Gyakorlatilag zöld utat adott a főváros városüzemeltetési bizottsága a BKV jövő évre tervezett, drasztikus járatritkításának, jóllehet a részleteket márciusig kell csak kidolgozni, akkor döntenek ugyanis a 2008-as paraméterkönyvről (összmenetrendről).
Jóllehet a főváros vezetése (többek között Demszky Gábor és Hagyó Miklós) nem győzték hangsúlyozni, hogy a teljesítményváltozásról szóló döntést társadalmi egyeztetés előzi meg, vitára nem adott módot a kormánypárti többség: Mitus Zsuzsanna MSZP-s képviselő a vita lezárását kérte, amit a bizottság meg is szavazott, így a jelen lévő civil szervezetek nem rúghattak labdába.
(A bizottság múlt heti ülésén négy órát vitatkozott egymással a BKV, a politikusok és a civilek, ám annak határozatképtelenség miatt nem lett eredménye, a BKV anyagát nem fogadta el a bizottság.)
A 48 oldalas dokumentum ha sok konkrétumot nem is, annál több - bármikor elsüthető lózungot - tartalmazott. Mint például: "a magas színvonalú szolgáltatás fenntarthatóságának biztosítása", "folyamatos fejlesztések: kötöttpálya, utastájékoztatás", "környezetbarát közlekedés", "járatok kihasználtságának optimalizálása" stb.
Tartalmazza ugyanakkor azt is, hogy a 2008-ra becsült 8,154 milliárdos veszteség "a paraméterkönyv módosításával csökkenthető". Arról, hogy pontosan hogyan képzeli el ezt a BKV, nem derül ki az anyagból.
A jövő évi paraméterkönyv kapcsán nagy általánosságban a BKV a következőket árulja el:"az átszállások számának optimalizálása", "gazdaságosan üzemeltethető közlekedési rendszer", "egyszerűbb menetrendek", "a belvárosba jutás könnyítése" stb.
Vitának helye nem volt
A fideszes Wintermantel Zsolt az anyaggal kapcsolatban az ülésen megjegyezte, "ez alapján bármit meg lehet csinálni, ezek gumielvek, néhány konkrét számmal". Ezután az SZDSZ-es Lakos Imre kijelentette, két felszólalót engedélyez még, utána szavazásra bocsátja az előterjesztést. Így rövid időn belül a politikusok vitájának is vége szakadt.
Wintermantel utólag az Indexnek elmondta, szerinte a bizottság megállíthatta volna a "politikai nyomásra ámokfutásba kezdett BKV-t, és végre szakmai mederbe terelhette volna a vitát, de ezt elmulasztotta megtenni".
A fideszes képviselő szerint ezek után egyértelmű, hogy járatritkítások lesznek, hiszen miközben a BKV naponta tesz bejelentéseket egyes járatok (pl. kisföldalatti) ritkításáról, holott erre felhatalmazást még nem kapott, a paraméterkönyvön való 8 milliárd forintos spórolásról már döntött a főváros.
A BKV jövő évi tarifaemelésének mértékéről december 20-án dönt a közgyűlés.
Forrás: index
2007. december 14. 12:05
Fővárosi igen a járatritkításokra
2007. december 05. 19:42
Tizenhárom százalékkal emelné tarifáit a BKV
Három jegyáremelési koncepciót tartalmaz a BKV új tarifa javaslata. Az InfoRádió értesülése szerint vagy 10, vagy 13, legrosszabb esetben pedig 17 százalékkal tornászná feljebb a jegyárakat a közlekedési vállalat. Az adó úgy tudja, hogy a BKV a 13 százalékos, középutas megoldást favorizálja, így ha a fővárosi közgyűlés december 20.-án áldását adja a tervezetre, akkor egy szimpla jegy 270 forintot, a havi bérlet pedig 8250 forintot kóstál majd.
Forrás: index
Forrás: index
2007. december 05. 09:54
Miskolcon nem jött be a járatritkítás
Borsod fővárosában már 2007-ben meglépték azt, amire most Budapest készül: a tömegközlekedési hálózat megkurtításával csökkenteni a cég veszteségét. Az eredmény: kevesebb utas, kevesebb bevétel, több autós és - ami nem volt jellemző korábban Miskolcra - forgalmi dugók. Hogy pontosan mennyit nyert ezzel a helyi tömegközlekedési cég (MVK), még a képviselők előtt is titok.
Megéri-e hosszútávon egy városnak, ha gazdasági szükségszerűségből, a veszteségek visszaszorításáért a közösségi közlekedési teljesítményét csökkenti? Ha csökken a járművek száma, a tömegközlekedés komfortja, és emiatt csökken az utasok és a jegybevétel száma, hosszú távon fenntartható marad-e a szolgáltatás?
A kérdés a budapesti járatritkítási elképzelések miatt vált ismét aktuálissá, a BKV ugyanis radikális teljesítménycsökkentésre - más szóhasználat szerint racionalizálásra - készül, hogy 6 milliárdot takarítson meg a működési költségeken.
Miskolc városa tavaly hozott hasonló döntést, amikor a közlekedési cég, az MVK Zrt. 15,8%-os teljesítménycsökkentést (férőhely-kilométer) hajtott végre, magyarul kevesebb járművet mozgatott meg, miközben 40%-os jegyáremelést hajtott végre. Vagyis a gyakorlatban a miskolciak egy általánosságban rosszabb szolgáltatást (több átszállás, ritkább járatok) kaptak meg drágábban.
Az ok természetesen a tömegközlekedési cégnek nyújtott állami támogatás visszafogása (megszorítása) volt. Míg Miskolc éves szinten 820 millió forinttal járult hozzá az MVK költségvetéséhez, az állam ugyanennyit tett hozzá. Aztán 2006-ban 240 millió forint állami támogatással kevesebbet kapott a város. (Egyesek szerint a lobbitevékenység volt erőtlen: Budapest a közlekedési támogatás 90%-át elviszi, a vidéki városok osztoznak a maradék 10%-on!)
2007-ben tehát két ütemben átszabták a menetrendeket, megszüntettek, összevontak, szétszedtek járatokat (Bővebben [1] a szakértő szemével a hálózat-átalakításról). Eltelt 8 hónap és az MVK Zrt. összesítette az átalakítás eredményeit. A racionalizálásról szóló beszámolót [2] a múlt héten fogadta el a miskolci közgyűlés.
Kevesebb busz, kevesebb utas
2007. november 16. 21:03
BKV 2008
BKV 2008: Több átszállás, kevesebb járat
Megszűnhet jövőre a 9-es, a 38A és a 130-as busz, megfeleznék a 86-os és a 14-es busz vonalát, eltűnhet a 12-es villamos, derül ki egy, az Index birtokába jutott BKV-s munkaanyagból. Kényelmetlenebb lesz a tömegközlekedés, de állítólag kevesebbe fog kerülni. Mi jöhet még, ha a busz nem?
Fontos, kihasznált járatok megszüntetését tartalmazza az a munkaanyag, amely a BKV 2008-ra tervezett járatritkításait tartalmazza, és amelynek egy része az Index birtokába jutott.
A járatritkításról, átszervezésről és a tarifaemelésről a döntést a főpolgármesteri kabinet hozza meg, a közgyűlés december 20-án dönthet.
Mint arról már beszámoltunk, a BKV a racionalizálás és a megszorítások jegyében 2008-ra összteljesítményének 10 százalékos csökkentését tervezi, amely sajtóértesülések szerint a menetrendi változások mellett 40 járat megszüntetését jelenti.
Az Index birtokában lévő anyag szerint a párhuzamosságok (mármint a BKV szerinti párhuzamosságok) megszüntetése jegyében összesen 32 busz- és villamosjárat szűnhet, rövidülhet meg. A BKV olyan útvonalakon tervez módosításokat, ahol az adott vonal mellett párhuzamosan más tömegközlekedési eszköz is kiszolgálhatja az utasokat.
Így pl. előfordulhat, hogy aki eddig Óbudán BKV-busszal közlekedett, kénytelen lesz Volán-buszt használni, de Rákoskeresztúron a vonat miatt ritkítanának buszjáratot, másutt a villamos miatt szűnnek meg vonalak. Vannak arra utaló jelek is (lásd a keretest), hogy ez csak a tervezett harmada.
A közlekedési cég járatritkítási terveit a gazdaságosabb működés vezérli: éves szinten több milliárd forintot kell megspórolnia ugyanis a cégnek.
A terveket látva azonban felmerül a kérdés, a vonalanként, éves szinten jelentkező néhány tízmillió forintos megtakarításért cserébe érdemes-e fizető utasokat elveszteni (vagyis autóba ültetni), illetve a budapesti tömegközlekedést még kényelmetlenebbé tenni: az úgynevezett párhuzamosságok erőltetett megszüntetése ugyanis a legtöbb esetben plusz egy átszállással hosszabbítja meg a menetidőt.
2007. november 15. 18:54
Sztrájk lesz kedden a BKV-nál
Jövő kedden üzemkezdettől kétórás figyelmeztető sztrájkot tart két BKV-szakszervezet. Az érdekképviseletek a tervezett járatritkítások, a létszámleépítések és munkakörülmények romlása miatt tiltakoznak. A meghirdetett sztrájkról szóló tájékoztatást elküldték a cég vezetésének. A két, összesen 2500 dolgozót tömörítő szakszervezet szerint a cég átszervezése és a létszámleépítések miatt veszélybe kerül a szolgáltatások színvonala és a tömegközlekedés biztonsága. A figyelmeztető sztrájkról a tájékoztatást elküldték a cég vezetésének, és szeretnék elkezdeni a tárgyalásokat egyrészt követeléseikről, másrészt a munkabeszüntetés alatti elégséges szolgáltatásokról. (Független Hírügynökség)
Forrás: index
Utolsó kommentek