Demszky Gábor illegális vadsztrájknak nevezte a BKV buszgarázsaiban az elmúlt napokban történteket. Kocsis István, a BKV vezérigazgatója feljelentést tett rongálás és a közlekedés veszélyeztetése miatt, valamint kijelentette, hogy a BKV nem oázis. Mi pedig utánanéztünk valóban rossz-e a BKV buszok állapota.
"Micsoda kérdés? Persze, hogy az"- vághatja rá a kedves olvasó. Úgy tűnik ezt a tényt azonban néhányan hajlamosak nagyon figyelmen kívül hagyni. De mi történik valójában? A BKV és az érintett szakszervezetek nem tudtak megállapodni egy új kollekítv szerződésben, ami azt jelenti, hogy január első munkanapjain már a munka törvénykönyve szerint dolgoznak a BKV-sok. Ez viszont lényegébe szigorúbb, körültekintőbb eljárást követel meg a dolgozókól. A közlekedési vállalat vezetői azt szerették volna elérni, hogy csökkentsék a fizetés melletti juttatásokat, ezt azonban elfogadhatatlan a szakszervezetek számára, és már korábban jelezték, a kollektív szerződés hiányában borulhat a menetrend. Ez bekövetkezett, ám felmerül a kérdés, valóban ennyire lesújtó-e a buszok állapota, vagy csak szőrszálhasogatásról van szó.
A BKV által felállított belső, "szuper kontrollcsoport" volt ezt hivatott ellenőrizni, azonban rengeteg esetben bebizonyosott, hogy rengeteg buszt nem lehetett az érvényben lévő szabályok szerint a garázsból kiengedni A BKV legfrissebb reakciója az volt, hogy utcára küldte a sofőröket, hogy a lehetséges fennakadásokról tájékoztassa az utasokat. Ez több, mint megalázó akkor, amikor gyakorlatilag nem kell az igazságot keresni ahhoz, hogy nyilvánvalóvá váljon :v alódi problémáról van szó. Nem kell ehhez semmi mást tenni, mint betekinteni a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) jelentésébe.
A vizsgálat és a konzekvenciák
A NKH 2009.október 24 és november 9. között országszerte vizsgált meg szúrópróba szerűen buszokat, melynek célja az általános állapotfelmérésen túl a téli időszakra való felkészültégi szint ellenőrzése is volt. Az vizsgálat lefolytatása utána kiadott jelentésben részletesen kitért a BKV buszainak állagára is, eszerint:Ellenőrzött BKV járművek száma összesen: 472 db ebből műszakilag kifogásolt járművek száma: 117 db (24,8 %) műszaki vizsgára berendelt járművek száma: 16 db ( 3,4 %)
Az NKH jelentése szerint a leggyakrabban tapasztalt hibák a következők voltak: világító - és jelzőberendezések hibája, szélvédő üveg sérülése, előretekintő tükör hiánya, féklevegő szivárgás, kopott gumiabroncs, futómű lógások, szakadt gumiharmonika, környezetvédelmi igazoló lap korlátozása a magas füstkibocsátás miatt, gázolajfolyás, kenőanyag szivárgás az erőátvitel berendezésein, hűtőfolyadék szivárgás, felszakadt utastér padlóborítás.
Enyhe, vagy velős kritika?
A közlekedési hatóság ellenőrei megjegyezték, hogy az óbudai buszgarázshoz tartozó BKV autóbuszok, melyek az ellenőrzés időpontjában a Hűvösvölgyi autóbusz állomáson tartózkodtak, jellemzően rosszabb műszaki állapotban voltak, és a gépkocsivezetők hozzáállása is kevésbé együttműködőnek bizonyult. Az ellenőrzött BKV járművek 3,4 %-át kellett műszaki vizsgálatra berendelni, szemben a többi társaság 0,9 %-ával. A jelentés külön kiemeli, hogy a téli átállásra való felkészültségben a BKV nem tett eleget a kötelezettségeinek!
A utas-kényelmi berendezések állapotát illetően szintén súlyos kritika érte a budapesti közlekedési vállalatot, az NKH szerint ugyanis a régi típusú Ikarus buszok elavultak, nem kellően karbantartottak, a belső esztétikai állapotra nem fordítanak elég figyelmet, a Volán társaságok járműparkja fiatalabb, ebből fakadóan az utas-kényelmi berendezések már elérik az elvárható minimális szintet. A nemzetközi utasforgalmat lebonyolító vállalkozások autóbuszainak állapota átlagon felülinek minősíthető.
A jelentés figyelembe vette az adott vállalat magatartását az ellenőrökkel szemben. A Volán társaságok és az alvállalkozók döntő hányada, az ellenőrzés során feltárt hiányosságokat nem vette zaklatásnak, pozitív hozzáállást tanúsítottak a hibák kijavítására, együttműködésük a hatósággal kimagaslóan jó volt. A BKV azonban közönnyel fogadta a hatósági ellenőrzést, ez a hozzáállás jellemző volt a hiányosságok ismertetése, és a szükséges javíttatások tényének közlése után is.
Ezek után mit mondhatnánk még? Csoda, hogy idáig bírták a buszok, vagy olyasvalamiről beszélünk amely a dolgozók, és az utasok számára nyilvánvaló. A probléma csak az, hogy az agyonstrapált járművek se egy új kollektív szerződéssel, se pedig azonnali elbocsájtásokkal az utcákról el nem tüntethetőek . Ezekkel a buszokkal a következő hónapokban is dolgozni kell valahogy, azonban a szétlopott budapesti vállalat továbbra is nagy nehézségeknek néz elébe, miközben a főpolgármester és a kormány az utasokkal akarja megfizetetteni a BKV-ból hiányzó, és a vállalatból eltűnő pénzeket. Ezt hívják ők "inflációval megegyező arányú jegyáremelésnek".
Forrás: Nemzeti Közlekedési Hatóság
Írta: Aranyi Péter
Utolsó kommentek