A napokban megkezdi a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV Zrt. egy teljesen elektromos hajtású autóbusz többhetes magyarországi tesztelését. Az eBUS-12 egy kínai gyártó, a BYD terméke, a legkorszerűbb akkumulátoros hajtásnak köszönhetően egy feltöltéssel akár 250 kilométer megtételére is képes, a végsebessége pedig eléri az óránként 70 kilométert. A villamos hajtású jármű közlekedése során károsanyagot nem bocsát ki, emiatt a jövő városi buszközlekedésének ideális eszköze lehet. Újdonság, hogy az elektromos busz 12 méter hosszú, míg az eddigi, a piacon lévő akkumulátoros buszok zömében a kisebb méretű kategóriába tartoztak.
A BYD gyártmányú eBUS-12 busz a Törökbálinti Önkormányzat anyagi támogatásával érkezett Budapestre, a kínai Sencsen városában már 500 darab közlekedik belőle. Amellett, hogy rendkívül környezetkímélő, energiahatékonysága is kiváló: az áramot előállító erőművek veszteségét is figyelembe véve fele annyi energiát fogyaszt, mint egy hasonló méretű dízel busz, az akkumulátorok teljes feltöltéséhez pedig mindössze 4 órára van szükség, sőt hatékony energiafelhasználását áram-visszatápláló fékrendszere is segíti. A 12 méter hosszú járművön 25 ülő- és 55 állóhely található, tehát nagyjából ugyanannyi utast tud szállítani, mint a fővárosban most közlekedő szóló autóbuszok.
Július 11-étől, szerdától kezdődően a dél-budai térségben és a belvárosban, terveink szerint a 26-os, a 88-as, a 102-es, a 105-ös, a 112-es, a 172E, a 178-as és a 240E jelzésű autóbuszok vonalain teszteljük a járművet, és várhatóan július 28-áig szállít majd utasokat a fővárosban. A részletes menetrendet a teszt megkezdésekor honlapunkon tesszük közzé.
A járművel kapcsolatban szerzett tapasztalataikat meg is oszthatják velünk: ügyfélszolgálati munkatársaink várják hívásukat a 06-1-258-4636-os telefonszámon. Ha szívesebben írnának e-mailt, visszajelzésüket a bkk@bkk.hu e-mail címre küldhetik.
Kérjük, hogy véleményük kialakítása során figyeljék meg az utasülések számát, elhelyezkedését, az ülések közötti folyosó méretét, a kapaszkodók mennyiségét, a kapaszkodási lehetőségeket, de fontos szempont lehet az utazás során tapasztalt komfortérzet, az utastájékoztatás minősége, valamint a jármű megjelenése, esztétikuma is.
A tesztautóbusz menetrendje és részletesebb műszaki paraméterei, valamint a róla készült fotók hamarosan elérhetők lesznek a www.bkv.hu oldal BKV-zó menüpontja alatt a Járműtesztekre kattintva.
A BKK és a BKV számára is hasznos lehetőség, hogy egy olyan autóbuszról szerezhet közvetlen üzemeltetési tapasztalatokat, amely teljesen elektromos meghajtású. Az autóbuszon való utazás - mint minden autóbuszteszt ideje alatt - most is ingyenes, -írja közleményében a BKK.
Elektromos autóbuszt tesztel a BKK
Mindennaposak az ablaktörések
Bár a BKV szerint évente csak párszor törik ki a buszok ablaka vázszerkezeti hiba és hőtágulás miatt, az utóbbi napokban több ilyen jelenséget bemutató felvételt is kaptunk, és publikáltunk. Most a Kelenföldi pályaudvaron törött ki egy Ikarus 435-ös busz ajtajának az ablaka, valószínűleg a meleg miatt.
"Valószínűleg sokat vesztegelt a Kelenföldin a napon, és kitágult az ajtókeret. A bal ajtó a feszültségtől megadta magát, miközben csukni próbálta a sofőr. Az alsó felén látszik, hogy a cső eltört" -írja a Facebook falunkon Pásztor Tamás olvasónk.
A szétszóródó szilánkok bár okozhatnak sérüléseket, a jelenség veszélytelenebb, mint látszik. Az anyagi kár azonban nem elhanyagolható, ugyanis az ilyen "spontán" ablaktörések 50-80 ezer forintjába kerülnek a BKV-nak.
Összezavarja a 200E busz utasait a két Kőbánya-Kispesti megálló?
Pénteken egy olvasói levél kapcsán arról vitatkoztak az olvasók, hogy vannak-e felesleges megállói a 200E busznak. A kommentekből azt sikerült leszűrni, hogy a levél írójának véleményével nem sokan értettek egyet. Olvasónk, gio azonban mégis úgy gondolja, hogy van egy felesleges megállója ennek a járatnak, méghozzá Kőbánya-Kispesten. Részletek alább:
Sziasztok!
A következő kérdéssel fordulnék hozzátok: mégis mi értelme van annak, hogy a 200E jelzésű (reptérre közlekedő) autóbusznak kettő darab Kőbánya-Kispest megállója van Budapest felé haladva? Repülőtéri dolgozóként szinte minden nap közlekedek ezzel a járattal, és nap mint nap tapasztalom, hogy ez mennyire megzavarja a turistákat.
Az első Kőbánya-Kispest megálló a régi felüljárónál van, a P+R parkoló mellett, rögtön a gyorsforgalmiról való lehajtás után. Bár a hangosbemondó tájékoztatja az utasokat angolul is, hogy a 3-as metró eléréséhez maradjanak a fedélzeten, ám amint megáll a busz, hatalmas "Metró 3" táblák utalnak arra, hogy mégis itt kell leszállni a járműről. A turisták egy része leszáll, a maradék megzavarodik, majd néhányan követik a leszállókat, néhányan fent maradnak. Akik leszállnak, azok jegypénztárt sem találnak: emlékeim szerint régebben a Frear-nek volt itt jegyeladási bódéja, ők ugye már nincsenek, így a sor beáll az automatákhoz, illetve időnként az ellenőrök is árusítanak jegyeket.
Ezt a megállót vagy meg kellene szüntetni; vagy a "Metró 3" táblákat kellene lecserélni vagy áthúzni őket, hogy egyértelmű legyen; vagy pedig árusítani kellene a menetjegyeket, mert ez így nagyon ciki, és gyakorlatilag senki sem jár jól. Ha például bemennének a buszok a Kökire, a turisták akár az üzletekbe is betévednének, de az biztos, hogy kulturáltabb körülmények között tudnának átszállni a metróra.
Ha úgy érzed, vesd fel ezt a problémát a BKK-nak is, kíváncsi volnék a válaszukra, illetve, hogy történhet-e valami az ügyben!
Üdv, gio
Legalább a buszok ne legyenek komcsik
Eltüntetni a BKV lejáratott nevét, elsorvasztani a posztkommunista vállalatot, és megpróbálni újra hitelt szerezni a totálisan eladósodott tömegközlekedésnek - ez lenne a BKV megszüntetésének, illetve felosztásának célja és értelme a cég ügyeire rálátók szerint. Ha sikerül jó üzletet kötni, akkor olcsóbban megússzák a tömegközlekedés fenntartását, de lehet, hogy az utasoknak kell majd megfizetniük a spórolást.
"Az utasok ebből csak annyit fognak látni, hogy jajj, de szép új buszok járnak" - kommentálta a BKV átszervezéséről, illetve megszüntetéséről szóló híreket az [origo] kérdésére több, a BKV ügyeit jól ismerő forrás is. Az átszervezés még a terveket ellenzők szerint sem okoz majd a mindennapokban változást, legfeljebb, ha jól csinálják, sikerül majd új buszokat beszerezni, amire a BKV-nak jelenleg szinte semmi esélye sincs.
A Fővárosi Közgyűlés két hete fogadta el a György István és Bagdy Gábor főpolgármester-helyettesek által jegyzett koncepciót, amely a mai formájában megszüntetné a BKV-t. A tervezet két lehetőséget vetett fel az átalakításra: a buszágazat kiválását (ebben az esetben a kötöttpályás ágazatok üzemeltetésére a BKV cégjogi értelemben fennmaradna), vagy két új - egy buszos és egy kötöttpályás - közlekedési társaság létrehozását. A létrejövő vállalat vagy vállalatok pedig szintén fővárosi tulajdonban lennének, a vagyonkezelő a Budapesti Közlekedési Központ lenne.
Cégjogi, illetve technikai kérdésnek tartja a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója, hogy két új társaságra bomlik-e a BKV, vagy csak a buszágazat válik ki belőle. Vitézy Dávid az [origo]-nak azt mondta, főként a procedúra időigényétől és a finanszírozókkal való megállapodástól függ, hogy melyik megoldást választják végül, a cél azonban azonos: a fővárosi tömegközlekedés olcsóbb és hatékonyabb működtetése.
47 fokot mértek a Volvo busz utasterében
A fent látható képeket olvasónk, Molnár Péter osztotta meg a Facebook oldalunkon. Ahogy az a felvételen is látható, az FLR-717-es forgali rendszámú Volvo buszon a klímaberendezés nem üzemelt, emiatt a busz belső hőmérője szerint 47 fok volt az utastérben.
Mivel a BKV-figyelő szerkesztői egyre több Volvo buszon tapasztalnak hasonlót, az esettel kapcsolatban megkerestük a Budapesti Közlekedési Központot, tőlük későbbre várjuk a tájékoztatást. Addig is ha ti is tapasztaltok hasonlót, rendszámmal együtt írjátok meg nekünk a kommentek között, vagy e-mailben!
Utolsó kommentek