Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Kerekesszékkel a megállóban - a BKK reagál

A január 22-én megjelent "Egy órát várt a fagyban a kerekesszékes utas" című bejegyzésünkre a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) az alábbi tájékoztatást adta a blognak, illetve az eset szereplőjének:

A szóban forgó bejegyzés kapcsán, amelyben a 2013. január 19-én tapasztalt szolgáltatási hiányosságokra hívja fel a figyelmet az üzemeltető BKV Zrt-től bekért tájékoztatás alapján megállapítható, hogy műszaki jellegű problémák akadályozták az alacsonypadlós autóbuszok teljeskörű, előírt mennyiségű kiadását a jelzett napon.

Ennek érzékelhető jeleként az Ön által megjelölt időpontokban sajnálatos módon alacsonypadlós jármű helyett magaspadlós jármű közlekedett. A Budapesti Közlekedési Központ közlekedésszervezői tevékenysége, feladat-ellátási felelőssége kiterjed többek között az egyenlő esélyű hozzáférés feltételeinek fokozatos megteremtésére és megkövetelésére a közforgalmú menetrend alapján végzett személyszállítási tevékenység végzése során, illetve a szolgáltatók személyszállítási tevékenységének folyamatos figyelemmel kísérésére, a szolgáltatások teljesítésének ellenőrzésére.

A jelzett esetben a szolgáltatási színvonal vonatkozásában az előírt követelményszinthez képest kedvezőtlen irányú eltérés jelentkezett, melynek okait a BKK részéről megvizsgáljuk és amennyiben a Szolgáltató mulasztása felmerül, a BKK-BKV között érvényben levő Közszolgáltatási Szerződés alapján szankcionálásként kötbér kerül kiszabásra.

Bejegyzése kapcsán engedje meg, hogy az autóbusz járműparkhoz kapcsolódó fejlesztésekről tájékoztassuk Önt. A Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ folyamatosan törekszik új és használt járművek forgalomba állításával a régi, elavult fővárosi autóbuszflotta lecserélésére. Az elmúlt másfél évben Budapestre érkezett járművek akadálymentesek, hiszen minden esetben alacsonypadlós járműveket szerzünk be.

A fejlesztések eredményeképpen szinte a teljes autóbusz hálózaton alacsonypadlós szolgáltatást és ezáltal akadálymentes utazási lehetőséget biztosítunk 2013. január 1-jétől. Ezáltal a jelenlegihez képest sűrűbb követést és jobb kiszolgálást nyújtunk az idős, a kisgyermekes utasaink, illetve a mozgásukban korlátozottak számára.

A szolgáltatásfejlesztést az teszi lehetővé, hogy 2013. január 1-jétől teljes körűen forgalomba állnak a közelmúltban vásárolt 31 darab használt, de jó állapotú, alacsonypadlós Mercedes Citaro és 38 darab Volvo 7700-as jármű, amelyeket a BKV üzemeltet. A kibővült és megújult autóbuszflotta összességében annyi alacsonypadlós szóló és csuklós járművel rendelkezik, hogy a térbeli elosztásnak köszönhetően néhány kiegészítő jellegű, csak csúcsidőben közlekedő, illetve midibuszokkal kiszolgált járat kivételével minden vonalon közlekednek alacsonypadlós autóbuszok.

Emellett a VT-Transman Kft. 22 darab, alacsonypadlós Volvo-Aarbena típusú autóbuszt vásárolt és üzemeltet a budapesti, akadálymentes autóbuszflotta bővítésére. 2013 májusától 150 db új, Mercedes Citaro 2 típusú autóbusz áll forgalomba Budapesten a VT-Transman üzemeltetésében. A járművek korszerű, alacsonypadlós, légkondicionált, az európai sztenderdeknek megfelelő járművek lesznek, a flotta fele csuklós, fele kéttengelyes, szóló kivitelű.

A buszok az új buszüzemeltetési modell keretében állnak forgalomba, és beszerzésüknek köszönhetően megszűnhet a súlyos járműhiány Budapest autóbusz-közlekedésében és kijelenthető, hogy a fővárosban hét év után először állnak ismét forgalomba új buszok.

Továbbá engedje meg, hogy tájékoztassuk egy igénybe vehető szolgáltatásunk kapcsán. Az esélyegyenlőség elősegítése céljából a mozgásukban korlátozott személyek szállítását a BKV Zrt. által üzemeltetett öt darab Renault Master 2,5 dCI típusú, speciálisan erre a célra kialakított kisbusz is segíti. A speciális szolgáltatás egy úgynevezett "háztól-házig" szállítás, melynek diszpécseri felügyeletét 2012. augusztus 1-jétől a BKK látja el. A szolgáltatás igénybevételét a +36 70 390 3414-es telefonszámon munkanapokon 8.00 órától 16.00 óráig lehet kezdeményezni, célszerűen a tervezett utazáshoz képest legalább egy nappal korábban.

A szállítás koordinációját végző diszpécserrel elektronikus levélben is felveheti a kapcsolatot a forgalomfelugyelet@bkk.hu e-mail címen. (A szolgáltatást a napi igények függvényében tudjuk biztosítani.)

Tisztelt Utasunk!

Még egyszer elnézését kérjük a kellemetlenségek miatt, bízunk benne, hogy a jövőben kedvezőbb tapasztalatokat szerez a közösségi közlekedési szolgáltatással kapcsolatban. Ennek elősegítése érdekében javasoljuk, hogy a fenti fejlesztések megvalósulásáig, utazását megelőzően telefonon érdeklődjön a BKK diszpécserközpontjánál (utastájékoztató diszpécser, elérhetősége: +36-1-317 55 18), ahol munkatársaink készséggel adnak Önnek felvilágosítást a felhasználni kívánt járatok és járművek aktuális helyzetével kapcsolatban.

30 Tovább

Az is bosszantó, ha előbb jön a busz

A menetrendek tájékoztató jellegűek, ezt tudjuk. A belső kerületekben ezzel nincs semmi gond; a 7-es buszra napközben még kocogni sem érdemes, úgyis mindjárt jön a következő - legalábbis csúcsidőben, legalábbis általában.

A külső kerületekben azonban nem közlekednek ilyen sűrűn a járatok, egyes viszonylatokon valóban van jelentősége a kiírt menetrendnek. De említhetnénk az éjszakai járatokat is. Különösen télen nem mindegy, mennyit kell várni a buszra.

Sok bosszús utasészrevétel érkezik a BKV-figyelőhöz azzal a panasszal, hogy a járatok késnek, nem megbízhatóan közlekednek. Pétert inkább az bosszantja, amikor a busz a menetrendben kiírtnál korábban jön.Olvasónk felvetése nem egyedi, mindannyian jártunk már így, tehát a következtetés is levonható előre: érdemes a menetrendben jelzettnél 4-5 perccel kimenni a megállóba.

Péter a BKV-nak írt panaszát elküldte nekünk is, ugyanakkor jegyezzük meg, hogy a menetrendek összeállítása nem a BKV, hanem a BKK hatásköre. Olvasónk levelét szerkesztett, rövidített formában közöljük.

Sokadik levelemet írom, de a helyzet még mindig változatlan. Rákoskerten élek, az Erzsébet körúti megállónál szállok fel a 97E-re hétköznap, reggel 8 óra után, és azt tapasztalom, immáron napi rendszerességgel, hogy a járatok nem várakoznak az úgymond végállomásnál, hanem hamarabb érkezéskor egyszerűen továbbhaladnak - szinte - várakozás nélkül.

Január 4-én pénteken 8:08-kor érkeztem a 97E Erzsébet körúti megállójába, és már csak az üres megálló fogadott, holott 8:11-kor kellene érkeznie. Január 8-án, kedden, szintén ez a látvány fogadott 8:08-kor, és mivel 8:06-kor indultam otthonról (messziről látom a megállót), ezért biztos vagyok benne, hogy a busz 8:06 előtt mehetett el.

Nagyon kellemetlen 15 percig a -4 fokban tartózkodni, csak azért, mert a járataik nem tartják be a tájékoztató jellegű menetrendjüket. A következő busz is hamarabb indult, az előző járathoz képest "elhanyagolható" 2 perccel. A forgalom teljesen normális, tehát kizártnak tartom, hogy az Önök által állandóan hangoztatott "forgalmi okokból a diszpécser utasítására átszervezik a menetrendet" jelenség állna fent.

Ha tudnának már tenni valamit e visszatérő probléma orvoslására nagyon megköszönném, mert elég sok embert hallok panaszkodni a buszok hamarabb érkezése miatt. Nem beszélve arról, hogy a munkahelyemen emiatt pénzlevonással is "jutalmaznak", kiváncsi lennék, hogy a sofőrök ilyen jellegű pontatlansága is kivált-e hasonló "jutalmat" társaságuktól.

10 Tovább

"Értékcsökkent áruért kevesebbet illik kérni"

Miért nem kapja azt a szolgáltatást az utas, amit kifizet? - nagyjából így foglalhatók össze a Kibucka becenevű olvasónk által felvetett problémák. (Olvasónk levelében a hatásköröktől függően javítottam a BKK/BKV-ellentmondásokat.)

30 éve utazok bérlettel, ezért mostanában a szolgáltatás minőségén bosszankodom a legtöbbet. Értem, és rendben van, hogy az utazásért fizetni kell, bár az korántsem mindegy, hogy miért, és mennyit! A boltokban az értékcsökkent áruért kevesebbet illik kérni!

Én mostanában a menetrend miatt háborgok, ami a BKK-nál csak papíron létezik! A 15-30 percenként közlekedő járatok (115, 133) 5-10 perces késéssel közlekednek, sokszor ki is maradnak! Állok a megállóban, szélben, fagyban vagy éppen hőségben, és járat sehol! Mi van, ha időre kell eljutnom valahova, mondjuk színházba, reptérre, munkába?

Aztán megjön a járat, rajta három utas, meg két ellenőr. A késést szóvá teszem, a válaszban az első ajtós felszállásra (három utas), és a forgalom elterelésére hivatkoznak. Én meg a korábban felmutatott bérletemre, miután a megszólalásomat nem vették jó néven, mondván: miért náluk reklamálok...

Mindez szombaton du. 5 óra körül történik, korántsem csúcsidőben. Hogy miért késnek a járatok, az engem mint utast nem érdekel, közöm sincs hozzá! A bérletem megvásárlásával előre kifizettem az utazásom árát, joggal várom el, hogy időben jöjjön a busz, troli, stb., és kulturáltan, biztonságban utazhassak.

A BKV/BKK meg már beláthatná, hogy SZOLGÁLTATNIA kell az utasnak a nem kevés pénzéért, amit előre kifizet, akár jegy, akár bérlet formájában. Hogy ezt miként oldja meg, az az ő gondja, de kötelessége megtenni, ahogy nekem is kötelességem a BKV/BKK feltételeit betartani!

Sajnos, ez mostanság igencsak egyoldalúan valósul meg, a korántsem egyenlő erőviszonyok miatt! Az utas érdekeit ugyanis senki sem képviseli, jogait is folyamatosan nyírbálják, miközben egyre több pénzt húznak ki a zsebéből!

Ez ugyanis sokkal egyszerűbb, mint szembenézni a belső problémákkal, hibákkal, amik sokszor nem anyagiakon múlnak, hanem belső szervezésen, odafigyelésen. "Fejétől bűzlik a hal" - tartja a mondás; azt hiszem, ez a BKK-nál is megállja a helyét. Mert lehet, hogy sok a bliccelő, de sokan vagyunk, akik sok éve bérlettel, becsületesen utazunk!

7 Tovább

"Önök mások idejével játszadoznak" - avagy miért nem tartható be a menetrend?

- Hogyan érvényesítheti az utas a menetrend szerinti közlekedéshez való jogát? Vagy legalább csak annyit, hogy ne történjen ennyi kimaradás? - ezeket a kérdéseket tette fel névtelenséget kérő olvasónk. A kérdés nem egyedi, a téma nem új.

Olvasónk az alábbi panaszlevelet juttatta el a BKV-hoz, amelyet a cég remélhetően továbbított a BKK-nak, figyelembe véve, hogy a menetrend összeállítása ma már a Budapesti Közlekedési Központ hatásköre.

Tisztelt BKV!

Megértem én, hogy az Önök menetrendje csak ajánlás, de az már nonszensz, hogy reggelente az 5-ös busz rendszeresen pontatlanul közlekedik a rákospalotai szakaszon. Nem tudom, mi van a belvárosban ilyenkor, csak azt tudom, hogy aminek 8:06-kor kéne a Szent Korona úti megállóban lennie, az rendszeresen nincs ott, és vagy azért nincs ott, mert hamarabb elmegy, vagy azért, mert egyáltalán nem is jön, vagy már a következő érkezési időponthoz képest is késik.

Higgyék el, nem jó kedvemből írok, drága a bérlet, és mi mindig megvesszük családilag. Nekem augusztus elejétől van egy munkahelyem, de nem állandó szerződéssel, ingázok minden nap Budapestről Fótra (és vissza - nem városi rész, más közlekedési mód nem megoldott). Céges buszt kell időben elérni, és igyekszem mindig sokkal korábban odaérni, de néha - Önök miatt - előfordul, hogy éppenhogy sikerül.

Egy-két alkalommal viszont már ők vártak rám, és nekem ez azért is kellemetlen, mert néhány ilyen malőr az Önök részéről nekem akár az állásomba kerülhet; és ne mondják, hogy induljak el korábban, mert hiába vagyok ott sokkal hamarabb, ma legalább két busz maradt ki ezen a vonalon. A 25-ös busz is késett, és ami még csatlakozásban jó lett volna, a 296-os/96-os buszok valamelyike, az se jött, amikor a menetrend szerint a Rákos úti SZTK megállóhoz ki volt írva.

Autóval nem tudok menni, mert nincs se autóm, se jogosítványom. Vagy írjanak ki olyan menetrendet, amit a sofőreik be tudnak tartani, vagy tartsák be, ami most van!

Nem érdekel, hogy nehéz a helyzetük és időnként sztrájkolnak, nekem is nehéz, de ha én sztrájkolok, engem kicsapnak, és másnap már nem kell befáradnom a munkába, aztán kezdhetem előlről az évek óta tartó kálváriát... Önök mások idejével játszadoznak, és nem azokéval, akikkel bajuk van, mert azok nem szorulnak rá az Önök szolgáltatására.

20 Tovább

Várni vagy haladni? - Egy buszvezető véleménye

Két hete egy olvasónk arról írt, hogy a 70-es troliról leszállva rendszeresen "lecsúszik" az 1-es villamosról, mert átszálláskor a gyalogosoknak pirosat mutat a lámpa, és a várakozási idő pont elég ahhoz, hogy elmenjen a villamos. András néhány javaslatot is megfogalmazott; ezekre reagál most - általánosságban - egy autóbuszvezető.

Buszvezető vagyok, de utas is, nincs kocsim, tömegközlekedéssel járok magam is. A közelmúltban megjelent átszállós-megvárásos levél kapcsán írok. Pár napja jelent meg pont ehhez a témához kapcsolódva egy másik levél is, de már sok hasonló lejött már a BKV-figyelőn.

Itt egy örök, kibékíthetetlen ellentét feszül. Vannak utasok, akik már a buszon (villamoson, trolin) ülnek, és folyamatos haladást várnak, nem akarnak minden megállóban átszállókra várni, vannak pedig, akik nem a megállóban vannak, de elvárják, hogy megvárja őket a jármű.

Abban a pillanatban azonban, amikor egy utas eléri a buszt (villamost stb.), már ő is haladni akar, a következő megállónál már nem nagyon érdekli, hogy lemarad-e valaki. És hát ott a konkrét szituációban nem szereplő, de a történet szempontjából el nem hanyagolható többség, akik még nem szálltak fel, a vonal hátralévő megállóiban várják a járművet, és alighanem ők sem arra szavaznának, hogy minden megállóban ácsorogjon egy kicsit a busz, hogy bevárja a később érkezőket.

Ezt azért hívják tömegközlekedésnek, mert nem nagyon van mód arra, hogy egyéni igényeket kiszolgáljon, hogy egy-egy átszálló utas kedvéért megvárasson száz másikat. Az a sport, ahol erre lehetőség van, az az egyéni közlekedés: a saját autó, a taxi, a kerékpár stb.

Ezeket annak ellenére írom le, hogy értelmes körülmények és határok között megvárós típus vagyok, ha látom, hogy fut valaki a buszhoz, mindig megvárom, akkor is, ha távolról szalad (civilben nekem is jólesik, ha megvárnak). De ha nem fut, csak sétál, vagy álldogál a piros lámpánál, vagy más akadály miatt nem tud odaérni hamar, magam is úgy döntök, hogy a már fent lévő, és a következő megállókban várakozó utasok érdekeit tartom szem előtt, és indulok.

(Megérne egy külön posztot, itt csak röviden, zárójelesen említem, hogy a járművezető sokszor nem is tudja, hogy a piros lámpánál álló mondjuk kéttucat emberből egyáltalán van-e valaki, aki hozzá akar felszállni, mi több: a forgalomból kiálló, a megállóba beálló, manőverező, a járdaszegélyre, utasokra, visszapillantó tükörbe, műszerfalra néző, a figyelmét egészen mással lekötő vezető gyakorta észre sem veszi, hogy a megállón kívül kik mit csinálnak vagy akarnak.)

Észrevettem, hogy az időérzék is megzavarodik, mindig annak kedvez, aki akar valamit. Ha valaki az 1-es villamost akarja elérni az Erzsébet királyné úti megállóban, akkor számára a troliról leszállás, az úttesten áthaladás, a piros lámpa kivárása, a Hungária körúton való átkelés, a villamosra felszállás mind belefér 10 másodpercbe (legalábbis a levélíró ennyit említett).

Ha fönt ül a villamoson és sietne, akkor mindez a feleslegesnek és idegtépőnek tűnő várakozás percekig tartónak tűnik. A valóság a kettő között van, cirka egy perc lehet ennek a műveletnek a végrehajtása, de biztosat persze nem lehet mondani, hiszen a 70 éves nyugdíjas is el szeretné érni a villamost, a babakocsit toló, másik kezével gyereket vezető kismama is, és nekik bizony nem 10 másodperc, de nem is egy perc a várakozás, átkelés, felszállás kombó.

A BKV sem szab meg ilyen részidőket a forgalmi utasításban, tehát nincs leírva, hogy ha a vezetőfülkéből kitekintve látható, hogy 10 másodpercen belül felszállnak az utasok, akkor várni kell, ám ha 10 másodpercnél több idő kell, akkor ott kell őket hagyni. Ez a járművezetőre van bízva, aki mérlegel a pillanatnyi késése, sietése, az út hátralévő részén várható forgalmi helyzet, az adott időszakra meghirdetett járatsűrűség és még pár szempont alapján.

Ezzel a levéllel sem a megvárás ellen, sem mellette nem akarok állást foglalni. Van, amikor megoldható, van, amikor nem. Azt akarom mondani, hogy amikor egy ilyen szituáció felbosszant valakit, mindig gondoljon arra, hogy rajta kívül még van a járművön pár tucat (pár száz) utas, valamint az útvonalon további jónéhány, akiknek az érdekeik messze nem egyeznek az övével.

11 Tovább

BKV-figyelő

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek