Csaknem öt százalékkal többet kell majd fizetni Budapesten a közösségi közlekedésért a júliusi áfaemelés miatt; egy BKV-jegy 300 forint lesz, a havi bérlet pedig 9400 forint - döntött szerdán a Fővárosi Közgyűlés.
Az MSZP és az SZDSZ képviselőinek szavazataival, vita nélkül döntött a Fővárosi Közgyűlés szerdán a BKV-tarifák idei újabb, maximum 4,8 százalékos emeléséről. Az év eleji több mint 10 százalékos tarifaemelés után a BKV azért kezdeményezte az újabb díjemelést, hogy elkerülje azt a több százmillió forintos veszteséget, amit az áfa 5 százalékos emelése miatt elszenvednének júliustól.
Nincs kegyelem, egy vagyonba kerül majd a BKV-bérlet
300 forint lesz a BKV-menetjegy
A főpolgármesteri kabinet hétfői ülésén foglalkozott az áfa-emelés BKV-tarifákra gyakorolt hatásával. Július 1-étől ugyanis az áfa 20 százalékos kulcsa 25 százalékra emelkedik, ami 1,2 milliárd forintos bevételkiesést okoz a BKV-nak. Nyáry Krisztián, a főpolgármesteri hivatal kommunikációs igazgatója elmondta: az ülésen elhangzott, hogy a BKV nem tudja kigazdálkodni a bevételkiesést, ezért az áfa-emelés miatt a viteldíjak átlagosan 4,2 százalékos emelésére tesznek javaslatot.
A javaslat értelmében a kerekítés és forgalmazhatóság miatt az egyes jegy- és bérelt-típusoknál különböző mértékű lenne az emelés: a vonaljegyek ára 3,4 százalékkal, a 10 db-os gyűjtőjegy ára 3,2 százalékkal, a havi bérlet ára 4,4 százalékkal, a tanuló-nyugdíjas bérlet ára pedig 4,2 százalékkal nőne.
Kulturált utastér és ülés
A VT-Transman Kft. a BKV egyik alvállakozója, aki budai és pesti vonalakon MAN és Volvo buszokkal van jelen. Buszvezetőik általában a BKV-tól és a Volántól kirúgott buszvezetők. Sok kritikát kapnak a buszaikkal és a járművezetőikkel kapcsolatosan is. Előbbit azért kritizálják az utasok, mert a "VT-s" buszok még annyira sincsenek takarítva, mint a BKV buszai. A karbantartással is igen nagy bajok vannak, az utastér csinosítgatására sem költenek sokat. A buszokba olyan gyenge minőségű üléseket tettek, amik már attól is rongálódnak, ha valaki leül rájuk. Ez olvasónk képein is látható:
Kiherélték a BKV-vezér átalakítási terveit
A fővárosi önkormányzat nem kötelezi el magát a Kocsis István BKV-vezérigazgató által szorgalmazott holdingkoncepció mellett, legalábbis addig, amíg a cég hosszú távú finanszírozási stratégiáját ki nem alakították. Kocsis egyes elképzeléseit, így például a hétszáz fős leépítést, a kollektív szerződés racionalizálását, egy telephely eladását viszont hasznosnak tartják.
A főváros vezetése keddi kabinetülésén tárgyalta a BKV úgynevezett holdingkoncepciójának szakértői értékelését. Az anyag gyakorlatilag kimondja, hogy a közlekedési cég Kocsis István vezérigazgató által szorgalmazott feldarabolására nincs szükség, legalábbis addig, míg ki nem alakították a BKV hosszút távú finanszírozási stratégiáját.
A stratégiát a főváros megbízásából várhatóan a nyáron teszi le az asztalra a Boston Consulting Group. Mindemellett az Index birtokába került tanulmány szerint az elképzelés egyes hatékonyságjavító javaslatai megvalósíthatók.
Kocsis István öt és fél hónapja foglalta el a helyét a BKV élén. Elképzelése szerint hét különböző rt.-re, leányvállalatra darabolnák a közlekedési céget, így lenne például HÉV Zrt., Autóbusz Zrt. vagy Metró Zrt. Az igazgató a struktúra átalakításától az átláthatóság, a költséghatékonyság növekedését, és a magántőke megjelenését várta.
Még a hajléktalan sem mert leülni
Tegnap délután utaztam a BKV 04-37-es Ikarusán a 7E viszonylaton. Sok durva képet láttam már koszos ülésekről, ezért már sosem ülök le, tegnap se tettem. A csuklónál álltam, ahol felfigyeltem egy hajléktalannak kinéző úrra, aki az ülést nézi, és húzza a száját. Az ülés konkrétan annyira koszos volt, hogy a csöves is fintorgott, nem is mert rá leülni:
Utolsó kommentek