Kevesebb átszállás, kényelmesebb közlekedés a budai villamoshálózaton

A KIKSz Zrt. és a BKV Zrt. a mai napon írja alá azt a támogatási szerződést, amely biztosítja, hogy európai uniós társfinanszírozással valósuljon meg az a több milliárdos fejlesztés, amely naponta 100-110 ezer ember utazását teheti majd kényelmesebbé a fővárosban. A "budai fonódó villamosközlekedés megteremtése" - elnevezésű projekt célja egy egységes, menetrendileg teljesen összehangolt, észak-déli irányban átszállás nélkül használható budai villamoshálózat kialakítása. A fejlesztés első, több mint 6,5 milliárd forintos költségvetésű üteme az Óbuda és Belső-Buda közötti villamos-összeköttetés fejlesztését célozza. Az EU által nyújtott támogatás 4,6 milliárd forint, a központi költségvetés több mint 800 millió forintot, a BKV pedig 17%-os, 1,1 milliárd forintos önrészt finanszíroz a teljes összegből. A beadott pályázatot az NFÜ - Bíráló Bizottsága 2008. október 10-én jóváhagyta, a kormány pedig 2009. március 4-én döntött a projekt támogatásáról. A kivitelezés várhatóan 2010. végére valósul meg.

A fejlesztés Budapest összes budai kerületét érinti. A projekt olyan infrastruktúra-fejlesztéseket tartalmaz, melyek segítségével a budai villamos hálózaton lehetővé válik egy fonódó - elágazó rendszerű villamosközlekedés kialakítása, mely az eddigiekhez képest lényegesen több utazási reláció kiszolgálását teszi lehetővé, az átszállások számának csökkentésével.

Az első ütem részeként a 17-es villamos vonalát a Moszkva tér irányába a Török utcán, a Vörösvári út felé pedig a Frankel Leó úton keresztül bekötik a 4-es és a 6-os villamos vonalába, így teremtve átszállás nélküli villamos kapcsolatot Óbudáról a Moszkva térig, ill. a Móricz Zsigmond körtérig. Ennek megvalósításához a Moszkva téren szükség lesz a Krisztina körúti és a Margit körúti vonalak összekötésére is. A Frankel Leó, ill. a Vidra utcában két új megállóhely-pár létesül. A beruházásnak ez a része naponta 8 ezer utas közlekedését teszi kényelmesebbé.

A 17-es villamos vonalát nemcsak a Margit körút irányába hosszabbítják meg. A Vidra utcától a Germanus Gyula parkon keresztül, a Margit híd alatt átvezetve, a Bem rakparton a Batthyány térig kiépítendő vágányt összekötik a 19-es villamos pályájával is, mellyel egy régóta tervezett közlekedésfejlesztési elképzelés valósul meg. Az első ütemnek ez a része naponta 11 ezer utas számára teremt kényelmesebb közlekedési feltételeket a belvárosban.

Fentiek mellett a projekt részeként a 17-es villamos jelenlegi vonalát a Vörösvári úti végállomásig alkalmassá teszik Tátra típusú villamosok közlekedésére is, a jelenlegi peron nélküli megállóhelyekhez pedig biztonságos peronok létesülnek.

A pályaösszekötések hatására átrendeződik Buda villamosközlekedése is, a 17-es villamos vonalán három viszonylat fog közlekedni, Vörösvári út - Moszkva tér - Móricz Zsigmond körtér, valamint Vörösvári út - Batthyány tér - Kamaraerdő és Vörösvári út - Batthyány tér - Etele tér vonalvezetéssel. Az átszervezés hatására jelentős forgalomátrendeződés várható az autóbusz- és villamoshálózat között.

A 2010 végére befejeződő első ütem folytatásaként tervezik a villamos vonal megépítését a Műegyetem rakparton, a Szent Gellért tértől egészen a Budafoki útig (az Infopark érintésével).

A projekt I. üteme tehát az alábbi elemekből épül fel:

  • A Frankel Leó úti és a Margit körúti vonal összekötése északi irányban a Frankel Leó úton, déli irányban a Török utcában,
     

  • Tátra szerelvények közlekedési feltételeinek megteremtése és peronok létesítése a 17-es villamos vonalán,
     

  • A Margit körúti és a Krisztina körúti vonal közvetlen kapcsolatának megépítése a Moszkva téren,
     

  • A Germanus Gyula park és a Batthyány tér között a villamos pálya kiépítése.