2008 szeptemberében egy biciklis életét veszélyeztető buszvezetőről számoltunk be nektek a blog hasábjain. A BRFK illetékesei is olvasták a blogom megjelent bejegyzést, és hivatalból eljárást indítottak a buszvezető ellen, aki az Andrássy úton egy biciklist próbált meg leszórítani az útról. Ádámot néhány napja megkereste a rendőrség, hogy a blogon leírt panaszából vallomást készítsenek, majd az egész eseményt a helyszínen rekonstruálták. Részletes beszámoló alant:

Kedves BKV-figyelő!

Néhány hónapja megjelent egy bejegyzés arról, hogyan szorított be egy busz a járda mellé. ("Ráhúzta a kormányt, majd kiabált") Reméltem, hogy a levél eljut az illetékesekig, aztán el is felejtettem a dolgot. Nemrég érkezett azonban egy levél a rendőrségtől, akik kérték, hogy nézzek be a Hungária körútra. Elképzelésem sem volt, miről van szó, és kiderült, hogy a blogbejegyzés alapján hivatalból nyomozni kezdtek.

A hozzászólásokból ítélve néhány olvasó szövegértelmezési problémákkal küszködött az eredeti bejegyzésnél, ezért még egyszer szeretném elmondani, hogy itt nem elsőbbségadási kérdésről volt szó. Autóval és kerékpárral is én vagyok az első, aki elsőbbséget ad a busznak, van hogy én állítom meg az autókat bringával, hogy a busz ki tudjon állni a megállóból. 15 év, négy kontinens, tucatnyi ország és többszázezer kilométer során egyetlen balesetet „okoztam”, amikor átengedtem a gyalogosokat a zebrán, de a szomszéd sávban túl későn reagáltak, és egymásba rohant két autó. A busszal történt affér egy teljesen tiszta leszorítás volt, amiből nem volt semmilyen kiút. Ennyit erről.

Bementem tehát a rendőrségre, ahol hivatalos vallomássá tettük a blogban írtakat. Szerencsére egy kedves lány személyében tanúm is volt, aki még a helyszínen megadta a telefonszámát. A rendőrség megkereste a szóban forgó sofőrt, helyből elvették a jogsiját, majd megrendeztek egy bizonyítási eljárást a helyszínen busszal, rendőrautókkal és velem.

A buszvezető olyan vehemensen állította, hogy ő megelőzött engem, egy szabálytalanul parkoló autó miatt állt be sréhen a megállóba, majd én ezek után betekertem az álló busz és a járda közé, hogy szinte már elhittem, őszintén ezt gondolja. Parkoló autóra emlékeznék, túlságosan beleszólt volna az adott szituációba (eleve lassan mentem volna el mellette az esetleg kicsapódó ajtó miatt), a busz pedig végig mellettem volt, pedig én is fékeztem, amikor láttam, hogy ez jön felém. Ha úgy történt volna, ahogy a buszvezető állítja, és én ezek után még össze is hazudtam volna egy történetet az egész ország előtt, egy pszichológus könnyedén ki tudná mutatni, hogy nem vagyok beszámítható. Szerencsére nem ez a helyzet.

Két verzió lehetséges. Az egyik az, hogy a buszvezető szándékosan kormányozta rám a buszt, ő tudja miért. A másik pedig, hogy tényleg azt hiszi, az események az ő elmondásának megfelelően történtek. Ebben az esetben elképzelése sincs a busz méreteiről és a sebességdinamikáról. Nagyon sajnálom, hogy ezzel elvesztette a munkáját, de mindkét esetben jobb, ha többet inkább nem ül volán mögé.

Több sofőrrel is beszélgettem, és az a benyomásom, nem értik, mi történik a városban. Nem járnak más világvárosokba, nem tudják, hogy az elmúlt 10 évben mekkora forradalom zajlott le Párizsban, Londonban, Dublinban és ezer más helyen a kerékpáros közlekedés terén. Őszintén nem értik, ki az a hülye, aki Budapesten biciklivel akar közlekedni. Pedig ennél már csak több biciklis lesz, rohamosan fognak terjedni a közös kerékpáros-busz sávok, és a sofőröknek meg kell tanulniuk, hogyan közlekedhetünk együtt. Természetesen ez a kerékpárosokra is vonatkozik, mert tény, hogy hajmeresztő dolgokat művelnek egyesek, de olyan esetről még nem hallottam, hogy egy busz-kerékpár ütközésben a busz maradt volna alul. Az erősebb felelőssége a nagyobb – addig is, amíg ki nem alakul a közlekedési kultúra. A buszvezetőknek meg kell érteniük azt is, hogy mennyire nehéz helyzetben van a biciklis, akinek a szabály szerint egyelőre a buszsáv melletti sávban, közvetlen életveszélyben kellene tekerni. A kerékpáros szervezetek pedig mindent megtesznek azért, hogy hasonlóan együttérző és egymásra figyelő közlekedésre próbálják biztatni a kerékpárosokat.

A BKV illetékeseit ezúton kérem, próbáljanak egy jogosítvány nélkül is végezhető munkát találni exsofőrjüknek, biztosan akad valami. Engem a bosszú nem tesz boldoggá, nem örülnék, ha emiatt menne tönkre valaki. A rendőrség vádemelési javaslattal továbbította az ügyet az ügyészségre (mivel büntetőjogi cselekményről volt szó), a jogosítványát gondolom jó darabig nem látja viszont az illető.

B. Ádám

Kapcsolódó bejegyzések:
Ráhúzta a kormányt, majd kiabált