Egy éve indult járműpark tesztünk eddig szünetelt, de nem ért véget. Ma a Ganz első csuklós villamosát mutatja be nektek TA-TB nevű olvasónk, saját cikkével, és saját képeivel. Igény esetén további járműveket fogunk hasonló részletességgel bemutatni, tesztelni.
Bemutató
Ezt a villamostípust 1965-67-ben kezdték el kifejleszteni a Ganz-MÁVAG gyárban, az akkor szolgáló 50-60, sőt 70 éves villamosok kiváltására. Akkoriban ez a villamos a legkorszerűbbnek számított, hiszen csuklós volt, már nem közvetlen kapcsolású, hanem távvezérelt. Ezen kívül szokatlanul gyors volt. Az első ICS még csupán hattengelyes volt (3730-as pályaszámú), ezt azonban 1965-ben megtoldották egy középrésszel, és nyolctengelyes lett."Születésükkor" még két áramszedőjük volt: egy az A járműrészen, egy pedig a B részen.(Mára csak egy szedő maradt meg, az A végen.) Az első kocsikban még utastéri fűtés is volt.
A sorozatkocsikat azonban csak 1967 és 70 között vették állományba. A kocsikat az 1301-1370, valamint 1400-1481 pályaszámokkal látták el. A kocsi üzemi fékezése villamosfékkel történik , amely a motorral nem rendelkező forgóvázakon lévő tárcsafékekkel működik együtt. Ez a rossz anyagminőségű fékbetétek miatt sokszor furcsán és élesen nyikorog. Vészfékezéskor a forgóvázakon 2-2 elosztásban elhelyezett sínfékek (szlengben tappancsok) állnak rendelkezésre. Az ajtók elektromos motorral működnek, ezáltal a villamosban nincs levegőrendszer. Ha két szerelvényt összecsatolunk, mint anno a Körúton, mindkét áramszedőt fel kellet engedni, ugyanis a két kocsi között csak vezérlési csatolások vannak, erős áramú nincs.
Jelen
Manapság az ICS az a villamostípusunk, amely a legtöbb változáson ment keresztül. 1997 és 99 között 30 kocsit korszerűsítettek az akkor még működő GANZ-ban, ezek lettek a KCSV-k.
A sima ICS-kocsik rengeteg változáson mentek keresztül: A kocsik eredetileg műbőr üléshuzattal és körtés világítással voltak ellátva, ezeket az ezredforduló éveiben kezdték el kicserélni a korszerű fénycsöves világításra és kárpitozott ülésekre. A villamosok egyik hátránya a mai időkben az ablak, mivel anno az elődeink ún. vonatablakkal gyártották ezeket a kocsikat.
Ezeket az ablakokat megfelelő karbantartás esetén rendesen lehetett mozgatni, ez azonban 2000-2003 környékére egyre inkább kezdett romlani. A kocsik ablakait a főműhelyes javításokkal, korszerűsítésekkel együtt kicserélik a sokkal jobban mozgatható, a hannoveri villamosokból megismert nagy, eltolható ablakokra. Ezek nyáron kitűnő szellőzést biztosítanak. A kocsikba 2003-tól elkezdték visszaépíteni a fűtést, ami télen kicsit jobb időt biztosít az utasnak. Utaskomfortból megemlítendő, hogy néhány kocsit felszereltek ún. egyedi ajtónyitási lehetőséggel, amelyet az idei téltől folyamatosan használnak 25 fok alatt.
Budapesten jelenleg Pesten, a Ferencvárosban találhatók ICS-k, illetve ebben a kocsiszínben található mind a 30 KCSV. Budán is vannak ilyen villamosok, mégpedig a 19-es és a 41-es vonalon, továbbá a kelenföldi kocsiszín látja el villamosokkal a 2B vonalat.
A két üzem között rendkívül nagy különbség van mind komfort, mind műszaki állapotot illetően: Kelenföldön találhatók a legfrissebb fővizsgás kocsik, szám szerint negyven. Ezekben többnyire megtalálható a fűtés is. Itt van kettő kivételével az összes egyedi ajtós kocsi.
Ferencvárosban van a legtöbb ICS és az összes KCSV. Itt már sokkal rosszabb komfort- illetve műszaki állapotban lévő kocsik vannak, ami egyaránt köszönhető az elhasználódásnak és a gyengébb karbantartásnak.
KCSV-k jellemzése
Ezeket a kocsikat, mint már fentebb említettem, a régi ICS-k ből alakították át 1997 és 99 között. A felújítási munkákat a Ganz-Hunslet és a Ganz-Ansaldo cégek végezték. A jármű kocsiszekrényét a Ganz-Hunslet építette át, míg a műszaki berendezések átalakítását a Ganz-Ansaldo végezte.
Műszaki újdonságok:
A járművet egy vezérlőelektronika, számítógép vezérli, amely a járművezető parancsára működik.
A jármű irányváltását, illetve a menet-fék átkapcsolásokat is a számítógép végzi, ezzel kevesebb kontaktort használva. A jármű tetején találhatók a vasutas szlengben használt "kutyaházak", amelyekben az elektronika, illetve a GTO tirisztoros szaggató berendezés található. Ez hivatott elősegíteni a kevesebb indítóáram-felhasználást, illetve fékezéskor az áram visszatáplálását a felsővezetékrendszerbe. A járműben elektronikus hibanaplózás történik, amely - több-kevesebb sikerrel - képes javaslatot tenni a hiba orvoslására. A karbantartás hiánya miatt ez a rendszer sokszor meghibásodik és érdekes dolgokat képes produkálni :)
Komfort változás:
Utolsó kommentek