Az ember évek óta hallgatja, hogy a BKV milyen nehéz helyzetben van. A baj csak az, hogy "ott fent" úgy szórják a pénzt, hogy csak na. Levelem célja nem a világmegváltás, csupán jó érzés kiírni magamból azokat a dolgokat, amik bántják az ember szemét. Tenni ellene nem tudok, maximum kibeszélni (illetve kipötyögni) magamból.
Tudom, hogy a BKV nehéz anyagi helyzetben van. Azt is tudom, hogy nehéz egy ilyen nagy céget nyereségesen üzemeltetni. Ha jól tudom (javítsatok ki, ha tévedek) Európa összes országában "nyereségtelen" a tömegközlekedés. Nem is lehet nyereséges, nem ez a célja. A célja az, hogy megfelelő állami támogatás mellett, elérhető áron biztosítsa a város tömegközlekedését. Hogy a felnőttek dolgozni tudjanak járni, a diákok meg iskolába. A BKV-nál is folyamatosan megy a sírás az anyagi okok miatt, amit megértek, azonban tenni keveset tesznek ellene. Lehet, hogy én látom rosszul, de nem igazán ott fogják meg a pénzt, ahol lehetne illetve kellene. Értem a járatritkítási terveket, az elbocsájtásokat, a spórolásokat. Mégha nem is mindennel értek egyet.
Azonban eddig nem volt olyan vezető, aki igazán a problémák mélyére mert volna nyúlni. Lásd az elmúlt időszakot a politikai életben, ahol gyökeres változásokat akartak(akarnak), több-kevesebb sikerrel. Most itt nem akarok politizálni, mert egyrészt nem ez a szándékom, másrészt ezt (is) ki-ki a maga szemszögéből nézi. De azt egyik párt sem vitatja, hogy "ezek ott fönt" olyan dolgokhoz nyúltak hozzá, amihez a rendszerváltás óta senki sem mert. Lehet, hogy jól vagy rosszul csinálják, most itt nem ez a lényeg, hanem hogy belenyúltak a méhkasba. Erre lenne szükség a BKV-nál is. Ha jönne egy olyan vezető, akit nem érdekelnek az összefonódások, aki gondolkodás nélkül széttépne olyan szerződéseket, amik finoman szólva előnytelenek a BKV-nak, aki elsősorban az elvégzett munka érdekel.
A probléma gyökere természetesen itt is az, hogy "állami" cégről van szó, az érintett emberek nem a saját pénzükről döntenek. Ha ez nem állami, hanem maszek lenne, kétszer is meggondolnák, mire mennyit költenek. A maszek világban egy cégvezető azt nézi, hogy a problémáját vagy munkáját ki, mennyiért és milyen minőségben tudja megcsinálni. Hogy mikre gondolok? Egy átlagos utas annyit lát, hogy (ha nehezen is) megveszi a havi bérletet, reggel felkel, elmegy dolgozni vagy iskolába, délután meg haza. Esetenként "szülőzik", ha késik a busz, vagy koszosak a járatok. Látványintézkedéseket itt lehet hozni, mert az utasközösség ezt látja. Azonban azt, hogy a remizben vagy az íróasztal mellett mi történik, azt csak kevesen tudhatják. Bárki is lesz az új BKV vezér, addig nem lesz "rend", amíg olyanra és annyit költenek, ami megmagyarázhatatlan. Illetve megmagyarázható, nehezen bizonyítható. :( A két legpazarlóbb területen kellene tisztogatni. Az egyik a bérek, a másik az anyag- és szolgáltatás vásárlás.
A bérek esetén sokat lehetne spórolni. És itt nem a "melósok" fizetésére gondolok. Röhej, hogy miközben sztrájkolnak meg hisztiznek a kevés támogatás miatt (is), aközben a vezetők többszázezres fizetést visznek haza, amely a járulékokkal és egyéb juttatásokkal elég szép pénzt vesz ki a BKV zsebéből. És akkor még nem beszéltünk a különböző prémiumokról, ahol ugyebár az kapja a legkevesebbet, aki a legtöbbet tesz érte. A fentiek csak lefölözik a keretet. És persze nekik és a családtagoknak ingyenes éves bérlet is jár. Jah, és persze hogy ne legyen túl sok az irodista, sok vezető sofőrállományban van. Így könnyű mondani, hogy milyen jó a sofőrök átlagkeresete. Ha én kapok 150ezret, te 350-et, akkor tök jó, mert átlagban 250 a fizetésünk. :) Persze máshol is elég szépen elmegy a pénz. Elég csak az anyag, szerszám- és szolgáltatásvásárlásokra gondolni. Miért van az, hogy az első barkácsboltban 500 Ft-ért megvehető kalapácsot a cég 2000-2500-ért veszi? És ez csak egy kalapács.
Hová tűnnek a milliárdok?
Két kis ellenőrös történet
Kedves BKV figyelõ!
A történetem ma (05.01) esett meg velem Budapesten a Népstadion metrómegállóban. Miközben a barátomra vártam felfigyeltem egy vak férfira. A metrómegállóban ott álltak jól nekitámaszkodva a lyukasztónak a BKV-ellenõrõk de egyikőjük sem volt hajlandó segíteni. Inkább félrenéztek hogy nehogy segíteni kelljen neki. A vak férfi a fehér botjával a Déli felé szeretett volna közlekedni. Én miközben megdöbbenve vettem észre hgy ellenõréknek fontosabb a beszélgetés úgy hogy hárman voltak és legalább emberségből segíthetett volna bármelyikük a vak férfinak. De nem tették.
Én karon fogtam a férfit levezettem a metróhoz, az ellenõrõk lehajtott fejjel tűrték ezt:(
Megjegyezném, hogy hiába lett a Metró átépítve szomorú de nem gondoltak sok emberre, mikor az átépítés megtörtént a vakokra és a mozgássérültekre sem. De néha egy kismama is nehezen közlekedik lefelé.
Ennyit szerettem volna írni, remélem hogy kirakjátok és az ellenõr urak és a hölgy magára ismer. Én szégyelltem magam helyettük.
Üdvözlettel: Barna Szilvia
Szolgálati kocsival furikáznak
Kedves Szerkesztőség/BKV!
A következő észrevétellel; kérdéssel fordulok Önökhöz.
Az észrevételem az egész napos BKV sztrájk idejére datálható. Bár tudom ennek aktualitása lassan lejár, azonban azon a napon csináltam egy fotót amit tegnap töltöttem le a telefonomról, és ekkor határoztam el, hogy mégis megírom észrevételemet.
A sztrájk napján történt, hogy az irodánk előtt megállt egy BKV-s Forgalomi Zavarelhárítás-os Clio. Mivel aznap nem jártak a járatok, gondoltam megnézem milyen zavart kívánnak elhárítani ott, ahol amúgy nem jár egyetlen busz, vagy villamos. Mint kiderült a zavar oka a következő volt: az egyik dolgozónak (bocsánat, sztrájkolónak) elfogyhatott a pénze, ezért a kollegája elhozta őt egy pénzkiadó automatához. Mikor a várakozó kolléga észrevette, hogy fotózom, gyorsan odébb gurult az autóval.
Kérdésem: ha a cég amúgy is veszteséges, akkor nem lehetne azzal is költségeket lefaragni, hogy a szolgálati járművet, nem magáncélra használják, ráadásul munkaidőben?
Az feltűnt valakinek, hogy a sztrájk napján készült sajtófotókon a bezárt metró és hév állomások ki voltak világítva? Ennek a miértjére is szívesen várom a választ.
Üdvözlettel: Balázs
Elfogyott a gázolaj a BKV-nál
A négynapos hétvége végére kifogyott a gázolaj a kőbányai buszgarázsban, így 35 autóbusznak a dél-pesti garázsban kellett tankolnia. Az üzemanyagtartályt hétfőn feltöltötték.
Nyolcszázöt kilométer plusz rezsimenet, huszonhét túlóra. Ez volt az ára annak, hogy hétfő hajnalban valamennyi, a 7-es vonalcsoportba tartozó autóbusz elindulhasson. A probléma még vasárnap adódott a kőbányai Pongrácz úti troligarázsban, ahol a 7-es és 173-as gyorsjárati autóbuszok jelentős része éjszakázik.
Vasárnap kaptuk a hírt egy járművezetőtől, hogy kifogyott a gázolaj a kőbányai garázsban, emiatt a buszokat a 11,5 kilométerre lévő dél-pesti garázsba vitték tankolni. Értesülésünket a BKV sajtóirodája kedden megerősítette.
A négynapos ünnep végén, vasárnap fogyott el a konténerben tárolt üzemanyag, ezért 35 autóbusznak (ezek vasárnap forgalomban voltak, és hétfőn reggel is utasokat kellett szállítaniuk) vasárnapról hétfőre virradó éjszaka a dél-pesti buszgarázsba kellett mennie tankolni.
A „kitérő” buszonként 23 kilométer plusz rezsimenetet eredményezett, járművezetőnként körülbelül 45 perces túlórával. A gázolajhiány miatt buszmenet nem maradt ki, és az üzemanyagtartályt is feltöltötték hétfőn.
A BKV állítása szerint a lehető legkisebb költséggel oldották meg a kialakult helyzetet.
Index
Levél Regőczi Miklósnak
Tisztelt Regőczi Úr!
Azért kerestem meg önt, hogy elmondjam: A BKV utasoknak elfogyott a türelmük. Elfogyott! Ugyanis elegünk van abból, hogy semmibe veszik őket, fizető és bliccelő utasokat egyaránt. Elegünk van abból, hogy az Önökhöz beküldött panaszlevélre olyankor semmi reakció nem érkezik. Önök nem tesznek meg semmit azért, hogy az utasaiknak jobb legyen.
Számtalan cikk jelent már meg dulakodó biztonságiakról, és hány ilyen eset lehet még, amiről mi nem tudunk. Önök szerint ez normális? Maga szerint ez a XXI. század BKV-ja? Mert akkor Ön nagyon beteg ember lehet, már elnézést. Önök egy lépést nem tettek azért, hogy a helyzet változzon, sőt! A helyzet egyre rosszabb. A biztonságiak megjegyzést tesznek az utasokra, ruházatukra, kinézetükre egyaránt az éjszakai buszról szó szerint utasokat dobnak le, még akkor is, ha az utas a jegykezelő hibája miatt nem tudja érvényesíteni a jegyét. A metró területén lévő biztonságiak pedig szotyoláznak, beszélgetnek, egyáltalán nem a feladatukkal foglalkoznak. Önök elvárják, hogy az utasnak minden esetben legyen jegye, mi is elvárjuk, hogy az ellenőrök felszerelése a szabályzatnak megfelelő legyen, és kulturáltan viselkedjenek.
Tájékoztatom, hogy a mai naptól rejtett kamerával fogom megközelíteni a metróállomásokat, és a dolgozóik minden mozdulatát kamerára fogom venni. Amennyiben kihágásokat találok, a videóval együtt feljelentést fogok tenni, és a médiát is megkeresem.
Üdvözlettel: XY
Utolsó kommentek