A 4-es metró alagútját fúró Bamco konzorcium írásbeli ultimátumot adott a BKV-nak. Eszerint ha április 12-ig a BKV nem teszi meg a megfelelő lépéseket a Bamco által követelt 115 millió euró (35 milliárd forint) kifizetésére, valamint nem módosítja az ütemtervet úgy, hogy a kötbérterhes határidők átlépése miatt a Bamcónak ne, vagy csak jóval kevesebbet kelljen fizetnie, felmondják a kivitelezésre kötött szerződést. Ha ez megtörténik, félbemaradhat az egész beruházás.
Az Index birtokába jutott információk szerint a Bamco április 12-ig adott határidőt a BKV-nak, hogy teljesítse követeléseit. A cég levele (amelyet egyébként megkapott a főváros vezetése is) azt állítja, hogy a Bamco álláspontja szerint a BKV lényegesen és sorozatosan megszegte a 2006-ban kötött kivitelezési szerződést, ezért ha nem orvosolja a mulasztásait, akkor a Bamco szerződésszegésre hivatkozva felmondja a szerződést.
A levél szerint a Gellért téri állomásnál 2,2 millió euró többletköltség merült fel, és 75 hét késedelem alakult ki a kötbérterhes határidőhöz képest. Az Etele téri állomásnál 26 millió euró a többletköltség, és 17 hét a késedelem. A Fővám téren 65,5 millió euró a többletköltség, 35 hét a késedelem. A Bamco szerint a munkák a BKV által erőltetett felesleges felgyorsítása további 21 millió euró többletköltséget okozott.
A levélben a Bamco egyrészt összességében 115 millió eurót (34,5 milliárd forintot) követel, másrészt azt, hogy a BKV által követelt kötbért felejtsék el, azzal ugyanis a Bamco – álláspontja szerint – nem tartozik. Az eddigi kilenc hónapos csúszás kötbérének összege a BKV szerint kétszázmillió euróra, azaz hatvanmilliárd forintra tehető.
Hiába ebédeltek együtt
A levél ultimátumszerűen szólítja fel a BKV-t, hogy készítsen reális ütemtervet (a kötbérterhes határidő úgy módosuljon, hogy a Bamcót ne, vagy csak kicsi kötbér terhelje), és hogy fizesse ki a Bamcónak a 115 millió eurót, ellenkező esetben felmondják a szerződést.
Úgy tudjuk, hogy a krízis megoldására múlt héten pénteken együtt ebédelt a főváros, a BKV és a Bamco vezetése, de konkrét eredményre nem jutottak.
A kivitelezési szerződés szerint a kivitelező és a megrendelő problémáit megegyezéssel, ennek hiányában döntőbíróság előtt lehet rendezni. Ha az utóbbi fórum sem hoz megoldást, a végső döntést a szerződés keretein belül a választott bíróság adhatja. A Bamco még nem merítette ki az utóbbi két lehetőséget, ennek ellenére megteheti, hogy felmondja a szerződést, ha van rá alapos indoka.
Le is állíthatják
A Bamco a késedelem okaként legtöbbször arra hivatkozik, hogy az elhúzódó építési engedélyezési eljárások miatt későn kapta meg a munkaterületet. Szakértők szerint ebben részben igaza is lehet, a késedelem viszont messze nem okozott akkora többletköltségeket, mint amekkora a követelés.
A kivitelező elszántságát mutatja, hogy a közlekedési hatóságot is beperelte, mert a hatóság a szabályok megsértése miatt a Gellért tér elérése előtt leállíttatta a fúrást. A tavaly októberi – egyébként szintén pénzügyi okokra visszavezethető – vita végül azzal zárult, hogy a BKV jogfenntartással (az igény jogosságának utólagos felülvizsgálatával) tizenhárommillió eurót átutalt a Bamcónak.
Úgy tudjuk, hogy a Bamco két okból nyújthatta be az ultimátumot: vagy elfogyott a fedezete a munkák folytatására, vagy további pluszpénzeket szeretne kisajtolni a megrendelő fővárosból. Ha a cég betartja, amit ígér, és felmondja a szerződést – hasonló fenyegetés már elhangzott tavaly ősszel is –, akkor a főváros nehéz helyzetbe kerülhet. Egyrészt nehéz új kivitelezőt találni a munka folytatására, másrészt a gazdasági válság hatására ismét felerősödhetnek azok a hangok, amelyek a beruházás megszakítását vagy szüneteltetését tartanák szükségesnek.
És mit mond a főpolgármester?
Demszky Gábor főpolgármester a hírre reagálva elmondta, hogy pénteken valóban találkozott a Bamco budapesti vezetőjével. Abban állapodtak meg, arra törekszenek, hogy a követelésekkel kapcsolatban megegyezésre jussanak, mielőtt döntőbizottság elé kerülne az ügy. Demszky szerint az tény, hogy hétfőn a pajzs megérkezett a Gellért téri megállóba, azaz a műszaki teljesítés rendben halad. Azt látni viszont a véleménye szerint, hogy a kivitelezőnél néha mintha több lenne a jogász, mint a mérnök vagy az alagútépítő, és úgy tűnik, ezek a jogászoknak az a dolga, hogy elérjék azt, hogy a metróépítés a Bamco számára kifizetődő legyen.
(Index)
Utolsó kommentek