Köszönetet mondott blogunknak a Budapesti Közlekedési Központ, amiért felhívtuk a figyelmüket a Mercedes buszok rossz klímaberendezéseire. Mint arról tegnap beszámoltunk, a használtan vásárolt buszok egy részében rossz volt a légkondicionáló, a kialakításuk miatt pedig az ablakuk sem volt nyitható. A bejegyzésünket minden nagyobb hírportál (Index, Origo, HVG, Hír24, NOL, Blikk stb.) átvette, a médiavisszhangnak köszönhetően a BKK azonnali intézkedést kezdeményezett, felmérték az összes forgalomba állított Mercedes Citaro autóbusz klímaberendezését, melynek eredményeként az derült ki, hogy a 25 forgalomba adott buszból 10 járművön működött a klíma megfelelően.

Ez a bejegyzés tökéletesen mutatja, hogy szükség van az utasok visszajelzéseire és BKV-figyelőre, valamint szükséges az együttműködés a BKK-val is!

Szerda délután felmértük az összes forgalomba állított Mercedes Citaro autóbusz klímaberendezését, melynek eredményeként az derült ki, hogy a 25 forgalomba adott buszból 10 járművön működött a klíma megfelelően. Ahogy korábban is leírtuk, a Nógrád Volán budapesti buszüzemeltetésből történt kivonulásával a használtan vásárolt Mercedes-buszok forgalomba helyezéséről gyors döntést kellett hozni, melynek nyomán a teljes körű honosítási, beüzemelési folyamat nem ment végbe és így maradhatott ki a klímák beüzemelése, tisztítása is, ami pedig a tél és a buszok forgalmon kívül töltött hónapjai után szükséges lett volna.

Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója a szerdai visszajelzések nyomán azonnal elrendelte a járművek klímaberendezésének soron kívüli beüzemelését, mely egész éjjel zajlik a Mercedes-Benz dél-budai vezérképviseletén (Pappas Auto). A klímaberendezések tisztításra és gázzal (hűtőközeggel) történő újratöltésre szorultak, melynek teljes időigénye buszonként több óra. Ezt a munkafolyamatot a következő napokban a szervizben teljes körűen elvégzik, addig pedig a buszokat a következő néhány napra elegendő mértékben feltöltik és felkészítik. Az első darabok már mostanra (csütörtök éjjel 1 óráig) el is készültek, de egész éjjel folyik a munka, hogy csütörtökön már lehetőleg a Mercedes-flotta túlnyomó többsége, lehetőleg mindegyike jó hatásfokú klímával rendelkezzen.

A Mercedes Citaro autóbuszok mindegyike rendelkezik klímaberendezéssel, ami nem véletlen, hiszen a BKK nem kívánja a múlt hibáit elkövetni és légkondicionáló nélküli járműveket forgalomba állítani Budapesten. A Citaro buszokba szerelt berendezések működőképesek is, azonban sajnálatos módon beüzemelésük a gyors, a honosítási folyamat lezárását megelőző forgalomba állítás miatt nem történt meg időben, melynek hátterét részletesen feltárjuk és kivizsgáljuk. A gyors forgalomba állítás célja az volt, hogy a BKK és a BKV a Nógrád Volán kiesésével is tudja az előírt kocsikiadást biztosítani. Sajnos ennek az erőfeszítésnek lett áldozata a klímák beüzemelése is. Köszönjük a BKV Figyelőnek, hogy felhívta erre a figyelmet, a szükséges intézkedéseket ez alapján megtettük. Minden utasunktól, akinek a hőség kellemetlenséget okozott, elnézést kérünk.

A BKK a BKV-val megkötött új közszolgáltatási szerződésében hangsúlyos elvárásként fogalmazta meg, hogy működjenek a klímaberendezések az összes erre alkalmas járműben. A mai napon a BKK felkérte a BKV műszaki vezetését a Volvo-csuklósok és más érintett típusok esetében is az üzemkészség javítására, melyet a közeli jövőben ellenőrzések követnek. A közszolgáltatási szerződés szerint a nem működő klímák miatt a BKK a BKV-t kötbér fizetésére is kötelezheti, és mivel így csupán a BKV forrásainak csökkentését elérni kevéssé lenne eredményes, a kötbéresemények száma és a kötbérek mértéke a motiváció fokozása érdekében hangsúlyos elemként épülhet be a jövőben a cég felső- és középvezetőinek javadalmazási rendszerébe is.

Meggyőződésünk, hogy egy új busz árának kevesebb mint harmadáért vásárolt alacsonypadlós használt Mercedes-buszok – különösen a rövidesen működő klímaberendezésekkel – jelentősen növelik a szolgáltatás színvonalát és hozzájárulnak a közösségi közlekedés versenyképesebbé tételéhez az érintett térségekben.

BKK