„Miért cseszik ki a fizeti akaró utasokkal a BKV?” -Tehetnénk fel a kérdést a lenti levelet olvasva. Történetünk főszereplője egy éjszakai buszra akart jegyet venni a Moszkva téren, ám a pénztár már 8 órakor bezárt, a jegyautomata pedig nem üzemelt. Felszállt a 990-es buszra, majd az ellenőrnél is megpróbált jegyet venni, de ők leszállították, így várhatott 1 órát a következő buszra:

Kedves BKV-figyelő!

Bizonyos szempontból nem történt égbekiáltó borzalom, de az eset nagyon jól jellemzi a BKV állapotait, és a cég hozzáállását.

Pénteken éjjel egy lány szeretett volna a Moszkva térről utazni a 990-es éjszakai járattal a Normafa felé. A Moszkva téren a csatlakozások miatt hosszan állt a busz, mikor az éjszakai járatra ellenőrök szálltak, akikkel a lány szóváltásba keveredett. A lány jegyet szeretett volna venni, de az ellenőrök azt mondták, hogy nem tudnak jegyet adni, és csak akkor utazhat, ha bírságot fizet. A lány elmondta, hogy az üzemzárás után a metróállomáson már nem lehet jegyet venni, az automata nem működött.

Ő abban a reményben szállt fel a 990-esre, hogy más éjszakai járatokhoz hasonlóan a buszon tud majd jegyet venni, de azt sem tudott (a buszon nem volt az a narancssárga jegyautomata). Ő a maga részéről mindent megtett, és szívesen venne jegyet az ellenőröktől is, mert utazni szeretne. Az ellenőrök jegyet adni nem tudtak, és ragaszkodtak ahhoz, hogy a lány szálljon le.

Innentől a  beszélgetés némiképp' elmérgesült, sajnos az ellenőrök sem voltak a helyzet magaslatán, nem tudták a szituációt kezelni, és a lány is felhúzta magát a hülye szituáción. Végül a lány leszállt. A következő 990-es egy óra múlva. Igazán fasza lehetett a hideg éjszakában hazagyalogolni, esetleg taxit fizetni, vagy megvárni a következő 990-est...

Az egész eset jól rávilágít arra, hogy a BKV - más névleg már nem, de gyakorlatilag szocialista reflexek szerint működő vállalatokhoz hasonlóan - hogyan vélekedik feladatairól. A legfontosabb, ugye, hogy legyenek szabályok, azt tartsák be a vállalat alkalmazottai meg az ellenőrök meg az utas. Ha ezt nem tartja be valaki, akkor büntetünk. Hogy a szabályok mennyire értelmesek? Ilyen kérdés fel sem merül. De az, hogy a BKV azzal járna jól, ha rendesen szolgáltatna, és a szolgáltatásait elérhetővé tenné, az már egy olyan világképet feltételez, amit a BKV-nak még nem sikerült elsajátítania. Ilyen esetekre az ellenőröknél miért nincsen jegy?

A BKV Figyelőn is volt több olyan eset, ahol külföldiek jegyet szerettek volna venni, nem tudtak, és a vége a pótdíjazás lett. Legelhíresültebb esetként a BKV azzal öregbítette Abszurdisztán hírnevét, hogy az egyik legbefolyásosabb útikönyv-kiadó, a Lonely Planet társalapítóját pótdíjazták, mikor ő a Földalattin minden megállónál leszállt, hogy valahol végre vonaljegyet vehessen.

Üdv, Péter