Újabb hiányosságokat talált a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) az Alstom Metropolis szerelvényeinek típusengedély-kérelméhez csatolt műszaki dokumentációban, ezért hiánypótlásra kérte fel a francia gyártót. Egyúttal azt is megállapította, hogy az Alstom ugyan fontos módosításokat hajtott végre a fékrendszeren, de még így is tartalmaz olyan megoldásokat, amelyek eltérnek a hazai jogszabályi előírásoktól. Így a hatóság az előzetes járműszemlét követően szakértőt rendelt ki a speciális fékrendszer-kialakítás biztonsági szintjének megállapítására – tájékoztatta a Népszabadság Onlinet az NKH.

A magyar jogszabályoktól való eltéréssel természetesen az Alstom is tisztában van – ez már a szállítói szerződés megkötésekor is ismert volt –, az augusztus közepén benyújtott engedélykérelemhez így mindjárt csatoltak egy másikat is, amelyben az AM5-M2 típusú, ötkocsis metrószerelvények felmentését kérték a vonatkozó magyar előírások alól. A fékrendszerre és a vezetőfülke magasságára vonatkozó derogációs, illetve ehhez kapcsolódva a típusengedély-kérelmet a szakértői vélemény kiértékelése után bírálja el az NKH. Határidőt nem jelöltek meg.

A vasúti közlekedésről szóló törvény hat hónapban határozza meg a típusengedélyezési eljárás ügyintézési határidejét. Az NKH azonban egy korábbi válaszában azt írta: a közlekedésbiztonsági szempontok érvényre juttatása mellett – a gyártó és a megrendelő között létrejött új megállapodásra is tekintettel – a lehető legrövidebb időn belül lefolytatja az eljárást. Ebbe sok minden belefér. De egyéves – minimum másfél éves csúszást eredményező – új tender nem.

Az Alstomnak tehát meg kell kapnia az engedélyt ahhoz, hogy a főváros ne essen el az uniós támogatástól, amelynek visszafizetése alapjaiban rengetné meg a fővárosi költségvetést.

A 2006-ban megkötött, tavaly októberben felmondott, majd idén júliusban újrakötött metrókocsi-szállítási szerződés értelmében a Budapest Metropolis Consorciumnak – az Alstom magyar projektcégének – a megállapodás aláírásától számított 300 napon belül kell megszereznie a típusengedélyt a 2-es metróvonal szerelvényeire, míg 548 nap alatt a 4-es metró kocsijaira. A 110 automata járművet 750 napon belül kell leszállítania. Az Alstom már az újrakötéskor bejelentette – a szerződésbe is belefoglalták –, hogy első körben felmentésért folyamodik a magyar közlekedési hatósághoz. S csak akkor nyújt be új műszaki dokumentációt, ha azt a megállapodás hatálybalépésétől számított 90 napon belül nem sikerül megszereznie. Ez a határidő november közepén jár le.

(NOL)