Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Roncstemetőt csinál a BKV az óbudai buszgarázsból

Szaporodnak a roncs trolibuszok a BKV óbudai telephelyén, néhány nap alatt hetet is átszállítottak a kőbányai Pongrác troligarázsból. A buszok alkatrészei viszont láthatóan "fogynak". A BKV szerint csak ideiglenes a megoldás.

 

Klikk a képre!



Az átszállított járművek egy része 4-5 éves Ikarus (412T), de van közöttük egy tavaly nyáron üzembe helyezett új Trollino is. Ezeknek a troliknak a könyv szerinti áruk 40-80 millió forint. Az Index úgy értesült, hogy a következő napokban elképzelhető, hogy további roncsok érkeznek az óbudai telephelyre.

A BKV a következőket válaszolta az Index emailen feltett kérdéseire: a Kőbányai Forgalmi Szolgálat a paraméterkönyv változásai alapján szeptembertől több autóbuszt ad ki. Mivel a telephely tárolókapacitása véges, ezért ideiglenes megoldás, hogy az említett trolibuszokat átszállították az óbudai telephelyre. A járművek javítása és forgalomba állítása a közeljövőben megtörténik.

Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület alelnöke szerint a BKV egy helyre gyűjtve el akarja dugni a roncs járműveit, oda, ahol kevesen láthatják őket. Dorner rámutatott, hogy a trolik esetében fennáll a paradoxon, hogy több évtizedes orosz trolibuszok jobban bírják, mint a vadonatúj, modern elektromos járművek.

Ennek az okát abban látja a VEKE elnöke, hogy a régi, masszív orosz kocsiszekrényhez baleset után is hozzányúlnak a BKV öreg szakijai, míg az új, alacsony vázszerkezetű trolikat - főleg a drága vázelemek hiánya miatt - nem szívesen hegesztgetik baleset után.

/Index/

17 Tovább

Sosem takarított vitrinek

Amíg várom a metrót, mindig a vitrineket nézegetem. Minden állomáson más van benne. Molotov-koktél, képek, makettek, szövegek. Nem tudom, kinek az ötlete volt, hogy ilyeneket létesítsen a 2-es metró állomásain, de valljuk be, nem volt hülye ember, amellett, hogy hasznos dolgokat lehet megtudni belőle, tetszetős is. Probléma csak egy van: A vitrint a metrófelújítás óta nem takarították, mára annyira ellepte a por, hogy nem lehet látni a benne lévő fényképeket, a múzeumi tárgyakon is centis por található.

Nem ez a BKV legnagyobb problémája, de ilyen apróságokra is jó lenne odafigyelni. Turistáknak is hasznos lehet, ha már a metróállomáson okosodnak egy kicsit, ha végignézik a fényképeket.

Néhány fénykép:

Menetrend szerint

Por mindenütt

38 Tovább

Magyar embernek magyar villamost! /Ganz villamosteszt/

Egy éve indult járműpark tesztünk eddig szünetelt, de nem ért véget. Ma a Ganz első csuklós villamosát mutatja be nektek TA-TB nevű olvasónk, saját cikkével, és saját képeivel. Igény esetén további járműveket fogunk hasonló részletességgel bemutatni, tesztelni.

Bemutató

Ezt a villamostípust 1965-67-ben kezdték el kifejleszteni a Ganz-MÁVAG gyárban, az akkor szolgáló 50-60, sőt 70 éves villamosok kiváltására. Akkoriban ez a villamos a legkorszerűbbnek számított, hiszen csuklós volt, már nem közvetlen kapcsolású, hanem távvezérelt. Ezen kívül szokatlanul gyors volt. Az első ICS még csupán hattengelyes volt (3730-as pályaszámú), ezt azonban 1965-ben megtoldották egy középrésszel, és nyolctengelyes lett."Születésükkor" még két áramszedőjük volt: egy az A járműrészen, egy pedig a B részen.(Mára csak egy szedő maradt meg, az A végen.) Az első kocsikban még utastéri fűtés is volt.



A sorozatkocsikat azonban csak 1967 és 70 között vették állományba. A kocsikat az 1301-1370, valamint 1400-1481 pályaszámokkal látták el. A kocsi üzemi fékezése villamosfékkel történik , amely a motorral nem rendelkező forgóvázakon lévő tárcsafékekkel működik együtt. Ez a rossz anyagminőségű fékbetétek miatt sokszor furcsán és élesen nyikorog. Vészfékezéskor a forgóvázakon 2-2 elosztásban elhelyezett sínfékek (szlengben tappancsok) állnak rendelkezésre. Az ajtók elektromos motorral működnek, ezáltal a villamosban nincs levegőrendszer. Ha két szerelvényt összecsatolunk, mint anno a Körúton, mindkét áramszedőt fel kellet engedni, ugyanis a két kocsi között csak vezérlési csatolások vannak, erős áramú nincs.

Jelen

Manapság az ICS az a villamostípusunk, amely a legtöbb változáson ment keresztül. 1997 és 99 között 30 kocsit korszerűsítettek az akkor még működő GANZ-ban, ezek lettek a KCSV-k.

A sima ICS-kocsik rengeteg változáson mentek keresztül: A kocsik eredetileg műbőr üléshuzattal és körtés világítással voltak ellátva, ezeket az ezredforduló éveiben kezdték el kicserélni a korszerű fénycsöves világításra és kárpitozott ülésekre. A villamosok egyik hátránya a mai időkben az ablak, mivel anno az elődeink ún. vonatablakkal gyártották ezeket a kocsikat.

Ezeket az ablakokat megfelelő karbantartás esetén rendesen lehetett mozgatni, ez azonban 2000-2003 környékére egyre inkább kezdett romlani. A kocsik ablakait a főműhelyes javításokkal, korszerűsítésekkel együtt kicserélik a sokkal jobban mozgatható, a hannoveri villamosokból megismert nagy, eltolható ablakokra. Ezek nyáron kitűnő szellőzést biztosítanak. A kocsikba 2003-tól elkezdték visszaépíteni a fűtést, ami télen kicsit jobb időt biztosít az utasnak. Utaskomfortból megemlítendő, hogy néhány kocsit felszereltek ún. egyedi ajtónyitási lehetőséggel, amelyet az idei téltől folyamatosan használnak 25 fok alatt.

Budapesten jelenleg Pesten, a Ferencvárosban találhatók ICS-k, illetve ebben a kocsiszínben található mind a 30 KCSV. Budán is vannak ilyen villamosok, mégpedig a 19-es és a 41-es vonalon, továbbá a kelenföldi kocsiszín látja el villamosokkal a 2B vonalat.

A két üzem között rendkívül nagy különbség van mind komfort, mind műszaki állapotot illetően: Kelenföldön találhatók a legfrissebb fővizsgás kocsik, szám szerint negyven. Ezekben többnyire megtalálható a fűtés is. Itt van kettő kivételével az összes egyedi ajtós kocsi.



Ferencvárosban van a legtöbb ICS és az összes KCSV. Itt már sokkal rosszabb komfort- illetve műszaki állapotban lévő kocsik vannak, ami egyaránt köszönhető az elhasználódásnak és a gyengébb karbantartásnak.

KCSV-k jellemzése

Ezeket a kocsikat, mint már fentebb említettem, a régi ICS-k ből alakították át 1997 és 99 között. A felújítási munkákat a Ganz-Hunslet és a Ganz-Ansaldo cégek végezték. A jármű kocsiszekrényét a Ganz-Hunslet építette át, míg a műszaki berendezések átalakítását a Ganz-Ansaldo végezte.

Műszaki újdonságok:

A járművet egy vezérlőelektronika, számítógép vezérli, amely a járművezető parancsára működik.


A jármű irányváltását, illetve a menet-fék átkapcsolásokat is a számítógép végzi, ezzel kevesebb kontaktort használva. A jármű tetején találhatók a vasutas szlengben használt "kutyaházak", amelyekben az elektronika, illetve a GTO tirisztoros szaggató berendezés található. Ez hivatott elősegíteni a kevesebb indítóáram-felhasználást, illetve fékezéskor az áram visszatáplálását a felsővezetékrendszerbe. A járműben elektronikus hibanaplózás történik, amely - több-kevesebb sikerrel - képes javaslatot tenni a hiba orvoslására. A karbantartás hiánya miatt ez a rendszer sokszor meghibásodik és érdekes dolgokat képes produkálni :)

Komfort változás:

111 Tovább

Zéró tolerancia: Ittasan a sínek között

Este a sínek kevésbé púposodnak. Hogy ilyenkor se legyen zavartalan a villamosközlekedés, előjönnek a napközben pihenő béna autósok. Mi történik, ha a béna autós iszik, és vezet? Nézd meg a képeken és a videón.

Kedves Figyelő!

Tegnap éjszaka (2008.06.26) fél 1 tájban jártam a 3 villamos Terebesi utcai megállójánál, és a mellékelt képeken látható BMW-t pillantottam meg a zárt pályán a síneken. Előtte, mögötte villamosok, egészen pontosan 5 db villamos igyekezett volna a remízbe. volna:)


Az ott várakozók elmondása szerint a BMW (külföldi rendszámos nem saját tulajdonú) a sofőrje ittas volt és valahogyan bekerült a sínekre, segíteni próbáltak neki és megtolták, mire az autó beszorult a sínek közé. A vezető szerint 50km/h-val haladt.

88 Tovább

Európa „legjobb” buszmegállója

Rendkívül okos ember lehetett az, aki kitalálta, hogy a 2-es villamospótló busz középső ajtaja a Zsíl utcánál egy földdel (esős időben sárral) töltött beton négyzet mellett álljon meg. Aki ott száll le, vigyázzon!



65 Tovább

BKV-figyelő

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek