Hiába szeretett volna a BKV a Volvo buszokba kamerát tenni, azok működtetésére az Ombudsman nem adott engedélyt, ugyanis sérti az utasok személyiségi jogát. Pedig a kamera visszatartó erő tud lenni. Senki nem szereti, ha 1-2 bizonyító felvételen mosolygós arccal szerepel, miközben firkálja a Volvo busz hátsó ablakát, vagy éppen a Combino ablakáról tépi fel a fóliát. Megfigyelhető, hogy az FLR-rendszámos, (harmadik szériás) Volvo buszokban, melyekben térfigyelő kamera van, mennyivel kevesebb rongálás, firkálás található.
Tegnapi életkép a Combinóról
Sajnos a legtöbb buszba nincs kamera, a Combino villamosokba se szereltek térmegfigyelőket, és úgy tudom, az új metrók is kamera nélkül érkeznek majd. A BKV szerint azért, mert erre nem kaptak engedélyt, Ombudsmantól, mert a személyiségi jogok, meg minden. Őszintén… Akinek nincs vaj a füle mögött, az nem fél semmitől, főleg nem egy kamerától. Sőt! Az átlag pesti lakos még örülne is neki.
A MÁV-nak adtak engedélyt, van is kamera a Talent és a Flirt motorvonatokban. Naponta legalább kétszer utazok ilyen vonaton, és egyáltalán nem zavar, hogy megy a kamera. Inkább örülök annak, hogy figyelnek a rendre. Nem firkálok, nem rongálok, mitől féljek? Ha kirabolnak vagy megtámadnak még valami kis esély is van arra, hogy megtudjam ki volt…
Basszus, ebben az országban tényleg mindenkinek csak joga van, kötelessége nincs? Miért kell folyton a mocskokat védeni? Miért az utasok kárára hoznak hülye döntéseket? A BKV-t így még a kamera se védi a rongálástól. Az Ombudsman hülyesége miatt pedig utazhatunk a lepukkant Volvo buszokon…
Az Ombudsman elmehet a ...
A legrendesebb buszvezető
A BKV-nál szerencsére nem csak droidok dolgoznak, hanem olyan rendes és tisztességes emberek is, akik feladatuknak érzik az emberek segítését, tájékoztatását és felkarolják még a rászorulókat is. Olvasónk is egy ilyen buszvezetővel találkozott, pozitív élményeiről rövid levelében mesél:
Tisztelt BKV-Figyelő!
Egy olyan tapasztalatom miatt ragadtam billentyűzetet, mely sajnos még soha nem esett meg velem. Eddig:
2008.10.27-én, 17:00 és 17:30 között utaztam a BPO-238-as rendszámú 8-as autóbusszal Gazdagrét felé. A Kálvin téren a buszvezető szép estét és kellemes utazást kívánt és ezt az út során többször bemondta az új felszállók részére. Gazdagréten további kellemes estét, jó egészséget, kézcsókot a hölgyeknek kívánt. Egész utazás alatt a megállókat érthetően bemondta, végig udvarias, nyugodt volt, biztonságosan vezetett, különös tekintettel a már hónapok óta húzódó útfelújításra, pedig eme cselekmények manapság a 8-as buszon nem megszokott cselekvések sajnos.
Ám nem is emiatt döntöttem úgy, hogy megosztom Önökkel tapasztalataimat, hiszen ezek alapvető emberi tulajdonságok, melyek egy buszvezetőtől értelemszerűen elvárhatók.
A Zólyomi úti megálló után a zebra előtt egy vak úr várakozott átkelésre. A sofőr megállt a zebra előtt, de a vak úr nem mert elindulni, mert szemből folyamatosan haladtak el az autók. Erre a buszvezető nem indult el, hanem kiszállt a buszból és átsegítette a vak embert. Visszatérvén megköszönte a türelmünket és folytattuk utunkat.
Milyen jó lenne, ha mindenki ilyen példásan viselkedne! Jó érzés volt látni, hogy vannak még kis hazánkban ilyen rendes emberek! Kérem Önöket, jutalmazzák méltóképp az autóbusz vezetőjét!
Tisztelettel: Eilinger Csaba
Cserbenhagyta a vérző fejű utast
A BKV-nál vannak olyan buszvezetők, akik azt hiszik, hogy az utastérben 20 kilós krumpliszsákok vannak. Padlógázzal indulnak, padlófékkel állnak meg, persze az utasok eközben esnek-kelnek mögötte. Mivel a krumplisszákok nem igényelnek ellátást, ezért egyik buszvezetőnk a vérzőfejű utast is levegőnek nézte.
Tisztelt BKV!
2008.10.22. (szerda) A 185-ös buszon a következő történt 12 óra 50 perckor a Harmat utca - Kada utca kereszteződésében: A kereszteződésben a piros lámpánál a busz hirtelen fékezett. Egy 55 - 60 éves körüli hölgy utas elesett a buszon. - Ülőhely nem volt.-
Az utasok segítették fel menet közben a padlóról. A busz vezetője ment továb b, mintha mi sem történt volna. Az utasnak vérzett az arca. A gépkocsivezető nem hiszem hogy nem vette észre a buszon a nyüzsgést. A megsérült utas a következő megállónál -Lavotta utca- leszált, de a gépjárművezetővel közölte "remélem jól érzi magát! " . Várom válaszukat a történettel kapcsolatban.
Tisztelettel: Sáfrány László
Balesetveszélyesek a BKV buszai?
Ha a hibás BKV buszokat nem engednék forgalomba, akkor valószínűleg Budapesten a legtöbb ember gyalogolna, biciklizne vagy autóba ülne, mert arra a néhány forgalomban lévő buszra biztos, hogy nem férnének fel. Megértem én, hogy nem lehet kiállítani minden buszt a forgalomból, de tényleg szükség van arra, hogy balesetveszélyes buszok legyenek forgalomban?
Tegnap este (október 27.) találkozóm volt a Kosztolányi Dezső téren, ahová a megbeszélt időpont előtt értem oda. Sétálgattam, és ismerkedtem az ottani közlekedéssel. 5-10 percenként mentek buszok Nagytétény felé, mely közül az egyik nagyon felkeltette a figyelmem. A 17:29-kor induló, 214-es busz nyitott hátsó ajtóval állt ki a megállóból, amit a vezető nem vett észre.
Egyből a busz után mentem, hogy szóljak a vezetőnek, de ekkor már többen kopogtattak az ablakán, mire kihajolt, és megnézte az ajtót. Előre gurult a lámpáig, majd a hátrament, megnézte megvonta a vállát és visszaszállt a fülkébe. Amíg a fülkéhez visszaért, többen a nyitott ajtón szálltak le, és visszagyalogoltak a térre. Inkább vártak még egy buszt.
Vezetőnk megvárta a zöldet, majd nyitott ajtóval kikanyarodott a Bartók Béla útra. Nem ültem a buszon, nem tudom meddig ment nyitott ajtókkal, de már amikor látta, hogy nem tudja bezárni illetve megjavítani az ajtót, ki kellett volna állnia a forgalomból. Megértem, hogy nincs elég jármű, és kimaradtak volna így buszok, de talán még mindig jobb, mint a balesetveszély.
Vesszenek a mozgáskorlátozottak
Na nem én gondolom ezt, hanem valószínűleg a BKV azon szakemberei, akik napi szinten szívatják a mozgásukban korlátozott utasokat. A paraméterkönyv bevezetésével ugyanis a jól átlátható alacsonypadlós rendszert megbolygatták, és most már össze-vissza járnak az alacsonypadlós buszok. Megértem, hogy jót akartak, de miért nem kérik ki néha az érintettek véleményét? Így látja egy érintett:
Kedves BKV Figyelő!
A nagy BKV-átalakítások óta eltelt 6 hét tanulsága alapján megállapítható, hogy a kerekesszékeket szállító alacsonypadlós buszhálózat jószerivel alkalmatlan a közlekedésre.
1. A "mindenre jusson alacsonypadlós járat" elgondolás jól kommunikálható ugyan, ellenben azt eredményezte, hogy mindenhová maroknyi szerelvény jut, teljesen kiszámíthatatlanná téve ezzel a valahová való időben érkezést. Eddig jól működő, legalább a fél várost átszelő járatok lettek "ritkítva", egyedül a Mozgássérültek Egyesületének Országos Szövetségének székhelye közelében guruló 86-os busz maradt 100 %-os lefedettségű.
2. Nem egy járat van, ahol óránként egy járat megy, ha éppen, és ezek véletlenül sem csatlakoznak egymáshoz. Személyesen vártam a 196-os buszra a fóti úti végállomáson szerda reggel. A 7.40-est épp lekéstem, amint látható, a következő is megfelelt volna. De nem, mert magas volt. A 8.33-as is, így a 8.53-as volt újra alacsonypadlós. A két elvileg alacsony járatnak híre-hamva sem volt, a sofőrök pedig rendre állították, a következő az lesz. Ezen a helyen nincs nagyon alternatíva, alacsonypadlós pedig különösen. A várakozás így 75 perc volt.
3. A 173-as, elvileg vegyesen közlekedtetett járatán sem ritka az 50-60 perces várakozás a reggeli csúcsidőben. Volt eset - nem egyszer -, hogy 8 régi típusú busz ment el előttem az újpalotai Vásárcsarnok megállójában, mire megjött az alacsony. Tervezzen így az ember időre!
4. A legfurcsább dolgok viszont a 105-ös buszon történnek. Az eddig minden harmadik buszával alacsonypadlós járatot jelentősen ritkították, most jó esetben minden ötödik használható kerekesszékkel. Ez 6 járművet jelent, mind a 6 az Alfa Busz Kft tulajdona, az eddigi teljes BKV-tulajdonnal szemben. Először csak egyik-másik, múlt hét óta - a buszvezetők elmondása szerint - viszont mind a hat busz platója le van törve. Némelyiké ketté is repedt. Valószínűleg nem 120 kg-ra hitelesítették. Ahogy a buszvezetők mondják, hiába jelentik be, a cég munkatársai nem mennek ki megjavítani. Talán direkt, nem tudom. Azért azt elgondolnám, én mit kapnék a főnökömtől, ha azt mondanám, nem végzem el a feladatomat. Úgy néz ki tehát, egy teljes vonal elesett.
5. Az így kialakult helyzet úgy fest, hogy Budapesten jó nagy kerülőkkel lehet csak közlekedni. Az itt látható térképen megfigyelhető az alacsonypadlós és a normál közlekedés közötti nagy különbség. A naggyal még nem volna gond. Az eddiginél nagyobbal (ami jele a visszafejlődésnek) annál inkább.
6. Szeretném végül jelezni, hogy a leírt esetek az én mindennapjaimból merítenek, s így mint olyanok, valószínűleg egyediek. De számos, az enyémhez hasonló probléma rejtőzik még a kérdésben, ami nem engedi a kerekesszékes tömegközlekedést úgy elintézni, hogy "azért a pár emberért nem kellene". Ilyen állapotok között nem is lesz máshogy.
Figyelmüket megköszönve maradok tisztelettel:
S. András
Utolsó kommentek