A BKV büszkén bejelentette, hétfőtől zöld karszalagos Orkok zaklatják az utasokat a Moszkva téren, majd néhány nap múlva a Móriczon és a Fehérvári úton is. Cél a bliccelő utasok kiszűrése. De vajon mennyit ér az egész rendszer?

A fontosabb vonalakon ahol végállomási ellenőrzés van (19-es villamos, 7E, 173E busz, 4-6 villamos) az első megálló nincs messze a végállomástól, maximum 400 méter, de van olyan vonal, ahol ez csak 200 méter. Ez 2-3 perc séta annak, aki nem akar fizetni. Lássuk ezt a gyakorlatban:
 



 


A fenti felvételen a Moszkva tér látható és az utána következő első megálló a Széna tér. A két megálló között körülbelül 150-200 méter távolság van (útvonaltól függ) ami reggel egy jó 1-2 perces séta maximum. Aki elvből nem fizet a BKV-ért az ezt a távolságot röhögve lesétálja és felszáll a villamosra. A Moszkva téri ellenőrzés óta egyébként jelentősen nőtt a Széna téri villamosmegálló forgalma. Az ellenőrzésnek így annyi értelme van, hogy a bérletesek minden reggel felmutatják a bérletüket, és felszállnak. A bliccelők nem is próbálkoznak. És hiába jár több ellenőr a vonalon, aki bliccel úgyis leszáll, ha ellenőrt lát…





Ugyan ez várható a 4-es és a 6-os villamosok másik végállomásainál a Móriczon és a Fehérvári úton. Ott is 350-400 méter van a végállomások és az első megálló között, ami egy kis laza reggeli séta, kb. 4 perc. Vajon itt is az lesz az ellenőrzés következménye, mint a Moszkván?







A fenti két képen az Etele tér látható, azon belül is a 7E, 173E buszok rövid útvonala és a 19-es villamos. A BKV itt is bevezette a felszíni ellenőrzést, melynek következménye itt is a séta lett. A 19-es villamos első megállója 400 méterre van a végállomástól, de aki lusta sétálni, ezt az utat megteszi a villamospótlóval, aminél nincs ellenőrzés. A 7E busz első megállója a Bártfai utca 250-300 méter az Etele tértől. 2-3 perces reggeli séta. Itt is nagyon sétálnak a bliccelők, mert a megálló forgalma nagyon megnövekedett az ellenőrzés óta.

Összességében mit ér a fokozott ellenőrzés? Tulajdonképpen nem sokat. Akinek van bérlete előveszi, felmutatja. Akinél van jegy az megmutatja, felszáll, de az is lehet, hogy nem lyukaszt. Akinek se jegye se bérlete, és elvből nem fizet, az szerintem nem fog a zöld élőlényektől megijedni, inkább sétál reggelente 3-4 percet, és felszáll az első megállóban. A fenti kis szövegben nem bliccelési tanácsokat szeretnék adni, hanem tanácsot a BKV-nak, teljesen ingyen. Mivel a bliccelőket a jelenlegi formában nem lehet kiszűrni, ettől nem fognak jegyet venni. Reméljük a post hatására kicsit fokozzák az ellenőrzést az első pár megállóban is, és teljesen eltávolítják a bliccelőket.

Egyébként tudja valaki, hogy miért pont a budai oldalon van fokozott ellenőrzés mindig, miért nem Pesten? Tapasztalataim szerint, Pesten sokkal több a bliccelő, a VIII. a IX. és a XXI. XX. kerületben főként. Miért nem rájuk vadásznak?

Bónuszként egy kép olvasónktól:




Kicsit elrejtve, de jól látható Isztambulban hogyan végzik a végállomási ellenőrzést. Nem biztonsági őrökkel és karszalaggal, hanem beléptető kapukkal, ami a leszálló utasok jegyét is nézi. Mikor lesz nálunk is ilyen?