Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Kiabált a mozgássérült utassal

Reméljük egyszer buszvezetőnk is megtapasztalja majd, milyen kerekesszékkel közlekedni, és milyen az, amikor a buszvezető nem foglalkozik vele, mert rádiót hallgat.

Tisztelt BKV-figyelő!

Vasárnap a 9-es buszon történt a következő eset a körútnál. Megáll a busz, és leszállnak az utasok, egy mozgássérült utas a többiek után megáll az ajtónál, mert a mozgássérült jelzővel jelzett, várta, hogy a sofőr lehajtsa a rámpát. De az ajtó becsukódott, és a busz ment tovább, erre megnyomták a vészjelzőt, a sofőr belenézett a tükörbe, kinyitotta, majd visszacsukta az ajtót és megint indult a busz, erre folyamatosan nyomni kezdték a vészjelzőt, és a mozgássérült előre gurult, hogy személyesen szóljon, hogy le szeretne szállni. Ekkor már kiabáltak az utasok, hogy álljon már meg. Végül megállt, kiszállt a sofőrfülkéből, és ekkor láttuk, hogy fülhallgató van a fülében, kivette, és kérdezte, hogy mi a baj. A mozgássérült utas közölte, hogy már amikor felszállt megmondta, hogy hol fog leszállni, a mozgássérült jelzővel jelzett, és a vészjelző is szólt, szóval igazán észrevehette volna a sofőr a dolgot. Nemkülönben megjegyezte, hogy nem rádiót kéne hallgatnia vezetés közben. Erre a sofőr elkezdett kiabálni, a mozgássérülttel, hogy honnan veszi, hogy rádiót hallgat, és különben sem utazhatna kísérő nélkül. Nagy duzzogva lehajtotta a rámpát és még a megállóban is kiabált vele, miután leszállt.

Azon túl, hogy a sofőr egy hanyag bunkó volt, kérdem én: mi az, hogy csak kísérővel utazhat. Hát hol itt az esélyegyenlőség? Minden akadálymentesítés lényege, hogy a segítséggel élők egyedül tudjanak boldogulni! Vajon mit szólna a kedves sofőr, ha ezentúl csak kísérővel mehetne a boltba? Egyszerűen felháborító volt a viselkedése és nagyon megalázó helyzetbe hozta az utast.

G. Bálint

76 Tovább

CREDO BN 18 járműteszt

Még hónapokkal ezelőtt, amikor a BKV Credo buszt tesztelt, felkerestem a magyar buszgyár egyik fanatikus rajongóját, és váltottam vele pár e-mailt. Tervbe volt véve, hogy színesítünk a BKV-figyelő blogon, és a járműteszt rovatban egy új, budapestiek számára kevésbé ismert buszt mutatunk be. Akkor a Kravtex Kft. kérésére ezt elhalasztottuk, most azonban publikáljuk. Köszönjük Attilának a cikket, és az együttműködést!

CREDO BN 18


Magyar autóbusz a Hetesen - újra



Tavaly ősszel különleges járműteszt részesei lehettek a BKV utasai. Október végén a Fővárosba érkeztek a győri Kravtex Kft. vadonatúj városi autóbuszai, így a jól megszokott kék buszok mellett egy hétig két "sárgaság" színesítette Pest és Buda utcáit.


Az alábbiakban a járművek forgalmi tesztje és a típuscsalád műszaki jellemzői mellett a Credo buszok történetéről próbálok képet adni a blog olvasóinak.

Buszok a Kisalföldről

"Az új magyar autóbusz" története az ezredfordulóig nyúlik vissza. Az azóta cégcsoporttá formálódott győri Kravtex és a mosonmagyaróvári Kühne Mezőgazdasági Gépgyár '99-ben készítette el az első, cseh licensz alapján gyártott midibuszát, melyet akkor Kravola márkanéven vezettek be a magyar piacra.


A 19.5'-os kerekeken gördülő, Iveco motorral szerelt buszok kezdeti fogadtatása nem volt felhőtlen. A Kravolák kiforratlansága, a szokatlan kerékátmérő és a legtöbb helyen idegennek számító Iveco márkájú erőforrás nehezítette a szériagyártás beindulását. Számos pozitív referencia és műszaki magyarázatok sora kellett ahhoz, hogy a régi beidegződések oldódjanak az üzemeltetőkben, és bizalommal nyissanak a később Credo névre keresztelt buszok iránt.


2004-ben a Volán társaságok 65 buszra szóló pályázatot hirdettek, melyet az akkor még aprónak számító győri cég nyert el. A győzelem komoly lendületet adott a korábban egy-két darabos szériákban termelő Kravtexnek. A járművek leszállítása után tudatos fejlesztés indult a kisalföldi megyeszékhelyen, melynek célja a gyártás racionalizálása valamint 12 és 18 méteres típuscsaládok kialakítása volt.


A gyártás- és gyártmányfejlesztés mellett kapacitásbővítés eredményeképp 2005 közepéig megjelent a vadonatúj Credo EC 12-es elővárosi busz és elkészült a szóló és csuklós buszból álló városi modellcsalád.


Stabil háttérrel, kiteljesedett típuspalettával indult a 2006-os év, amely újabb országos sikert hozott: 150 darab előváros-helyközi busz került ekkor átadásra, melyet 2007-ben további 92 darab leszállítása követett. A megrendelések -akárcsak 2004 után- további fejlesztéseket tettek lehetővé, melyek eredménye a 2008 elején felavatott vadonatúj mosonmagyaróvári buszgyár.


Kis kerekeken a nagyvárosban

Milyen lehet napjainkban új, magyar buszon utazni a Hetesen? Mit érezhet a lelkes buszbarát, mikor egy csuklós Credo ablakából látja, ahogy a felsejlik az Erzsébet Híd, majd az esti Dunaparton a Parlament?

Akit ezek a kérdések feltüzeltek és nem várta meg, míg egy-egy internetes fórumon hozzájuthat a válaszhoz, az tavaly Október végén, Budapesten kipróbálta a BN 18-ast.

Én a credobusz.extra.hu szerkesztőjeként minél előbb meg akartam örökíteni a buszokat, így nemsokára fényképezővel a kezemben vártam "a sárga Hetest" a Ferenciek terén. Szerencsémre hamarosan elkészült a vágyott fotó és még a buszra is fel tudtam szállni az exponálás után. Albertfalvára érve aztán buszbarátok "kameratüzében" vettem górcső alá a BN 18-ast.



67 Tovább

Keresztülhajtott az épülő körforgalmon

A normális BKV dolgozók nagy bánatára még mindig van köztük 1-2 barom, aki azzal szórakozik, hogy az utasokat megszívassa. Olvasónk István is egy ilyennel utazott tegnap.

Tisztelt BKV Figyelő!

 

Ma este 2008.08.13-án 21:45-körül várom a 95-ös buszt a Kada utcai megállónál, amelyik a Stadionok felé közlekedik. Ekkor nagy örömömre meg is érkezett, kinyitotta az ajtaját, én felszálltam, de alig hagytam el a 2. lépcsőfokot, a barom sofőr padló gázzal már hajtott is tovább, így 3 csomagommal egy ülés mellett landoltam. Nem tettem a hülyének szóvá, mert úgyis elküldött volna a ...-ba és nem volt kedvem veszekedni sem egy hosszú éjszakai műszak előtt. Mondanom sem kell, hogy egész végig ment mint a barom, sőt a Szlávy utca után egy körforgalmat építettek, ezt nem kör alakban tette meg, hanem áthajtott rajta egyenesen. Stadionokra érkezve kinyitotta az ajtókat, majd meg sem várva, hogy mindenki leszálljon NYITOTT ajtókkal ment a végállomásra, majd menet közben csukta be mind3 ajtaját. Ha most egy idősebb, vagy egy gyengébben látó próbált volna felszállni, azt a kerekek alá gyűrte volna, mivel nem csak nyitott ajtókkal indult el, hanem jelezni is elfelejtett. A járat száma 12-02 , 95-ös busz Stadionok felé, olyan 21:53 magasságába ért be.

 

Tisztelettel: Sz. István

46 Tovább

A buszvezetőt evés közben senki sem zavarhatja

Adott egy 3 perc múlva induló busz, és egy előtte szabálytalanul parkoló másik. Az induló busz vezetője felkeresi a másik busz vezetőjét, hogy nade’ álljon már odébb, mert indulna, türelmetlenek az utasok. Mit reagál erre a vérbeli BKV sofőr? Most ő eszik, ne zavarja senki. Az utasok kedvéért nem szakítja meg a táplálkozását. Miért nem tolatott vissza a buszvezető? Kérdezhetnétek sokan. A történetből ez is kiderül.

Szép Napot!

Én egy érdekes dolgot tapasztaltam Hétfő (2008.08.04.) reggel, gondoltam megosztom veletek:

Mostanában az Őrs "közelébe" járok szakmai gyakorlatra, így keveredtem a 277 jelű járatra. Illetve az adott napon pont az orrom előtt ment el az amivel még beértem volna...sebaj, 12 perc várakozás. Túlélem, odabent se akadnak ki, meg amúgyis rögtön állt be a következő, és itt kezdődik a későbbi probléma. Avagy a 277-es megállója előtt egy épp pihenőn lévő piros 61-es parkolt, úgy, hogy a hátsó lökhárítója pont a 277 táblával volt egyvonalban. (Ez a helyzet már az előző 277-es indulásakor is fennállt.) Node jött az én buszom és szépen odaállt, a tábla vonalában, tökéletesen rá a 61gy-re. Nem foglalkoztatott, felszálltam és elhelyezkedtem. Közben megfigyeltem a sofőrt aki fiatal is volt, meg vicces is...legalábbis a sapka a fején elég vicces összhatást kölcsönzött neki. Leszállt, elment a pihenőbe. Közben én olvasgattam az újságot amit a Metróból kifelé kaptam, így gyorsan telt az idő, aztán mikor a visszaszámláló 3 percet mutatott, jött is a sofőr, ám nem azért amiért ilyenkor kéne (beülni, hogy pontosan induljunk). Hanem hogy bejelentse, hogy az előtte álló 61gy szabálytalanul áll, ráadásul túl közel, ezért nem tud kiállni mögüle, tehát most elmegy megkeresi a gazdáját, hogy az előrébb álljon. Mindezt egy körülbelüli idézettel illusztrálnám:

"Az előttünk álló tünemény miatt nem tudunk kiállni, megyek megkeresem a gazdáját. Elnézést, valószínűleg pár perccel később indulunk."

Engem nem zavart, gondoltam ez belefér abba a három percbe, de ha abba nem is, akkor plusz kettőbe. Node pontosan öt perc múlva megjelent egyedül, s ismét csak bejelentett: A tünemény sofőrje épp eszik, és a kedves 277-es kolléga, és utasai kedvéért ezt nem hajlandó megszakítani. Ergo a mi pilótánk már ülne be a cellájába, hogy akkor most várunk, vagy ha valakinek ez nem tetszik, szívélyesen megengedte hogy menjen és beszéljen vele, ott ül bent a pihenőben. Erre egy hölgy aki addig se nagyon értékelte a helyzetet, beszólt sofőrünknek, hogy nehogy már az utasnak kelljen elintéznie, hogy elinduljon a busz, meg hogy ilyenkor miért nem szól a főnökének.. még hosszabban ecsetelte a kifogásait, amihez csatlakoztak páran. Kb ekkortájt (tehát jó 5-7 perccel a hivatalos indulási időnk után) beállt mögénk a következő 277. és pontosan ekkor vetette fel egy UTAS! , hogy akkor tolasson vissza. No azt meg nem lehet mert:

1: Állnak mögöttünk is (mostmár). 2: Kéne egy biztosító személy, aki csak BKV-s lehet. Ezeket az indokokat mondjuk Én elfogadtam, bár amúgy se izgatott nagyon a dolog, inkább csak megmosolyogtam az esetet. Végülis úgy érzékeltem, hogy magától, de előkerült egy BKV-s nő (talán a diszpécser...passz) aki kiadta, hogy akkor most mind a két 277-es tolat, és rövidre zárjuk a történetet (amit én hosszan írtam le). Ez meg is történt, így kb egy perccel a következő 277-es után el is indultunk.

Azért annak ellenére, hogy viccnek találtam, elgondolkoztam a helyzeten:

1: Mint azt a sofőrünk mondta, a kollégája azért oda parkolt, mert az közelebb van a pihenőhöz, mint a kijelölt helye...nade akkor minek van kijelölve az a hely(!?), ha úgyis tesz rá magasról a nagy "veterán", mert érzésem szerint az volt. Ezért is tett magasról a kis fiatal sofőrünkre is.

2:A diszpécser, vagy az akárki aki végül megoldotta az esetet, miért nem a 61gy sofőrjét kérte meg az előre gurulásra, miért a mögöttünk álló 277-esét?

3: Ami sofőrünkről is az a benyomásom kelt, hogy nagyon kezdő még. Egy rutinos valószínüleg nem állt volna rá egy pihenő 61-esre. És azt figyeltem, hogy még jópár, a 20-at alig töltött (legalábbis nem néz ki annyinak) férfiúk vezeti a buszokat...nincs valami tapasztalati elvárás e téren? Nem igazán éreztem jól magam egy ilyen balfék 'pilóta' mögött...

Ami még szép a dologban, -bár ebben nem vagyok biztos,- hogy  a végén senki nem segítette a tolatást. A rendező személy miután kiadta a parancsot, elindult a pihenőbe vissza. Legalábbis én úgy láttam. Magyarul azt vontam le következtetésnek: A BKV-nál (is) csak a kezdők tartják be a szabályokat, és a tapasztaltabbak kinevelik belőlük. Szerintem.

No jó hosszan fogalmaztam. Igazából csak gondoltam megosztom veletek ezt a tapasztalatot.

Üdv: Oliwer


UI: Király az oldalatok, itt legalább kibeszélheti magából az ember a BKV okozta sérelmeket, és legalább az ilyen esetekből fakadó utálatot nem az ellenőrökön töltik ki az emberek. Akiket én nem utálok. Lehet csak mert van bérletem :)

63 Tovább

Utasokat lökdöstek odébb ellenőrök

Mit csinál a BKV ellenőr, ha nem fér fel az éjszakai buszra, mert annyira televan? Odébb löki a felszálló utasokat, és elfoglalja a helyüket, ahogy a vizsgán tanították.

Szia BKV-figyelő!

 

Ha már írtatok az országimázsról a franciák kapcsán: tegnap a Magyar Dal Napja után próbáltunk hazavergődni fél 1 körül. A Margit hídnál hosszas várakozás után felzsúfolódtunk egy 906-osra, nyilván meg is telt a Szigetről hazamenő tömeggel. A Nyugatinál három ellenőr akart felszállni –jelzem-, már a buszon lévők is egymás testhajlataiba görbedve utaztak, egyébként mondhatni angyali békességben, senki nem anyázott a bordájába nyomódó könyökök miatt sem-. Természetesen mindhárom ellenőr helyet szorított magának, mégpedig úgy, hogy az egyikük, egy nyugdíjas korú 'hölgy' elüvöltötte magát, hogy mindenki egy lépéssel beljebb, és meg is taszította lépcsőn állókat, hogy nyomatékosítsa a mondanivalóját. Rugalmas anyag az ember, mindenki összébb húzta magát még egy kicsit.

 

A másik két ellenőr félrelökte a felfele igyekvő utasokat, felszállt a legalsó lépcsőre, majd becsukódtak az ajtók. Búcsúzóul még integettek a lelökötteknek, majd fennhangon röhögtek és körbenéztek, hogy mindenki olyan jól szórakozik-e, mint ők, valamint az utasokat szidták, hogy idézem: „hát mégis hogy van pofánk ennyien buszozni, mi a f@szt keresünk itt ennyien."

 

Jegyet nem ellenőriztek (mozdulni sem lehetett), se a megállóban, se a buszon, annyira tellett csak, hogy lökdösődjenek, és az utasokat gyalázzák, persze átüvöltve a legelső ajtónál felszálló "kollégának". A parasztságnak olyan fokán léteznek ezek az emberek, hogy az ép ésszel szinte fel sem fogható: ezek a 30iq/eq kombóval rendelkező elmeháborodottak ellenőriznek minket, már amikor dolgoznak, ugye. Gratulálok.

 

Remélem, mások jobbakat tapasztalnak majd, a turistákat meg nem riasztják el ezek az állatok.

üdv: wu.

50 Tovább

BKV-figyelő

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek