Az ember évek óta hallgatja, hogy a BKV milyen nehéz helyzetben van. A baj csak az, hogy "ott fent" úgy szórják a pénzt, hogy csak na. Levelem célja nem a világmegváltás, csupán jó érzés kiírni magamból azokat a dolgokat, amik bántják az ember szemét. Tenni ellene nem tudok, maximum kibeszélni (illetve kipötyögni) magamból.
Tudom, hogy a BKV nehéz anyagi helyzetben van. Azt is tudom, hogy nehéz egy ilyen nagy céget nyereségesen üzemeltetni. Ha jól tudom (javítsatok ki, ha tévedek) Európa összes országában "nyereségtelen" a tömegközlekedés. Nem is lehet nyereséges, nem ez a célja. A célja az, hogy megfelelő állami támogatás mellett, elérhető áron biztosítsa a város tömegközlekedését. Hogy a felnőttek dolgozni tudjanak járni, a diákok meg iskolába. A BKV-nál is folyamatosan megy a sírás az anyagi okok miatt, amit megértek, azonban tenni keveset tesznek ellene. Lehet, hogy én látom rosszul, de nem igazán ott fogják meg a pénzt, ahol lehetne illetve kellene. Értem a járatritkítási terveket, az elbocsájtásokat, a spórolásokat. Mégha nem is mindennel értek egyet.
Azonban eddig nem volt olyan vezető, aki igazán a problémák mélyére mert volna nyúlni. Lásd az elmúlt időszakot a politikai életben, ahol gyökeres változásokat akartak(akarnak), több-kevesebb sikerrel. Most itt nem akarok politizálni, mert egyrészt nem ez a szándékom, másrészt ezt (is) ki-ki a maga szemszögéből nézi. De azt egyik párt sem vitatja, hogy "ezek ott fönt" olyan dolgokhoz nyúltak hozzá, amihez a rendszerváltás óta senki sem mert. Lehet, hogy jól vagy rosszul csinálják, most itt nem ez a lényeg, hanem hogy belenyúltak a méhkasba. Erre lenne szükség a BKV-nál is. Ha jönne egy olyan vezető, akit nem érdekelnek az összefonódások, aki gondolkodás nélkül széttépne olyan szerződéseket, amik finoman szólva előnytelenek a BKV-nak, aki elsősorban az elvégzett munka érdekel.
A probléma gyökere természetesen itt is az, hogy "állami" cégről van szó, az érintett emberek nem a saját pénzükről döntenek. Ha ez nem állami, hanem maszek lenne, kétszer is meggondolnák, mire mennyit költenek. A maszek világban egy cégvezető azt nézi, hogy a problémáját vagy munkáját ki, mennyiért és milyen minőségben tudja megcsinálni. Hogy mikre gondolok? Egy átlagos utas annyit lát, hogy (ha nehezen is) megveszi a havi bérletet, reggel felkel, elmegy dolgozni vagy iskolába, délután meg haza. Esetenként "szülőzik", ha késik a busz, vagy koszosak a járatok. Látványintézkedéseket itt lehet hozni, mert az utasközösség ezt látja. Azonban azt, hogy a remizben vagy az íróasztal mellett mi történik, azt csak kevesen tudhatják. Bárki is lesz az új BKV vezér, addig nem lesz "rend", amíg olyanra és annyit költenek, ami megmagyarázhatatlan. Illetve megmagyarázható, nehezen bizonyítható. :( A két legpazarlóbb területen kellene tisztogatni. Az egyik a bérek, a másik az anyag- és szolgáltatás vásárlás.
A bérek esetén sokat lehetne spórolni. És itt nem a "melósok" fizetésére gondolok. Röhej, hogy miközben sztrájkolnak meg hisztiznek a kevés támogatás miatt (is), aközben a vezetők többszázezres fizetést visznek haza, amely a járulékokkal és egyéb juttatásokkal elég szép pénzt vesz ki a BKV zsebéből. És akkor még nem beszéltünk a különböző prémiumokról, ahol ugyebár az kapja a legkevesebbet, aki a legtöbbet tesz érte. A fentiek csak lefölözik a keretet. És persze nekik és a családtagoknak ingyenes éves bérlet is jár. Jah, és persze hogy ne legyen túl sok az irodista, sok vezető sofőrállományban van. Így könnyű mondani, hogy milyen jó a sofőrök átlagkeresete. Ha én kapok 150ezret, te 350-et, akkor tök jó, mert átlagban 250 a fizetésünk. :) Persze máshol is elég szépen elmegy a pénz. Elég csak az anyag, szerszám- és szolgáltatásvásárlásokra gondolni. Miért van az, hogy az első barkácsboltban 500 Ft-ért megvehető kalapácsot a cég 2000-2500-ért veszi? És ez csak egy kalapács.
2008. máj 07. 14:17
Hová tűnnek a milliárdok?
Megkeresett egy BKV-s a napokban, hogy név nélkül el szeretné mondani a véleményét a munkáltatójáról. Mivel a BKV-figyelőn bárki elmondhatja véleményét, így Ő is megteheti, azonban ki kell emelnünk, hogy állításait semmilyen írásos anyaggal nem tudja alátámasztani, ahogy ő mondja: "semmi írásos bizonyítékkal nem rendelkezem, csupán jópár BKV-s elmondása. De ha az ember megkérdezi bármelyik BKV-st, hogy tud-e valami "csúnya dolgot", órákig tudna mesélni."
2008. máj 06. 13:58
Ezek már bárhol parkolhatnak
Üdv!
A BKV-sztrájkok óta rendszeres olvasója lettem a BKV-figyelő blognak. Örülök, hogy van egy ilyen, igazán jó olvasgatni, na meg a kommenteket is. Látom, most indult valami nyereményjáték. Nos, én most küldök egy képet, aminek van egy kis előtörténete. A nyereményjátékban való részvételt viszont átengedem másnak.
A képem előzménye az, hogy egy másik fórumon régebben szóbakerült, hogy az autósok miért is használják a buszsávot. Én tömegközlekedéssel közlekedek, nincs jogsim (nem volt rá időm egyelőre), biciklim sincs, tehát ha az autósok esetleg besorolnak a buszsávba és a buszt akadályozzák a haladásban, azzal pl. engem is akadályoznak (és sok más utast is). Egyik meggondolatlan fórumozó azt írta, hogy ő még nem látott buszt akadályozó autóst. Szerencsés ember, de úgy tűnik, tőle függetlenül van ilyen autós, és a fotóm erre a bizonyíték. A főiskolám felé rendszeresen a Ferenciek terén megyek keresztül, a kép is ott készült. Látható, hogy egy autós szépen leparkolt a buszsávba (pedig ha már ott van dolga, a járdára is felhajthatott volna, aki járt már arrafelé, az tudja, hogy ha muszáj, akkor van hely). A kép jobb alsó sarkában egy busz vége, mögötte, pontosabban az autós mögött egy másik busz (és bár a képen nem látszik, de amögött is jött még busz), beletelt pár percbe, mire az autós kicsit arrébb vonszolta a járgányát és a buszok gond nélkül el tudtak jönni mellette. Szóval "nem, dehogyis akadályozta az autós a buszt", dehogyisnem! :-)
További minden jót!
L.Meli
2008. máj 05. 08:48
Rés a szabályzatban?
Tisztelt BKV!
Amióta a budapesti tömegközlekedést használom, érvényes bérlettel rendelkezem a mai napig. Sosem felejtettem még otthon (máig), és soha nem lettem még büntetve, azonban egy érdekességre lettem ma figyelmes. Az új bérletük bevezetésekor a decemberi bérletem eltűnt, így kénytelen voltam az első utazásomkor (januárban) újat venni. Ez a bérlet a tárgyhó 4. napjától a következő hónap 3. napjáig érvényes. A következő hónapra szóló bérletem már pénteken megvettem, de mivel ez akkor még nem volt érvényes az asztalomra tettem. Szombaton Budapestre mentem, ahonnan csak vasárnap jöttem haza. Amikor hazaértem, akkor vettem észre, hogy vasárnap, már lejárt bérlettel utaztam, mert a másik az asztalomon maradt (a két bérletem látható a képen).
A kérdésem csak annyi lenne: Mit tehettem volna akkor, ha egy esetleges ellenőrzés során veszem észre, hogy nincs a pénztárcámban az érvényes bérletem? A bérletemet ugyanis utólagosan csak akkor mutathatom be, ha az a büntetés előtti nap is érvényes volt. Mivel a bérletet attól a naptól érvényes, így az azt megelőző napon nem lehet az. Mit tehet az az ember, aki hasonló módon jár mint én, de az előző havi bérletét nem őrizte meg? Hogyan bizonyítom be, hogy a bérletet nem a büntetés után vettem, főleg akkor, ha az előző havi bérletemet nem tartottam meg? A Szabályzati hiányosság miatt fizessek 3000 forint helyett 12000 forintot?
Várom megtisztelő válaszukat!
2008. máj 03. 08:39
Idegbeteg a volán mögött
Tisztelt BKV!
Az alábbi eset történt velem április 29-ről 30-ra virradó éjszaka. Valamivel fél 3 előtt érkeztem a Blaha Lujza téri megállóba, ahonnan a Hűvösvölgy felé tartó 956-os busz éppen kigurult a piros lámpához. A buszhoz lépve kopogtattam az ajtón, kérve a sofőrt, hogy engedjen fel. Ő rámnézett, és elfordította a fejét. Tudom, hogy a sofőröknek megállón kívül nem kötelességük kinyitni az ajtót, de már számos esetben volt példa arra, hogy ez mégis megtörtént, és tekintettel arra, hogy a következő busz egy órával később érkezik, most is nagy segítség lett volna. Eddig nem is volt probléma; a lámpa viszont még piros volt, így ismét próbálkoztam, hangsúlyozom, hogy semmilyen sértő vagy provokatív megjegyzést nem tettem a sofőrnek. A harmadik próbálkozásom után azonban kinyitotta az ajtót, és az ülésből felállva elindult felém. Gondoltam, most kapok egy kis szidalmazást, de ami ekkor következett, az minden várakozásomat felülmúlta. A sofőr ugyanis egyetlen szó nélkül nekem támadt, többször felém rúgott illetve ütött. A megdöbbenésem ellenére szerencsére hárítani tudtam a próbálkozásait, de ő újra támadott. Rövid dulakodás után visszaszállt a buszra, én pedig a még nyitott ajtón keresztül felszálltam. Ekkor ismét kilépett a vezetőfülkéből, és újra nekem támadt, a busz lépcsőjén, majd az úton újabb dulakodás történt, a sofőr többször belém rúgott, majd visszaszállt a buszra, és elindult.
Kérem, tájékoztassanak, hogy milyen szankciókat érvényesítenek a sofőrrel szemben! (Az esetet több tanúval tudom igazolni.)
A levelemet a BKV Figyelő blognak is továbbítom.
Üdvözlettel:
Rigó Áron
Helló!
Köszi hogy kiraktad!
Látom a kételkedőket, végigolvastam a kommenteket! Hát mit mondjak, lehet hogy én sem hinném el az egészet, mondjuk rendszeres olvasótokként láttam már a blogon durva történeteket, és szerintem mind bőven megtörténhet...
Személyleírás: a sofőr elég zömök volt, kb 165 centi, barna rövid hajú - én egy jó fejjel magasabb vagyok nála, ennek is köszönhető, hogy meg tudtam védeni magam. Felmerült bennem a gondolat, hogy szólni kéne a rendőrségnek, de nem hinném hogy foglalkoztak volna az üggyel - nyilván más lenne a helyzet, ha többször/erősebben eltalál, de szerencsére nem igy történt, igy inkább próbáltam megnyugtatni a barátnömet, aki eléggé ki volt borulva, miután végignézte az egészet az út széléről...
A buszon sokan voltak. amennyire hallottam, volt utas, aki azt kiabálta, hogy "fejezzék már be", és olyan is, aki nekem mondta, hogy menjek már innen...
Amikor elindult a busz, akkor láttam meg egy ismerösömet a buszon, aki másnap irt egy emailt, hogy történt-e bajom, illetve hogy a vele levö srácok már épp indultak volna elöre lecsillapitani a sofőrt, amikor elindult...
A barátnőm, illetve a másik ismerösöm tud igazolni. Ezen kívül gondolkoztam rajta, hogy a nevemmel vállaljam-e a történetet, és arra jutottam, hogy ez talán hitelesebbé teszi.
Örülök, hogy ilyen sokan elolvasták, ez talán hat annyira a bkv-ra, hogy kivizsgálják az esetet..(nem tudom mik a tapasztalatok a hasonló esetekkel kapcsolatban) ha feljelentem a sofőrt, az annyi plusz szívást jelentene a különböző rendőrségeken/mittudomén milyen hivatalokban, hogy egyszerűen nem érné meg nekem - ha a bkv ránéz a sofőrre, már az is nagy siker lenne szerintem - éljen a nyilvánosság!
Ha esetleg válaszol a bkv, szólok mindenképp!
üdv:
Áron
2008. máj 02. 13:24
Áprilisi levelek
Tisztelt Sajtóiroda!
A BKV-figyelő internetes oldalon (http://bkvfigyelo.eu) megjelent cikkekre, utasészrevételekre szeretném felhívni a szíves figyelmüket. A cikkeket a címükre való rákattintás után tudják elolvasni. Kérem amennyiben ez lehetséges (pontos időpont és helyszín meg van adva) kezdeményezzenek vizsgálatot. Segítségüket a blog szerkesztőinek és olvasóinak nevében is köszönöm!
Cikkek, észrevételek:
Utolsó kommentek