Tisztelt Hagyó Miklós Úr! Tisztelt BKV Zrt. Ügyfélszolgálat!
Más európai nagyvárosokhoz hasonlóan Budapesten is javasolnám az elsőajtós felszállás bevezetését az autóbuszokon. Felháborítónak tartom, hogy a BKV Zrt. tűri, hogy hajléktalanok piszkítsák be a járműveket, ahol fizető utasok próbálnak kulturáltan utazni, felháborít továbbá az is, hogy fizetni nem hajlandó utasok veszik el a helyet (ülő és állóhelyet egyaránt) azoktól, akik több ezer forintot fizetnek havonta a bérletért (vagy borsos, 270 Forintos áron vonaljegyet váltanak). A BKV jelenlegi állapotában nem nevezhető „közösségi közlekedésnek” az olykor embertelen utazási körülmények miatt. Kérném Önöket, hogy a paraméterkönyv bevezetésével együtt vezessék be az elsőajtós rendszert is. Ehhez szeretnék építő jelleggel, külsősként tanácsokat adni, melyeket remélem, megfogadnak.
Ha bárkinek megemlítem az elsőajtós rendszert, egyből a 7-es buszt hozzák elő: véleményük szerint ezen a vonalon megvalósíthatatlan a rendszer, az első napokban megbukna. Mindig ki kell emelni, hogy az elsőajtós felszállást nem a túlzsúfolt, hanem a kihasználatlanabb járatokon célszerű bevezetni. A túlzsúfolt járatokra a rendszer bevezetése helyett kulturált biztonsági őröket kell elhelyezni. (Csuklós busz esetén kettő (kocsiszekrényenként egy) szóló autóbusz esetén egy őrt). A biztonsági őr felszállás után elkéri az utas bérletét, jegyét, és amennyiben ezekkel nem rendelkezik, kizárhatja az utazásból. A Rendőrség bevonásával elkerülhetők lennének a mindannyiunk által jól ismert verekedések, orr betörések.
Elsőajtós felszállás
A rendszer lényege, hogy a járművekre csak érvényes utazási igazolvánnyal rendelkező utasok szállhatnak fel. Felszálláskor a busz vezetőjének a bérletet meg kell mutatni, kérésre át kell adni. A jeggyel rendelkező utasok a vezetőfülke oldalára elhelyezett (a jármű belsejéből előrehozott) illetve az ajtó melletti kapaszkodón elhelyezett lyukasztón érvényesítik a kezeletlen menetjegyüket. Az utasnak felszálláskor ügyelnie kell arra, hogy a többi felszállót ne akadályozza. Felszállás után a jármű belsejébe kell menni, helyet kell hagyni a többi felszállónak is.
Az autóbusz többi – csak leszálláshoz használt - ajtaján nagy matricákkal fel kell tűntetni: „Leszállás. Felszálláshoz kérjük, fáradjon az első ajtóhoz.” Amennyiben a járművezető látja, hogy az egy, kettő vagy három leszálláshoz használt ajtó valamelyikén utas szállt fel, hangos utastájékoztató rendszeren keresztül meg kell kérni, hogy fáradjon előre, mutassa meg jegyét vagy bérletét. Amennyiben ennek nem tesz eleget, leszállásra kell felszólítani, és fel kell hívni a figyelmét, hogy a jármű addig nem megy tovább, míg le nem száll. Az első hónapokban kellemetlen lesz, de biztos vagyok benne, hogy a fizető utasok a járművezető mellé fognak állni, és segíteni fognak neki a szabályok érvényesítésében. Budapest lakosai pár hónap, maximum fél év alatt megszoknák a rendszert, és bizonyára megértenék, hogy ez közös érdekünk. A bliccelők kiszűrésével a cég jelentős plusz bevételre tehet szert, melyből fejleszthetik a meglévő vonalakat, járműveket, és talán tisztább körülmények között fogunk tudni utazni.
Korábban is volt kísérlet az első ajtós felszállás bevezetésére Budapesten: volt olyan időszak, amikor este 8 óra után az első ajtóhoz kellett menni. Ez a próbálkozás megbukott. A bukás oka a rendszer kiforratlansága volt, a buszvezetők hanyagsága, mely párosult az ellenőrzésük hiányával. Törekedni kell arra, hogy az elsőajtós felszállás technikai háttere biztosítva legyen. Ez alatt nem csak a fent elhelyezett tájékoztató matricákat kell érteni, de ide tartozik az is, hogy nagyobb méretű tükröket kell felszerelni, hogy a buszvezető szemmel tarthassa a hátsó ajtókat. Illetve a leszállásra kijelölt ajtók záródását automatizálni kéne. Ez persze minden buszon drága lenne, de kezdetnek elég lenne az újabb járműveken (pl. Localo, Solaris trolibuszok, stb.) megvalósítani ezt. Az elsőajtós rendszert nem szabad időponthoz kötni, ez ugyanis igazságtalanná teszi a rendszert (t.i.: az elöző megállóban még lehetett bliccelni, sőt egész nap lehetett bliccelni, 20.02 perckor meg már nem).
Amennyiben önök a „fontolva haladás” hívei, a rendszert fokozatosan is be lehet vezetni, pl. úgy, hogy eleinte csak a trolibuszokon ellenőrizné a sofőr a jegyeket. A trolibusz ugyanis az utas számára is könnyen elkülöníthető járműtípus, így könnyebb az alkalmazkodás az új szabályokhoz.
A BKV-figyelő és olvasói a rendszer bevezetéséhez további támogatást is nyújtanak, akár szakmai tanácsok, utas vélemények, akár egyszerű hírközlő formájában.
Köszönöm, hogy levelem elolvasták. Várom megtisztelő válaszukat!
2008. június 21. 09:20
Elsőajtós rendszert akarunk!
2008. június 20. 18:39
BKV backdoor: Izzó vasat a CBA-s hölgyeknek
A hajléktalanok és a bliccelők után a BKV másik legnagyobb ellensége a firkáló hülyegyerek. Olyan emberek, akik nem tudnak beilleszkedni a társadalomba csak úgy, hogy mindent összefirkálnák. Egyik ilyen firkálót a CBA eladói annyira felidegesítették, hogy üzenetet hagyott nekik a 85-ös busz utasterében, és idegességében még egy újságot is összetépett. (Aki hasonlót lát, nyugodtan adjon neki egy pofont helyettem is!)
2008. június 20. 15:11
Re: Hülye embernek minek kutya?
Ritka szerencsés helyzetben vagyunk, hiszem rengetegen ismernek minket. Cikkeink, leveleink pillanatok alatt eljutnak az illetékesekhez. Alig néhány órája, hogy megjelent mai első postunk, az érintett máris reagált rá.
Kedves Cseh Dorottya!
Szeretném veled közölni ,hogy a kutyám hátsó lába sérült nem a mellső, ahogy te mondtad, de a cikkben nem ez az egyetlen hiba. Először is nem szidtam a kutyámat próbáltam nyugtatni és szerintem ha annyira érdekelt volna az állat sorsa segítettél volna nem pedig szidalmazol,mert csak, hogy tudd volt ember, aki segített és nekik köszönöm. A második hiba:nem volt semmilyen vértócsa és nem rángattam ahogy te írod. Nem mondom, hogy nem vagyok hibás mert nagyon sajnálom amit csináltam de szerintem neked nincs jogod emberileg ahhoz, hogy engem szidalmazz mikor te semmit se segítettél és az én dolgom a kutya sorsa is. De vegyük a tényeket amikkel nem menteni próbálom magam a tettem alól hanem csak megérthetőbbé tenni mert nem szeretném ha bárki azt hinné, hogy nem szeretem a kutyámat. Tehát: 15 éves vagyok egy 28 kilós kutyát ha akarok sem tudok felemelni és nem volt nem működő mozgólépcső amin veszély nélkül lejutottam volna így nem adatott más lehetőség.
Mikor megtörtént a baj nagyon megijedtem sírva próbáltam valamit tenni a kutyámért, akit nagyon szeretek és soha nem bántanám. Elvittem az első állat orvoshoz és a segítségét kértem. Jelen helyzetben csak ennyit tudtam tenni érte. Ezt csak azért írtam, hogy az emberek akik szeme elé fátylat húztál tisztán láthassanak, ami téged illett nagyon rosszul esett amit írtál,ahogy szidtál és főként, hogy egy állatkínzó kutyatulajdonosnak állítasz be. Amennyiben van még valami amit hozzáfűznél azt kérlek ne ide írd ki hanemküld el nekem e-mailban a larucc@citromail.hu-ra, (észrevételeket inkább komment formájában várjuk. szerk.) ha másnak is van más meglátása, amit közölni szeretne velem írjon nyugodtan. Köszönöm.
2008. június 18. 14:13
Szolgálati közlemény: E-mail címünk megváltozott
Az utóbbi napokban –hónapokban- több fontos e-mailt nem kaptunk meg, melyeket vártunk, fontosak voltak számunkra. Mivel a blog a beérkezett észrevételekre épül, így nem engedhetjük meg magunknak, hogy ezek a levelek eltűnjenek, semmibe vesszenek. Sajnos a jelenlegi levelező rendszer lelassult, késnek a levelek, vagy egyszerűen meg sem kapjuk őket, így többek javaslatára az Gmail szolgáltatásra térünk át. Ez annyit jelent, hogy ezentúl az észrevételeket a bkvfigyelo@gmail.com címre várjuk. A régi, indexes címet is olvasni fogjuk, ám aki biztosra szeretne menni, szeretné, hogy levele biztosan megérkezzen hozzánk, az a Gmail-es címre írjon.
Aki az elmúlt 1-2 hétben észrevételt küldött az Indexes címre, és az észrevétel nem jelent meg, küldje el levelét ismét, az új címünkre.
Köszönjük
bkvfigyelo@gmail.com
2008. június 18. 09:11
Nyári menetrend, mi?
Tisztelt BKV!
Egy apró érdekességre szeretném felhívni a figyelmüket. 2008. június 16-án életbe lépett a nyári szünetre érvényes menetrend, melyet minden utas megtekinthet az oldalukon illetve a buszmegállóban kihelyezett menetrendeken (ahol ezt még nem lopták el).
Naponta utazom a 23-as és a gyors 23-as busszal melynek a menetrendjében ezt találtam:
Önök itt melyik részt értik nyári szünet alatt? Számomra, és a megkérdezett utasok számára sem nyilvánvaló. A legtöbb menetendjükben már szépen ki van emelve, hogy tanítási nap, iskolaszünetben, szombaton illetve vasárnap. Miért van szükség a 23-as busz esetén ilyen bonyolult menetrendre? A busz többségében ugyan azokban az időpontokban indul, ám délelőtt több olyan óra is, amikor a két „szüneti” menetrend között kb. 5-8 perces eltérések is vannak.
Várom válaszukat.
Utolsó kommentek