A fenti képet olvasónk, Csaba készítette a 151-es vonalon közlekedő FLR-740-es rendszámú Volvo buszon még tavaly. A képet látva több kérdés is felmerül a jegyet vagy bérletet tisztességesen vásárló utasokban: Tényleg ezt érdemli az ember havi 10 ezer forintért? Vajon milyen gyakran takarítja ezeket az üléseket a BKV?* Milyen fertőzéseket lehet elkapni egy ilyen erősen szennyezett üléstől?

*A szabályzat úgy szól, hogy ha egy hajléktalan leül egy ülésre, és a ruházata olyan, hogy beszennyezhette az ülést, akkor ki kell állni a forgalomból, és a buszt fertőtlenítésre be kell vinni a garázsba. Vajon ezt a szabályt hány buszvezető tartja be?


Olvasónk, Viktória a buszok tisztaságával kapcsolatban levelezett a BKV-val, ugyanis megunta, hogy egy rövid út után moshatta újra a ruháit, annyira koszosak és büdösek lettek. Előbb olvasónk levelét olvashatjátok, alatta pedig a BKV válaszát találjátok. Külön felhívnám a figyelmet erre a részre, melyben a BKV azt hazudja, hogy a koszos és elhasználódott üléseket rendszeresen cserélik:

„A nagyon elhasználódott, illetve bepiszkolódott üléseket rendszeresen cseréljük. Lehetőségeinkhez képest igyekszünk a járműveket tisztán forgalomba állítani. Amennyiben a jármű szennyezettsége olyan, hogy az utasok szállítása nem megengedhető és a járművezető erről értesül, vagy ezt tapasztalja - akkor az autóbusz telephelyre való beállítására intézkedni kell.”

Nyilván a képen látható ülés néhány nap alatt szennyeződött így be, ezért nem vették észre a fél centis koszréteget, és ezért nem cserélték még az ülést…

Tisztelt Ügyfélszolgálat!

A tárgyban megjelölt témában szeretném felháborodásomat jelezni cégük felé. Rendszeres, bérletet vásárló utasuk vagyok.

Legtöbbet a 30/30A vonalon utazom. A Kőbányai garázs kocsik "tisztaságát" nem minősíteném. Hosszú távon utazom velük, szeretném ezt az időt ülve, olvasva eltölteni. De, ha ezt megteszem, teljesen biztos, hogy a rajtam lévő komplett ruhatárat hazaérkezésemkor mosni kell. Sajnos előfordult az is, figyelmetlen voltam, nem ellenőriztem az ülést, és erősen vizeletes helyre sikerült leülnöm.  Ezek szerint vagy állok, vagy mosok? Nem szeretnék semmilyen betegséget összeszedni a járműveken, de a higiénia ilyen fokú hiánya mellett ez könnyen előfordulhat.

A BKV nem kíván semmit tenni a leírtak ellen? Körbe ragasztgatták, a kocsikat, hogy jönnek a mindenható közterület felügyelők. Eggyel sem találkoztam még, a fent említett vonalakon, pedig nem kis forgalmú vonalak.  Az ellenőrök sem, a sofőrök sem, senki nem tesz semmit az ellen, hogy a koszos ruházatú egyének ne szállhassanak föl a járművekre. Kérdem én, ha már pontosan senkit nem érdekel a takarítás, legalább miért nincs egységes, betartatott szabály, hogy a hajléktalan, vagy a nem megfelelő ruházatú emberek sétálnak....

Szeretném, ha "megtanácskozzák a kérdést" szintről valami most már eljuthatna a megvalósításig. Miért nem lehet azt megoldani, hogy éjszakánként is, és napközben is megfelelő létszámú takarító személyzet van jelen a garázsokban(különös a fent nevezettben)?

Várva érdemi válaszukat!

Üdvözlettel, R. Viktória


A BKV válasza:

Tisztelt R. Viktória!  

Hivatkozva a Társaságunkhoz 2011. március 3-án érkezett elektronikus levelére, a Kőbányai Autóbusz – Trolibusz Szolgálat és a Jegy és Bérletellenőrzési Szakszolgálat állásfoglalása alapján az alábbi tájékoztatást adjuk:

A járművek tisztántartása érdekében minden nap - a járművek éjszakai beállásakor – a jármű padlózatáról, ülésekről, az ülések melletti helyekről lépcsőaknákból sepréssel eltávolítjuk a hulladékot és szemetet. Járműveink a téli üzemeltetés során jobban szennyeződnek, ezért minden tavasszal elvégezzük a valamennyi járműre kiterjedő kiemelt belső nagytakarítást. Hetenként egyszer ez kiegészül az ablakpárkányok, kapaszkodók vegyszeres, nedves ruhával történő letörlésével. Autóbuszainkon évente több alkalommal végeztetünk teljes körű nagytakarítást. A legapróbb részletekig elvégezzük a belső vegyszeres takarítást, belső fertőtlenítést, grafiti eltávolítást. A szövettel borított ülések takarítása a korábbi bőrülésekhez képest nehézséget jelent. Az ülések tisztítását a ciklusos karbantartási rendszer keretében végezzük. A nagyon elhasználódott, illetve bepiszkolódott üléseket rendszeresen cseréljük. Lehetőségeinkhez képest igyekszünk a járműveket tisztán forgalomba állítani.

Amennyiben a jármű szennyezettsége olyan, hogy az utasok szállítása nem megengedhető és a járművezető erről értesül, vagy ezt tapasztalja - akkor az autóbusz telephelyre való beállítására intézkedni kell.

Ezúton tisztelettel kérjük, hogy amennyiben a jövőben hasonló esetet tapasztal a vizsgálat és a szükséges intézkedés végrehajtása érdekében konkrét adatok (forgalmi rendszám) megadásával segítse munkánkat.

Tájékoztatjuk továbbá, hogy a hajléktalanok kérdése olyan társadalmi probléma, amely a BKV Zrt-t is mind nagyobb mértékben érinti. Az utazási feltételeket megszegő, a többi utas nyugalmát és kulturált utazási körülményekhez való jogát sértő, renitens utassal szemben jegyellenőreink - a többi utashoz hasonlóan - kizárólag a pótdíjazási eljárás kezdeményezésével élhetnek. Amennyiben az utas megtagadja a pótdíjazásban történő együttműködést, úgy munkatársaink rendőri intézkedést kérhetnek és/vagy az utast felszólíthatják a közösségi közlekedési jármű elhagyására. Kollegáink tevékenysége csak és kizárólag a felszólításra korlátozódik, fizikai kényszert senkivel szemben nem alkalmazhatnak.

A BKV Zrt. viteldíjainak és pótdíjainak mértékét, illetve azok alkalmazási feltételeit a Budapest Főváros Közgyűlésének a 80/2009. (XII.23.) és a 62/2010. (XII.23.) önkormányzati rendelettel módosított 74/2009. (XII.10.) önkormányzati rendelete szabályozza. Társaságunk jogalkalmazói státusszal bír, jegyellenőreink feladata a fentiekben rögzítettek ellenőrzése és betartatása az előírt eljárási rend alapján.

A hatályos jogszabályok értelmében munkatársaink az utasok között semmilyen szempont szerint nem tehetnek különbséget, mindenkivel szemben azonos módon kötelesek eljárni, szükség esetén intézkedni.

Az ellenőrzési hatékonyság javítása érdekében munkatársaink 2011. január 11-től – kísérleti jelleggel – hatósági jogkörrel rendelkező közterület-felügyelők közreműködésével teljesítenek szolgálatot. A közterület-felügyeletről szóló 1999. évi LXIII. törvény III. fejezet 24.§ (1) bekezdés a) pontja értelmében a felügyelő a jogszerű intézkedésével szembeni ellenállás megtörése érdekében testi erőt alkalmazhat. Társaságunk a Felügyelettel kötött együttműködési megállapodását részben erre – a közterület felügyelő számára törvény által biztosított – eljárási lehetőségre alapozva kötötte meg.

A felügyelők a pilot program keretein belül a főváros gerincvonalain és nagy forgalmú járatain segítik a jegyellenőrök munkáját. A BKV Zrt. az együttműködés eredményeinek kiértékelését követően dönt a közös feladatellátás folytatásáról, illetve a jegyellenőrzési tevékenységben részt vevő közterület-felügyelők létszámának bővítéséről, ezáltal biztosítva jelenlétüket további járatokon.

Kérjük tájékoztatásunk szíves elfogadását.

Budapest, 2011.04.05.

Üdvözlettel: Baji-Gál Csaba, ügyfélszolgálati irodavezető

Ha van hasonló történeted, akkor ne fogd vissza magad.
Ide várjuk: bkvfigyelo@gmail.com