Helló Figyelő!
Tegnap (2008.05.12), este, Népligetnél két turista próbált szót érteni az egyik ellenőrrel, angolul. Sajnos szegény ellenőrsrác (aki meglehetősen nagyon rendes volt) kukkot sem értett, csak annyit, hogy a turisták jegyet akarnak valahogy, ezért elküldte őket a forgalmi ügyeletre (mivel a sima pénztár már bezárt), és velük is tartott, hátha segíthet még valamit. De mivel se ő, se a forgalmi ügyeletes, se a többi ellenőr nem tudott angolul, így tanácstalanul néztek körbe. Én odamerészkedtem, az ellenőr srác szeme felcsillant és kérdezte, tudok-e segíteni. A külföldiek először is egy ATM-et kerestek, egy 5 szavas mondatban, amit letolmácsoltam az ellenőrnek, az meg mondta magyarul én meg fordítottam angolra. Aztán a turisták kérdezték, hogy nem lehet-e euróval fizetni, mint más európai országban. A végét lehagyva (szándékosan), lefordítottam, és az ellenőrök döbbenten mondták, hogy nem. Ezután a külföldiek elmentek az automatához és én itt kiléptem a képből, mentem tovább a dolgomra.
Mivel nem vagyok kíváncsi a BKV sablonválaszára, nem is írok nekik semmit, csak két felvetést szeretnék tenni a bloggodon.
1: Miért nem tud legalább a forgalmi ügyeletes valami minimális szinten angolul? Én is csak nagyon gyengén tudok angolul, de annyi elég, hogy segíthessek. Ha már az ellenőrök nem is, legalább a forgalmi ügyeletesek beszéljenek angolul. Ha mondjuk le kell kergetni egy külföldit a biztonsági sávról, de az nem érti, hogy neki szólnak, akkor mi lesz?
2: Mikor lehet a BKV-nál euróval fizetni? A kereskedelmi szektorban ezt már bevezették, és még vissza is adnak, forintban. Minden cégnek van egy árfolyama, ami alapján számol. Ezt a BKV is bevezethetné, korlátozásokkal. Például max. 20 euróból adnak vissza, és csak a forgalmi ügyeleteken lehet így fizetni. Amihez persze kéne az angol nyelvtudás.
Üdvözlettel: Gyűjtőjegyes
2008. máj 14. 13:50
Ki beszél itt angolul?
2008. máj 14. 08:27
Ismét kifaggattunk az ellenőrt
Itt az ellenőrös "interjú" második felvonása. Az ellenőr barátunkat most nem a munkájáról, inkább a munkáltatójáról faggattuk. Kiderül, hogy a föld alatt dolgozó társait ő is orknak becézi, és hogy a BKV azért lobbizik, hogy az ellenőrök nagyobb hatalmat kapjanak. Na akkor fognak sokan autóra váltani! (Az előző interjúért kattints ide!)
Az előző interjúban az ellenőri munkáról kérdeztelek, arról, hogy miért lesz valaki ellenőr, és hogy milyen egy ellenőr élete. Most leginkább a munkáltatódról és az ellenőrökre vonatkozó szabályzatról foglak kérdezni.
Az előző interjú óta változott valamit a helyzet? Gondolok itt például a zsebbe kerülő pénzekre.
Változott. Most már, főleg APEH-zargatás miatt kötelező nyugtát adni a jegy mellé (azóta jegyet sem vagyok hajlandó eladni, még ha mellettem zárva is van a bérletpénztár) illetve a BKV megerősítette a belső ellenőrzést. Az a boszorkányüldözés, amire számítottam, egyáltalán nem következett be. Vagy nem tudtak még hozzávetőlegesen sem azonosítani, vagy nem is tartották annyira fontosnak. Egy kollégám elött felfedtem, hogy nyilatkoztam, és ő most úgy érzi, jó lenne, ha más nézőpontból is szemléltethené a helyzetet.
A blogon többször is részleteket mutattunk be abból a füzetből, melyből ti tanultok. Többet nevettem rajta, mint amennyit okosodtam. Szerinted nem elavult ez a szabályzat?
A szabályzat nem elavult, hanem alkalmazhatatlan. Nem utcai alkalmazásra tervezték, pláne nem a pesti utcákra. Magán a tanfolyamon is megkülönböztetik a hivatalos, és a valós, életben alkalmazható verzióját a szabálynak. (Pl: Egy egyedül, jegy nélkül utazó hét éves gyerek ugyan a szabályok szerint pótdíjazható, de amikor szóba került az eset, elhangzott egy furcsa monológ: "Nem pótdíjazzuk. Nem ijesztjük meg. Megkérdezzük, segíthetünk-e a porontynak, aki eltörpül a táskája mellett, és aztán lépünk kettőt hátra.")
Mit gondolsz arról, hogy az ellenőrök többsége (főleg a metró biztonságiak) szabálytalanul viselik a karszalagot és az azonosító kártya sincs a helyén. Szándékosan rejtegetik az azonosító számukat szerinted?
Nagyon nagy valószínűséggel (60%) munka közben mozdul el a kitűző, nem kell feltétlenül rosszra gondolni, ha nem látható. 39,9%-nyi arányban viszont feltételezhető a rosszindulatúság, a félelem az azonosíthatóságtól. És biztos van olyan ok is, amit még én sem tudok elképzelni.
2008. máj 13. 15:04
Anális szex a Deák téren
Ezt a kicsit bulváros címet azért engedtem meg magamnak, hogy érzékeltessem, hogy a metró területén uralkodó káosz már elfogadhatatlan. Pár napja írtunk arról, hogy a Ferenc körúton állomásozó férfi biztonságiak szexuális ajánlattal bombázzák a bérlettel rendelkező, normális utasokat. A Deák téren a helyzet már ennél is súlyosabb. A nő biztonsági őr a bérletes utas testnyílásába egy nemiszerv behelyezését javasolta. Na de nem lövöm le a poént, olvassátok el a történetet:
Tisztelt BKV!
Nem térek magamhoz a megrökönyödöttségből.
A mai napon (2008. május 13.), reggel 9.15. körül munkába menet a Deák Ferenc téri metró állomásról jöttem felfelé a mozgólépcsőn. Kijáratnál álltak az ellenőrök és mivel nem mondták be, hogy vegyem elő a jegyemet meg a bérletemet, ezért nem éreztem jogosnak, hogy az utolsó pillanatban feltartsanak és arra kötelezzenek, hogy ott kotorásszak.
Az ellenőrnő azonban arrogánsan erősködött, hogy ő bizony kéri a jegyemet és a bérletemet. Akkor nekiálltam turkálni a táskámban, megmutattam neki a bérletemet, mert minden hónapban megveszem ezt a nem olcsó bérletet! Ekkor a kedves, udvarias és roppant intelligens ellenőrhölgy utánam kiabált, hogy idézem: "Jó nagy f@sz kellene a seggedbe!"
Ezt a fajta alpári hangnemet és a felháborító sértést kikérem magamnak!!!! Nem hiszem el, hogy nem lehet megválogatni, hogy kiket vesznek fel.
Remélem kérdőre vonják az említett "hölgyet"! Gondolom, utána tudnak nézni, hogy ki volt ebben az időben beosztva a Deák Ferenc téren az Erzsébet tér felé eső kijáratnál, a 3as metró felől jöttem felfelé, tehát a pékségtől balra eső kijárat felé mentem.
Üdvözlettel: Németh Viktória
2008. máj 13. 08:17
Biztonságot a járművekre
A biztonsági őrökről eddig sok jót nem írtunk, pedig már szeretnénk. Itt a lehetőség, hogy bizonyítsanak. Kotkatte nevű olvasónk felvetése az, hogy a BKV a Volvo buszokba tegyen legalább biztonsági őröket (amint arról beszámoltunk, kellene is). Én tovább gondoltam: Kamerát kell tenni minden járműbe!
Tisztelt BKV figyelő!
Én egy javaslattal szeretnék most előállni, hátha valaki úgy gondolja van értelme megvalósítani.
Erről írtam már egy keveset a busz-troli szakmai topikba a kamerák kapcsán. Nos az eddigi tapasztalataim alapján, úgy veszem észre, hogy néhány "utas" (az utasok szégyenei) nem tudnak egyszerűen, kulturált körülmények között viselkedni az utazás során. Firkálják a buszokat, vagy ami mégroszabb karcolják a saját szövegeiket az üvegbe, ami mint tudjuk nem mosható le. Ezek után pofátlanul szemetelnek, káromkodnak ordibálnak kötözködnek. Alkalomadtán néha egy kicsit részegek, és elfekszenek a széken a nem éppen tiszta ruhájukkal, és a másik utas ezekután beleül, mert honnan is tudná ki volt ott egy órával ezelőtt. Ezek mind az utasok szégyenei, akár fiatal akár középkorú, akár öreg. Ezek alapján ajánlanám, hogy kísérleti jeleggel legalább az új Volvo buszokra tegyen a BKV egy-egy biztosnsági őrt, akinek vannak jogai. Ilyen jog például az hogy: leszállíhatja az utast a viselkedése miatt, vagy az utas köteles neki odaadni az igazoló okmányait büntetés esetén. Ha ez beválna és mondjuk a Volvokra több ellenőrt küldenék a kettő hatásfoka együtt elérné azt a célt amiért küzdünk. Nem lenne gusztustalanul viselkedő utas, vagy ha lenne is elkapnák, és előállítanák, sokkal több ember váltana jegyet a buszra, vagy venne bérletet, ezáltal nőne a bevétel és az utasok sem panaszkodnának annyit, és nem kellene a graffitik miatt olyan sokat takarítani az autóbuszt. Komfortosabb, biztonságosabb és közteherviseltebb utazást kapnánk. Mondjuk, ez a BKV-nak kerülne X összegbe, de a haszon, hogy nem kell a grafitivel szenvedni, a bliccelő utasokkal számolni körülbelül (szerintem) háromszoros hasznot hozna. Nem a tanácsadó cégekkel kellene milliárdos üzletet kötni hanem egy őrző-védő Kft-vel. Lehet hogy azt mi is megéreznénk. Ha ez bejönne esetleg később a többi forgalmasabb járatra is lehetne őröket szervezni. Ezek után azon is többen vennének jegyet, megint nőne a bevétel. A végső cél az lenne hogy minden buszon őr lenne, nem lenne graffiti,nem lenne részeg ember, nem lenne bunkó ember, és lenne pénz több ellenőrt kifizetni, hogy mindenhol ott legyenek. Az egész akciónak a lényege az lenne hogy:
Igazságos, és biztonságos közlekedést kapjunk Budapesten.
Szerintem ez mindenki érdeke, nem csak az enyém.
Üdvözlettel: Kotkatte
2008. máj 12. 09:44
Utasokat dobálnak a metróból
Tisztelt BKV-figyelő!
2008. május 9-én este 3/4 10 körül érkeztem a Kőbánya-Kispeti metróvégállomásra, metróval. A vonat végén utaztam. Amikor az elejére értem, már csak egy utas volt a szerelvényben, egy alvó férfi. Nem tűnt különösebben rendezetlennek, nem csinált semmit, diszkréten ült és aludt - csak épp nem vette észre, hogy végállomás. Ekkor hirtelen megjelent 3 férfi a lépcsők felől, kettő ellenőri sötétkék egyenruhában, egy nagypocakú kopasz férfi pedig fehér galléros pólóban. Ő volt az irányító: először ráüvöltött az alvó emberre, hogy _takarodjon_, s evvel egyidejűleg felrúgta a keresztbe tett lábát. Szerencsétlen áldozat felriadt, de még mielőtt reagálhatott volna, a kopasz megragadta a ruhájánál fogva, talpra rántotta és úgy KIDOBTA a szerelvényből, hogy az utas térdre landolt. Ezt rajtam kívül 15 jeggyel rendelkező ember nézte végig DÖBBENTEN, és kb 25 kék egyenruhás ellenőr.
Nem tudom, mi ilyenkor az eljárás, én kinél tehetek panaszt, de eléggé rombolja a BKV amúgy is megtépázott jegyellenőri és minden egyéb imidzsét, hogy ilyen alkalmazottak viselik a cég egyenruháját! Az általam látott jelenetet SEMMI sem igazolhatja - az illetőtől még a jegyét sem kérték, lehet, hogy volt neki, de gondolom, ha nincs, akkor sem lehet senkit sem megalázni, sem megrúgni, sem megütni, nem?
Gondolom, nem lesz nehéz megtalálni a fehér pólós nagyon nagy hasú és kopasz roppant agresszív munkatársukat, aki nem egyenruhában jár, mint a többiek!
Utolsó kommentek