Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Távol vagyunk még Európától

Már ami a jegykezelést illeti. A 2-es villamoson sokszor találkozom turistákkal, akik a mechanikus lyukasztóval szerencsétlenkednek. Beleteszik a jegyet, várják, hogy történjen valami, és meglepődnek, mert a jegy ugyan olyan, mint amikor betették. Ekkor megyek én oda, és segítek neki. Turistánál hálásabb embert ritkán látni ezen a vonalon. Európa más fejlettebb országaiban a közlekedési eszközökön elektromos jegykezelő van, sőt a jegyrendszer sem ilyen elavult, mint kicsiny városunkban.

Turista jött, látott, csodálkozott, majd az ellenőrrel vitatkozott. Az itt szerzett tapasztalatait reméljük szerte-szét viszi majd a Világban. (A kép illusztráció)

Tisztelt BKV figyelő!

Egy kis rövidke történetet szeretnék megosztani a publikummal arról, hogy szegény külföldi turistát hogy lehet a legkönnyebben megbüntetni, megfélemlíteni illetve milyen jó benyomást szerez fővárosunkról!

Az egész a 19-es villamoson történt a Halászutcánál kezdődik, amikor felszállt 2 markáns ellenőr és végig mentek a villamoson, de az egyikük leragadt a velem szemben ülő angol úriembernél, aki lévén külföldi egy szót se értett abból amit a két (addigra oda jött a másik is) termetes karszalagos ember akart tudtára adni. Az angol ember azt próbálta elmondani, hogy rossz a jegykezelő, (én ekkor kapcsolódtam be, hogy fordítottam) mert az angol eddig csak a 200-as buszon és metrón jött közvetlen a reptérről a Gellért szállóig és ő csak gépi jegykezelővel találkozott és nem tudta mit kell csinálni a mi jó öreg piros lyukasztónkkal. A két ellenőr nem akarta békén hagyni, hogy ő akkor is fizesse be a büntetést, majd az angol úriember felháborodott ezen és kérte a számukat erre az ellenőrök bepöccentek és mondták neki h azonnal szálljon le (eléggé már ordítva és magyarul) és ezt elmondtam az angol embernek aki mondta hogy nem száll le mert van jegye csak nem tudta hogy ezt hogyan kell használni mert még sehol Európába nem látott hasonlót és erre megint kiakadtak a két ellenőr majd mondta az angol hogy rendőrt hív mert ez már felháborító és erre a két ellenőr kilyukasztotta a jegyét (amit útközben elvettek tőle amikor ő átnyújtotta ellenőrzésre), majd az Erzsébet híd előtti megállóba (sajnos nem tudom a nevét) leszálltak.

Sajnos ez a történet valószínű hogy elriasztott jó néhány angolt aki ismeri az úriembert és ki volt akadva (joggal) hogy ilyen megtörténhe a 21. századba és mondta is hogy kéne a járművekre ragasztani a lyukasztókhoz egy útmutatót hogy hogyan is kell használni!

ShagrathDB

52 Tovább

"JÚ MÁSZT PÉJ SZIX TÓZEND!"

Budapestre születni kell. Aki nem itt él, és fellátogat Pestre, annak talán a tömegközlekedéssel lesz a legnagyobb problémája. Turisták is a tájékoztatások hiányára panaszkodnak a legtöbben. Egy tolmács keresett meg a minap és leírta részletesen, hogy ma, Budapesten miért nem jó turistának lenni. Kevés az angol nyelvű tájékoztató, és ami van, azok is nagyrészt hibásan vannak fordítva.

Kedves BKV-figyelő!

Annak a pár héttel ezelőtti sajtóhírnek a fényében írom most e levelet, hogy a BKV mennyire rontja minden hazai turisztikai szerv próbálkozásait a külföldiek hazánkba csábítására. Külföldiek (s többször nem alacsony rangúak) magyarországi látogatásain dolgozó angol-magyar tolmácsként nem ismeretlen számomra, hogyan bánnak az itthoni szolgáltatói szektor képviselői - főképp az áruházi eladók - a külföldiekkel, de a nyáron több esetben is tapasztaltam a BKV kiemelt szerepét ez ügyben. Azért is a BKV-Figyelőnek írok, mert magának a BKV-nak megírni ezt úgy gondolom, felesleges. Bízom benne, hogy így, a szélesebb nyilvánosságon keresztül sikerül legalább a baj felismeréséig eljutni.

A turisták kezelésének problémája több szintű, s ezért sajnos nehezen orvosolható. A dolgozók kommunikációs téren képzetlenek, nyelvtudásuk gyakran még az alapfokot sem éri el, az angol nyelvű tájékoztatók fordítása rossz (és elhagy gyakran fontos információkat!), és a mondatok gyakran értelmetlenek. Mindez különösen nehézzé teszi egy olyan bonyolult rendszer megértését, mint amilyen a budapesti közlekedés és a BKV rá épülő jegy- és bérletfajtái. Fontos kezdeti lépésnek tartom a turisták alapvető, írásos tájékoztatásának megújítását, hogy a külföldről hazánkba először látogató idegen szemével is nézve alakítsák ki a tájékoztató füzeteket, feliratokat.

Másik általános megfigyelésem, hogy a jegypénztárakban dolgozók értenek a legkevésbé angolul, és ők is a legkevésbé segítőkészek, vagyis gyanítom, hogy az általam tapasztalt esetekben a turista tájékozatlansága (és ebből következő bírsága) az ő általuk rosszul vagy nem kiadott információnak köszönhető. Csak egy példa: egy alkalommal a hivatalos jegyárusító és egy turista között tolmácsoltam a Deák téren, ahol az eladó hölgy folyamatosan káromkodott amiatt, hogy a fiatal férfi nem érti meg elsőre Budapest közlekedési rendszerét, és folyamatosan kérdésekkel bombázza őt azzal kapcsolatban, hogy merre menjen. A turista természetesen kihallotta a káromkodást a hanglejtés alapján, és értetlenül állt az őt érő stílus előtt, amikor ő csak a megfelelő helyen érdeklődött információról (amit végül csak részben kapott meg).

Az első történet különösen annak fényében szomorú, hogy tudjuk, a BKV ellenőröknek szóló a BKV-Figyelőn is közölt leiratában arra kér, ne büntessék meg elsőre a turistákat. Még júliusban történt, hogy a Déli Pályaudvarnál a metróból kifele jövet láttam, hogy egy a sírás határán levő külföldit fognak körbe az ellenőrök. Mivel határidőre kellett leadnom egy munkát, sajnos akkor nem volt időm megállni, de gondoltam, hogy ha még visszafelé is itt lesz a fiatal hölgy, akkor segítek neki. Tíz perc elteltével értem vissza, és még mindig két ellenőr volt az igen zaklatott fiatal nővel, aki akkor már segítségért telefonált. A kibontakozó beszélgetés leginkább egy abszurd komédiára emlékeztetett.Amikor megkérdeztem, hogy felajánlhatom-e segítségemet tolmácsként, az első ellenőrnő máris jókedvű csevejbe akart elegyedni arról, hogy hol dolgozom, miközben a másik ellenőr a kedves, de egyértelmű "Nem fogom elengedni" választ adta. A beszélgetés további része vele zajlott le. Az ellenőr előadta, hogy a turista hölgy átszállójeggyel jött az Árpád hídtól, és hogy az nem érvényes. Nem egészen értettem, miről beszél (átszállójegy ugye egy átszállással mindkét vonal teljes hosszára érvényes), azt hiszem az indoklás szerint a Deák téren nem érvényesítette újra a jegyet, pedig "rá van írva a hátára" - és itt felmutatta a kis lila fecnit, alig kivehető írással. Jó a szemem, de nem tudtam egy betűt se elolvasni belőle, ha angolul volt, ha nem. Miután elmondta, hogy "Nem érdekel, ha rendőrt hív, az is nekem fog igazat adni", előhúzta a végső érvet: "Ha a magyart megbüntetem, akkor őt is". Sajnos ezzel már nem tudtam mit csinálni, oda nem tudtam menni a lányhoz, és jól láthatóan az ellenőrök - bár baromi kedvesek voltak! - szentül hitték, hogy amit csinálnak, az pontosan úgy jó, ahogy van.

A második történet a augusztusban, a Deák téren a kisföldalattihoz vezető lépcsőfordulóban történt, ahol egyébként is többször láttam már nem épp normálisan viselkedő ellenőröket. (Egyikük például utánaszólogatott a csajoknak, meg úgy állította meg bérletfelmutatásra az embereket hogy elállta az útjukat és jó hangosan azt mondta, HŐŐ!) Szóval itt láttam, hogy két turista mennyire küszködik az ellenörrel. Ismételten bemutatkoztam. Az ellenőr, harminc körüli srác, nagyon megörült nekem, és kérte, magyarázzam el a turistáknak, hogy nekik átszállójegy kéne. Megkérdeztem a turistákat, hogy mit szeretnének, erre ők elmondták, hogy ők a Nemzeti Múzeumhoz szerettek volna menni, de a kisföldalattival elküldték őket valahova, ahonnan most jönnek vissza, és szeretnének eljutni a múzeumhoz. Fordítom az ellenőrnek, hogy a Nemzeti Múzeumhoz akarnak menni, mire ő: "Hát az meg hol van?" Pillanatnyi döbbenetem után elmagyaráztam neki (én a BKV-alkalmazottnak, kicsit abszurd, nem?), hogy egy megálló kettes metróval az Astoriáig, vagy két megálló hármas metróval a Kálvin térig. Miután nyugtázta ezt a srác, elmondtam a turistáknak is angolul. Megkérdezték, hogy miért nem mehetnek itt most át szabadon, én meg elmondtam, hogy hát mert a másik metróra való átszállásnál új jegyet kell kezelni. Igen, mondják, ezt tudják, de feleslegesen küldték őket a kisföldalattival a Nemzetihez. Kérdem, ki küldte őket, mire ők: "Hát ez az ellenőr itt!" Miután az ellenőr nem tágított, végül megkértem a turistákat, hogy - úgyis tömbjegyük volt - a legegyszerűbb lesz, ha kezelnek még egy-egy jegyet, mert ennek a gyereknek én nem fogom tudni elmagyarázni, hogy eleve ő mondott nekik hülyeséget. Amikor megkérdezték, hogy miért, csak annyit tudtam mondani, hogy "I'm really sorry, but they're undereducated."

126 Tovább

Csoda a 93-as buszon

Nem csak turistákkal kiabáló forgalmisták és turistákat rendszeresen lehúzó ellenőrök vannak, hanem normális, angolul beszélő buszvezetők is. Ági találkozott is eggyel:

Kedves BKV-figyelő!
 
2008.08.28 18:04-kor Ferihegy 1-ről induló 93-as buszon meglepő dolgot tapasztaltam. A buszvezető segítőkészen és angolul válaszolt a turisták kérdéseire. Nem állítom, hogy tökéletesen beszélt angolul, de azt meg tudta mondani, hogy mennyibe kerül a jegy, illetve, hogy inkább menjenek inkább a 200-as busszal, mert az gyorsabb. Tapasztalatom szerint az idősebbek (egy középkorú buszvezető volt) sokkal bátortalanabbak, mikor kevés nyelvtudást kell használni, de ő legalább megpróbálta és sikerült is elmondania a lényeget.
 
Azért örül az ember, amikor azt látja, hogy valami pozitív változás is van a BKV-nál. Gondolom, a BKV a 200-ra próbál olyan buszvezetőt tenni, aki tud angolul, és úgy látszik a 93-ról sem feledkeztek el.
 
Ági

44 Tovább

Az ellenőr miért hiszi azt magáról, hogy hatósági személy?

Biztosan tudjátok, hogy még a rendőr sem nyúlhat senkihez előzetes figyelmeztetés nélkül. Vajon egy BKV ellenőr, egy senki, miért engedheti meg magának, hogy utasok után nyúljon, rángasson, és vajon milyen jogon veszi el egy turista útlevelét „Police, Police” felkiáltással?

Tisztelt BKV Zrt!

 

Szíves érdeklődéssel kérdezném, hogy az Önök által alkalmazott ellenőrök mióta láthatnak el útlevélkezelői tevékenységet? Az egy dolog, hogy országmarketing címén a Deák téren a metróban láthatóan teljesen direktben rászálltak az összes külföldire, akiket rendszeresen "Police Police" felkiáltásokkal fenyegetnek (persze rendőr soha nem fog jönni...).

 

Tegnap azonban a 3-as metró Deák téri állomásának belő mozgólépcső feljáratánál (2008.08.15 18.06 perckor) "szolgálatot" teljesítő, rendszeresen ott akciózó csapat kezéből voltam kénytelen kimenekíteni két angol hölgy útleveleit, miután a szemüveges ellenőr úr úgy gondolta, hogy ő mostantól útlevélkezelővé képezte ki magát (természetesen az obligát polisz, polisz szó ismételgetése mellett). Ugyanitt rendszeresen látható külföldiek feltartóztatása, körbeállása, amihez ismereteim szerint továbbra sincsenek jogosítványaik.

 

Azt gondolom, hogy az egy dolog, hogy Önök jórészt alacsonyan iskolázott, az emberi kommunikációról mit sem sejtő, külső megjelenésükben erősen kifogásolható munkatársakat helyeznek ki az utazóközönség ellenőrzésére, akik megrészegülve a pillanatnyi hatalomtól kiskirályként viselkednek, azonban ha már angolul nem óhajtják/tudják megtanítani őket, legalább azt magyarázzák el nekik, hogy egyelőre nincsenek hatósági jogosítványaik.

 

A két hölgynek vonaljegyet vásároltam, majd tájékoztattam őket arról, hogy az ellenőröknek a köszönésen kívül semmilyen más jogosítványuk nincsen, és kellemes tartózkodást kívántam nekik Budapesten, Önök helyett is. Külön szánalmas egyébként, hogy a két vonalat összekötő folyóson egy aprópénzzel működő automata van kihelyezve, valamint két oldalra kitett tábla mellett különösebb tájékoztatás sincs a legtöbb külföldi számára teljesen logikátlan átszállási rendszerről - gondolom nem véletlenül.

 

Egyben szeretném jelezni, hogy legközelebb gondolkodás nélkül én fogok rendőrt hívni személyi szabadság korlátozása és okirattal való visszaélés miatt.

 

Tisztelettel: Molnár Ákos

95 Tovább

Budapest: Mit lát egy turista?

Kedden rátaláltam egy weblapra, ahol Budapest új nevezetességeit gyűjtik össze. Képekkel próbálják bemutatni azt, mit lát egy turista, ha letér a kijelölt útvonalról, és a Budai váron és az Országházon kívül megnézik a belvárost, Kőbányát, vagy Újpestet. Néhány képet kigyűjtöttünk nektek ide, a többit megtaláljátok a szerző weboldalán, csak kattintsatok ide!

 



Tudom, hogy a téma csak részben BKV-s, de mivel a blog olvasóinak egy része nem budapesti, meg kell nekik is mutatni a város egyes „szépségeit”. Persze ettől függetlenül vannak szép helyek a városban, csak kár, hogy néha a fentebb látható kép fogad.

72 Tovább

BKV-figyelő

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek