Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Ismét a jogszerűségről, figyelmetlenségről, méltányosságról

Jogszerűség vagy méltányosság? - erre a kérdésre kerestük a választ múlt héten, amikor az ellenőrök pótdíjaztak egy bérlettel, diákigazolvánnyal rendelkező utast, aki elmulasztotta ráírni a szelvényre az igazolványszámot. Mai történetünk is hasonló.

Olvasónk - állítása szerint - véletlenül kétszer érvényesítette ugyanazt a jegyet, hibáját elismerte. Mint írja, nem vette észre, hogy gyűjtőjegye egyik darabját már kezelte. (Ilyen előfordul, van, hogy a gép halványan nyomtatja rá a számot.)

Történetünk névtelenséget kérő szereplője felajánlotta, hogy újat lyukaszt, illetve egy kezeletlen jegy kitépését a tömbből. Ezt az ellenőrök - egyébként a szabályzatot betartva - nem fogadták el.

A kérdés most is ugyanaz: gyakoroljon-e a BKK valamilyen módon méltányosságot azokkal az utasokkal szemben, akik nem akarnak bliccelni, csak figyelmetlenek. A bizonyítás kétségkívül nehéz...

Friss nyugdíjas vagyok, 2012 december 21-én megszűnt a munkaviszonyom és kértem nyugdíjazásomat. 40 évet becsületesen ledolgoztam. A Nyugdíjbiztosító megküldte a határozatot, a Nyugdíjfolyósítótól még várom a nyugdíjas igazolványt. Nyugdíjas bérletszelvényt addig nem vettem, míg nem tudom igazolni. Mindezt azért írtam le, hogy értse a problémámat.

Decemberre vettem bérletet, gondoltam a januárt átvészelem tömbjeggyel, míg az igazolványom megérkezik. Közelebbi helyekre meg gyalog járok. Történetem a következő.

2013. január 21-én reggel 8 órakor férjemmel szemvizsgálatra mentünk. Az Arany János utcai megállóban szálltunk fel a metróra. Kezeltem a tömbjegyből a következőt, amit felszálláskor egy köszönömmel nyugtáztak.

Leszálláskor a Corvin-negyednél ellenőrök vártak. Gyanútlanul mutatom a jegyet. Itt kiderült, hogy az előzőleg egy trolin kezelt jegyet kezeltem újra. Az ellenőrnő látta a jegyen, hogy az Arany János utcánál szálltam fel. Szándékom, hogy kezelek jegyet, ott volt. (A BKK automatái hol bélyegeznek, hol lyukasztanak, hol pedig bélyegeznek és kiharapnak a jegyből. A trolin a gép csak bélyegez.)

Figyelmetlen voltam, az előttünk álló vizsgálat miatt talán feszültebb is. Elismertem a hibámat, kértem hadd lyukasszak ott egy jegyet vagy tépjen ki egy kezeletlent. "Nem fogadhatom el" - volt a válasz. Akkor fizessek. Mondtam neki, nincs nyolc ezer forintom. (Nem volt sem a pénztárcámban, sem a zsebemben, sem a táskámban. Nem hordok magamnál készpénzt, csak bankkártyát.)

Máris odaintette a sárga mellényeseket, a biztonság kedvéért kettőt! Ekkor - a mellényesek szerint - már háromszor kezelt jegyem volt, bár nekik nem az a feladatuk, hogy az utast, engem szapuljanak. Nekik is említettem nincs nyolc ezer forintom. Ekkor a nő már rendőrrel fenyegetett. Mutassam az igazolványomat, vagy hívja őket is!

Nem tudom mi ilyenkor a teendő! Nyilván a nőnél nem tudok kártyával fizetni és nincs minden állomáson bankautomata! Nem kaptam felvilágosítást! Csak megvetést és fenyegetést. Fizettem volna, de nem volt nálam készpénz. A megoldás: kiállított egy csekket 16 ezer forintról!!!

Mélységesen felháborít az, ahogy bánt/bántak velem. Az első pillanattól ellenségesen viselkedett az ellenőr. Ezek szerint én egy gonosz, szándékomat előre kitervelő, galád ember vagyok...

23 Tovább

Mi kell tenni, ha álellenőrrel találkozunk?

Egy olvasónk a közelmúltban levélben kért tájékoztatást arról, miként lehet kiszűrni az álellenőröket az igaziak közül. Kérdésére a BKK-tól kapott választ, s mivel az elmúlt hetekben többen kérdezték, mi ilyen esetben a teendő, úgy gondolom, hasznos megosztani a blog olvasóival az alábbiakat. Előbb tehát a kérdés...

Tisztelt BKK!

Érdeklődnék, hogy amennyiben felmerül az utasban a gyanú, hogy a jegyek, bérletek érvényességét ellenőrző személy nem ellenőr, milyen fényképes igazolvány felmutatására kötelezheti az utas az ellenőrzést végző személyt. Teljesen egyértelmű számomra, hogy valamilyen fényképes igazolványnak kell lennie, amelyekkel igazolhatják munkatársaik, hogy ők valóban a BKK vagy a BKV munkatársai.

Továbbá az is kérdés számomra, hogy ezt az igazolványt a BKV vagy a BKK bocsátja ki. Illetve, ha ezt nem akarja felmutatni, mi a teendő? Bejelenthető a rendőrségen, vagy a BKK egy ingyenesen hívható telefonszámán, hogy felmerült a gyanú, miszerint egy civil személy ellenőrnek adja ki magát? Fénykepezhető-e az a személy, aki nem hajlandó igazolni az utasnak, hogy BKK munkatárs?

...aztán a válasz:

Tisztelt *** Úr!

Hivatkozva a Társaságunkhoz 2013. január 19-én érkezett levelére tájékoztatjuk, hogy Üzletszabályzatunk értelmében a jegyellenőröket az arcképes, sorszámozott szolgálati kitűzőjük azonosítja, amelyet (bal oldalon, mell magasságban) jól látható módon, a felsőruházaton kell viselniük, valamint karszalagjuk, amelyet az ellenőrzés megkezdése előtt bal felső karra helyezve kell hordaniuk.

A jegyellenőrök mind egyenruhában, mind polgári ruhában végezhetnek jegyellenőrzést. A HÉV-en szolgálatot teljesítő jegyellenőrök egyenruhában és kitűzőt viselve jegyvizsgálói táskával felszerelve végzik a jegyértékesítést és ellenőrzést.

Munkavállalóink kitűzőjét a BKK Zrt. bocsátja ki. A lila-fehér színű arcképes kitűző tartalmazza Társaságunk logóját, munkavállalónk 4 jegyű azonosítószámát, valamint az alábbi szöveget magyar és angol nyelven: "a kártya tulajdonosa jogosult jegy- és bérletellenőrzésre". Segédjegyellenőreink azonban még a BKV-s kék színű kitűzőt viselik. Dolgozóinknak minden esetben igazolniuk kell magukat a fenti kitűzők felmutatásával.

Mivel az alapvető személyiségi jogok mindenkit megilletnek, ezért nem javasoljuk, hogy fényképet készítsen bárkiről is. Karszalagszám hiányában azonban valóban nehezebben azonosítható be a munkavállaló, de részletes személyleírás, járat és viszonylatszám megadásával lehetőségünk van rá.

Amennyiben Ön álellenőrrel találkozik, kérjük jelezze a járművezetőnek a problémát, vagy hívjon rendőri segítséget.

Tájékoztatjuk, hogy a tömegközlekedéssel kapcsolatos észrevételeit megteheti telefonon is az éjjel-nappal működő (06-1) 258-4636-os (BKV-INFO) (nem díjmentesen hívható) telefonszámon.

23 Tovább

Egy kalap alá kell-e venni a bliccelőt a figyelmetlen utassal?

A szituáció a következő: olvasónknak volt érvényes diákbérlete, illetve az ennek használatához szükséges diákigazolványa, de nem írta rá a szelvényre a diákigazolvány számát. A nála lévő korábbi bérletekkel azt is tudta bizonyítani, hogy nem bliccelő, mindig volt érvényes bérlete. Katát ennek ellenére pótdíjazták.

Elöljáróban jegyezzük meg: az ellenőr eljárása jogos volt. A BKV honlapján olvasható utazási feltételek szerint "ha a bérletszelvényen nincs feltüntetve a megfelelő igazolvány sorszáma, vagy a feltüntetett sorszámú igazolványt az utas ellenőrzéskor nem tudja felmutatni, az érvényes jegy vagy bérlet nélküli utazásnak minősül és pótdíjazást von maga után. (...) A bérletszelvényre az első utazás megkezdése előtt a tulajdonosnak tintával, olvashatóan rá kell írnia a bérletigazolvány, teljes árú bérletek esetében a bérletigazolvány, személyi igazolvány és kártya formátumú vezetői engedély közül választott igazolvány, tanulók esetében a diákigazolvány számát."

Ugyanakkor olvasónk felvetésén is érdemes gondolkodni. Őt az zavarja, hogy a hiányzó igazolványszám miatt egy kalap alá vették azokkal, akik jegy vagy bérlet nélkül, illetve érvénytelen igazolvánnyal utaznak, noha ő kifizette a bérletet, diákigazolványa érvényes volt. A kérdés az, nem gyakorolhat-e méltányosságot a BKK például azzal, hogy az ellenőrök hagyják ráírni a helyszínen az igazolvány számát. Esetleg nem szabható-e ki alacsonyabb összegű bírság ilyen esetben.

Íme, Kata levele, aztán természetesen várom a véleményeket.

Nem tudom, az én esetem mennyire szokványos, de gondoltam leírom, legalább valahol hangot adhatok a véleményemnek. Ma reggel (2013. január 24. - a szerk.) a 138-as buszon, amikor diákként éppen diákmunkába mentem (egyetemista vagyok, vége a vizsgaidőszaknak, pihenés helyett munka), egy ellenőr odajött hozzám a buszon. Magabiztosan előszedtem a bérletem és a diákigazolványom rajta az összes matricával.

Az ellenőr elkérte mindkettőt, majd amikor a kezében volt közölte, hogy nincs a bérleten a diákigazolványom száma. Mondtam neki, hogy ráírom, közben pedig megmutattam a nálam lévő 50 bérletet, hogy mindig becsületesen megveszem, nem bliccelek, hadd írjam rá. A válasz: már késő. Kezdte is írni a büntetést, majd egy 16 000 forintos (ez diákmunkásként 4 napi fizetésem) csekket a kezembe nyomott, holott volt bérletem és érvényes diákigazolványom is.

A büntetés írása közben még dicsekedett is vele, hogy ma már mennyi diákot megbüntetett és közben egy köteg büntetést lobogtatott.

Kicsit felháborítónak tartom, hogy miért a diákokra szakosodnak az ellenőrök és a becsületes embereket miért büntetik meg? Holott van egy csomó ember, aki potyára utazik. Én veszek bérletet és még fizethetem a büntetést is. Aki becsületes, arról lassan az utolsó bőrt is lehúzzák, aki pedig nem dolgozik, nem vesz bérletet, potyára utazik, attól meg kb. elnézést kérnek, hogy egyáltalán számon merték kérni, hogy van-e bérlete és SOHA nem büntetik meg.

Szomorú...Nagyon szomorú. Tanultam a leckéből, de ezek után bármelyik bérletellenőrzéskor félni fogok, hogy megint milyen ürüggyel szednek ki újabb pénzeket belőlem.

Kérdem én: megéri egyáltalán bérletet venni, ha úgy is ugyanannyi büntetést fizetek, mint aki nem vesz? 5 hónap alatt (hetente kétszer járok arra, körülbelül 20 000 forintot fizettem bérletre) és egyszer sem volt ellenőrzés. Most először volt és ugyanannyit fizetek, mint aki nem vett, sem az 5 hónap alatt, sem most bérletet. Ez csak szerintem felháborító?

35 Tovább

Az ellenőr segített az elkeseredett diáklánynak

Sokaknak okozott bosszúságot a múlt hétfői havazás; ki a munkahelyéről, ki iskolából késett el, vagy épp el sem jutott odáig. Kinga a vizsgájáról csúszott le, és tartott tőle, hogy megbukott. Elkeseredett olvasónknak végül a BKK egy ellenőre nyújtott segítséget.

Az elmúlt hetekben rengeteg panasz érkezett az ellenőrökre és a biztonsági őrökre, ugyanakkor fontos, hogy bemutassuk a másik oldalt is, hiszen egy az alábbihoz hasonló apró segítség is sokat számít valakinek.

Reggel (2013. január 14. - a szerk.) a havazás miatt kimaradtak/késtek a buszok (84E, 94E), ezért a 8:00-kor kezdődő vizsgámra nem tudtam beérni (mellesleg elindultam 6 órakor).

Amikor Határ útra beértem, szerettem volna kérni egy igazolást, hogy a vizsgáztató tanárom is lássa, hogy nem otthon aludtam, ezért felkerestem a forgalomirányítót, aki elég bunkó módon válaszolva elküldött az Akácfa utcába, hogy ott intézik ezeket.

El is mentem, de ott közölték velem, hogy már október óta az ügyfélszolgálat a Deákon van... Na, itt már kezdtem kicsit ideges lenni, hogy mégis kit néznek hülyének, főleg a Határ úti forgalomirányítón vagyok kiakadva.

Odaértem a Deákra, ahol a nagyon kedves és segítőkész ellenőrök (komolyan! én is meglepődtem) mondták, hogy menjek a forgalomirányítóhoz. Bementem, de a nő itt is flegma és bunkó volt. Miután kijöttem, nagyon el voltam keseredve, hogy nincs igazolásom, megbuktam a vizsgán stb.

Eközben egy nagyon kedves ellenőr odajött hozzám, mert látta, hogy sírok. Megkérdezte, mi a problémám, és végre ezen a napon először valaki emberséges volt velem és segített, hogy hová menjek. Végül a BKK központi ügyfélszolgálatán jegyzőkönyveztük a késést, így én is tudtam igazolni a hiányzásomat.

Ezúton is szeretném megköszönni annak az ellenőrnek, aki odajött hozzám és megvígasztalt, remélem, eljut hozzá!!! Gondoltam, megírom ezt is, legyen egy kis pozitív vélemény az ellenőrökről.

Megjegyzés: még aznap kiderült, hogy senkinek nem volt szüksége külön igazolásra, az oktatási intézmények a körülmények miatt igazoltnak tekintették a késéseket, hiányzásokat. Olvasónk ezt akkor még nem tudhatta. 

13 Tovább

Nem tudott lyukasztani, megbüntették a héven

Biztos sokan jártatok már úgy, mint Szabina, akinek volt jegye, de nem tudta érvényesíteni, mert nem voltak lyukasztók vagy épp nem működtek. Az a tapasztalatom, majdnem mindegy, hogy az "új", elektronikus berendezésről vagy a régi, manuális lyukasztóról van szó, mindkettő elég sűrűn tönkremegy. Ha van egyáltalán. Ha az utasnak szerencséje van, nem jön ellenőr vagy ha mégis, méltányolja a helyzetet, elfogadja az ép jegyet és legfeljebb eltépi. Szabinának nem volt szerencséje, megbüntették.

Szeretném történetemet az Önök oldalán megosztani. Január 10-én történt meg velem az alábbi eset az 8-as hév vonalán, 10 óra magasságában. Nem rendelkezem bérlettel, mivel nem használom napi szinten a tömegközlekedést, de mindig érvényes jeggyel utazom, ha rákényszerülök. Aznap se volt ez másképp!

Két gyerekkel, egy ismerősöm kíséretében szálltam fel Cinkotánál a hévre. Lányom babakocsiban, fiam - aki már 2 éves - az karomon volt. Direkt ahhoz az ajtóhoz mentünk ahol a kerékpárosoknak van fenntartva hely! Mikor felszálltunk a két gyerekkel a hévre, azonnal szerettem volna a menetjegyet kezelni, de az ajtó környékén sehol sem volt jegykezelő.

A héven nagy volt a tömeg, de úgy gondoltam, hogy a középső ajtónál biztos, hogy van egy jegykezelő, ezért megkértem ismerősömet, hogy vigyázzon a két gyerekre, amíg átverekszem magam a tömegen és érvényesítem a jegyet. Mivel ismerősöm csak Mátyásföld alsóig utazott, sietnem kellett, a két gyereket mégse hagyhattam egyedül.

Nagy nehezen eljutottam a középső ajtóhoz, de sajnos ott sem volt jegykezelő, és mivel közeledett a következő megálló, vissza kellett mennem, így gyakorlatilag hiába volt jegyem, nem tudtam érvényesíteni!

Mátyásföld repülőtérnél jegyellenőrök szálltak fel, minden ajtónál egy-egy. Több utas is panaszkodott, hogy nem volt lehetőségük a jegyüket érvényesíteni, mivel nincs jegykezelő. Udvariasan közölték, hogy a kocsi másik végében illetve a többi kocsin van, és illett volna ott is körülnézni. Nem volt mese, bírságoltak, és velem se kivételeztek.

Hiába magyaráztam, hogy két gyerekkel utazom egyedül és fizikai képtelenség egy babakocsival és két gyerekkel a tömegen átverekedni magam, a másik kocsiba való átszállásról nem is beszélve, nem érdekelte. Csak annyit kérdezett, hogy minek indulok el egyedül két gyerekkel, miért nem bíztam rá valamelyik utasra a két gyereket amíg érvényesítem a másik kocsiban a jegyet.

Az azonosítóját persze nem volt hajlandó megmutatni! Mellettem utazott egy kerékpáros, aki hasonlóan járt. Elmesélte, hogy ő egyszer már járt úgy, hogy a kerékpáros helyen nem volt jegyérvényesítő, sőt az egész kocsiban nem volt, ezért hátra hagyta a kerékpárt, és átszállt a másik kocsiba, hogy kezeltesse a jegyét. Mire visszajött, a kerékpárnak hűlt helye volt. Ugyanakkor kerékpárral és babakocsival nem lehet akárhová felszállni a héven.

Mi a teendő ebben az esetben? Nekem kellene tudnom, hogy hol található a jegykezelő?(Régebben gyakrabban utaztam a héven és minden ajtónál volt legalább egy jegykezelő!) Van jogom egy vadidegen utast megkérni, hogy vigyázzon gyerekeimre, amíg megkeresem a lyukasztót és érvényesítem a jegyemet?

Kötelessége egy utasnak egy vadidegen ember gyerekeire vigyázni, amíg az elszalad jegykezelőt keresni a szerelvényen? Van jogom átgázolni a tömegen, esetleg menet közben kifeszíteni a hév ajtaját és átmászni egy másik kocsiba, csak hogy véletlenül se utazzak egy másodpercig se kezeletlen jeggyel? Esetleg jobb híján a fogaimmal kellett volna érvényesítenem a menetjegyet? Remélem, hogy kérdéseimre választ kapok.

A kép illusztráció, olvasónk, Esti Kornél készítette

34 Tovább

BKV-figyelő

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek