Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

"JÚ MÁSZT PÉJ SZIX TÓZEND!"

Budapestre születni kell. Aki nem itt él, és fellátogat Pestre, annak talán a tömegközlekedéssel lesz a legnagyobb problémája. Turisták is a tájékoztatások hiányára panaszkodnak a legtöbben. Egy tolmács keresett meg a minap és leírta részletesen, hogy ma, Budapesten miért nem jó turistának lenni. Kevés az angol nyelvű tájékoztató, és ami van, azok is nagyrészt hibásan vannak fordítva.

Kedves BKV-figyelő!

Annak a pár héttel ezelőtti sajtóhírnek a fényében írom most e levelet, hogy a BKV mennyire rontja minden hazai turisztikai szerv próbálkozásait a külföldiek hazánkba csábítására. Külföldiek (s többször nem alacsony rangúak) magyarországi látogatásain dolgozó angol-magyar tolmácsként nem ismeretlen számomra, hogyan bánnak az itthoni szolgáltatói szektor képviselői - főképp az áruházi eladók - a külföldiekkel, de a nyáron több esetben is tapasztaltam a BKV kiemelt szerepét ez ügyben. Azért is a BKV-Figyelőnek írok, mert magának a BKV-nak megírni ezt úgy gondolom, felesleges. Bízom benne, hogy így, a szélesebb nyilvánosságon keresztül sikerül legalább a baj felismeréséig eljutni.

A turisták kezelésének problémája több szintű, s ezért sajnos nehezen orvosolható. A dolgozók kommunikációs téren képzetlenek, nyelvtudásuk gyakran még az alapfokot sem éri el, az angol nyelvű tájékoztatók fordítása rossz (és elhagy gyakran fontos információkat!), és a mondatok gyakran értelmetlenek. Mindez különösen nehézzé teszi egy olyan bonyolult rendszer megértését, mint amilyen a budapesti közlekedés és a BKV rá épülő jegy- és bérletfajtái. Fontos kezdeti lépésnek tartom a turisták alapvető, írásos tájékoztatásának megújítását, hogy a külföldről hazánkba először látogató idegen szemével is nézve alakítsák ki a tájékoztató füzeteket, feliratokat.

Másik általános megfigyelésem, hogy a jegypénztárakban dolgozók értenek a legkevésbé angolul, és ők is a legkevésbé segítőkészek, vagyis gyanítom, hogy az általam tapasztalt esetekben a turista tájékozatlansága (és ebből következő bírsága) az ő általuk rosszul vagy nem kiadott információnak köszönhető. Csak egy példa: egy alkalommal a hivatalos jegyárusító és egy turista között tolmácsoltam a Deák téren, ahol az eladó hölgy folyamatosan káromkodott amiatt, hogy a fiatal férfi nem érti meg elsőre Budapest közlekedési rendszerét, és folyamatosan kérdésekkel bombázza őt azzal kapcsolatban, hogy merre menjen. A turista természetesen kihallotta a káromkodást a hanglejtés alapján, és értetlenül állt az őt érő stílus előtt, amikor ő csak a megfelelő helyen érdeklődött információról (amit végül csak részben kapott meg).

Az első történet különösen annak fényében szomorú, hogy tudjuk, a BKV ellenőröknek szóló a BKV-Figyelőn is közölt leiratában arra kér, ne büntessék meg elsőre a turistákat. Még júliusban történt, hogy a Déli Pályaudvarnál a metróból kifele jövet láttam, hogy egy a sírás határán levő külföldit fognak körbe az ellenőrök. Mivel határidőre kellett leadnom egy munkát, sajnos akkor nem volt időm megállni, de gondoltam, hogy ha még visszafelé is itt lesz a fiatal hölgy, akkor segítek neki. Tíz perc elteltével értem vissza, és még mindig két ellenőr volt az igen zaklatott fiatal nővel, aki akkor már segítségért telefonált. A kibontakozó beszélgetés leginkább egy abszurd komédiára emlékeztetett.Amikor megkérdeztem, hogy felajánlhatom-e segítségemet tolmácsként, az első ellenőrnő máris jókedvű csevejbe akart elegyedni arról, hogy hol dolgozom, miközben a másik ellenőr a kedves, de egyértelmű "Nem fogom elengedni" választ adta. A beszélgetés további része vele zajlott le. Az ellenőr előadta, hogy a turista hölgy átszállójeggyel jött az Árpád hídtól, és hogy az nem érvényes. Nem egészen értettem, miről beszél (átszállójegy ugye egy átszállással mindkét vonal teljes hosszára érvényes), azt hiszem az indoklás szerint a Deák téren nem érvényesítette újra a jegyet, pedig "rá van írva a hátára" - és itt felmutatta a kis lila fecnit, alig kivehető írással. Jó a szemem, de nem tudtam egy betűt se elolvasni belőle, ha angolul volt, ha nem. Miután elmondta, hogy "Nem érdekel, ha rendőrt hív, az is nekem fog igazat adni", előhúzta a végső érvet: "Ha a magyart megbüntetem, akkor őt is". Sajnos ezzel már nem tudtam mit csinálni, oda nem tudtam menni a lányhoz, és jól láthatóan az ellenőrök - bár baromi kedvesek voltak! - szentül hitték, hogy amit csinálnak, az pontosan úgy jó, ahogy van.

A második történet a augusztusban, a Deák téren a kisföldalattihoz vezető lépcsőfordulóban történt, ahol egyébként is többször láttam már nem épp normálisan viselkedő ellenőröket. (Egyikük például utánaszólogatott a csajoknak, meg úgy állította meg bérletfelmutatásra az embereket hogy elállta az útjukat és jó hangosan azt mondta, HŐŐ!) Szóval itt láttam, hogy két turista mennyire küszködik az ellenörrel. Ismételten bemutatkoztam. Az ellenőr, harminc körüli srác, nagyon megörült nekem, és kérte, magyarázzam el a turistáknak, hogy nekik átszállójegy kéne. Megkérdeztem a turistákat, hogy mit szeretnének, erre ők elmondták, hogy ők a Nemzeti Múzeumhoz szerettek volna menni, de a kisföldalattival elküldték őket valahova, ahonnan most jönnek vissza, és szeretnének eljutni a múzeumhoz. Fordítom az ellenőrnek, hogy a Nemzeti Múzeumhoz akarnak menni, mire ő: "Hát az meg hol van?" Pillanatnyi döbbenetem után elmagyaráztam neki (én a BKV-alkalmazottnak, kicsit abszurd, nem?), hogy egy megálló kettes metróval az Astoriáig, vagy két megálló hármas metróval a Kálvin térig. Miután nyugtázta ezt a srác, elmondtam a turistáknak is angolul. Megkérdezték, hogy miért nem mehetnek itt most át szabadon, én meg elmondtam, hogy hát mert a másik metróra való átszállásnál új jegyet kell kezelni. Igen, mondják, ezt tudják, de feleslegesen küldték őket a kisföldalattival a Nemzetihez. Kérdem, ki küldte őket, mire ők: "Hát ez az ellenőr itt!" Miután az ellenőr nem tágított, végül megkértem a turistákat, hogy - úgyis tömbjegyük volt - a legegyszerűbb lesz, ha kezelnek még egy-egy jegyet, mert ennek a gyereknek én nem fogom tudni elmagyarázni, hogy eleve ő mondott nekik hülyeséget. Amikor megkérdezték, hogy miért, csak annyit tudtam mondani, hogy "I'm really sorry, but they're undereducated."

126 Tovább

Kétórás szívás a buszvezető miatt

Mit tudsz tenni az éjszaka közepén, ha az utolsó éjszakai busz vezetője nem szeretné, hogy felszállj a buszra és továbbhajt? Vagy megvárod az első buszt, vagy taxizol. Egyik sem kellemes…

Tisztelt BKV!
 
Ma hajnalban (08.31.) a 02:37-kor a Városház térre érkező (Móricz Zsigmond Körtérről induló) 941-es éjszakai járatuk nem állt meg a megállóban, igaz három ember is várakozott ott. Ez tűrhetetlen! Mit csináljon a három ember ilyenkor? A következő megfelelő irányba menő járatuk már a reggeli buszok közül jön, majd két és fél órával később. Esetleg azt kéne megvárniuk? Vajon azért fizetik a bérletet, mert az őket figyelembe nem vevő sofőrök buszainak elsuhanó oldalát szeretnék nézni, vagy esetleg azért, mert szeretnének rajta utazni? Persze aztán mehettek haza taxival, igaz csak azért, mert valahogy nem volt kedvük 11-12 fokban kora hajnalban felcaplatni egy dombra... Legalább mostmár tudom, hogy mit kapok azért, hogy világéletemben tisztességesen megvettem a bérletet. A leírt szolgáltatást biztos nem!

Elég elgondolkodtató, hogy a következő bérletet érdemes-e megvennem, hiszen hozzá kell még számoljak olyan mellékköltségeket is, mint például a taxival hazajutás.
 
Felháborodott utasuk: Boros Miklós

31 Tovább

Betörte a villamos ablakát, majd elszaladt

A BKV Figyelő nem feltétlenül azonosul minden beküldött levél tartalmával, azonban fontosnak tartjuk, hogy többféle meglátás, vélemény, észrevétel lásson napvilágot a blogon. Az alábbi levél írója joggal teszi fel a kérdést, hogy miért várunk változást a BKV-nál, ha az utazóközönség is csak negatív irányban változik? (megj.: a levél könnyebb olvashatósága érdekében néhány elírást kijavítottunk.)

Tisztelt BKV-figyelő!

Én is (mint szerintem elég sokan) rendszeresen szidom a BKV-t (késik, nem jön, bunkó, tömött, stb.), de a maiak után elgondolkodtam a dolgokon.

Ma kb. negyed és fél 2 között értünk a 3-as villamossal (Gubacsi felé) a Liget térhez, és mikor már mindenki felszállt, a vezető bátorkodott elindulni (volna). Mivel én a jármű elején ültem, nem sokat láttam a dologból, de hallottam 1-2 csattanást és üvegcsörömpölést, majd láttam a villamos mögött keresztben átfutni a síneken 3-4 (biztos norvég) fiatalt.

Ezek után megértem a vezetőt, inkább nem állt le velük vitatkozni, hanem továbbment a Mázsa térig, és ott mérette fel a kárt. Az ajtó egyik szárnyán az üveg betörve, a másik meg tele horpadásokkal, és hiába hívta a központot, elég sok idő múlva válaszoltak neki. Most mondjátok meg őszintén, ti nem akadnátok ki? És akkor még csodálkozunk, hogy egyesek milyen bunkón viselkednek velünk. Én is küldtem már el a ... jegypénztárost, de be is látok a színfalak mögé, mert van pénztáros ismerősöm, szóval meg is bántam. Mindegy.

10-15 perc múlva visszafordult és utasok nélkül elment a villamos, őket pedig elvitte egy másik.

Szóval, amíg a BKV-s megszívat, mert szívóznak vele, mi meg szívózunk vele mert megszívatott, addig komolyan kérdezem, MIT AKARUNK ITT EGYÁLTALÁN? (nem mintha szeretném a BKV-t, de köztük is akadnak emberek...)

Ábel

86 Tovább

Visszaváltanád a bérleted? Megszívtad!

Vakond a munkahelyétől kapja a bérletét minden hónapban. A cégnek jelezte, hogy a BKV bérlet helyett neki gazdaságosabb lenne az egyesített bérlet (BEB), ezért beváltja az Akácfa utcában. Eddig minden rendben ment, most viszont született egy új rendelet:

BEBorult az ég

 

A történet főhőse minden hónapban havibérletet kap a munkáltatójától, juttatásként. Eddig ez szép és dícséretes dolog, csak az a baj, hogy főhősnek Rákosborzasztóról vonattal egy óra az út, míg símán BKV-val majd másfél - nem beszélve a kényelmi faktorról. Cégnél tehát főhős megkísérli meggyőzni az Aktuális Gazdasági Vezetést, hogy ugyan legyen már egyesített bérlet az a havibérlet, de ez a fejezet kudarccal zárul. Marad a havibérlet.

 

Szerencsére a mesében is létezik kiskapu: főhős a bérletszelvény kézhez vétele után besétál az Akácfa utcába, és 1000 Ft ráfizetése mellett becseréli egy BEB (egyesített) bérletre a havibérletet. Az új bérletszelvényre - ahogyan a régin is volt - rábélyegzik a "NEM VISSZAVÁLTHATÓ" feliratot, és ezzel minden rendben. (Rosszmájú olvasók kedvéért főhős nem pénzt kíván a bérletéért kapni, mert az adóügyileg kifogásolható lenne...) Happy end.

 

Igen ám, de született új rendelkezés. A bérlet hátuljára mostantól azt pecsételik, hogy "SZÁMLA KIADVA", és ettől új világ kezdődik. Főhős mit sem sejtve besétál az Akácfába, ahol kedvesen (tényleg!) közlik vele, hogy ez most kérem, nem megy, mert ugye a cseréhez kell a számla is, ha már egyszer kiadták.

 

Ha kell, hát kell, a mesében is három próbát kell kiállni, főhős tehát nem lepődik meg. A munkáltatójánál előkeresteti a számlát, ez a folyamat már csak a cég méretét tekintve sem egyszerű dolog, és baljós gondolatokkal visszatér a központi pénztárba, hogy ugye, akkor most már mehet a csere? Az előérzetek beigazolódása gyanánt kiderül, hogy hiába számla, mert a fizetés átutalással történt, ennek okán csak a cég kezdeményezhetné a cserét. Az a cég ugye, aki egyszer már nem kívánt főhősnek egyesített bérletet fizetni.

 

A sárkány saját farkába, a főhős a fűbe harap. Hiába, ilyen film is kell. Tanulság? A Cég 1000 forinttal gazdagabb, a BKV ugyanennyivel szegényebb, főhős pedig jól megszívatva, mert amennyiből egy hónapig vonatjegyet vesz, annyiból bőven kap egy vadi új BEB bérletet is. Vagy nyomorog a csigabuszon. Vagy mehet kerékpárral.

 

Végül is kit érdekel?

 

vakond

37 Tovább

Volán pótolja a 24-es villamost

A BKV járműparkja annyira elavult, és annyira kevés autóbuszuk van, hogy külsős cégeket kell megkérni több viszonylat üzemeltetésére. Az alvállalkozók eddig BKV-kék buszokat küldtek ki a vonalakra, így az utas szinte semmit változást nem érzett, amikor felszállt egy alvállalkozós buszra –  egészen mostanig.

Biztosan emlékeztek még a járatátszámozások magyarázatára. Hogy a városban nem közlekedhet azonos számmal villamos, busz vagy troli, még akkor sem, ha az egyik Budán jár, a másik Pesten. Mindenki mondta, hogy a busz kék, a villamos sárga, a troli meg piros –  nincs az a hülye, aki összetévesztené a hatos buszt a hatos villamossal, amely ugye nagyobb, sárgább, és még klíma is van benne.

 

 

A BKV vonalain közlekedő buszok azonban már nem mindenhol kékek. A 24-es villamospótló legalábbis tuti nem. Miért? Mert annyira nincs busz, hogy kiküldjenek egyet, ha meghibásodik egy valamelyik vonalon? Ennyire elöregedetett a járműflotta? Köztudott, hogy a járműveket sorra selejtezik le, sorra döglenek le. De valóban ekkora a buszhiány a BKV-nál?

 


Kék konkurens cég között enyhén szólva is érdekes egy ilyen buszcsere, és biztos az is, hogy nem ingyen van. Olyan ez, mintha a Burger King a McDonalds-tól kérne kölcsön zsemlét a Whopperhez.


További képek:

85 Tovább

BKV-figyelő

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek