Információink szerint egyelőre még a BKV-nál is bizonytalanok abban, hogy sül el a pénteken bejelentett metrókocsikivonás. Csúcsforgalmi időszakban (reggel) 10-15 másodperccel hosszabbodik a menetidő követési idő, ami szakértők szerint nem vészes. Ám, ha egy szerelvénynek ki kell állnia hiba miatt - ez mostanában elég gyakori -, akkor jön a tumultuózus szcenárió, -olvasható az Indexen.

Mint arról a hírportál és a BKV-figyelő is beszámolt, Tarlós István főpolgármester pénteken bejelentette, hogy a metrótüzek után konzultáltak az orosz gyártóval, és kivonják a forgalomból a 40 évesnél öregebb metrókocsikat. Ez a 2-es és a 3-as vonalon összesen 43 kocsit jelent, ami az összes kocsi több mint tíz százaléka.

A városháza számításai szerint ez azt jelenti, hogy a 2-es metróvonalon 2 perc 20 másodperc helyett 2 perc 30 másodpercenként jár majd a metró, a 3-as vonalon pedig 2 perc 30 másodperc helyett 2 perc 45 másodpercenként.

Gulyás Attila, a metrósok szakszervezetének (VTDSZSZ) elnöke az Indexnek elmondta, hogy a 43 kocsi kivonása becslése szerint egy-egy szerelvény kiesését jelenthet mindkét vonalon. A két vonalnak összesen 369 kocsija van, ebből 304-nek kell állandóan rendelkezésre állni a folyamatos üzemhez.

Véleménye szerint az üzem így is feszített lesz. Ha a szokásos napi meghibásodások folytatódnak, akkor egy-egy elromlott kocsi kiesését sokkal jobban megérzi a vonal, mint eddig. Lehetnek állomások, ahol utasok ilyen esetben nem férnek fel a metróra, tumultuózus jelenetek alakulhatnak ki.

Tarlós: kevesebb kocsi, nagyobb tömeg

Tarlós István az MTI-nek azt nyilatkozta, hogy a kocsik kivonásából a budapestiek talán még keveset fognak észlelni, de ha ennél jelentősebben ritkulna a járatok száma, az már nagyon komoly problémát jelentene. Hangsúlyozta: akkor a peronokon olyan tömeg várakozna, ami miatt "a potenciális balesetveszély kockázatát" már nem lehetne vállalni.

Mint fogalmazott, szélsőséges esetben el lehet oda jutni, hogy akár csúcsidőben le kell zárni a metrót - ennek a valószínűsége nem túl nagy, de elméletileg nem kizárt. Ez - tette hozzá - közlekedési káoszt idézne elő a városban.

A főpolgármester szerint még az orosz gyártó is kockázatosnak tartja a 30 év feletti kocsik közlekedtetését. Tarlós István szerint a metrótűzesetek miatt keresték meg a kocsikat korábban gyártó orosz céget, ahonnan azt a tájékoztatást kapták, hogy a harminc év feletti kocsik forgalomban tartása biztonsági kockázatot jelent. A probléma az, hogy a megmaradó metrókocsik egyharmada is 35-39 éves. Ezek felülvizsgálatát hamarosan megkezdik.

Egész hétvégén reszeltek a szerelők

Mint megtudtuk, a 3-as vonalon 5 darab 5 kocsis vonatot kellett a hétvégén összerakni a szerelőknek, annyi megy át a 2-es vonalra, a kocsikat ugyanis elsősorban onnan vonják ki. Az 5 szerelvény nem váltja ki teljesen a kivont kocsikat: a 2-esen 4 vonat hiányzik majd, a 3-ason is körülbelül ennyi (a 3-ason hatkocsisak a szerelvények).

A hétvégén kisebb-nagyobb problémák sokaságát kellett megoldani, ami mind hibaforrásként jelentkezhet majd: a 3-as vonalon 24 V-ról mennek a vonaton a rádiók, a 2-esen 12 V-ról. A szintetizátorokat is ki kellett cserélni, különben a Pillangó állomáson Városkapu állomást mondana be a rendszer.

A 3-as vonalon AVR-es (automata vonatvezető rendszer) vonatok futnak. Erre külön vizsga kell. A 2-esen ez biztos nincs meg minden metróvezetőnek. A megoldás az lett információink szerint, hogy kiszedték az érintett kocsik vezérlő dobozát.

A 3-as vonalon van a vezetőfülkékben egy üzemmódválasztó kapcsoló, ami a 2-esen nincs. Azt is valószínűleg kiszerelték. Hivatalosan bármi olyan módosítás, ami egyébként nincs benne a jelenlegi szabályzatokban, NKH és engedélyezés után kiált  – elvileg.

Honnan pótolhatja a BKV a kieső szerelvényeket?

Mivel hamarosan kezdődik az iskolások nyári szünete, eleve kisebb forgalommal kell számolni, így a 10-15 másodperccel megnövekedett (csúcsforgalmi) követési idő szakemberek szerint annyira nem lesz érezhető. Gond főleg akkor lehet, ha lökésszerűen érkezik nagyobb utastömeg egy állomásra, vagy javítás miatt ki kell állnia egy szerelvénynek.

Szeptembertől azonban vissza kellene állni az eredeti menetrendre, ehhez pedig 40-50 új vagy használt, de jó állapotú metrókocsit kell beszereznie a BKV-nak. A legutóbbi tűzesetnél a BKK részéről bejelentették, hogy előkészítik az új metrókocsi-beszerzési tendert, ám ennek lefutása igen hosszú.

A legjobb megoldás jelenleg az lenne a BKV-nak, ha az Alstom-ügy megoldódna, és forgalomba állnának az új kocsik a 2-es vonalon. Így felszabadulna annyi régi kocsi, amivel már biztonságosan üzemelhetne a 3-as metró is. (Eredetileg így is tervezték.) Ez azonban az Alstom és a BKV között elmérgesedett vita miatt nem nagyon valószínű.

Megoldást jelenthetne, ha a BKV aránylag jó állapotú orosz metrókocsikat bérelne-kapna kölcsön a metrótender befejezéséig olyan közlekedési cégtől, ahol elméletileg van erre kapacitás, például a csehektől vagy az oroszoktól. Elképzelhető még egy gyorsított eljárás is egy kisebb (új) metrókontingensre.

(Index)