Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Csak a helyi nyugdíjasok utazhatnak ingyen Birmingham buszain

Olvasónk, Gábor több, mint egy éve él Birminghamben ahol minden nap tömegközlekedik. Az alábbi levélben összefoglalja, miben más az ottani közlekedés, mik az előnyei és mik a hátrányai. Ami nekem az utastájékoztatáson kívül a leginkább tetszett az az, hogy az ottani BKV buszain csak a helyi nyugdíjasok utazhatnak ingyen, ők is csak csúcsidőn kívül, egyéb időknek kiegészítő jegyet kell venniük. Minden busznak csak egy ajtaja van, jegyeket is csak a buszon lehet venni, mégis gyorsan és flottul megy minden:

Kedves BKV-figyelő!
 
Bár kommentelője nem vagyok, de kitartó olvasója igen a BKV-figyelőnek. Sokszor látom a bezzegnyugatozást mindkét oldalról. Támadva és dicsérve. A levelemmel megpróbálom objektíven bemutatni Birmingham UK (mert van pár másik az USA-ban is) helyi tömegközlekedését. Remélem sikerül tényleg objektívnek maradnom. Több mint egy éve lakom Birminghamban és mindennap használom a buszokat, több vonalat is. Na akkor kezdem..
 
Birmingham lakossága kb. 1 millió, elővárosokkal kb. 2,5 millió (muszáj beleszámolni, mert a tömegközlekedésük teljesen összeépült). Csak felszíni közlekedés van. Busz, vonat illetve egy villamos amit Metro-nak hívnak. A vonatokról sajnos nem tudok bőven írni, mert nem használom, de igazából a helyi közlekedésben a buszoknak van a legnagyobb szerepe (92%)
 
Birmingham buszközlekedését több cég szolgáltatja, amit egy központi irányítás fog össze. Amolyan hatóság, neve Centro (http://www.centro.org.uk/). A legfőbb buszos cég a National Express West Midlands (NXWM, a többi cég száma kb. 20, de a vonalak többsége a National Express West Midlands-é. (77%). A továbbiakban az NXWM buszokról írok, mert csak azokat használom.
 
Buszok (általános): Létezik emeletes és normál kivitel, csuklóst eddig egyetlenegy vonalon láttam. Mivel az angol parkolás az utak szélén gyakori és sok a szűk utca, a csuklós gyakorlatilag használhatatlan. A buszok egy(!) ajtósak, még az emeletesek is, így csak elsőajtós felszállás lehetséges. Mégis megoldják az utascserét gond nélkül!


Tisztaság: Hát ebben van jó is rossz is. Az ülések szövetülések mégis tiszták, hetente max. 1-2 koszos ülést látok, jellemzően a délutáni órákban (valószínű napközbeni koszosodás). Látszik a szövet takarítása! Viszont ami probléma, hogy az emberek szemetelnek, esznek isznak a buszon, így a padlón sörösdoboz, üdítősdoboz, gyorskajáldás kajadoboz hever szanaszét, illetve a napi újság maradék.(minden hétköznap reggel harmincegynéhány oldalas ingyenes helyi újság olvasható a buszokon). Graffiti nincs! Max karcolt ablakok.
 
Akadálymentesség: Minden busz alkalmas babakocsi és/vagy kerekesszék kiszolgálására. Minden busz alkalmas: 1 kerekesszék és 2 kicsi babakocsi (vagy 1 nagy), vagy 3 kicsi babakocsi. vagy 2 nagy babakocsi szállítására egyidejűleg. Olyan nincs hogy alacsonypadlós busz. Minden busz ajtó felőli első részét a sofőr engedi le, amikor látja hogy szükség van rá. Nem vagyok műszaki, így csak tippelek hogy hidraulika a megoldás. Amennyiben nem tudod használni még így sem a buszokat, lehetősged van Ring & Ride buszt hívni. Ami akár háztól-házig is szállít.
 
Biztonság: A legtöbb busz CCTV rendszerrel van ellátva, amit Te is követhetsz, hiszen egy monitor az utasok felé is mutatja a kamerák képeit. Jellemzően csak este mutat képet az utasok felé. Egy buszon kb 8-12 kamera van.
 
Utastájékoztatás: Ez az a pont, ami kimondottan tetszik. De próbálok objektív maradni. Az összes megállóban az ottani indulási idők vannak feltüntetve. Illetve van vizuális kijelző is, sajnos ez nem mindenhol (lásd kép). A tájékoztató rendszerről lásd a képet. Mobilhálózaton keresztül történik az információáramlás. Ezeken a kijelzőkön egyéb információk is megjelennek pl.: útfelújítás miatt késések stb. Ha valami miatt terelés lesz, és más útvonalon fognak járni a buszok, legalább egy héttel előtte a megállókban kihelyezik az infót.


Minden megállónak van egy betűkből álló kódja, amit egy sms-számra elküldve válaszként kapod az elkövetkező egy órában érkező busz listáját és érkezési idejét. Ugyanezeket a megállókódokat egy direkt mobil eszközökre optimalizált weboldalon is használhatod ugyanazokért az infokért (http://netwm.mobi/). Itt azonban már utca, városrész stb. alapján is kereshetsz megállókat térképes megjelenítéssel. Gondolom nem véletlen hogy a könnyebb begépelhetőség miatt a kódokban csak olyan betűk szerepelnek amik a telefon billentyűin az első betűk. egy példakód: nwmdamwa, nwmdamtp (igen, az első három betű mindig egyforma és az m valóban nem az első betű, de ez a cégnév rövidítése).

Androidos okostelefonon létezik egy app, ami a gps alapján mutatja merre is vagy, majd megmutatja a közeli megállókat, járatinformációkkal, jó szolgálatot tesz ha elkeveredsz. Iphone appról nem tudok, de ez nem zárja ki, hogy ne lenne.
 
Pontosság, járatsűrűség: Mivel sok járat elég forgalmas utakon jár ezért képtelenség előre megmondani mikor hol is lesz a busz, ezért csak tájékoztató időket adnak meg bizonyos buszjáratokon csúcsidőben. Pl.: Every 1-6 minutes. Természetesen itt is vannak késések, kimaradások. Tehát itt nincs bezzegnyugaton... Frekventált járatok követési ideje csúcsidőben és napközben 1-10 percenként. Jelentéktelenebb vonalakon jellemzően 10-30 perces követés van.
 
Jegyek/jegyárak: egy útra felnőtt: £1,80; gyermek: £0,80 (610 HUF és 270 HUF), napijegy felnőtt: £3,60; gyermek: £2,50 (1220 HUF és 850 HUF), napijegy családos (2 felnőtt 4 gyerek): £7,80 (2650 HUF). Ezeket a jegyeket a buszon kell megvenni, máshol nincs is. A buszon egy kis dobozba kell dobni a pénzt (CSAK érme), visszajáró nincs! Cserébe hamar megy a jegykiadás. Bedobod a pénzt – mondod milyen jegy kell – a sofőr a gépén megnyomja a gombot a kért jegynek megfelelően – a fülke mögött a falon van jegykiadógép – letéped a jegyed és kész. Csak elsőajtó van, így nem tudsz fellógni. Ellenőr nagyon ritka, két három havonta látni őket!
 
Hetibérlet: £14,50 (4950 HUF) jegyirodában váltható, Havibérlet £46,00 (15640 HUF) szerződéssel automatikusan minden hónapban megkapod postán, heti: £52,00 (17680 HUF) jegyirodában váltható, Éves: £552,00 (187680 HUF) jegyirodában váltható városrészenként 5-6 kisbolt és újságos árul még heti/havi bérleteket. Ezek fényképes bérletek.
 
A fenti jegyek/bérletek nem érvényesek a Metro-ra. Külön díjszabása van. Lásd az alábbi linken. Aki bővebben kíváncsi a gyermekjegyekre, csúcsidőn kívüli jegyekre, régiójegyekre, csak reggeli jegyekre, látogasson el ide: http://nxbus.co.uk/west-midlands/tickets-prices/
 
Még ami fontos lehet: a nyugdíjasok A nyugdíjasok bérletet kapnak a várostól, de ahhoz itt kell élniük, tehát pl. egy londoni nyugdíjasnak nincs ingyen a busz Birminghamben. Ők egy chippel ellátott bérletet kapnak amit egy érzékelőhöz tartanak a buszon, így nyomon követhető mennyien-mikor-merre utaznak. Ami még érdekes és tanulságos, hogy reggel 9.30 előtt nem érvényes a nyugdíjas bérlet, csak ha kiegészítő jegyet vesz hozzá. A bérletesek is nyomon követhetőek, mert amikor felmutatod a bérleted, a sofőr nyom egy gombot a masináján.
 
Érdekességek: Sorbanállás a megállóban. Ez egy furcsa dolog Magyarországhoz képest. Aki előbb jött, az száll fel előbb a buszra. Eleinte próbáltam udvarias lenni idősekkel és hölgyekkel, de nem értették mit akarok tőlük. Itt ez nem szokás. A sor az sor! Viszont a buszon rögtön feláll mindenki a babakocsis helyről illetve lehajtható ülésekről ha idős ember száll fel vagy kismama babakocsival.
 
Sofőrcsere menet közben: Vagyis van egy-egy megálló ahol az utascserén kívül a sofőrcsere is megtörténik. A régi kiszáll, majd az új beül és megy a busz tovább. 4-5 perc alatt elintézik,  s ezek nem feltétlenül a végállomások!
 
Az Outer Circle... Azaz a 11-es busz. Európa leghosszabb útvonalon közlekedő helyijárata. 11A (Anticlockwise) jelzéssel az óramutató járásával ellentétesen közlekedik, míg a 11C (Clockwise) az óramutató járásával megegyezően halad. Megállóinak száma kb. 260. Több forrás más más adatot említ. Az útvonalhossza pedig 27 mérföld (kb 43 km), kb 2-2,5 óra alatt ér körbe. Hétköznaponként "elvileg" 8 percenként jár, mint ahogy olvasható a buszokon is: "Every 8 minutes". Hosszú útja miatt persze nem 8 perc az a 8 perc. Néha 15-20 perc is eltelik két busz között, néha pedig 2-3 jön egyszerre. Érint 233 iskolát(általános, főiskola, egyetem), 69 sport/kulturális központot, 19 bevásárlóközpontot, 6 kórházat és a városi börtönt. Naponta kb 50000 utas használja.
 
Néhány buszjáratot több cég szolgál ki. Például a 37-s buszt három cég üzemelteti, ugyanazon az útvonalon. Kedvezményekkel próbálnak utast csalogatni az ilyen “közös” járatokon.
 
Üdvözlettel Gábor

17 Tovább

Tarlós elképedve hallgatta az Alstom vádjait

Tévesek voltak azok a várakozások, miszerint a főváros hamarosan megállapodik az Alstommal a metrókocsik elakadt leszállításáról: a szerdai franciországi Alstom-BKV-perben a cég újra összeesküvéssel vádolta meg a magyar felet. Ennek lényege: a BKV és a magyar hatóságok tudatosan nem működtek együtt az Alstommal, hogy megtorpedózzák és az oroszok kezére játsszák a 65 milliárdos bizniszt. Első fokon a BKV már decemberben elbukta a pert, döntés másodfokon jövő hónapban lehet, -írja az Index.

A teljes városvezetés elképedéssel hallgatja az Alstom képviselőit az előző ciklusban megkötött szerződéssel kapcsolatban, üzente Tarlós István Grúziából, miután telefonon meghallgatta a francia per részleteiről Vitézy Dávidot, a BKK és Kocsis Istvánt, a BKV igazgatóját. Az elképedés részleteiről hazatérése után pénteken, sajtótájékoztatón számol be a főpolgármester.

Tarlós szerda este a Magyar Nemzetnek arról beszélt, hogy az Alstom a perben szórta a rágalmakat a fővárosra, ezért nemcsak a megállapodás vált lehetetlenné, hanem büntetőfeljelentést is fontolgat.

47 Tovább

Adófizetők pénzén utazik Vitézy Dávid?

Budapest-Dubaj - Külföldön keresi a gyógyírt a pénztelenségre, a rossz gazdálkodásra, a kigyulladó buszokra, metrókra a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója, -írja a Blikk. (A cikk alatt a BKK válasza is elolvasható!)

Vitézy Dávid tavaly őszi kinevezése óta számos országot bejárt, információnk szerint az adófizetők és az Európai Unió pénzén. Több alkalommal Londonban próbálta ellesni a titkot, járt kiküldetésben a hűvös Norvégiában és a forró Dubajban is. A BKK kipipált úti céljai között van még Brüsszel és Sevilla is.

A BKK sajtóirodája kérdésünkre azt közölte, eddig 600 ezer forintba kerültek ezek az utak. Azt nem sikerült megtudnunk, hogy főváros és cégei is finanszírozták-e ezeket az utazásokat, és mennyivel, mert ennyi útra szállással, étkezéssel 600 ezer forint túl kevésnek tűnhet.

28 Tovább

Németországban tájékoztat, Budapesten beszól a járművezető

Olvasónk, Marczi az alább olvasható levelében a német és a magyar tömegközlekedést hasonlítja össze. Mivel másfél évig élt Németországban, így elég tapasztalatot szerzett ahhoz, hogy kijelenthesse, az ottani járművezetők és ellenőrök teljesen más hozzáállással végzik a munkájukat mint nálunk, Budapesten:

Kedves BKV-figyelő!

Egy ideje figyelem a blogot, igazából puszta kíváncsiságból. Vidéki vagyok, ritkán járok Budapestre, így csak néha érintkezem a BKV-val. Ellenben elég sok a negatív levél, és nekem sem túl pozitívak a tapasztalataim. Érdekes, hogy bár nem vagyok sokat a Fővárosban, valami mindig elveszi a kedvemet. Sajnos a nagyszámok törvénye alapján azt kell mondjam, nem csak velem van a baj. Tíz esetből 9, kicsit sok. De ne is szaporítsuk a szót, íme egy-két példa, aztán mindenki döntse el mit gondol.

Az elmúlt másfél évemet Németországban töltöttem ösztöndíjas diákként. Nem volt túl sok a támogatást, de azért ahova tudtunk elmentünk, és használtuk a közösségi közlekedést annak rendje és módja szerint. Kicsit szemet szúrt, hogy Berlinben mindez - a hivatalos valutaváltási árfolyamon átszámolva- ugyanannyiba került, mint itthon Budapesten. (A keresetek közötti különbségeket ismerjük, nem részletezem.) Lényegében nem is ez szúrt szemet, hanem a színvonalkülönbség. Amit nem a géppark állapotában mérek. Sokkal inkább kitűnt, az ellenőrök is ápolt, illedelmes és korrekt személyek voltak. Volt esetem, amikor elnéztem a jegyem érvényességét (megvettem előre a csoportos jegyet, mert jött ki hozzám a barátnőm) és nem néztem meg, hogy csak 9től érvényes, és fél kilenckor felszálltam vele a vonatra. Bírság és pattogás helyett közölte a bácsi rendesen, hogy mindjárt kiszámolja, hogy mennyit kell ráfizessek az útra a maradék 25 percre, amikortól érvényes lesz a jegyem. Nem követelőzött passportért, meg 40 euróért, hogy én csak blicceni akarok (bár ezt nehéz lett volna elhinni egy 28 eurós jeggyel a kezemben) és a többi. Megkérdeztem mi a baj, megmagyarázta, mondtam, ne haragudjon, nem figyeltem, majd megkérdeztem lehet tenni, elmondta, kifizettem a 4 euró pluszt, és rendben voltunk.

66 Tovább

Angolul is beszélt a segítőkész biztonsági őr

Amikor a biztonsági őrök bunkóságáról születik poszt néhányan azzal védik őket, hogy a nehéz, fárasztó munka miatt ilyenek. Valahol megértem, tényleg nem lehet könnyű 12 órát állni a huzatban, de saját problémánk miatt talán nem az utast kell cseszegetni. Olvasónk egy pozitív biztonsági őrös sztorit írt meg nekünk. Főszereplő egy barátságos, segítőkész, angol nyelvet beszélő őr:

Kedves BKV-figyelő!

Egy újabb kellemes meglepetésről szeretnék beszámolni Neked. Történt ugyanis, hogy a Népliget felé tartottam, a Nagyvárad téren szálltam fel a metróra. A bejáratnál annak ellenére ott voltak még az ellenőrök, hogy este 8 óra volt. Most viszont jól jött, hogy ott voltak.

25 Tovább
«
123

BKV-figyelő

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek