünetében Demszky elmondta az ő ajánlatát: eszerint a főváros hajlandó az általa nyújtott támogatás mértékét a kormányzatéval azonos szorzó alapján megemelni, ha a kormány is ezt teszi. A tárgyalás után Demszky arról beszélt, hogy a főváros kész eladni bizonyos vagyontárgyait, hogy a befolyó 5-6 milliárd forintból a BKV-t fejlesszék. Például autóbuszokat vehetnek belőle.
A főváros azt javasolta a kormánynak, hogy az infláció mértékével visszamenőlegesen emelje meg az állami normatív támogatást. Erre a kormány nem hajlandó. Felmerült viszont, hogy a kerületeket is be kellene vonni a BKV eltartásába. Erről tovább tárgyalnak még.
A kormány eddig hajthatatlannak tűnt, így a szombati engedmény komoly változásnak számít. Gyurcsány Ferenc miniszterelnök az Indexnek adott interjújában másfél hete még azt mondta, hogy nem engedi a költségvetés fellazítását, és nem támogatja, hogy a főváros megkapja a Demszky által akkor kért 18 milliárd forintot. A kormány egy 2003-as megállapodásra hivatkozik. Akkor a kifizették a BKV adósságát és cserébe a fővárosra bízták a társaság további biztonságos működtetését. A kormány szerint a főváros hibája, ha képtelen volt betartani a megállapodást, és hagyta, hogy újabb adósságcsapdába kerüljön a vállalat.
A közelmúlt két BKV-sztrájkja is összefügg a BKV pénzügyi gondjaival. A sztrájkolók egyik fő követelése az volt, hogy a főváros vonja vissza a járatritkításról szóló terveit, vagyis az új paraméterkönyvet. A főváros a kevesebb járattal akart spórolni. A BKV-sok szerint hosszú távon ez még több problémát jelent, mert sok utast vesztene a társaság a szolgáltatás gyengítésével.
A Nádor téren tartott tárgyalások alatt Demszky Gábor kocsijára kerékbilincset helyeztek. Ezt a tárgyalás szünetében leszedték. Mint kiderült az autóban ott volt a szükséges behajtási engedély, csak az kívülről nem jól látszott.
Index/MTI
2008. április 19. 16:34
Mégis ad pénzt a kormány a BKV-nak
2008. április 19. 13:21
Tünés a járdáról
Uborkaszezonos napokra tettem el ezt a Volánbuszos képet. Van a Volánnál egy sofőr aki előzőleg a BKV 14/114 viszonylatán vezetett. Ezzel a táblával hívja fel az utasok figyelmét, hogy a vezetési stílusa még mindig nem a legmegfelelőbb:)
2008. április 19. 10:01
Sztrájktöréstől a forgalomszervezésig
Mai nap az Index „sztrájkos” videóiból láthattok egy összeállítást. Forgalomszervezéstől a sztrájktörésig.
Sztrájktörés a Hungária kocsiszínben
Bárcsak minden nap sztrájk lenne
Nincsen tömegközlekedés mégis szervezik
2008. április 18. 19:31
Autósok és a 17-es villamos
Sziasztok!
Óbudán lakok, a régi munkahelyemre 17-es villamossal jártam, amivel negyedórás utam lett volna minden nap, ha egy-egy autós nem jár a kedvünkben.
Mivel az illetékesek észlelték, hogy megszaporodtak az autós parkolások a villamos sínekre - az amúgy elég szűk úttesten, egy mindenki által jól látható sárga színű felfestést helyeztek el a macskaköves úton. De még ez sem volt elég, oda kellett parkolni.
Utastársaimmal már-már reflexszerűen pattantunk le. Igen ám, de a jólnevelt autós a járdaszegély mellé parkolt, pedig akár fel is állhatott volna rá - ha már ott a felfestés. Ha minden nap, mind a 10-en izomtömeg növelőt szednénk, akkor sem tudtuk volna átemelni a járművet a járdára - legalább az egyik kerékkel. Így még az első megállóig sem jutott el a villamos, én pedig természetesen elkéstem a találkozómról.
Ezúton is sok-sok köszi az autósnak, hogy rövidke életünk egy napját színesebbé tette.
u.i: én is ilyen k*csög leszek, ha megunom a 8250 forintos bérletet fizetni, és inkább állok a dugóban, aztán nem találok parkolóhelyet a városban?
Üdv:
Atish
2008. április 18. 12:47
Hétfőn mi sztrájkolunk
A BKV-figyelő várja a BUSZSZ jelentkezését, hogy a hétfői utas sztrájkot a zökkenőmentesen le tudjuk bonyolítani! A BKV-figyelő A BKV utasokat és dolgozókat legjobban tömörítő weboldal azonban csak akkor ért egyet a sztrájkkal, ha a BUSZSZ a követelései közé felveszi, hogy a BKV-bérlet ebben a hónapban három nappal tovább legyen érvényes. Amennyiben a BKV ennek a követelésnek eleget tesz, a sztrájktól eltekintünk/eltekintenek.
Nem lennénk hétfőn a BKV helyében. A Budapesti Utasok Szakszervezeti Szövetsége (BUSZSZ) sztrájkfelhívást tett ugyanis közzé.
Eszerint 2008. április 21-én egész napos sztrájkot hirdetnek, amely az éjszakai járatokat is érinti.
A sztrájk keretében április 21-én 0:00 órától, 24:00 óráig a Budapesti Utasok Szakszervezetének tagsága (kb. 1.500.000 utazó) tiltakozásul a BKV dolgozóinak pénteki munkabeszüntetése miatt, térítésmentesen veszi igénybe a BKV járatait.
Az utasok a hétfői sztrájk ideje alatt nem használják bérletüket, nem érvényesítik jegyüket és nem tesznek eleget a BKV dolgozói, illetve a BKV megbízásában álló biztonsági cégek munkatársai felszólításának.
A BUSZSZ ezzel a sztrájkkal tiltakozik a BKV dolgozóinak a városi közlekedésben betöltött monopol helyzetével való visszaélése miatt.
A BUSZSZ a szolidaritás elve és az egyenlő esélyek elve alapján, a hétfői utas sztrájkot egyben a BKV, az utazóközönség felé (a BUSZSZ tagsága) történő erkölcsi kárpótlásnak minősíti, így a sztrájkban résztvevő utazók megbüntetése, vagy hátrányos helyzetbe hozása ellen, minden fórumon tiltakozik.
A BUSZSZ nem kíván visszaélni a BKV dolgozóihoz hasonló monopolhelyzetével, a hétfői sztrájkot egyszeri figyelemfelhívásnak tekinti. Minden olyan esetben azonban amikor a BKV dolgozói ismét sztrájkba lépnek, a BUSZSZ is megismétli saját akcióját.
Utolsó kommentek