Olvasónk a Blaha Lujza téren vásárolt bérletet, akkor lett figyelmes arra, hogy a mellette lévő ablaknál turisták veszekednek a jegypénztárossal. Mint kiderült, a vita tárgya két rosszul kiadott BKV-bérlet volt. A turisták Budapest kártyát kértek a pénztárostól, de az 24 órás jegyet adott helyette. Ezzel még nem is lenne akkora probléma, csakhogy a turisták a szelvények kifizetése és átvétele után hiába jelezték a hibát, a BKV-s nem volt hajlandó kicserélni a bérletet.
Még szerencse, hogy a külföldiek időben észrevették a hibát. Ellenkező esetben „szemét mocskos bliccelőnek” lettek volna kikiáltva másnap, és még a pótdíjat is ki kellett volna fizetniük.
A turisták végül egy külföldi párnak adták el a 24 órás jegyüket, a Budapest Kártyát azonban ezután sem tudták megvenni. Mint kiderült, sem a Blahán, sem az Astoriánál nem volt belőle egy darab sem. Üdvözlet a budapesti valóságban!
Tisztelt BKV-figyelő!
Kérem, hogy ha van rá módjuk, az alábbi történet kapcsán felmerülő kérdéseimre válaszoljanak, vagy juttassák el a BKV-ügyfélszolgálatára.
A mai napon (2011.06.11) a Blaha Lujza téri metróállomáson vásároltam teljes árú bérletet 12:17-kor, az ott kapott blokk szerint. A szomszédos pénztárnál veszekedésre, majd kiabálásra lettem figyelmes. Két külföldi veszekedett a pénztárossal, majd az időközben kihívott őrrel is. A vita elfajult, és kiabálás lett belőle, felmerült az is, hogy rendőrt hívnak. Az őr azonban meglátta, hogy figyelem a vitát, és megkérdezte, hogy tudok-e angolul, tudok-e segíteni. Én azt feleltem neki, hogy igen, és megpróbáltam közvetíteni a két külföldi és a BKV alkalmazottai között.
Mint kiderült, a két svájci fiatal, (egy férfi és egy nő) egy kétnapos Budapest Kártyát szeretett volna venni. Az eladónő azonban nem tudott angolul, és helyette eladott nekik két darab egy napos bérletet. Amikor kifizették az eladónő által mondott összeget, és megkapták az egynapos bérleteket, jelezték, hogy ők nem ezt akarták megvenni, és kérték, hogy cserélje ki a bérletet. A BKV-s alkalmazott megtagadta ezt, és ekkor kezdődött ott a kiabálás.
Mikor megkérdeztem az őrt, hogy mit lehet tenni, hogy a fiatalok visszakapják a pénzüket, és meg tudják venni a kétnapos Budapest Kártyát, amit szerettek volna, azt felelte, hogy erre nincs mód. Az összeget egy automata rendszer feljegyzi, nincs mód rá, hogy visszakapják a pénzüket. Az időközben odaérkező hölgy, aki a jegyeladók főnökének mutatta be magát, szintén megerősítette ezt. A fiatal pár hölgytagja azt felelte, hogy ez nem az ő gondjuk, ők szeretnék visszakapni a pénzüket. Többszöri fordítás, és zátonyra futott egyeztetés után kiderült az is, hogy bemehetnénk az Akácfa utcai bérletpénztárba, ahol akár vissza is kaphatják a pénzt a svájciak, de erre nincs mód, szombat van, háromnapos ünnep, minden zárva. Kínomban felhívtam az ügyfélszolgálatot, de amint azt előre megjósolták nekem a BKV alkalmazottai, ott magyar nyelvű automata vette föl a telefont, ami a mi problémánkra nem jelentett megoldást. Végül hosszas tanácskozás után a BKV-s alkalmazottak nem tudtak segíteni, így az lett, hogy egy oda érkező külföldi pár vette meg a svájciaktól az egynapos bérletet, a pénztár helyett.
A főnök hölgy átkísért minket a privát jegyeladóba, ahol a Budapest Kártyát megpróbálták megvenni, de nem volt kétnapos, átirányított bennünket az Astoriára, ahol szintén nem volt, végül a Sütő utcai Tourinform irodában kapták meg a felvilágosítást, és a kétnapos Budapest Kártyát. Ráadásul, mint kiderült, a BKV alkalmazottai rosszul tudták és nincs külön kártya a múzeumokra, éttermekre stb. adott kedvezményekre, csak egyféle, amint azt a Tourinformban végül elmondták nekünk.
A történet kapcsán a következőket kérdezem:
1. A nagyobb, forgalmas metróállomásokon miért nem dolgozik legalább egy olyan munkatárs, aki tud angolul? Az alkalmazottak közül egyetlen pénztáros, az őr, és a főnök hölgy sem volt képes angolul kommunikálni a svájci párral. Mint írtam az egyébként megértő alkalmazottakkal csúnya vitába keveredtek, és majdnem rendőrt hívtak. Senkinek nem hiányzik ez a tortúra, sem az alkalmazottaknak, sem pedig a külföldieknek.
2. Mióta nem tudja a BKV az általa hibásan kiállított bérletet visszaváltani? Világos volt ebben az esetben, hogy a pénztáros hölgy, angol tudás híján, egyszerűen nem értette, hogy mit akarnak a fiatalok, majd megtagadta a visszavételt. Értem én, hogy automata rendszerre hivatkoznak, ami minden lépésüket felveszi, de valamennyi szolgáltatás esetében úgy tudom, hogy joga van az embernek a pénzét visszakapni, ha a szolgáltatást bizonyítottan nem vette igénybe. Márpedig ez történt, hiszen amennyire én láttam, a fiatal pár rögtön az egynapos bérlet téves kiadása után jelezte, hogy nem ezt kérték.
3. A BKV alkalmazottak milyen tájékoztatást kaptak a Budapest Kártya felhasználásának lehetőségeiről? Mind a Blaha Lujza téren, mind pedig később, az Astorián úgy tűnt, hogy az alkalmazottaknak fogalmuk sincs, hogy milyen fajta kártyákat adnak el, csak a kezembe nyomtak mindkét alkalommal egy prospektust, de a kérdéseimre nem tudtak válaszolni. Nem azért, mert nem akartak, hanem azért, mert nem kaptak megfelelő tájékoztatást, így azt sem tudták elmondani, hogy milyen fajta Budapest Kártyát adnak el, és miben különbözik egyik a másiktól.
Válaszaikat előre is köszönöm.
Tisztelettel: K. F.
Utolsó kommentek