A vakvágány is találhat magának új végállomást. Csak nézőpontot kell hozzá váltani. A főváros közlekedési ügyekért felelős cégének – a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) – a vezérigazgatója, Vitézy Dávid ezt meg is tette. A múlt heti közgyűlésen vélhetőleg új nézőpontból ajánlotta a város két leghosszabb körirányú villamospályájának felújítását, mint négy évvel ezelőtt, -olvasható a NOL.hu-n.
Akkor még a Városi és Előváros Közlekedési Egyesület szóvivőjeként lapunknak úgy nyilatkozott, hogy ez valójában fejlesztésnek álcázott felújítás. A beruházás során csak két új megálló épül, de ennek leple alatt hozzák rendbe a sínpályát, vásárolnak új kocsikat, akadálymentesítik az átszállóhelyeket és kitataroznak egy járműtelepet. A projektet egyébként is jelentősen túlárazottnak, rengeteg szakmai dilettantizmussal terheltnek tartotta, amit aligha támogat majd Brüsszel.
A múlt héten viszont a BKK legfontosabb projektjének nevezte az 1-es és a 3-as villamos felújítását és az előbbi meghosszabbítását célzó projektet, amelyet a kormány is támogat.
Az Európai Bizottság megfelelőségi nyilatkozatának közeljövőre várt megérkezése után megindulhat a hivatalos brüsszeli nagyprojekt jóváhagyási eljárása, amelynek elfogadásában sem ő, sem a városvezetés nem kételkedik. Az uniós támogatási szerződéshez 2,48 milliárd forint önrészt szavazott meg a főváros. A beruházás teljes költségvetése 40,2 milliárd forint, amelyből 32 milliárdot fizet az EU, 5,6 milliárdot pedig a magyar állam.
Ez gyakorlatilag megegyezik a négy évvel ezelőtti költségvetéssel. A több ütemre bontott beruházást az idén tervezéssel és előkészítéssel kezdik. Projektmenedzsmentre és szakmai szolgáltatások igénybevételére 1,2 milliárdot irányoztak elő.
Az előterjesztés szerint az idén a kiviteli tervek készítőjének, a lebonyolítónak és a hivatalos közbeszerzési tanácsadónak a kiválasztása történik meg. Arról nem szólt Hutiray Gyula városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes, hogy az előző városvezetés által nettó 689 millió forintért megrendelt és kifizetett terveket és a megvalósíthatósági tanulmányokat felhasználják, vagy teljesen újak készülnek. A projekt tartalma nem sokban változott.
Az 1-es villamost – amelynek jelenleg a Lágymányosi híd pesti hídfőjénél van a végállomása – már az átkelő 1995-ös átadásakor át akarták vezetni Budára. Csakhogy elfogyott a pénz. Öt évvel ezelőtt – amikor megnyitották az uniós közlekedésfejlesztési forrásokat – ismét napirendre került a kérdés.
A főváros megrendelte a terveket, de a képviselők és a VEKE sem volt túl lelkes azért, hogy Budapest közlekedésfejlesztésére kérhető eurómilliókat két villamosra költsenek. A másik kifogás az volt, hogy az 1-es villamos új végállomása éppúgy a semmibe épül, mint a jelenlegi. Ezt azóta felülvizsgálták: a Budafoki út helyett a Lágymányosi hídon, a Szerémi és a Hengermalom úton a Fehérvári útig vezet majd a pálya.
A két új megálló mellett felújítják a teljes régi vonalat, és akadálymentesítik a megállókat. Korszerűsítik a 3-as villamos pályáját és energiaellátását, bizonyos szakaszokon kétvágányúsítják. A beruházástól a menetidő lerövidülését, az utaskomfort emelkedését várják a BKK szakemberei, azt remélve, hogy azok is villamosra ülnek majd, akik addig autóztak.
Ezt szolgálja az is, hogy a megújult pályákra új, alacsony padlós járművek kerülhetnek. A járműcserére ugyanis külön projektet indított a BKK.
(NOL)
Utolsó kommentek