A budapesti utcákon lévő –szerintem- legjobb villamost mutatom ma be nektek. Bár a BKV-zók többsége biztos használta már, utazott rajta, de most itt a lehetőség, hogy bővítsék ismereteiket.
Bemutató
2002. novemberében készült el az első két átalakított Tátra villamos, melynek vezérlését a Ganz-Transelektro tervezte át. Az első átalakított villamosok az 1-es vonalon álltak munkába, Tátra T5C5K néven.
Mint már a bevezetőben is írtam, a Kátra (így becézik) villamos a budapesti villamosok között a legjobb. Télen az utastér a fűtőtesteknek köszönhetően meleg, míg nyáron a nagyméretű nyitható ablakoknak köszönhetően hűvös, jól szellőzik. A villamos szinte egész oldala nyitható. A villamoson modern, hangos és kijelzős utas tájékoztató rendszer található, emellett a villamos oldalán utas tájékoztató táblákat is találunk. Ez azért hasznos, mert a kijelzőn látjuk, és a hangszórókon keresztül halljuk, mi a következő megálló, de a táblán megtervezhetjük az útvonalat, megnézhetjük az átszállási kapcsolatokat, és az összes megállót.
A villamos ajtaja egyedileg és egyszerre is nyithatók, ellentétben a régi Tátra villamosokkal. Minden ajtónál külön leszállásjelző van elhelyezve. Az egyedi ajtónyitás haszna, hogy télen, az esti órákban csak azok az ajtók nyílnak ki, amikre tényleg szükség van, így a villamos belseje nehezebben hűl ki.
A belső színösszeállítás kitűnő. A sárga csövek/ajtók és az ezekhez színben teljesen illő ülések. Nincs még egy olyan jármű Budapesten, aminek a színösszeállítását így eltalálták volna.
A jármű egyetlen nagy hibája az, hogy nem alacsony padlós, de 1980-ban, erre még nem igen volt lehetőség. Aki ki szeretné próbálni, utazzon a 18-as, 56-os, 59-es vagy a 61-es villamos vonalak valamelyikén.
Műszaki újdonságok:
A jármű olyan energia-visszatáplálásra alkalmas, IGBT-tranzisztoros egyenáramú szaggatós hajtásrendszerrel korszerűsödött, amelynek eredményei:
• a villamos indításakor veszteségmentes a vezérlés, féküzemben energia-visszatáplálásra alkalmas, így összesen a korábbiakhoz képest 1/3-dal csökkent az energiafelhasználás
• a korszerű vezérlés mind az indítást, mind a fékezést egyenletessé teszi, ezáltal az utazás kényelmesebb
• a kipörgésgátlás és a csúszásvédelem biztonságosabbá teszi a közlekedést
Az energiatakarékos üzemmód kialakításához a Környezetvédelmi Alap Céltámogatása is hozzájárult.
Az utas-komfortot javító felújításokon túl a járművezető munkáját könnyíti az új műszerasztal, a kényelmes, ergonómiailag tervezett vezetőülés, a nagy felületű fűthető tükrök, és a motoros áramszedő-lehúzó.
A környezetbarát fejlesztéseken túl megújultak az ülések, új borítást kapott az utastér, a járművön belül és kívül több elektronikus vizuális kijelző ad információt, melyeket beszédszintetizátoros, hangos utastájékoztatás egészít ki. A járművekben leszállásjelző-rendszer került kiépítésre: az ajtók fölött elhelyezett leszállásjelző lámpák azon az oldalon világítanak, ahol az ajtók megálláskor nyílni fognak. Az ajtók kívülről gombnyomásra, egyedileg nyithatók, és becsípődés, beszorulás elleni védelemmel vannak ellátva, így nem csukódik rá sem az utasra, sem a poggyászra az ajtó, mert az automatikusan újra kinyílik. (Forrás: Wikipedia)
Műszaki adatok:
Összes férőhely: 100 fő. Ülőhelyek száma: 26 fő. Állóhelyek száma: 74 fő. Hossz: (ütközők nélkül) 14700 mm. Szélesség: 2480 mm. Magasság: 3140 mm. Tengelyek száma: 4. Tengelytávolság: 1900 mm. Forgócsap távolság: 6700 mm.
Elfogult vagyok, hisz a kedvenc járművemnek kell osztályzatot adni, de a Kátra villamos 5-öst kap!
2008. március 14. 12:39
Járműteszt: Tatra T5C5K villamos
2008. március 02. 12:16
Mire jó az index?
Mikor kicsi voltam, sosem értettem, miért van a villamosokon index. Hát tud másfele menni szegény? Felnőttem, és rájöttem, hogy vannak váltók ahol el tud kanyarodni a villamos, ezért nem árt neki, ha indexel.
Mire egyre jobban öregszem, rájövök, hogy az index nem is a kanyarodás végett van, hanem azért, hogy a villamosvezető néni/bácsi tudjon egymásnak köszönni.
2008. február 27. 13:55
Vegyél UV villamost
Bár a hír nem új, a BKV felajánlja megvételre, a forgalomból kivont UV villamosait. Elgondolkodtál már azon, hogy nézne ki egy ilyen villamos a saját kertedben?:)
2008. február 26. 13:05
Járműfelújítás
Helló!
Renszeresen olvasom a BKV figyelőt, és a sok kritika közé szeretnék beszúrni egy pozitív élményt is. Mert bizony ilyenből is van sok.
Elsőnek szeretnék szólni, az igen nagy számú frissen fényezett és kívülről-belülről helyrepofozott villamosoról amikre jó ránézni, annyira szépek. Talán, ha naposra fordul az időjárás akkor többen is észre fogják őket venni. Habár a unatkozó emberhulladékok miatt ezeken is azonnali jelleggel tűnnek fel és sokasodnak a karcolások és a tag-ek. De akárhogyis nézzük. Most szépek, és jó velük utazni!
Ugyanide kapcsolódik a másik észrevételem, hogy sok metrókocsi úgyszintén megújúlt. Én csak a hármas vonalán utazom, de nem egyszer tapasztalom, hogy szinte festékszagú frissen fényezett szerelvény gördül ki az alagútból. Sőt, néha elgondolkodtam, hogy kitört-e az üveg, vagy "csak" alaposan lemosták.
És észrevették, hogy a latyakos idő végeztével milyen gyorsan lemosták a buszokat?
Van miért szidni a BKV-t de ezért egy kövér pirospontot megérdemel.
Tisztelettel: PacsoT
2008. február 26. 09:44
Hol vannak a Combinok?
Egy villamosvezető ismerősöm a napokban ezt mondta: „Elméletileg azért van kevesebb Combino a körúton, mert most rakják bele a klímát, és az ablakot. Gyakorlatilag azért nincs, mert kellene még, vagy’ 10 db.”
T. Figyelő !
Mint az utóbbi hetekben többen is tapasztalhatták, a BKV a körútra visszacsempészte a jó öreg Ganz villamosokat.
Felmerül bennünk a kérdés, hogy miért nem tudja biztosítani a kellő számú jármű kiadását a Hungária kocsiszín? Állítólag a Ganz villamosok annak a hét Combinónak a helyére kerültek vissza ideiglenesen a forgalomba, amelyekbe éppen légkondicionálót szerelnek. A teljes munkát a BKV ígérete szerint nyárig elvégzi a közlekedési vállalat. Azt, hogy ez miért hét hernyót érint egyszerre, nem tudni. Az viszont biztos, hogy ennyi szerelvény kiesését a körúti forgalom megérzi. Az is teljes bizonyossággal állítható, hogy együttesen 7 db szerelvénybe nem tudnak egyazon munkát végezni. Tehát a hét Combinó egyidejű kivonása érthetetlenül sok, és a légkondi szerelés sem indokolná az együttes leállítást. Folyamatos, vagy 2-3, netán páros leállítással, sokkal ésszerűbben és mégis folyamatosan lehetne végezni a munkát. Erről a megvásárláskor nem volt szó, és ezzel a főváros, meg a BKV sem büszkélkedik. Mint közismert, a szerelvényeket ilyen, az utasokat érintő kényelmi berendezés nélkül vásárolta a cég - emiatt a tavaly júliusi és augusztusi hőség idején számos kritika érte a vállalatot. A végleges elgondolásról máig sem hallani. Nagyobb ablakok, csak középső részi klímák, vagy a kimaradt gyári berendezések kerülnek a helyükre, beépítésre?
Megint ügy tűnik, hogy az ünnepi megjelenítés követően egy hibás, átgondolatlan beszerzés utóköltségeit és utórezgéseit kénytelenek megsínyleni az utasok. Pedig forró nyár és forrongó hangulat várható az egyre szűkülő és ennek ellenére dráguló közlekedési tevékenységek körül.
"grupi"
Utolsó kommentek