Budapest - Bratislava (Pozsony), 2010. január 14.
KÖZLEKEDÉSI DOLGOZÓK FIZETÉSEI
"Lejárt az előző kollektív szerződés, és nem sikerült megállapodni az újról" - röviden ez az előzménye a Budapesti Közlekedési Vállalatnál 2010. január 12-én kezdődött, többnapos sztrájknak. Márpedig a kollektív szerződés a munkavállalók egyik legkomolyabb érdekérvényesítő eszköze, a munkajogi előírásokon és a konkrét munkaszerződésen túlmenő jogokat is garantálhat a dolgozóknak. A végkielégítésről, a prémiumról, felmondási időről vagy a béren kívüli juttatásokról ebben lehet a törvénynél kedvezőbb feltételekkel megállapodni.
Egy olyan időszakban, amikor minden hazai hírösszeállításban első helyen a közlekedési helyzettel kapcsolatos információk szerepelnek, az emberek figyelme is erőteljesebben irányul a közlekedésben dolgozók fizetési viszonyaira és átlagjövedelmeire. Ezért is különösen érdekes a Workania állásportál által működtetett Merces fizetési felmérés kutatóinak a legutóbbi összehasonlító elemzése, melyben szakmák szerint, régiós bontásban és korcsoportok szerint is megvizsgálták a buszvezetők átlagfizetéseit, sőt összevetették a szlovákiai és cseh kollégáik bérszínvonalával is.
Autóbusz és mozdonyvezetők bérei, juttatásai
Így élik meg olvasóink a BKV-sztrájkot
Téged hogyan érint a sztrájk? Észrevételeiteket a bkvfigyelo@gmail.com címre várjuk!
23:12 Mit csinálnának a sztrájkot ellenzők, ha tőlük vennének el havi több ezer forintot? Csendben tűrnék? Erre kíváncsi Tamás, akit saját bevallása szerint nem érint a sztrájk:
Szia Misi!
Engem nem nagyon érint a sztrájk, de azért leírom a véleményemet.
A sztrájk idején sok helyen olvasom, hogy "minek sztrájkolnak", meg hogy "fölöslegesen sztrájkolnak", meg "miattuk nem tudok eljutni X helyre", nos azoknak üzenném, hogy ha nekik is elvennék a pénzüket és egyéb juttatásokat, akkor vajon ők mit csinálnának, ha nem tudnának megegyezni? Meg különben is, mi egy emberi faj vagyunk, és már sok mindent feltaláltunk. Tehát ha nincs BKV, akkor több lehetőség közül választhatunk. Az első lehetőség a kerékpár, amellyel gyorsan el tudunk jutni az A pontból a B pontba, és ráadásul még ingyenes is, azaz nem kell érte fizetni, csak egyszer, amikor megvesszük a biciklit (+ a karbantartási költség, amely kevesebbe kerül, mint a BKV bérlet). A második lehetőség a gyaloglás, amely tényleg ingyen van. Csak 2 szép lábra van szükségünk. A harmadik a roller, amelyet az egyik lábunkkal kell meglökni, és már száguldozhatunk is, és még össze is tudjuk hajtani, tehát kis helyen is elfér. A negyedik a robogó/motor, amely igaz üzemanyaggal működik, de nem sokat fogyaszt, és autók között is el lehet haladni. Az ötödik a gépjármű, amelyben sokan elférnek, így más utast is fel lehet venni (női utas esetén más is megtörténhet (nem a telefonlopásra gondolok)), és nem fogunk megfagyni. A hatodik az, ha mi szállunk be egy járműbe (pl. taxi). Tehát 6 féleképpen el tudunk jutni X helyre.
Aki a munkájából pénzt akar látni, de nem akarja használni a saját járművét, az húzza be fülét farkát, és maradjon csendbe! Meg különben is, sok számítás kimutatta, hogy az autóval való közlekedés olcsóbb, mint a BKV-val való közlekedés. Persze akik nagyon messze laknak a munkahelyüktől (Budapest peremváros, illetve környéki városokban), azoknak nem szól a fenti mondatom.
Sok sikert, és kitartást kívánok a BKV szakszervezeteknek.
Üdv: Tamás
23:02 Tomi az ELTE informatikus hallgatója. Neki szerencséje volt, tegnap beért a vizsgájára, mert a közelben, barátnőjénél aludt. Sokaknak nem volt szerencséjük:
Sziasztok!
Az ELTE-n vagyok informatikus hallgató, tegnap volt vizsgám, beértem, mivel a barátnőmnél aludtam. DE: van egy pár ember aki nem ért be. Mivel az egyetemet roppantul nem érdekli ki miért késik, vagy nem ér be egyáltalán, ezért gond nélkül előfordulhat hogy az illető egy fél évet csúszik. Ebben az esetben azonban félévvel később is áll munkába a tervezettnél, vagyis, egy viszonylag jó informatikusi havi fizetést kellene beszorozni hattal ahhoz hogy az illető jóváírást kérjen.
Tegyük fel nincs barátnőm. Szüleimtől már most kinn vagyok fél lábbal, aligha értik meg hogy a bkv miatt nem végeztem el egy tantárgyat. Magyarán ha egy félévvel tovább tart az egyetem hol lakom? Esetleg akkor egy lakhatási fizetést is hozzácsatolhatnának a kártérítésemhez a bkv-s illetékesek, fél évre szólóan.
Pestszentimre központjától lakom párszáz méterre, lényegében a világ vége: ha jár valami akkor az busz, esetleg vonat. A vonatot nem bíz az ember egy vizsgára mert a mávnál az élet legtermészetesebb velejárója bejelenteni a 20, 30, esetleg 40 perces késést, már ha vannak olyan kedvesek és tájékoztatnak erről. De szó nélkül ki is maradhat egy, bármikor. Buszok ugye nem járnak, a 990A buszra nem lehet felférni.
Ha felférek, márpedig tegnap visszafelé éppen felfértem akkor nem lehet leülni, márpedig a távolság majdnem egy óra, most másfél volt a kivételes helyzet miatt. Másfél órát én azonban nem állhatnék mivel gerincsérvem van, meg is fájdult mint az állat, ebből kivételesen nem lehet kimutatni anyagi kárt, hacsak nem fordul annyira súlyosra hogy orvoshoz forduljak.
Ezzel mindenesetre csak érzékeltetni szerettem volna hogy mennyire rossz helyzetbe tud kerülni egy magamfajta, ha nem sülnek el ennyire jól a "majdnemek" a történetben, hiszen én viszonylag rendesen megúsztam.
UI:Ami azonban ennél felháborítóbb az hogy az ellenőr az elméletileg azért van, hogy igazságosan mindenki kifizesse azt amit ki kell, és hogy legyen valami rend a járatokon. Ahol én lakom, az 54-es vonalán dél elmúltával szinte semmilyen rend nincsen a környék emberanyagának minőségét tekintetbe véve: roma származású kökemény (és ezt minden lehetséges módon az utasok tudtára adó) társaságok, illetve mattrészeg hontalan emberek ülnek mellém, akik világukat nem tudják, rám alszanak, és ki tudja mikor kapok el tőlük valami felfedezetlen harmadik világbéli betegséget. Na ez az a járat amire az ellenőr nem mer felszállni. Ha felszáll, ahhoz kell hogy legyen egy olyan alkalom mint például a szilveszter, amikor csak én vagyok a buszon. Egy hasonló alkalommal épp nem volt nálam az egyébként borzasztóan drága éves bérletem és meg is büntettek, mondanom sem kell nagyon igazságtalannak éreztem. Mivel személyi sem volt nálam, ezért azt mondta hogy jól gondoljam végig nálam van-e, mert ott a busz elején van egy erős bácsi. Nem hittem a fülemnek, ki akarja verni belőlem azt ami nincs nálam? Vagy ezzel egyszerűen arra akart meg kérni hogy szálljak le? A következőre úgyis visszaszállok mert másképpen nem tudok sehova se eljutni, nem hogy haza (jegyautomata természetesen sehol).A busz elejére néztem, egy idős bácsi aludt rá a kapaszkodóra, és egy fiatal lány ült a széken. Erősbácsi sehol. Kamu az egész. A kallert én előbb leszállítottam volna mint ő engem. Inkább bediktáltam egy kamu címet és eldobtam a csekket.
Az meg mellékes hogy ezek a járatok télen is ugyanúgy beáznak mint nyáron, ami csak azért kellemetlen mert ekkor a víz már hideg, esernyőt az ember a busz tömegében nem nyit, és amikor szétnéztem azt láttam hogy a busz bármely pontjára csepereg a víz, odébb se érdemes állni. Folyt a víz a leszállásjelző gomb mögül, a tetőről, a bezárt ablakok mellől, mindenhonnan. Nem hittem a szememnek. Szerencsére ez is csak kétszer fordult még elő velem.
Én is sztrájkolnék az egyetemen higgyétek el. Nekem is van feladatom bőven, énis kártyáznék helyette.
Üdv, Tomi
Az NKH jelentése a BKV buszok állapotáról
Demszky Gábor illegális vadsztrájknak nevezte a BKV buszgarázsaiban az elmúlt napokban történteket. Kocsis István, a BKV vezérigazgatója feljelentést tett rongálás és a közlekedés veszélyeztetése miatt, valamint kijelentette, hogy a BKV nem oázis. Mi pedig utánanéztünk valóban rossz-e a BKV buszok állapota.
"Micsoda kérdés? Persze, hogy az"- vághatja rá a kedves olvasó. Úgy tűnik ezt a tényt azonban néhányan hajlamosak nagyon figyelmen kívül hagyni. De mi történik valójában? A BKV és az érintett szakszervezetek nem tudtak megállapodni egy új kollekítv szerződésben, ami azt jelenti, hogy január első munkanapjain már a munka törvénykönyve szerint dolgoznak a BKV-sok. Ez viszont lényegébe szigorúbb, körültekintőbb eljárást követel meg a dolgozókól. A közlekedési vállalat vezetői azt szerették volna elérni, hogy csökkentsék a fizetés melletti juttatásokat, ezt azonban elfogadhatatlan a szakszervezetek számára, és már korábban jelezték, a kollektív szerződés hiányában borulhat a menetrend. Ez bekövetkezett, ám felmerül a kérdés, valóban ennyire lesújtó-e a buszok állapota, vagy csak szőrszálhasogatásról van szó.
BKV-figyelőn a lista: Erre van 20 perce a buszvezetőnek
Jármű átvételkor minden járművezetőnek meg kell győződni arról, hogy a busz amit átvesz, vezetni fog, az nem hibás, közlekedésre alkalmas. A buszokat egy lista alapján nézik végig. A buszvezetőnek 20 perce van a hibakeresésre, az alábbi lista szerint. Ha hibát talál (rossz a kijelző, rossz a világítás, stb.) a jelenlegi szerződés szerint nem állhatna forgalomba a járművel:
„Muszáj neked minden nap ezzel a busszal menni?” -Kérdezte a buszvezető
A buszos valószínűleg megunta, hogy a kerekesszékes utast minden reggel fel kell segítenie a buszra, ezért tette fel neki a címben lévő igen bunkó kérdést. Olvasónk nem unalmában utazgat reggelente, munkába megy, és csak ezzel a busszal éri el a másik alacsonypadlós buszt, amire Kőbányán átszáll. Ezt elmondta a buszvezetőnek is, aki csak mosolyogva annyit mondott "Ja, persze!".
Kedves BKV-figyelő!
Ma reggel (01.05.) történt velem a következő eset: Kerekesszékkel, mint minden reggel dolgozni indultam. Megérkezett a megállóba a 182-es alacsonypadlós busz, amivel éppen elérem a következő járatomat Kőbánya-Kispesten. Mindenképp fel kell rá szállnom sajnos, ha tömve van, ha nem. Nem válogathatok, hogy majd talán a következőre könnyebben felférek, mivel a következő az minimum fél óra. A vezető már tegnap is nagyon húzta a száját. Ma viszont már nem is hagyta szó nélkül a nem tetszését... Megkértem, hogy hajtsa le a középső ajtónál lévő rámpát, hogy felszállhassak a járműre. Erre a vezető morogva, megkérdezte tőlem, hogy fontos-e nekem minden nap, mindig ezzel és ilyenkor mennem?
Utolsó kommentek